IJslandse/Besmannick Hoeve Ommen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Clairee

IJslandse/Besmannick Hoeve Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 15:56

Hallo!
Ik ben benieuwd naar mensen die op de IJslandse/Besmannick hoeve in Ommen hebben gereden. Welke paarden hebben jullie gereden, en hoe was het daar?
De Hoeve is sinds enkele maanden gesloten. Een paar jaar geleden is de manege compleet gestopt en zijn er alleen nog maar pension IJslanders geweest. Dit jaar wordt er een nieuw huis neergezet en zijn alle overgebleven IJslanders verplaatst. Disa, Irza (en haar dochter Tolta), Damo en Bleasy zijn de paarden die ik nog heb gekend en die geloof ik nog van de manege zijn geweest. Kent iemand ze?
Ik ben erg benieuwd!

MaiMai

Re: IJslandse/Besmannick Hoeve Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:48

Ik heb zowel in Ommen als in Langedijke bij de Besmanninck Hoeve gereden. Disa ken ik nog wel, heb ik ook op gereden. Verder kende ik destijds alle IJslanders die aan de IJslandse Hoeve werden verkocht (Baldur geloof ik, en nog twee merries dacht ik, maar die ben ik intussen vergeten... (Kvika??) ) Op de IJslandse Hoeve ben ik 1 keer geweest met mijn vader, maar ik heb toen niet gereden. Dat was toen ze net waren begonnen, en ik vond het te anders.

Jammer dat het huis er af gaat trouwens!

Tindra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:07

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:15

ik heb de ijslanders leren kennen in ommen in 91 dacht ik. daarna 3 jaar op ponykamp geweest daaro.
disa, lauga,hela,kautina,bjana brunka,raudhetta,rauka,stjarna,fifa,or, dat zijn zo een paar namen die mij dan te binnen schieten.
goh, wat kan een mens eigelijk veel onfo opslaan zonder het door te hebben.
mijn eigen merrie heeft ook op de bh hoeven gestaan, toen was zij kvika 2 omdat er al een andere merrie was met die naam.
gr.

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 19:43

Hee leuk wat reacties!
Disa staat nog wel steeds in Ommen, nog steeds een ontzettend stoer beestje! Als je dr rijdt en ziet zou je niet denken dat ze best wel oud al is!

Ik vind het ook echt zonde van de oude boerderij en de herberg.. Bijna monumentaal! Maar dat is niet wat de nieuwe eigenaren willen;)

Volgens mij staan raudhetta en ka(u)tina ook nog in Ommen, bij een manege..

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:03

hoi, ik heb gereden op or, raudhetta en stjarna. Raudhetta is en blijft de gaafste ijslander waar ik ooit op heb gereden!!!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 02:50

Hoihoi Doei!

Ik heb ook in Ommen gereden en volgens mij ook wel eens op Disa...dat is toch een schimmeltje??
Pas goed besmet geraakt toen ik een keer op Hamar heb gereden Tong uitsteken die was nog vrolijk de heuvel op aan het tolten terwijl de rest al in een vliegende galop diezelfde heuvel opstoof Haha! Man wat een paard Hyper! .De andere namen ben ik helaas kwijt...slecht geheugen wat namen betreft.
Ik ben daar een aantal weekenden geweest omdat de afstand zo groot was....vooral het sprookjesbos daar...helemaal geweldig Ja
Ik vond het helemaal super daar...geweldige paarden,mooie omgeving en veel gezelligheid

Zonde dat het pand weggaat...vond het erg mooi.Ben er eigenlijk nooit meer geweest sinds ze daar weg zijn gegaan.Wel weer op Langedijke...alleen ook dat ligt weer niet echt op de route Tong uitsteken .Dus de bezoeken zijn beperkt...gelukkig hoef ik niet zonder ijslanders nu ik er zelf 2 heb Bloos Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:19

Ze gaan nu weer weg uit Langedijke, dus misschien komen ze weer wat meer naar het midden van het land...

suusje_laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:57

Clairee schreef:
Hallo!
Ik ben benieuwd naar mensen die op de IJslandse/Besmannick hoeve in Ommen hebben gereden. Welke paarden hebben jullie gereden, en hoe was het daar?
De Hoeve is sinds enkele maanden gesloten. Een paar jaar geleden is de manege compleet gestopt en zijn er alleen nog maar pension IJslanders geweest. Dit jaar wordt er een nieuw huis neergezet en zijn alle overgebleven IJslanders verplaatst. Disa, Irza (en haar dochter Tolta), Damo en Bleasy zijn de paarden die ik nog heb gekend en die geloof ik nog van de manege zijn geweest. Kent iemand ze?
Ik ben erg benieuwd!

mijn zus is er een paar jaar geleden op ponykamp geweest en zij reed op stjarna

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:37

Ik heb alleen in Langedijke gereden, en ik heb een dochter van Disa: Alrún:D
Maar Disa zelf heb ik nooit gezien..
Welke paarden hadden ze toen? Mjolnir al? En Surtur? xD En hoelang was dat geleden?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 01:30

Ik heb vanaf 2002 tot en met dit jaar elke zomer op de Besmanninckhoeve gereden/ begeleid.

