Schimmel => vliegenschimmel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Schimmel => vliegenschimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 14:44

Ik heb een schimmel, bruin geboren, en ik zit me nu af te vragen of het mogelijk is dat hij vliegenschimmel gaat worden.
Kan je dat zien, of is er iets wat bepaalt dat een schimmel vliegenschimmel wordt?

Peterina

Re: Schimmel => vliegenschimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:25

Alhoewel nog niet wetenschappelijk bewezen denkt men dat:
- het vliegenschimmel zijn is een recessieve vorm van schimmel ... dit wil zeggen dat waar de 'normale' schimmel gen met G wordt aangeduidt, een vliegschimmel zou met G+ aangeduidt worden. G is dominant op G+, dus om vliegschimmel te uiten en tonen moeten beide ouders de + gen dragen (G+ of g+) en deze doorgeven (G+G+, G+g+).

Om vliegenschimmel te worden zou het tenminste in de afstamming moeten zitten.
Hebt jij een foto van je schimmel?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 19:27

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:56

Ik denk niet dat deze een vliegenschimmel wordt. Zijn 'kleur' verdelen is te egaal en vliegenschimmels hebben (meestal) geen appels.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 01:01

Dank je, ik hoop dat je gelijk hebt. Lachen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:03

Peterina schreef:
- het vliegenschimmel zijn is een recessieve vorm van schimmel ... dit wil zeggen dat waar de 'normale' schimmel gen met G wordt aangeduidt, een vliegschimmel zou met G+ aangeduidt worden. G is dominant op G+, dus om vliegschimmel te uiten en tonen moeten beide ouders de + gen dragen (G+ of g+) en deze doorgeven (G+G+, G+g+).

Hmmm Kan een niet schimmel dan dat G+ vererven zonder dat dat zichtbaar wordt bij het ouder dier? (want die niet schimmel?) Zeg maar zoals een vos onzichtbaar het agouti gen kan doorgeven.
(Ik heb in het verleden een vliegenschimmel gereden uit een bruine moeder en dat van die moeder weet ik zeker)

abbysumo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:07

ik denk ook niet dat het een vliegen schimmel wordt.
Ik kan het niet laten maar wat een PRACHTIG paard!!!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:43

Tolstoj schreef:
Peterina schreef:

Hmmm Kan een niet schimmel dan dat G+ vererven zonder dat dat zichtbaar wordt bij het ouder dier? (want die niet schimmel?) Zeg maar zoals een vos onzichtbaar het agouti gen kan doorgeven.
(Ik heb in het verleden een vliegenschimmel gereden uit een bruine moeder en dat van die moeder weet ik zeker)

Er loopt op dit moment een genetisch onderzoek in Engeland betreft de vererving van schimmel (grey).
Logisch gezien is je vraag nog niet zo gek want, net als bij agouti kan een vos ook de 'wild bruin' versie A+ dragen zonder het te tonen. Lijkt mij alleen daarom logisch dat ook een niet-schimmel een g+ versie kan dragen en dan het doorgeven wanneer gekruist met een G+ schimmel ... het veulen wordt dan bijvoorbeeld G+g+ en is vliegenschimmel van kleur.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:52

Mijn vorige schimmel werd pas vliegenschimmel na haar 10e jaar. Voor die tijd wees echt niets erop dat ze stipjes ging krijgen. (zie profiel)
Zij was trouwens een Uniform. Volgens mij worden redelijk veel Uniform nakomelingen vliegenschimmel

dijkzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:56

Idd ik ken inmiddels een hoop nakomelingen van Uniform, en deze zijn allemaal op latere leeftijd vliegen schimmel geworden.
Mijn merrie is 12 en krijgt nu stipjes (en is een Uniform), de mijne is overigens altijd een donkere appelschimmel geweest.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:37

n merrie die ik heb gereden was met dr 10 compleet wit geworden en daar na werd ze vliegen schimmel heel veel kleine zwarte stipjes vooral op dr hals en hoofd de rest bleef heel wit.

het viel niet zo heel erg op zo klein waren ze maar vond het wel appart

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:16

een pony(arabier) op stal heeft allebei, beetje appelschimmel en is ook een vliegenschimmel. heel apart

gleys0017

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:49

mijn lipizzaner merrie is appelschimmel maar word vliegenschimmel. haar hoofd is al vol met stipjes en op haar schouder en flank.

Afbeelding

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 22:16

Je haalt nu wel een erg oud topic omhoog.

Maar mijn schimmel is helaas wel een vliegenschimmel... Hij krijgt langzaam maar zeker steeds meer spikkels ik vind dat jammer, als ze dan toch wit moeten worden dan liever spierwit.
Maar van een afstandje vakt het nog niet op. :)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 21-04-12 22:21, in het totaal 2 keer bewerkt

gleys0017

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:19

je hebt wel een heel gaaf paard. wat een grote. vind je het niet leuk vliegenschimmel

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:38

ja idd een oud topic, wel grappig dat ik 2 maanden na mijn posten (zie hierboven) zelf een vliegenschimmel heb gekocht.
ik vind het (vooral in de zomer) sprookjesachtig mooi!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:03

Mijn vliegenschimmel heeft bruine stipjes. Ik weet niets van haar afkomst. Wil bruin zeggen dat ze bruin geboren is of kan ze net zo goed eerst zwart geweest zijn?

gleys0017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:43

dan is ze meestal wel bruin geboren kan donkerbruin zijn dan