Weer politieke discussie over branden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Moet het branden van paarden weer opnieuw ingevoerd worden

ja weer branden
18 (69%)
nee niet weer opnieuw die discussie
8 (30%)

Totaal aantal stemmen: 26


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 13:04

Ik denk als 3 jarige. Het mag dan niet echt dierenmishandeling zijn maar als veulen en driejarige branden lijkt me toch wat overdreven. Het is dan ook meer een merk dan een gewoonte.
O ja en Greetje Nederlanders hebben het ook over Domme Belgen, maar als er ergens de macht van het geld heerst Knipoog , dus of dat nu wat met domheid te maken heeft.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 21-11-02 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:05

Citaat:
Dan heb je natuurlijk wel een kwaliteitskeurmerk


Gewoon de eerste week een merk erop.
Anders gaan er andere stamboeken straks mee lachen.

Ze kunnen pinpassen namaken en veranderen waarom geen chip.

Vergeet het niet: Het gaat nog steeds om geld

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:12

sarabande schreef:
Ik denk als 3 jarige. Het mag dan niet echt dierenmishandeling zijn maar als veulen en driejarige branden lijkt me toch wat overdreven. Het is dan ook meer een merk dan een gewoonte.


Sarabande niet en als veulen en als driejarige. Dus of als veulen, of als driejarige. Wij hebben al een tijd niet meer gebrand ivm met verbod 2001 en beslissing uit de ledenvergadering maar nu willen ze ineens wel weer branden. Maakt ook niet uit, leden mogen dit ook weer terugdraaien, niks mis mee en hun mening is voor het stamboek ook heel belangrijk. De vraag was dus branden als veulen of als driejarige Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:14

Asl driejarige wanneer ze opgenomen worden in het stamboek.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:17

sarabande schreef:
Zanekin je hebt het over Trakehners. In Nederland branden zelfs de trakehner fokkers hun trakehner veulens en driejarigen niet meer. Omdat ze dan met die in Nederland geboren dieren niet op wedstrijden uit mogen komen. De voorzitter van het TCN (Trakehner Contact Nederland) is op dit punt uit principe opgestapt. Het is natuurlijk ook van de gekke. Maar ach de brandcomissie heet nog steeds zo en had wat minder werk.


Dat heeft niets met trakehners te maken hoor. Wij hebben hier in Belgie geen trakehnerafdeling, dus bij ons zijn alle Duitse of buitenlandse paarden gelijk. Ik heb ook een telefonisch onderhoud gehad met het ministerie waarop ik vroeg: als ik nu een gebrand veulen in Duitsland wil kopen? Men heeft mij geantwoord: "Je moet er dan maar eentje uitkiezen zonder brandmerk" Mensen daar weten totaal niet waarover ze spreken....
Ik heb nog niet gehoord dat de wet daarna is aangepast voor buitenlandse paarden. Op die manier kan je uiteraard altijd zeggen dat je het dier in het buitenland hebt aangekocht (als het een buitenlands brandmerk betreft). Als je er nu geen papieren bij hebt zogezegd??? Niet echt waterdicht.
Ik ben ook voor de aanpak van Troef: wie gaat je op de vingers tikken?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 13:19

Greet dit deden ze toch bij sommige stamboeken hoor b.v. Trakehners en dan nog drie keer twee keer als veulen en nog een keer als 3 jarige. Ik geloof als veulen zelfs twee verschillende brandmerken, correct me when i am wrong. Kan me voorstellen dat dierenbeschemers daar wat tegen hadden Verdrietig

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:24

greetje"]
[quote="sarabande schreef:
Ik denk als 3 jarige. Het mag dan niet echt dierenmishandeling zijn maar als veulen en driejarige branden lijkt me toch wat overdreven. Het is dan ook meer een merk dan een gewoonte.


