Wat vraagjes over IJslanders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loen

Wat vraagjes over IJslanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 22:25

1. Ik zie IJslanders nooit bereden worden met sporen. Waarmee heeft dit te maken? (niet dat ik het erg vind hoor, integendeel juist!)

2. Ik zie nooit IJslanders die aan de teugel lopen. Kunnen ze dit eigenlijk wel?

3. Als je een IJslander neemt, kun je dan bijvoorbeeld ook niet een klein sprongetje maken (tot 50 cm of zo)? Ik had namelijk gelezen dat ze niet goed kunnen springen, maar kunnen ze het écht helemaal niet of kan een klein sprongetje wel? Tot hoeveel cm ongeveer?

4. Kun je met IJslanders mee doen met officiële wedstrijden (dus niet speciale IJslanderwedstrijden, maar wedstrijden van de KNHS of zo)? Of zijn ze daarvoor toch te anders?

5. Kunnen ze bijvoorbeeld wijken of zo, kun je er een beetje mee dressuren?

6. Kun je IJslanders ook met een 'gewoon' zadel en hoofdstel berijden? Dus niet zo'n speciaal IJslandergeval.
Laatst bijgewerkt door Loen op 13-11-07 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Loen

Re: Wat vraagjes over IJslanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 22:30

Sorry als het rare vragen zijn mensen, maar ik ben niet echt op de hoogte van IJslanders. Clown Maar vind ze wel super!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 00:40

Loen schreef:
1. Ik zie IJslanders nooit bereden worden met sporen. Waarmee heeft dit te maken? (niet dat ik het erg vind hoor, integendeel juist!) meeste ruiters komen met de voeten redelijk onder een ijslander buik uit , dus sowieso niet erg veel nut

2. Ik zie nooit IJslanders die aan de teugel lopen. Kunnen ze dit eigenlijk wel?ook en ijslander kan gewoon aan de teugel, en word ook nagefelijk gereden , alleen is bij tolt en telgang de hoofd/hals houding veel opgerichter waardoor de negefelijkheid er heel anders uit ziet , maar een ijslander hoort in die gangen ook gewoon over de rug gereden worden(\aan de teugel is heel wat meer dna dat afgebogen koppie Lachen )

3. Als je een IJslander neemt, kun je dan bijvoorbeeld ook niet een klein sprongetje maken (tot 50 cm of zo)? Ik had namelijk gelezen dat ze niet goed kunnen springen, maar kunnen ze het écht helemaal niet of kan een klein sprongetje wel? Tot hoeveel cm ongeveer? veel ijslanders kunnen prima een sprongetje aken

4. Kun je met IJslanders mee doen met officiële wedstrijden (dus niet speciale IJslanderwedstrijden, maar wedstrijden van de KNHS of zo)? Of zijn ze daarvoor toch te anders? ook ijslanders kun je gewoon dressuurmatig rijden , graag zelfs, dressuurmatige training is heel erg goed voor algehele soepelheid en balans en daardoor ook weer positief voor de gangen

5. Kunnen ze bijvoorbeeld wijken of zo, kun je er een beetje mee dressuren?zie antwoord op vraag 4

6. Kun je IJslanders ook met een 'gewoon' zadel en hoofdstel berijden? Dus niet zo'n speciaal IJslandergeval.kan , tuurlijk waarom niet, zolang het maar goed past , de schouder goed vrijlaat en de ruiter goed past en je er juist mee kan inwerken, zodat je alle gangen goed kan rijden , maar ijslander zadels zijn er trouwens ook met rond zweetblad, veelzijdigheidsmodel zeg maar , en op het WK dit jaar heb ik ook en aantal normale dressuurzadels voorbij zien komen bij de equipes
kwa hoofdstel , tis aar net wat je zelf fijn vind

Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 14-11-07 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 00:59

Loen schreef:
1. Ik zie IJslanders nooit bereden worden met sporen. Waarmee heeft dit te maken? (niet dat ik het erg vind hoor, integendeel juist!)
IJslands rijden wordt erg gedaan met de zit, bovenbenen en deels ook onderbenen.
IJslandse paarden zijn vaak gevoeliger op deze hulpen dan doorgaande paarden.
En om wat hierboven al genoemd werdt; mensen steken eronder uit, dus veel zin heeft het niet..

