Hopelijk willen jullie mee een beetje nadenken over een hengst voor mijn BWP-merrie. Ik zou ze pas opnieuw laten dekken in 2004 dus er is nog heel wat tijd maar ik wil echt wel grondig nadenken en rondkijken en informatie bij elkaar sprokkelen.
Eerst misschien de merrie even voorstellen...

Dit is dus Lucky Lady. Haar vader is A Lucky One en dat is de volle broer van de KWPN-er Cassanova, Lucky Boy xx bloed dus. Haar moeder is een dochter van BWP-boegbeeld Fantastique. Fantastique gaat terug op Ibrahim en op de vobloed The Last Orange. Fantastique is dus Frans gefokt. Hij leverde heel wat internationele springpaarden. Hij vererft een stevig fundament en stevige botten, een goed karakter en staat er ook om bekend dat zijn dochters het beste zijn springbloed doorgeven. Dus dat veulens van Fantastique moeders vaak goeie springers zijn.
Met Lucky zelf rij ik dressuur M1. Ze is 1.60m hoog, mooi compact gebouwd, hals is hoog ingeplant maar wat te kort. Volgens mijn instructeur is ze licht sabelbenig.
Ze heeft al twee veulens gehad: Primus (v. Jokinal de Bornival) en die is naar Spanje verkocht en springt (spring ?) internationaal parcours 1.35m Voor alle duidelijkheid, Primus is geboren voor ik Lucky kocht (haha). Het tweede veulen, Balte, heb ik zelf gefokt. Dit veulen is dressuurgericht gefokt. Haar vader is Don Renoir (een Donnerhall zoon uit een Renoir I moeder).

dit is dus Balte
Ik zou dus opnieuw een dressuurveulen willen fokken. Een merrieveulen zou ik waarschijnlijk bijhouden om zelf mee te rijden (extra opvolging voor Lucky die volgend jaar al 14 wordt), een hengstveulen zou ik verkopen. Ik wil echter niet per se commercieel fokken. De hengstkeuze zou dus niet afhangen van het eventueel geld kunnen verdienen met de verkoop van het veulen.
Wat wil ik dan wel fokken: een paard van rond 1.65m met een aansprekend en correct exterieur. Goeie halsinplant maar een langere hals dan de moeder. Goeie bewegingen en een goed karakter. Liefst ook vrij compact gebouwd.
Aangezien ik zeker niet rijk ben

Verder vind ik het ook belangrijk dat er interessante, bewezen bloedlijnen in de hengst zitten. Het stamboek waar hij voor dekt, speelt niet zo'n rol. BWP is springgericht dus zal ik meer dan waarschijnlijk naar een ander stamboek moeten uitwijken.
De hengsten waar ik zelf aan gedacht had
- Don Johnson : goedgekeurd voor SBS en met (volgens mij) heel erg interessante bloedlijnen. Het is een zoon van Donatelli (Donnerhall x Pik Bube) uit een Andiamo moeder. De vaderlijn van de moeder gaat dus terug op Absatz en de moederlijn van de moeder gaat terug op Furioso xx
- opnieuw Don Renoir: deze is dit jaar kampioen bij de vijfjarige dressuurpaarden geworden en mijn veulen van hem, Balte, beantwoordt voor 100% aan mijn verwachtingen
- Gribaldi. Niet zo origineel maar ik ben ondertussen wel verliefd geworden op het Trakhener uiterlijk. Mijn vriendin Zannekin heeft een prachtig Gribaldi-veulen dat heel mooi beweegt. Bovendien vraagt mijn merrie (hoewel ze zelf een fijner type is) toch wat bloed (ik vermoed dat het de Fantastique inbreng is die het bloed nodig heeft) of een andere Trakhener hengst?
- Rubels. Ik weet dat een goed paard geen kleur heeft maar een schimmel spreekt me erg aan. Hij komt dan ook nog eens uit de R-lijn en is KWPN dus niet al te ver weg om mee te dekken. Een bekende Belgische dressuurruiter stelde hem voor toen we een gesprekje over paarden fokken hadden.
Wat denken jullie?