Sarabande niet en als veulen en als driejarige. Dus of als veulen, of als driejarige. Wij hebben al een tijd niet meer gebrand ivm met verbod 2001 en beslissing uit de ledenvergadering maar nu willen ze ineens wel weer branden. Maakt ook niet uit, leden mogen dit ook weer terugdraaien, niks mis mee en hun mening is voor het stamboek ook heel belangrijk. De vraag was dus branden als veulen of als driejarige Knipoog
[/quote]

Vroeger werden paarden gebrand als veulen bij opname, en merries dan nog een keer in de hals wanneer ze goedgekeurd werden en in het hoofdstamboek kwamen. In totaal 2 brandmerken dus. Het trakehner stamboek was met dat "merrie branden" al eerder gestopt. Zij branden enkel nog de veulens. Volgens mij doet Hannover en Oldenburg ook niet meer aan dat halsbranden?
Wat ik positief vind is als er ook nog een keer een nummer onder het brandmerk staat. Als je dan de kleur van een paard hebt en een nummer dat gebrand werd kan je al makkelijker dieren traceren.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:25

Was tegelijk gepost blijkbaar, van die drie brandmerken weet ik niet... Ik heb een 17-jarige trakehnerruin en die is 1 keer op z'n bil gebrand.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 21-11-02 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:26

Citaat:
Ik ben ook voor de aanpak van Troef: wie gaat je op de vingers tikken?


Mooi voorbeeld maar dan anders om;

Ik heb nog een stel dwerggeiten (stam 30 jaar stamboek) Knipoog

Wij zijn hier maar ook in Belgie verplicht ze aan te geven bij de Gezondheidsdienst voor dieren.
En dan moet er ook zo'n flapmerk in.
We moeten keurig een lijst bij houden (voorraadlijst wat geboren is en afgevoerd)
Ik sta dus geregisteerd met die dieren.
Komen ze langs de overheid- AID ,U heeft niet gemerkt, ze hebben geen merken,
U komt in de problemen vertellen deze heren me.

Ik gaf een keurig antwoord
"Ga maar naar de Rechter."Daar ik gewetensbezwaring heb"
Ik heb nooit iets meer gehoord.
Want dat onderdeeltje waren ze in de Wet vergeten. Knipoog

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:32

Ken ik, wij hebben 2 Jersey koetjes, gewoon om de wei wat bij te maaien en om bij ons oud te worden. Wij kochten een kalf en daar zaten dan in elk oor van die grote merken (is nu verplicht in elk oor omdat bij de slacht het karkas in 2 gesneden wordt). Z'n oortjes hingen half naar beneden en die gaatjes daar kwam pus uit etc... Maar daartoe ben je dan verplicht (voor de volksgezondheid), één grote industrie is het geworden.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:40

Citaat:
Z'n oortjes hingen half naar beneden en die gaatjes daar kwam pus uit etc... Maar daartoe ben je dan verplicht (voor de volksgezondheid), één grote industrie is het geworden.


Gewoon er uit knippen.
Komen ze hang je ze met een touwtje om de hals.

Willen ze toch dat je ze erin knipt vraag je die kerel voor een tang en merk.

Daarna knip je het merk bij hem in zijn oren.
Moet wel van te voren vragen wat hij vindt over piercings(wordt algemeen geaccepteerd)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 13:53

Haha. Ondertussen is ons kalfje wel een grote koe geworden en zijn de merken in verhouding wat kleiner...

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 15:00

Troef schreef:
Daarna knip je het merk bij hem in zijn oren.
Moet wel van te voren vragen wat hij vindt over piercings(wordt algemeen geaccepteerd)


Ja maar dat is dierenmishandeling, hoe kan je dat nou doen??? Knipoog

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 20:03

Interessant, zo'n branddiscussie. Bij de Welsh komt dat alleen maar vor bij de K's. Kende nog wat hooggewaardeerde Welsh fokkers die daar heel principiele bezwaren tegen hadden.
als trouwens branden toegestaan wordt, staan er dan ook straffen te staan op het vervalsen van brandmerken? Zo'n stukje ijzer lijkt me gemakkelijk gemaakt..

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 23:03

Bij dat stuk over branden in de krant stond ook nog een opmerking van een woordvoerster van de Dierenbescherming. Er waren tegenwoordig veel diervriendelijkere alternatieven, zoals chippen Verward , dit is ook minder stressvol.
Nou ik hou toch liever een paard aan de hand dat gebrand wordt dan een die gechipt wordt. Vier van de vijf paarden die ik heb laten chippen, gaf de veearts (en mij Haha! ) duidelijk te kennen hier niet van gediend te zijn. Mijn ene merrie had twee gaatjes in de hals ipv één. Echt een stuk diervriendelijker en minder stressvol dat chippen Boos! .