2. Ik zie nooit IJslanders die aan de teugel lopen. Kunnen ze dit eigenlijk wel?
Dan moet je toch eens beter rondkijken op IJslandse wedstrijden of stallen!
IJslanders lopen weldegelijk aan de teugel!

3. Als je een IJslander neemt, kun je dan bijvoorbeeld ook niet een klein sprongetje maken (tot 50 cm of zo)? Ik had namelijk gelezen dat ze niet goed kunnen springen, maar kunnen ze het écht helemaal niet of kan een klein sprongetje wel? Tot hoeveel cm ongeveer?
Het is per IJslander verschillend hoe goed ze in springen zijn, maar over het algemeen zul je het niet ver schoppen in de springsport met een IJs.

4. Kun je met IJslanders mee doen met officiële wedstrijden (dus niet speciale IJslanderwedstrijden, maar wedstrijden van de KNHS of zo)? Of zijn ze daarvoor toch te anders?
Ja, dat kan.

IJslanders kunnen ook zeker dressuur, het ligt ook hierbij weer aan het paard in welke mate, net als bij doorgaande paarden. De een is er beter in dan de ander, maar ze kunnen het wel.

6. Kun je IJslanders ook met een 'gewoon' zadel en hoofdstel berijden? Dus niet zo'n speciaal IJslandergeval.
Je kan IJslanders ook met een gewoon zadel en hoofdstel berijden, maar IJslander zadels hebben een speciale ligging en opbouw, waardoor de gangen van het paard er beter uit te rijden zijn.
Zonder een speciaal zadel gaat dit dus moeilijker (of helemaal niet?)

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:56

mmm, dat was wel interessant voor me om te lezen. Knipoog Heb weer wat bijgeleerd. Haha! Ik vroeg me ook altijd af waarom ze altijd speciale zadel ophebben.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:01

Zo speciaal zijn die zadels niet hoor... Dressuurmodel met ribzit voor extra comfort. Diepe zit word over het algemeen ook niet aan gedaan, ik houd er helemaal niet van om vast in mijn zadel te zitten. Het zijn eigenlijk gewoon vlakke dressuurzadels. Met soms het zwaartepunt verder naar achteren voor de tölt. Je kan met een gewoon dressuurzadel ook prima rijden hoor. De oude modellen met lange stegen zijn wel wat anders dan een gemiddeld dressuurzadel, maar die zijn nu helemaal 'uit'.

Heel belangrijk is de schoudervrijheid, omdat Ijslanders toch wat korter zijn dan andere paarden is het belangrijk dat je een zadel neemt waarbij de schouder goed vrij blijft.

neem bijvoorbeeld dit zadel, is toch net een 'gewoon' zadel?
http://www.hnakkar.is/myndir/plain.jpg

Deze is met ribzit, denk je dat weg lijkt hij opeens 'normaal', alleen ontbreekt de idioot diepe zit Knipoog
http://reitsport-bedarf.de/shop/images/champion.jpg

Deze heeft lange stegen, en ziet er anders uit. De lange stegen zijn voor betere drukverdeling, maar zijn vaak wat te lang:
http://static.marktplaza.nl/images/medi ... 309918.jpg

Zijn genoeg mensen die er gewoon een dressuurzadel op leggen. Met veelzijdigheid en springzadels zou ik een beetje opletten omdat die al snel op de schouder liggen.

