Trakehner = Gelders, KWPN-taboe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AWvL

Trakehner = Gelders, KWPN-taboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 12:54

Gelderse fokkers zijn geschokt: Het KWPN-fokbeleid is rot. En ook de wijze waarop er met de fokkers (niet) over is gecommuniceerd. De deelname van een zoon van de Trakehner hengst Gribaldi aan de keuring voor Gelderse hengsten heeft de ogen geopend. En deze hengst komt nog uit een Gelderse moeder.
Dat het met dit KWPN-fokbeleid nog veel erger kan blijkt uit het voorbeeld in de petitie die de Gelderlander Paard Associatie op 5 december 2006 aan de Tweede Kamer heeft aangeboden: "Dit jaar heeft de reserve-kampioene van de 3-jarige Gelderse paarden als afstamming Fabricius (Tuigpaard) x Aktion (Rijpaard) x Afrikaner (Engelse Volbloed). Zelfs wanneer deze genetische toverbal wordt bevrucht door de hengst Gribaldi (Trakehner) kan het veulen Gelderse afstammingspapieren krijgen".
Volgens het KWPN vererven alle paarden Gelders bloed, met uitzondering van de Volbloed en de Hackney die als enige "vreemd bloed" worden genoemd. Naast alle Trakehner, Holsteins, Hannoveraans, Oldenburger, Frans, Zweeds, etc rijpaardbloed dus, is in de Gelderse fokkerij nog het toestaan van maximaal 25% "vreemd bloed" nodig om inteelt te voorkomen, zoals KWPN-adjunctdirecteur R. v.d. Kuil op 5 december 2006 voor radio en tv heeft beweerd en in de videopresentatie van De Volkskrant d.d. 9 december stotterend herhaalt (zie: http://www.vk.tv/video/4435). In het Stamboekblad In de Strengen is over het hele gebeuren niets gepubliceerd.
De afschaffing door het KWPN van het oorspronkelijke vereiste van minimaal 75% Gelders bloed voor een Gelders paard is stiekem gebeurd. En dat, nadat het KWPN een paar jaar eerder nog dit minimumpercentage had verhoogd naar 87,5% omdat het anders "een vergaarbak wordt van minder geslaagde rij- of tuigpaarden". De Gelderse fokkers zijn over het hoe en waarom nooit geïnformeerd. (Zie: http://home.vianetworks.nl/users/lijssel/nederlnd/redhgp.htm). Mijn vraag op de laatste ledenvergadering van de Afdeling Gelders Paard van het KWPN d.d. 28 november 2007 om hierover uitleg te geven aan de fokkers werd door de voorzitter (de hoofdverantwoordelijke voor de afschaffing) en door de KWPN-inspecteur voor het Gelders paard afgedaan met de opmerking dat dit meer dan voldoende aan de orde is geweest. Waarop ik opmerkte, dat dit onderwerp voor het KWPN een taboe is.
Gelderse fokkers zijn nu verbaasd dat een halve Trakehner een Gelders paard kan zijn. Het blijkt echter nog veel erger te kunnen. Reglementair is het Gelders paard al ingericht als KWPN-afvalbak.

Anton van Lijssel

sarabande

Re: Trakehner = Gelders, KWPN-taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:05

Gut wie zegt toch altijd dat de Trakehner x Holsteiner Amor een echt Gelders paard is.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 13:17

Van de 8 Gelderse hengsten jonger dan 20 jaar stamt de helft in rechte lijn af van Amor, die zodoende als geen ander het karakter bepaalt van de Gelderse fokkerij. Het is inderdaad de vraag waarom de KWPN-hengstenkeuringscommissie het zo ver heeft laten komen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:33

Ik vind het onfatsoenlijk om de vete die jij met het KWPN hebt over het hoofd van de eigenaar van een hengst uit te spelen, nog voordat de jury haar oordeel over deze hengst gegeven heeft.
Daarnaast is de eigenaar een bezoeker van dit forum dus is het erg kwetstend en ongepast om dit forum hiervoor de gebruiken.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 13:39

Over welke hengst heb je het?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:32

Het verbaasd mij al jaren dat er zoveel vreemd bloed toegestaan isvoor de Gelderse fokkerij. Wel is het zo dat er ook haast geen keus meer is om niet een hoop inteelt te krijgen. Toen mijn Zep x Bazuin merrie een veulen van Pythagoras kreeg (Julio Mariner xx x Quidam de Revel x Voltaire) kon het zo in de Gelderse richting. Heb voor de rijpaard richting gekozen daar ik vindt dat dat soort bloed niet in de Gelderse richting hoort.

