[WN] testen dun gen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

testen dun gen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 17:20

Heeft iemand hier ervaring met testen op dun gen?

Ik twijfel steeds meer over de kleur van mijn jonge chestnut merrie, ze heeft een aalstreep en strepen over dr benen en hele donkere manen en staart, ik vraag me af of ze een dark chestnut dun is en zou dat graag eens willen weten.

Maar wat kost dat bijvoorbeeld en wat moet je waar aanvragen om die test te kunnen doen?
vader is buckskin dun dus theoretisch is het mogelijk.

Ods
Forumcoördinator

Re: testen dun gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:33

Er is (nog) geen test voor Dun, er staat er wel eentje binnenkort te komen.

Cissy ik heb jouw merrie wel eens gezien op een foto en deze lijkt mij geen Dun Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 17:45

op foto niet maar in real life heeft ze toch echt strepen op dr benen.... vandaar mijn twijfel.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:11

Maar Cissy, dat hebben heeeeeeeeeel veeeeeeeeel paarden en dat is niet de enige kenmerk van het Dun-zijn. Knipoog Jouw merrie is echt geen dun. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:14

@Cissy: één van de dingen die dun doet is de vacht oplichten zodat je dan de kenmerken duidelijk ziet én een ouder móet dun zijn om het te kunnen doorgeven.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 11:42

paps is dun vandaar

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:53

@Cissy: als het het achterste paardje uit je profiel is, dan is dat echt geen dun.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 12:55

die het dichtst bij die enge bal loopt ja, maar bestaat het dan niet dat een koffievos ook dun kan zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:01

Alleen de onderbenen zijn er al veel te licht voor. Verder is de staart éénkleuring (nl donker), terwijl een dun een zeer kenmerkende staart heeft in 2 tinten; nl die van de aalspreep en die van de lichtere lichaamskleur.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 13:52

de staart (en manen) is (zijn) meerkleurig, peper en zout haren Lachen donker en licht en grijs en vos en zwart en doorzichtig, maar de staart van een koffievos is toch altijd donker en een aalstreep ook dus hoe zit het dan als het een dun zou zijn?
(ik wil misschien té graag een aparte kleur ipv simpel vos)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:57

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 14:12

tjonge wat een lap tekst, vond dit wel erg handig:

A Chestnut Dun's body coat will be very similar to that of a Chestnut but it may be a shade or two lighter and will be accompanied by the primitive marks in a darker red shade. Likewise the head will also be a darker shade of red.

The shades of a Chestnut Dun range from dark to light, many times the light shades will be called Claybank Dun. Some believe the genetics for a Claybank Dun are different than a regular Chestnut Dun. The genes of all red based Dun horses are the same, just as the genes for all red based horses without the Dun gene are the same. It's just the shade of the base color and the amount of dilution the Dunning gene does to that base, that differs. As with Bay Dun, regardless of the term you personally use to describe this color, all Chestnut Duns will not have black points.

hahaha, neemt niet echt mn twijfel weg moet ik zeggen.... Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:34

Maar je blijft met die lichte benen zitten, die donker zouden moeten zijn Haha!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:47

Idd de benen zijn te licht en de camouflage aalstreep die het paard heeft is juist aan zijn koffie kleur te danken en niet aan de aanwezigheid van de dun gen. Daarbij op die foto met de bal zien ik ook helemaal geen 'verdunning' op vos (zelfs met koffie vos als basis kleur) wat wel aanwezig zou moeten zijn indien het een vos-dun is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 12:47

heb geprobeerd foto's te maken van de strepen op dr benen maar nu met het winterhaar is het minder duidelijk dan zomers, helaas....
Afbeelding

maar zondag komt er een fotograaf voor een fotoshoot en haar camera is misschien wel in staat tot het maken van een strepenfoto Lachen

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:38

Cissy is helemaal niet ongewoon wat je hier laat zien. Je ziet dit heel veel bij paarden die Sooty zijn. Mijn Buckskin en mijn Bay hebben dit beide. Mijn Sorrel heeft ook een aalstreep en zelfs mijn Zwarte merrie heeft er eentje.

Paarden die Sooty zijn laten heel vaak streepjes aan de benen zien en een aalstreep. De echt mooie gevallen laten ook de schouderplaten/strepen zien zien die men graag ziet bij Dun's. Of de prachtige zwarte rand langs de manen. Het zijn niet eigenschappen die alleen tot Dun's toebehoren.

Er is een spreekwoord "één zwaluw maakt nog geen zomer", in dit geval "een aalstreep maakt nog geen Dun" Knipoog Clown
Je merrie is echt geen Dun.

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:22

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:25

Klinkt dus eerder als een wetenschappelijk onderbouwde gok als een echte test Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 02:16

ondanks oud topic toch een update, Tootsy dr nieuwe eigenaresse was het met me eens en wilde ook wel eens weten hoe of wat...
dus AQHA erbij gehaald, foto´s opgestuurd en ze heeft nu de bevestiging dat het wel een red dun is. De papieren gaan aangepast worden.
Ze heeft niks gehoord over sooty.....

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 06:12

Ook de AQHA heeft het vaak genoeg verkeerd gehad ;)

Sooty is ook niet een kenmerk welke op het papier vermeld wordt, logisch dat ze daar niets over heeft gehoord.

Blijft een feit dat je via foto's geen zekerheid kan krijgen betreft een kleur, daarvoor moet je gewoon testen.