Ijslanders worden meestal met lage neusriem gereden, en de keelriem ontbreekt. Vaak is er ook geen frontriem omdat het hoofdstel toch wel vast ligt in de (vaak) dikke bos manen. Maar je kan ook met een gewoon hoofdstel rijden Lachen

De rest van je vragen is hierboven al beantwoord Knipoog

Loen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 15:57

Okee bedankt mensen voor de antwoorden.. Lachen

Loen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 16:01

Oja; kan je in principe wel met een neusriem en sperriem rijden of niet?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:03

zoalng het maar past wel Ja

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:37

Denk dat IJslanders het niet eens zo gek zullen doen in de dressuur of springsport. Hangt natuurlijk wel van je paard af maar dat heb je ook met normale paarden. Als je bijv. naar de Fjorden kijkt. Daar heb je Guusje, heb hem laatst zien lopen. Niet spectaculair (korte gangen) maar deed het wel mooi allemaal! En Guusje loopt ook best hoog. Ook een Fries gezien die erg hoog reed dus waarom met een IJslander niet? Als je een hebt die 3 uitgesproken gangen heeft (stap draf en gallop) en je erop gaat trainen kun je mischien best ver komen. En springen kunnen ze ook redelijk goed. Niet alle IJslanders, je hoort ook wel eens dat ze niet kunnen springen. Terwijl wij 4 paarden onder het zadel hebben en die allemaal leuke sprongen kunnen maken, toeval? Hier een paar foto's, mocht je het leuk vinden (heb ze even in een link gedaan)
http://img80.imageshack.us/img80/364/wijkxw6.jpg
Let niet op mij, zit een beetje scheef..
http://img61.imageshack.us/img61/8848/draffte3.jpg
http://img80.imageshack.us/img80/9953/draf1cp7.jpg
Drafjes
http://img406.imageshack.us/img406/9530/u723gd9.jpg
Springen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:43

IJslanders zijn heel gevoelig aan het been, bovendien rijd je met lange stijgbeugels en zijn ijslanders vrij klein. Ik kom niet bij de buik van mijn paard met mijn benen, ik moet daarvoor mijn hak optrekken. Sporen zijn dus erg overbodig.

Oja zeker! Mijn paard loopt erg netjes aan de teugel hoor Knipoog

Een kleine sprong kan best hoor, mijn IJslander is overigens een echte springtijger!

Ik ga binnenkort meedoen aan een groene wedstrijd, alleen ze hebben meer gangen. Als ze zenuwachtig zijn kunnen ze wel eens in een andere gang gaan lopen wat het lastiger maakt tijdens wedstrijden.

IJslanders kunnen ook prima wijken, ligt er aan hoe je het ze leert en of ze er aanleg voor hebben. De mijne kan erg leuk dressuren en heb ook gewoon dressuurles.

Nee, ik vind dat je IJslanders met een IJslanderzadel moet rijden. Waarom? Heel simpel, het zwaartepunt bij IJslanderzadels ligt verder naar achteren wat het makkelijker maakt om te tolten Lachen Ik gebruik zelf een rondgenaaid hoofdstel. IJslanderhoofdstellen zijn erg duur als je een goede wilt

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:55

Citaat:
Nee, ik vind dat je IJslanders met een IJslanderzadel moet rijden. Waarom? Heel simpel, het zwaartepunt bij IJslanderzadels ligt verder naar achteren wat het makkelijker maakt om te tolten

Je hebt IJslander zadels met een diepe, normale en vlakke zit. Het diepte punt ligt niet altijd achter in het zadel dat scheelt echt per zadel. Met het diepte punt achter kun je heus niet makkelijker tölten dan met een zadel die het diepte punt in het midden heeft. Wij hebben hier allemaal zadels (op 1 na) die het diepte punt in het midden hebben. Verder wel een normale zit zodat je je goed kunt verplaatsen in het zadel. En je dus per gang in een andere houding kunt gaan zitten. Dat vind ik dus ideaal. Met een dressuur zadel kun je trouwens ook prima rijden hoor. Heb zelf nog maar 1x met een dressuurzadel op een IJslander gereden, mijn ding niet zo'n diep zadel maar als je je paard goed kan verzamelen kan hij ook prima met een dressuur zadel tölten. Wat ik hier mee probeer te zeggen is dat het per ruiter en mischien wel per paard scheelt waar je het beste mee kunt rijden en het paard het beste mee loopt. Maar gaat nu wel erg ot Bloos