Mijn Gelderse merrie voert ook Amor bloed, daarnaast Trakener bloed via Marco Polo en Magneet en ook nog eens Earldom xx.
Zij oogt meer een rijpaard merrie als een Gelderse merrie. Is daarom ook gedekt door een rijpaard hengst. Zal in ieder geval de nakomeling niet in de Gelderse richting plaatsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:14

Wilawander dat is niet helemaal waar, een veulen wordt bij voorkeur ingeschreven in de richting van de vader en niet die van de moeder, dus in jouw geval níet bij het gelders paard. Ik heb je Pythagoras op de foto gezien en ik durf redelijk zeker te zeggen dat je naar de rijpaarden was verwezen als je met die merrie op de gelderse stamboekopname was verschenen, of veulenkeuring.
Het is namelijk een typefokkerij geworden, ongeacht de bloedvoering en dat werkt dus 2 kanten op.

sarabande schreef:
Ik vind het onfatsoenlijk om de vete die jij met het KWPN hebt over het hoofd van de eigenaar van een hengst uit te spelen, nog voordat de jury haar oordeel over deze hengst gegeven heeft.
Daarnaast is de eigenaar een bezoeker van dit forum dus is het erg kwetstend en ongepast om dit forum hiervoor de gebruiken.

Ik neem aan dat dit over de aangeboden Gribaldi gaat?
Iedereen mag aanbieden wat ie wil, of de hengst ook goedgekeurd en gebruikt gaat worden door fokkers is natuurlijk maar de vraag.
Van mijzelf uitgaande denk ik van niet. Ik gebruik een gelderse hengst als ik een gelders veulen wil fokken en dus geen Gribaldi. Die zwarte modehengst staat voor alles wat niet in het fokdoel van het gelders paard staat (veelzijdig, sterk achterbeen, goed karakter) En als ik een rijpaardveulen wil fokken dan neem ik een veredelend rijpaard en geen halve gelder. Maar die zou ik dan ten alle tijden bij de rijpaarden aanbieden op de HK en niet bij de geldersen.
Als er vreemd bloed bij moet in verband met bloedspreiding dan pleit ik eerder voor het erkennen van groninger bloed, misschien op zelfde wijze als de duitse stamboeken. Zodat je eens een uitstapje naar een klassiek nederlands gefokte groninger zou kunnen maken of een gelderse nakomeling uit een groninger merrie wel bij het KWPN predikaten zou krijgen zonder het hele traject wat er nu aan vooraf gaat.
Uiteraard moeten ze dan wel aan de eisen van het KWPN voldoen (rontgen, cornage e.d.)

Ik denk dat het goed is dat deze discussie warm blijft. En het is aan fokkers zelf om gelderse paarden te fokken met zo'n hoog mogelijk % gelders bloed, mocht het tij ooit keren dan hebben we nog wat over. Maar als ze liever rijpaarden fokken is dat ieders goed recht.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:38

Janne 19: Ik mocht zelf kiezen in welke richting ik het veulen wilde hebben bij het invullen van het geboortebericht. Ik heb toen voor de rijrichting gekozen daar het inderdaad niet in de Gelderse richting thuishoort. Maar ik bedoelde met mijn verhaal dat die keuze er eigenlijk niet zou moeten zijn in zo'n geval. Dat het dan automatich in de rijpaard richting hoort en ook niet in de Gelderse richting kan worden aangeboden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:53

Iedereen is vrij om aan te bieden, hij kan wel heel goed in het gelderse type staan, of ze hem goedkeuren is een tweede en ik heb zo'n vermoeden dat de KWPN commissie geen Gribaldi aan de gelderse stapel toe zal voegen.