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 15:49

Branden of chippen lijkt me allebei even gestresst voor het dier........de een meer dan de ander. Alleen het doel is anders.......een chip is bedoeld om gegevens op vast te leggen en als er niet mee gefraudeerd wordt kan je het gechipte dier indentificeren. Aan een brandmerk heb je wat dat betreft helemaal niks.......das alleen maar een 'merknaam'.
Mijn eigen paard heeft meer problemen met iets 'engs' naast de bak dan met het chippen of branden.......een andere pony bij me op stal maakt iedere keer weer een drama van haar enting. Een derde is panisch als je aan haar oren durft te komen......ook bij paarden zijn er flinkerds en kleinzerige dieren bij.
Als het chippen inderdaad fraudebestendig zou zijn, lijkt me dat de meest zinvolle manier.
Maar om ontopic te blijven, brandmerk hoeft voor mij niet, lijkt me vrij nutteloos.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 19:55

Vandaag heeft een rechter de uitspraak gedaan dat boeren geen oormerken hoeven aan te brengen als ze daar gewetensbezwaren tegen hebben!!!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 19:57

Dat is nog eens goed nieuws!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 20:19

Citaat:
Vandaag heeft een rechter de uitspraak gedaan dat boeren geen oormerken hoeven aan te brengen als ze daar
Citaat:
gewetensbezwaren
tegen hebben!!!




Troef:
Citaat:
Ik heb nog een stel dwerggeiten (stam 30 jaar stamboek)

Wij zijn hier maar ook in Belgie verplicht ze aan te geven bij de Gezondheidsdienst voor dieren.
En dan moet er ook zo'n flapmerk in.
We moeten keurig een lijst bij houden (voorraadlijst wat geboren is en afgevoerd)
Ik sta dus geregisteerd met die dieren.
Komen ze langs de overheid- AID ,U heeft niet gemerkt, ze hebben geen merken,
U komt in de problemen vertellen deze heren me.

Ik gaf een keurig antwoord
"Ga maar naar de Rechter."Daar ik gewetensbezwaring heb"
Ik heb nooit iets meer gehoord.
Want dat onderdeeltje waren ze in de Wet vergeten.



Aktief zijn is beter dan lu............................ Knipoog

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 21:09

Ben ik eigenlijk toch blij dat ze toendertijd voor de paarden gekozen hebben voor het chippen i.p.v. oormerken Haha!
Zelfs in bijpassende kleuren bij de schabrakjes en bandages zou het nog steeds een apart gezicht zijn geweest Verward Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 00:39

We gaan of topic. Voordeel van branden is dat wanneer er een paard voorbij komt je kan zien uit welke fokkerij dit komt. Dat is voor iedere fokker interessant. Dus de vraag is: is het branden echt heel pijnlijk voor het paard. Zo niet dan graag weer branden maar dan wel een keer per paard. Zo wel wat dan chippen is ook pijnlijk.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 00:44

Ik heb het idee dat het weinig uitmaakt voor het paard.......of je nou chipt of brandt....
Maar chippen heeft een andere bedoeling dus het heeft geen zin om branden en chippen met elkaar te vergelijken. Het een is geen alternatief voor het ander.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 00:45

Terug naar mijn oorspronkelijke vraag: is het oneigenlijk branden van een paard strafbaar of niet? Het lijkt me namelijk geen echt betrowubare identificatie..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 01:58

1 keer branden vind ik geen enkel probleem,
bij de bijv. de Friezen was het gebruikelijk om er bij steropname of preferentschap en nog een S of P bij te branden.
Sta je daar met je driejarige net opgenomen ster merrie, krijgt ze eerst een F je, paard iets geschrokken..
Vervolgens komen ze met nog een ijzer voor het S je aan. Dan wordt het voor de meeste paarden al wat problematischer.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 02:39

Citaat:
is het oneigenlijk branden van een paard strafbaar of niet


In Nederland en Belgie is het strafbaar net als staarten couperen.

In Europa moet het getoest worden onder de gelijkheidsbeginselen.

Maar tussen de ene rechtelijke uitspraak en de ander zitten enkele jaren