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 01:17

_Skess_ schreef:

Nee, ik vind dat je IJslanders met een IJslanderzadel moet rijden. Waarom? Heel simpel, het zwaartepunt bij IJslanderzadels ligt verder naar achteren wat het makkelijker maakt om te tolten Lachen Ik gebruik zelf een rondgenaaid hoofdstel. IJslanderhoofdstellen zijn erg duur als je een goede wilt

ja maar dat ligt dus heel erg aan het paard of je wel of niet het zwaartepunt verder naar achter moet hebben of die extra ruimte nodig hebt kwa gewichts inwerking
op het wk liepen er verschillende paarden in de baan met een regulier dresuurzadel , wat ze dus in geen enkele vorm benadeelde in het eruit kunnen rijden van de gangen , ik bedoel niet voor niets op eht wk toch Knipoog

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:45

Je kan er toch niet bij met je sporen. De meeste ijslanders zijn ook heel gevoelig voor het been, dus gewoon nergens voor nodig

Dan heb je de verkeerde ijslanders gezien. Een ijslander kan dit net als elk paard. Ook is voor de kwalitiet van de gangen de dresuus als basis eerg belangrijk

Ze kunnen zeker wel springen, hoe hoog verschilt per ijslander, net als bij andere paarden

Natuurlijk. Alleen moet je wel kunnen zorgen dat je paard blijft draven en niet gaat tolten tijdens een dressuurproef

Natuurlijk, een ijslander kan alles leren wat een normaal paard ook kan leren, en meer Haha!

6. Kun je IJslanders ook met een 'gewoon' zadel en hoofdstel berijden? Dus niet zo'n speciaal IJslandergeval.[/quote]

Ja, dat kan ook. Alleen om de gangen goed te kunnen rijden is het vaak fijner om een niet te diepe zit te hebben. Ook hebben ijslanders vaak een korte rug, daar moet je dus goed op letten bij aanschaf van een zadel...

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:15

Loen schreef:
Ik heb mijn IJslander toen ik haar net had (2 jaar geleden) een aantal weken met sporen gereden omdat mijn instructrice dit aanraadde. Na een paar weken gingen ze er weer af en heb er ook nooit meer mee gereden omdat het gewoon niet nodig is en ze meestal zo goed voor het been zijn dat je met een kleine hulp ze al voorwaarts rijd.
Ook op IJslanderforum heb ik weleens foto's gezien van iemand die haar IJslander dressuurmatig aan het rijden was met sporen.

Tuuurlijk wel! Maar het komt misschien omdat in tölt en telgang het hoofd opgericht is, dat je het daarom denkt.

De meeste IJslanders kunnen juist heel goed springen. Ik heb met mijn IJslander zelfs al een paar keertje een parcourtje gesprongen op 60 cm en dat doet ze super. Verder is het hoogste wat ik met Eva heb gesprongen 80 cm. Ook boomstammen e.d. springen is geen enkel probleem.

Ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen. Dressuur is voor IJslanders ook erg goed om ze soepel te houden en voor een sterke achterhand om je tölt te verbeteren.
Mijn IJslander kan best een nette L proef neerzetten. Maar als ze iets eng zou vinden (wat niet zo gauw is maar toch Clown ) dan zou ze nog weleens willen gaan tölten. *LOL* Uit spanning dan.