En je kan op een geboortebericht wel in willen vullen dat het een gelderse is, ik blijf bij mijn mening dat die van jou niet ingeschreven zou worden bij de gelderse stamboekopname.
Als je een half gelderse merrie hebt die in de rijpaardrichting ingeschreven staat en je fokt er een gelders veulen bij (dus dan 75 Ziek die zou je dan ook niet gelders in kunnen schrijven volgens jou. Ze gaan echt geen % tellen. Of een rijpaardmerrie van 75 % met een 75 % gelders bloed voerende rijpaardhengst zou ook niet kunnnen.
Een veulen uit een merrie ingeschreven bij de tuigpaardrichting kan wel half hackney zijn. Als je zou verbieden om vanuit de tuigpaardrichting in te schrijven dan kun je de veulens uit 100 % gelderse tuigpaardmoeders dus ook niet inschrijven bij de geldersen.
Dus ik ben het niet met je eens dat die keuze er niet hoort te zijn.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:05

Ik vind het wel heel ver gaan dat er nu een Gribaldi wordt aangeboden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:20

Waarom niet? Als die hengst volledig uit een Gelderse moederlijn komt en Gribaldi puur voor een beetje veredeling is gebruikt. Wat is het probleem als de hengst verder volledig aan de eisen voldoet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:24

Het is een halve Gribaldi, dus om te beginnen niet een beetje veredeling maar 50 %
Gribaldi vertegenwoordigt zo'n beetje alles wat ik fout vind in de huidige warmbloedfokkerij en waarom ik gelderse paarden ben gaan fokken.
Als er nou een halve klassieke holsteiner zou worden aangeboden waarvan de vader en de hengst zelf overeenkomsten had met het gelderse fokdoel zou ik zeggen á la, maar Gribaldi.. Ach gut

Maar hij wordt alleen maar aangeboden hoor, hij is nog niet goedgekeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:30

Dan heb je dus de keuze om er niet mee te dekken Janne.

Er worden bij de rijpaarden ook genoeg hengsten gekeurd die ik persoonlijk niet zou kiezen. Maar ja Haha!

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 16:34

De oorspronkelijke rasbeschrijving Gelders paard luidde: Het Gelders paard is een cultuurras dat middels oorspronkelijke bloedlijnen en exterieurkenmerken behouden dient te blijven. Zonder overleg met de Gelderse fokkers heeft het KWPN een aantal jaren terug het vereiste van oorspronkelijke bloedlijnen afgeschaft. Een paar jaar daarna heeft de ledenvergadering van de Afdeling Gelders Paard besloten om aan het KWPN te vragen het oorspronkelijke minimumpercentage van 75% Gelders bloed weer in te voeren. Dit is door het KWPN niet gehonoreerd. Ieder paard dat naar het oordeel van de KWPN-jury voldoende op een Gelders paard lijkt, kan nu als Gelders in het stamboek worden opgenomen en voor het krijgen van Gelderse veulenboekpapieren is het vereiste van Gelders type niet eens van toepassing. Veel ruins blijven veulenboekpapieren houden. Bovendien worden Gelderse merries met rijpaardbloed ook steeds lichter.

De Gelderlander Paard Associatie is opgericht om de erfelijke kwaliteiten van het Gelders paard en dus de bloedvoering te bewaren. Op verzoek van het KWPN heeft de Gelderlander Paard Associatie vorig jaar haar rasbeschrijving op papier gezet. Deze sluit volledig aan bij de oorspronkelijke rasbeschrijving van het KWPN, maar is nu voor het KWPN onaanvaardbaar vanwege het vereiste van Gelders bloed.
Deze Rasbeschrijving Gelders Paard van de GPA luidt:

Het Gelders paard is een elegant en veelzijdig warmbloedpaard dat voortkomt uit oorspronkelijke bloedlijnen.
Het is in het verleden ontstaan door zware selectie voor prestaties tot op hoge leeftijd zowel in de landbouw als ruitersport en aangespannen rijden.
Met het onderscheid tussen veelzijdig Gelders bloed (Sgldt) en Sportregister-rijpaardbloed is in 1964 door het stamboek officieel vastgelegd wat Gelders bloed is. Voor een Gelders paard is minstens 75% Sgldt-bloed in de afstamming vereist, terwijl daarnaast maximaal 6,25% Hackneybloed is toegestaan.
Een Gelders paard voldoet aan de exterieurkenmerken van het Gelders type en beschikt over een rijke voorhand, voldoende bot en massa en imponerende vierkante gangen met veel stuwing en kracht vanuit de achterhand.
Het Gelders paard is geschikt voor veelzijdig gebruik, zowel aangespannen als onder het zadel, waarbij prestaties tot op het hoogste niveau worden bereikt. Het Gelders paard onderscheidt zich met name door een blij optreden en een braaf, betrouwbaar en werkwillig karakter.