Echt heel erg zonde dat ze weg gaan daar, ben verslaafd aan de locatie die ze nu nog hebben Kwijl
Waar ze heen gaan willen ze (nog) niet zeggen geloof ik.
Ze gaan het rustiger aan doen, nu JanSander weg is op het bedrijf.

Ik hoop dat ze idd naar de Veluwe vertrekken, wat Gerrit altijd trok.
Dan kan ik ook wat makkelijker langs gaan om een rit te maken Haha!

(als ze dat blijven doen)

Ik heb gereden op Mundilvari (van Dems75 op bokt)
Von, Prùd, Gledi en Fruh frà Wetsinge.

Gledi is inmiddels verkocht hoorde ik.

Ben benieuwd welke paarden ze aanhouden!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:01

Oh, de Veluwe lijkt me ook erg gaaf. Daar staan onze paardjes ook, en dan zou ik zeker vaker langsgaan!

bonita_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:35

rakni schreef:
hoi, ik heb gereden op or, raudhetta en stjarna. Raudhetta is en blijft de gaafste ijslander waar ik ooit op heb gereden!!!

Ik ben daar een keer op ponykamp geweest, ik reed toen ook op Stjarna Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:02

Ik heb er gereden op:

Pila, Hrafntinna, Jarl, Surtur, Prud, Silfre (zoiets), Von, Hrafn, Efstur

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:03

Jarl is nu van een bokker, grappig is dat Lachen Pila ken ik ook nog wel.

heididvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:29

Wat ontzettend leuk om dit topic te lezen:D ik kwam heel vaak op wat later "de IJslandse hoeve" werd. Daar heb ik op Sölvi (Hjörtur van op den Dries x Drottning van op den Dries), die nu van mij is, gereden en op Askja.
Toen Renate weg ging bij Jan moesten de paarden ook weg, toen hebben Faxi, Nonni, Askja, skessa en nog een waarvan ik de naam niet meer weet bij ons gelopen. Björk is naar Harmelen gegaan (stal frá Geadingi), wat er met de rest gebeurt is weet ik niet.

Zijn er mensen die Sölvi ook kennen?

[EDIT]

Ik heb daar Pipar, Trigger, Blaesy, Lappie, Nonnie, Askja, Von, Skessa, Sölvi, Björk, Tölta en Damocles gekent

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:14

Ik ben in Ommen en Langedijke geweest. Ommen was echt een prachtlocatie! Ik heb of Frigg, Stjarna, Kvika en zo'n zwartbonte met van die hangoortjes gereden. Stuk voor stuk superleuke paarden!
Toen ze verhuisden naar Langedijke ben ik er elk jaar weer geweest. Onder andere gereden op Flugsfin (schrijf je dan zo?), Aera, Demokritos, Dux, Surtur, Or, Raphtina en natuurlijk mijn eigen paardje!
Vind het echt superjammer dat ze nu daar weg zijn. Ze wonen nu sinds een week bij Norg (gewoon klein huisje) en de paarden die ze nog hebben staan in een natuurgebied daar vlakbij. Gerrit heeft door laten schemeren dat hij - als dat mogelijk is - heel kleinschalig door wil gaan, met een stuk of 10/15 paarden. Hoop dat hij dit doet want het zijn zulke aardige en betrouwbare mensen!

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:23

Ik ben ook in Ommen en Langedijke geweest. Echt jammer dat ze nu zoveel kleiner worden. Waarom is Jan Sander er eigenlijk weggegaan?
En staan er dan nu nog wel paarden in Langedijke? Want zo snel kunnen ze er toch niet zoveel verkocht hebben?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:26

ik kwam er dinsdag nog langs onderweg van mijn paard naar mijn werk. Achter de boerderij stonden nog heel veel ijslanders in de wei. Knipoog

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 05:19

Misschien heeft de nieuwe eigenaar er een boel overgenomen?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:53

enig idee wie de nieuwe eigenaar is?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:08

Voor zover ik weet heeft de nieuwe eigenaar geen paarden overgenomen. Misschien dat ze eerst bezig zijn met het huis inrichten voordat ze de paarden verplaatsen.
Jan Sander is er weggegaan omdat hij het even helemaal gehad had met het bedrijf en het sfeertje in de ijslanderwereld. Robert zei dat hij nog wel eens les wil geven aan huis ofzo. Zou zonde zijn als hij er helemaal mee ophield!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:56

Ik woon er vlakbij, ik denk dat ik er binnenkort gewoon eens heenga.

Ben benieuwd wat ervan geworden is. Ben in iedergeval blij dat ik Sölvi eraan over gehouden heb!

suusje_laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:15

kent iemand hier baggus(ik weet niet precies hoe je dat schrijft)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:22

Ik ben alleen in Langedijke geweest met mijn moeder. We willen dit jaar eigenlijk weer een rit gaan maken omdat we het allebei zo gaaf vonden, maar als ze dicht zijn gaat dat niet echt lukken...
Ik heb gereden op Demokritos, Frú frá Wetsinghe en Isold en mijn moeder of Hrafntinna Haha!