Ja! Ja

Een IJslanderzadel zou ik wel doen, zoals al eerder is uitgelegd zijn ze toch wat anders en hebben ze niet voor niks zadels speciaal voor IJslanders. Knipoog
Verder rijd ik mijn IJs wel met een Engels hoofdstel, ze is dit gewend en doet het er harstikke goed op. Maar uiteraard heb ik wel een IJslanderzadel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:31

IceEva schreef:
[

Een IJslanderzadel zou ik wel doen, zoals al eerder is uitgelegd zijn ze toch wat anders en hebben ze niet voor niks zadels speciaal voor IJslanders. Knipoog
Verder rijd ik mijn IJs wel met een Engels hoofdstel, ze is dit gewend en doet het er harstikke goed op. Maar uiteraard heb ik wel een IJslanderzadel.

het gaat er om dat het zwaartepunt op de juiste pplaats op het paard ligt, als dat met een dressuurzadel zo is (denk aan de onwijs veel korte rugjes vandaag de dag ) dan is ene dressuurzadel prima Ja

dus tis gewoon kijken naar paard en gang aanleg en daar een passend zadel bij zoeken

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:48

draumpje schreef:
het gaat er om dat het zwaartepunt op de juiste pplaats op het paard ligt, als dat met een dressuurzadel zo is (denk aan de onwijs veel korte rugjes vandaag de dag ) dan is ene dressuurzadel prima Ja

dus tis gewoon kijken naar paard en gang aanleg en daar een passend zadel bij zoeken

Precies Ja Mijn merrie is zo'n paard met korte rug (ze is ook maar 1.30 Bloos ) Heb een goertz tölt gehad maar die was echt veel te lang voor haar + het gewicht kwam te ver achterop de rug te liggen. Heb nu een HGG appaloossa turnier die het zwaartepunt in het midden heeft, en korte stegen. Dit bevalt voor haar beter. Een paard met erg lange rug kan het zwaartepunt wel wat verder naar achteren liggen.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:41

Klopt Draumpje, maar ben er verder niet op in gegaan want het was al wel voldoende uitgelegd vond ik. Maar je hebt gelijk! Ja

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:50

Ik denk at mensen heel vaak denken dat ijslanders helemaal geen normale paarden zijn. echter ligt de basis bij alle paarden eigelijk gelijk. Stap, draf, galop, tuurlijk de natuurtolter als uitzondering. Mijn paardje heeft vroeger op een gewone ponyclub gereden met de dochter van de eigenaar. Dressuur en springen doet ze beide en hiernaast nog haar 2 extra gangen.

Sporen bij een ijslander vind ik maar vreemd hoor
Maar ieder zijn manier zeg maar

En de andere antwoorden waren denk ik al gegeven Knipoog

windysgat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:49

Loen schreef:

NOU IK HBE ZELF OOK 4 5 JAR EEN IJSLANDER GEHAD MAAR IK REED NIET MET SPOREN OM DAT MIJN IJSLANDER WINDY AL HEEL SNEL WAS

2. Ik zie nooit IJslanders die aan de teugel lopen. Kunnen ze dit eigenlijk wel

JA DAT KUNNEN ZE WEL MAAR HET LICHT ER AAN OF JE DAT LICHT ER AN OF JE HET WIL EN OF JE HET WEL GOED BERIJD DAARAAN LICHT HET MAAR ZE KUNNEN HET WEL MIJNE OOK

NOU DAT KNA BESTWANT MIJN IJSLANDER KAN WEL 90 SPRINGEN

DAT KAN JUIST HEEL GOED K ZAT MET MIJN IJSLANDE IN DE L 2 MAAR IK KON NET VERDER OMDAT DIE BOGON TE STRUIKELEN

JHA K WEL MET DE MIJNE ZOALS JE HIER BOVEN LEEST

JHA DAT KAN DAT MAAKT HELEMAAL NET UITWAT VOOR ZADEL OF HOOFSTEL JE GEBRUKT WEL IN DE GOEDE MAAT NATUURLIKJ MARIK MOETS EEN STAART RIEM GEBRUIKEN WANT MIJN IJSLANDER HAD HAAST GEN SCHOFT NAMELIJK

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:56

Hoi Loen,

IJslanders worden over het algemeen niet ´continu´ gedreven door het been en zijn meestal veel gevoeliger voor het been en voorwaarts genoeg. Dus been er aan is 'gaan'. Natuurlijk kun je zo ook 'engels' inrijden en wel meer drijven maar waarom zou je? Stille benen zijn wat mij betreft mooier dan continu drijvende hulpen aan te moeten zien.