Het KWPN weigert uit te leggen, waarom de generaties Gelderse fokkers die het vereiste minimumpercentage Gelders bloed hebben ingesteld en er jaren mee hebben gewerkt geen verstand hadden van het Gelders paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:25

Pipo schreef:
Dan heb je dus de keuze om er niet mee te dekken Janne

Ik geloof nooit dat het zover komt dat ik die keuze maken moet. Als ze hem goedkeuren is het oorlog. De TS heeft echt wel een punt.

AWvL:
Wat je op dit moment naast je GPA kunt doen is zelf gelderse paarden te fokken met voldoende gelders bloed en de bijbehorende kenmerken. Wie weet wat de toekomst brengen gaat...

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:58

Janne: Ik ben het zeker met je eens w.b.t. je tip voor AWvL. Het enige probleem wat ik daarmee heb is dat t steeds moeilijker wordt om een geschikte hengst te vinden bij bijvoorbeeld Koss merries. Je kunt niet overal Elegant op gaan zetten... Ik heb zelf een (nu 2jarige) Koss x Unitas x Wilhelmus merrie. Met deze combinatie blijft er weinig keus over dan naar de buren te gaan voor een geschikte Duitse hengst. Eigenlijk wil ik dit helemaal niet, maar als ik zo door de Gelderse hengstenlijst kijk heb ik niet veel keus als ik toch een beetje naar de rijpaardrichting wil fokken, maar niet zo'n hete KWPNner wil gebruiken. De enige die in mijn lijstje overblijven zijn Sirius en Elegant... Nou heb ik niks tegen deze hengsten, zeker niet! Maar een beetje meer keus zou niet verkeerd zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut tegen invoering van Gribaldi bloed in de gelderse fokkerij, maar we kunnen het er snel over eens zijn dat bloedverversing hard nodig is!
Het is niet voor niks dat ik dit jaar Palma met een Hannoveraan heb gedekt. Ik wil graag een Koss-vrije nakomeling van haar en kon binnen de Gelderse fokkerij geen geschikte hengst vinden. Ik weet niet of dit een gelders veulen gaat worden, maar als ik haar (er vanuitgaande dat t een merrie wordt) dek met een gelderse hengst wordt het wel weer een gelders veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:04

Mijn Parcival is om die reden ook drachtig van een rijpaardhengst (haar opa is ook nog eens Theoloog=vader Elegant). Maar ook met de reden om een rijpaardveulen te fokken. Ik ga het niet aanbieden bij de geldersen. Zou ik dat wel willen dan zou ik een tuigpaardhengst zoeken of een andere aan geldersen verwant paard (groninger hengst, of een rijpaardhengst die 3/4 gelders is, in het uiterste geval een duitser die in het gelderse type staat met goed karakter).
Als ze de bloedeis aan zouden houden kan je met een Parcival geen kant uit in de gelderse richting. Maar we hebben het nu alleen over de Gribaldi, er komen ook nakomelingen van Elegant op de HK, een Cabochon, een Bazuin en Saron (NeWP v. Creool) die we wél kunnen gebruiken op onze Parcival's en Kossjes. Dus er is nog hoop (ik heb nog hoop).

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:45

Ik heb ook zeker nog wel hoop voor dit jaar, al moet ik zeggen nadat de afgelopen jaren alle Eleganten en andere niet-Koss verwanten eruit gegooit zijn ik er steeds minder vertrouwen in krijg...

[***] schreef:
in het uiterste geval een duitser die in het gelderse type staat met goed karakter
Dat is dus wat wij dit jaar geprobeerd hebben. Wat eruit gaat komen zien we dan wel... Of het genoeg in het Gelders type staat zien we dan ook wel weer... Lachen

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 19:49

[***] schreef:
AWvL:
Wat je op dit moment naast je GPA kunt doen is zelf gelderse paarden te fokken met voldoende gelders bloed en de bijbehorende kenmerken. Wie weet wat de toekomst brengen gaat...

