Hengst laten keuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karennnn

Hengst laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 07:20

Hoi,
ik heb een hengst, die al behoorlijk wat prestaties op zijn naam heeft staan en wij zouden hem graag laten keuren. Er is echter een probleem, hij mist de allerlaatste 'moeder' op zijn papier, en een dekhengst moet volle papieren hebben.
Nu had ik 2 vragen:
-wij kunnen de moeder achterhalen, kan je dan de volle papieren aanvragen? en moet je dan nog meer kennen als de moeder uit de 3e generatie? zoja wat allemaal?
- is er ergens een stamboek (hoeft niet hoog aangeschreven te zijn) waar een hengst geen volle papieren moet hebben? (waarschijnlijk niet , maar je weet het nooit Lachen )

Een hengstenboer in de streek zou hem dan voorbrengen, dus je hoeft niet te zeggen dat het niet zo simpel is om een hengst voor te brengen enz... want we kennen het paard en de hengstenboer ook en die is komen vragen of hij hem kon voorbrengen. en als het dan nog niet lukt, is het geen ramp.

Alle hulp is welkom Haha!

xxx

Scum

Re: Hengst laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 08:59

--> FA

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:06

misschien is het makkelijk om een afstamming erbij te zetten?

je zou , via een hengstenboer, de nrps of de aes kunnen proberen, beide hebben redelijk lage eisen,
kwpn heeft, gelukkig , erg strenge eisen, en er gaan ook maar weinig hengsten door.
hengsten die het wpn niet wil, gaan vaak naar AES of nrps

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 15:02

Ja, maar daar moeten ze volpapier hebben en ik weet nie goed, hoe ik zijn papier kan vervolledigen dat wou ik vooral weten, wat ik allemaal moet doen. Ik ken de fokker en die kent de 'onbekende' maar enkel opsturen dat ik de 'onbekende' ken is niet genoeg ...

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:07

Ik neem aan dat als je de moeder kan achterhalen, je in ieder geval via DNA kan aantonen dat ze die moeder inderdaad is. Dan denk ik dat die merrie toch nog bij een stamboek zult moeten aanbieden om er "papier" bij te krijgen of het stamboek moet genoegen nemen met een aparte beoordeleng van de desbetreffende merrie.