Het is net wat je ze aanleert. Sída tölt ook 'aan de teugel', zonder dat ik haar dat vraag. Ze komt vanzelf als ze lekker loopt. Het komt wel eens voor dat paarden 'in de tölt' getrokken worden (hoge handen, strakke teugel en hoofd hoog/achterover). Dit levert alleen een onderhals en weggedrukte rug op. Je hebt wel tölt... maar tegen welke prijs) maar 'aanraden' zal ik je dit niet.

Ik ken verschillende IJslanders die heel erg goed kunnen springen. Iris reed met Skippa frá Skjalaritara mee bij het springen bij de grote paarden. 120 was een eitje. Onze Lýsingur (inmiddels van Claudia) sprong zonder ruiter over een vast hek van 150. Sída springt ook lekker. Askja is ook een echt springtalent en vindt het helemaal leuk om te doen.

Je kunt gewoon deelnemen aan dressuurwedstrijden en springwedstrijden. Waarom niet? Het is gewoon een paard hoor. Je hebt het wel iets moeilijker bij het dressuur omdat je de kans loopt een tölt of telgang te tonen wanneer dat (meestal niet he...) niet gevraagd wordt. Tijdens 'gangenwedstrijden' worden er ook soms dressuurwedstrijden uitgeschreven.

Een IJslander kan iedere dressuuroefening uitvoeren die je hem/haar leert.

http://www.youtube.com/watch?v=2mJHCCUUbqk

http://www.youtube.com/watch?v=-U1uHB-Zwmk

en springen:

Isabelle en Föss:
http://www.youtube.com/watch?v=WCBh87wBMkA

Ja dat kan. Ik rijd zelf veel paarden met een 'Barefoot'. Een vriendinnen van mij rijden met een Sensation Ride (een Canadees boomloos zadel) en ik heb er zelf een wintec dressuur op gehad in het verleden. Toch is bij een aantal paarden een töltzadel met schoudervrijheid en bewegingsvrijheid in de boom erg prettig. Je zit dan gewoon 'op de goede plek'... Vaak is de lepel laag zodat je wat ruimte hebt om te schuiven.Wat de IJslanders betreft qua hoofdstel... less... is more. Vaak geen kinriem, vaak geen kinriem, regelmatig zelfs geen neusriem.

Groetjes, [***]

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 00:31

Ik zie dat deze topic van 2007 is en gezien haar profiel was zij hier voor het laatst in.....2007. ;) :P Dus ik ben bang dat zij jullie reacties niet eens zal opmerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:18

Goldenflower schreef:
Ik zie dat deze topic van 2007 is en gezien haar profiel was zij hier voor het laatst in.....2007. ;) :P Dus ik ben bang dat zij jullie reacties niet eens zal opmerken.

Hahahahahahaha... helemaaaaaaaal niet gezien... Hij stond gewoon bovenaan in de lijst... hihi...

Groetjes, [***]

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:32

Ik heb iig van de filmpjes genoten Wieke,dank je wel :D,had het ook niet in de gaten...lekker blond he :o? := zal even temmen ;)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:55

Dat is iederes eigen keus, ik persoonlijk heb ze niet nodig ze is gevoelig genoeg voor het been. En ik denk dat voor wat langere mensen sporen niet eens zin heeft omdat ze met hun benen onder de buik uitkomen

Tuurlijk kunnen ze dat, in principe kan ieder paard aan de teugel lopen. Tenzij een medisch gebrek dit natuurlijk belemmert. Wel loopt het ene paard van nature makkelijker aan de teugel dan het andere.

Die van mij kan heel aardig springen, maar dat verschilt per paard.

Waarom niet? Het is gewoon een paard.

Ook hier weer, Waarom niet? het zijn gewoon paardjes.

Dat kan wel maar de ijslanderzadels zijn speciaal zo gemaakt zodat de speciale gangen van de ijslander het beste uitkomen.