Daarom ben ik vorig jaar (als enige Gelderse fokker?) met mijn brave Koss-merrie naar de hengst Galant gegaan en heb daar dit jaar een nog veel braver merrieveulen aan overgehouden met beste krachtige gangen. Ik ben er 3x met de trailer naartoe gemoeten (enkele reis is 200 km), maar het was de moeite waard. Koss moet je zien als een veredelaar binnen de Gelderse fokkerij en met een merrie van Koss moet je vlug terug naar het klassieke bloed om de Gelderse kwaliteiten vast te leggen. Deze merrie is weer drachtig van Galant.
Mijn 23-jarige merrie van Goudsmid x Gondelier is nu drachtig van Elegant. Haar Gelderse hengstveulen van Koss van twee jaar terug is op de rijpaardveulenverkoping van Zuidoost-Brabant aangekocht door Jo Rutten en een volle broer of zuster daarvan zou ongetwijfeld meer waard zijn dan een veulen van Elegant. Maar de Gelderse fokkerij is al zo vergeven van het Koss-bloed dat dit de ondergang van de Gelderse fokkerij wordt. We hebben bovenal bloedspreiding met Gelders bloed in de hengstenstapel nodig. De hengstenkeuringsjury heeft nog steeds niets geleerd van het Oregon-effect in de tuigpaardfokkerij.

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:33

AWvL: Ik kwam Galant tegen op internet en vroeg mij af waarom deze hengst relatief onbekend is? Weet jij dat? Ik heb hem ook nog op mijn lijstje staan voor Athene (Koss x Unitas) voor volgend jaar of het jaar erop (ik weet nog niet wanneer ze eventueel gedekt gaat worden) Zou je mij wat meer info kunnen geven over Galant (of waar ik het kan vinden)? (Mag ook via pm)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 09:48

Hoe worden uw lijsten eigenlijk samengesteld AWvL?
Ik kom bijv mijn merrie, haar moeder en haar grootmoeder niet tegen. Terwijl ik er wel halve Arabieren op tegen kom.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=89221

Of kijk ik niet goed. Bloos

Edit: of is het omdat het een tuigpaard is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:25

Je kan je merrie gewoon opgeven voor die site, net zoals je ze zelf op paardenfokken moet zetten, als iemand anders dat nog niet gedaan heeft.
Je merrie is voor een groot gedeelte hackney en niet gelders.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:18

AWvL schreef:
Daarom ben ik vorig jaar (als enige Gelderse fokker?) met mijn brave Koss-merrie naar de hengst Galant gegaan en heb daar dit jaar een nog veel braver merrieveulen aan overgehouden met beste krachtige gangen. Ik ben er 3x met de trailer naartoe gemoeten (enkele reis is 200 km), maar het was de moeite waard. Koss moet je zien als een veredelaar binnen de Gelderse fokkerij en met een merrie van Koss moet je vlug terug naar het klassieke bloed om de Gelderse kwaliteiten vast te leggen. Deze merrie is weer drachtig van Galant.
Mijn 23-jarige merrie van Goudsmid x Gondelier is nu drachtig van Elegant. Haar Gelderse hengstveulen van Koss van twee jaar terug is op de rijpaardveulenverkoping van Zuidoost-Brabant aangekocht door Jo Rutten en een volle broer of zuster daarvan zou ongetwijfeld meer waard zijn dan een veulen van Elegant. Maar de Gelderse fokkerij is al zo vergeven van het Koss-bloed dat dit de ondergang van de Gelderse fokkerij wordt. We hebben bovenal bloedspreiding met Gelders bloed in de hengstenstapel nodig. De hengstenkeuringsjury heeft nog steeds niets geleerd van het Oregon-effect in de tuigpaardfokkerij.

Oei! Wow! Mocht die Elegant x Goudsmid x Gondelier een hengstveulen worden en hij haalt de 2,5 jaar, wel mee naar de HK komen hè?!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:19

ChirooHeleen schreef:
Dat is dus wat wij dit jaar geprobeerd hebben. Wat eruit gaat komen zien we dan wel... Of het genoeg in het Gelders type staat zien we dan ook wel weer... Lachen

Bedoel je daar Sorento mee?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:22

AWvL schreef:
Van de 8 Gelderse hengsten jonger dan 20 jaar stamt de helft in rechte lijn af van Amor, die zodoende als geen ander het karakter bepaalt van de Gelderse fokkerij. Het is inderdaad de vraag waarom de KWPN-hengstenkeuringscommissie het zo ver heeft laten komen.

Dit wat betreft Amor... maar Zep dan, volgens mij toch echt wel een gewaardeerde hengst binnen de Gelderse fokkerij.
Goudsmid x Magneet (trak) x Marco Polo (trak)