Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
BlackDevils schreef:De prestaties van Jan de Boer zijn m.i. in de eerste plaats het resultaat van zijn kwaliteiten. Pony's die hij selecteert voldoen vaak aan heel andere kwaliteiten dan die op de keuring op kop lopen. Het feit dat topkeuringspony's meer opbrengen voor de fok dan gebruik bevestigd dit alleen maar. Bij de B en NWR zie je de omgekeerde wereld. Goedgekeurde dekhengsten die (geruind worden en) de sport in gaan.
Ik denk dat sport en fokkerij ook heel goed in de A-fokkerij samen kunnen gaan. Blijf diep in mijn hart toch een A-fan, al ben ik steeds meer bij de andere ringen te vinden.

)
Dyonne schreef:WF, maar jij noemt ook namen van pony's die niet meer leven. En ik denk dat het hier eigenlijk om het bestand van nu gaat.
En dus ook de fokkerij van nu.
Westernfreak schreef:Toch zijn het pony's die je nog steeds terug ziet in het huidige ponybestand en die ook bewezen hebben goede sportpony's te fokken.
sumic schreef:Keuring en sport gaat niet samen, hoewel dat in mijn ogen zeker moet kunnen. In de fokkerij draait het er toch om steeds betere (gebruiks) pony's te fokken. Helaas (ben me er bewust van dat dit een hele andere discussie is, maar zet m er toch neer) verstaan ze onder 'keuringsklaar' tegenwoordig 'moddervet' en zo wordt er ook heel wat minpuntjes weggedoezeld. Dat sportmensen en fokkerijmensen vaak niet dezelfde zijn wordt hierdoor ook niet echt mogelijk gemaakt. Als je goed presteerd in de sport en je wilt je pony ook op de keuring uitbrengen gaat dit al niet samen want een sportconditie staat lijnrecht tegenover een keuringsconditie.
Jammer dat het zo gaat. ik zou het zelf graag anders zien.
Ik heb het afgelopen zomer 1x geprobeerd. het leek me gewoon ook eens leuk om naar een keuring te gaan. Veel verwachtingen hadden we niet, maar toch viel het ons tegen om met beide ponies achteraan te staan. (beide ponies hadden trouwens als veulen zijnde een 1ste premie..)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GL4XNNZC.jpg
Ananda schreef:sumic schreef:Keuring en sport gaat niet samen, hoewel dat in mijn ogen zeker moet kunnen. In de fokkerij draait het er toch om steeds betere (gebruiks) pony's te fokken. Helaas (ben me er bewust van dat dit een hele andere discussie is, maar zet m er toch neer) verstaan ze onder 'keuringsklaar' tegenwoordig 'moddervet' en zo wordt er ook heel wat minpuntjes weggedoezeld. Dat sportmensen en fokkerijmensen vaak niet dezelfde zijn wordt hierdoor ook niet echt mogelijk gemaakt. Als je goed presteerd in de sport en je wilt je pony ook op de keuring uitbrengen gaat dit al niet samen want een sportconditie staat lijnrecht tegenover een keuringsconditie.
Jammer dat het zo gaat. ik zou het zelf graag anders zien.
Ik heb het afgelopen zomer 1x geprobeerd. het leek me gewoon ook eens leuk om naar een keuring te gaan. Veel verwachtingen hadden we niet, maar toch viel het ons tegen om met beide ponies achteraan te staan. (beide ponies hadden trouwens als veulen zijnde een 1ste premie..)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GL4XNNZC.jpg
mijn merrie vind ik een goed voorbeeld van dat sport en show goed samen kunnen gaan, mijn Merrie Cunera morwena sian is meer voudig kampioen en heeft bijna alle Int shows in nederland gelopen en vorig jaar ook 1 in belgie, mijn merrie is daar of Kampioen of reserve Kampioen geworden , maar wij stonden afgelopen jaar bijna altijd voor aan!!
mijn merrie heeft als 4 jarige de ibobo in tuig afgelegt en daarmee 83 pnt gehaald klasse B, wij mennen er wedstrijd gericht mee en ze word 3-4 keer per week gereden.
kijk als ik een show heb rij ik er de week er voor maar 2 keer, maar ze loopt gewoon volle uuren mee.
voor een show word ze ook pas vrijdags uit de wei gehaald en dus niet opgesloten in het donker, en nog winnen wij veel shows!!
show en sport gaan prima samen.
Dyonne schreef:Berry, maar Sian loopt niet echt op de wedstrijden toch?
Wordt alleen aangespannen getraind.
Is wel waar dat jou merrie het op de keuringen goed doet.
cuneracobs schreef:Om dressuur B of L te lopen hoeft een paard niet getalenteerd te zijn. Even zo voor Samengesteld klasse 1 & 2. Een beetje braaf paard/pony is wel in staat dit te doen. Het gaat er juist om wat daarna komt.ik ben van mening dat je gewoon buiten de keuringen om goed mee kan komen ook in de wedstrijd sport,