Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sarabande schreef:Ik vind het onfatsoenlijk om de vete die jij met het KWPN hebt over het hoofd van de eigenaar van een hengst uit te spelen, nog voordat de jury haar oordeel over deze hengst gegeven heeft.
Daarnaast is de eigenaar een bezoeker van dit forum dus is het erg kwetstend en ongepast om dit forum hiervoor de gebruiken.
Pipo schreef:Dan heb je dus de keuze om er niet mee te dekken Janne
[***] schreef:Dat is dus wat wij dit jaar geprobeerd hebben. Wat eruit gaat komen zien we dan wel... Of het genoeg in het Gelders type staat zien we dan ook wel weer...in het uiterste geval een duitser die in het gelderse type staat met goed karakter
[***] schreef:AWvL:
Wat je op dit moment naast je GPA kunt doen is zelf gelderse paarden te fokken met voldoende gelders bloed en de bijbehorende kenmerken. Wie weet wat de toekomst brengen gaat...
AWvL schreef:Daarom ben ik vorig jaar (als enige Gelderse fokker?) met mijn brave Koss-merrie naar de hengst Galant gegaan en heb daar dit jaar een nog veel braver merrieveulen aan overgehouden met beste krachtige gangen. Ik ben er 3x met de trailer naartoe gemoeten (enkele reis is 200 km), maar het was de moeite waard. Koss moet je zien als een veredelaar binnen de Gelderse fokkerij en met een merrie van Koss moet je vlug terug naar het klassieke bloed om de Gelderse kwaliteiten vast te leggen. Deze merrie is weer drachtig van Galant.
Mijn 23-jarige merrie van Goudsmid x Gondelier is nu drachtig van Elegant. Haar Gelderse hengstveulen van Koss van twee jaar terug is op de rijpaardveulenverkoping van Zuidoost-Brabant aangekocht door Jo Rutten en een volle broer of zuster daarvan zou ongetwijfeld meer waard zijn dan een veulen van Elegant. Maar de Gelderse fokkerij is al zo vergeven van het Koss-bloed dat dit de ondergang van de Gelderse fokkerij wordt. We hebben bovenal bloedspreiding met Gelders bloed in de hengstenstapel nodig. De hengstenkeuringsjury heeft nog steeds niets geleerd van het Oregon-effect in de tuigpaardfokkerij.
ChirooHeleen schreef:Dat is dus wat wij dit jaar geprobeerd hebben. Wat eruit gaat komen zien we dan wel... Of het genoeg in het Gelders type staat zien we dan ook wel weer...
AWvL schreef:Van de 8 Gelderse hengsten jonger dan 20 jaar stamt de helft in rechte lijn af van Amor, die zodoende als geen ander het karakter bepaalt van de Gelderse fokkerij. Het is inderdaad de vraag waarom de KWPN-hengstenkeuringscommissie het zo ver heeft laten komen.