veulen met sabelvormige achterbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantal111

veulen met sabelvormige achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 14:38

Hallo,

Ik hoop dat ik mijn vraag hier goed neerzet, want ik ben nog niet zo lang lid.

Ik heb een veulentje van Uptown van 5,5 mnd. Nu heeft de dierenarts mij verteld dat hij achter sabelbenig is. Kan iemand mij uitleggen( eventueel met foto) wat dit inhoud en of het straks nadelige gevolgen gaat hebben voor zijn achterbeen gebruik?

Groetjes Chantal

Cantheon

Re: veulen met sabelvormige achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:17

Sabelbenigheid betekend dat de hoek tussen de schenkel en de pijp kleiner dan 150-160 graden is. De achterbenen zien er dus een beetje krom uit. Dit staat ook ongeveer op de bokt-wiki. Wat de effecten ervan zijn weet ik niet precies...

chantal111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 00:54

hoi,

Heeft iemand anders misschien een idee of dit later rijtechnische problemen kan gaan geven?

groetjes Chantal

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:26

--> EHK

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:20

-> F-AM

chantal111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 20:34

Hallo,

Kunnen jullie misschien uitleggen wat er met die letters hierboven bedoeld wordt? ik ben nog niet zolang lid.

Groetjes Chantal

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:36

Kijk anders even op de wiki (www.bokt.nl/wiki). Ik zal wel even het artikel voor je opzoeken. Knipoog

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:38

Dit betekend dat het topic verplaatst is naar een ander gedeelte van het forum, omdat het in de eerste categorie niet thuis hoorde.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:43

Beetje dubbel dat 2 mod's het naar verschillende plaatsen verplaatst. Nagelbijten / Gniffelen
Maar zoek het inderdaad even op in de Bokt Wiki!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:09

Sabelbenen wordt niet als een exterieur fout gezien. Op een exterieur beoordeling (lees KWPN Liniaal scoor) wordt wel een extreem geval minder gunstig beoordeeld maar het is niet onacceptabel. Wat wel wordt beoordeeld in zo'n geval is hoe het paard zijn (sabel-) benen gebruikt. Wel is de vorm/stand van benen erfelijk, dus de vorm is weldergelijk geerfd in minder or meer mate van de hengst of merrie.

Afbeelding

chantal111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 21:32

bedankt voor je foto met uitleg Peterina. Nu word het allemaal iets duidelijker.
Het ligt dus min of meer aan de rest van het paard, of hij er rijtechnisch last van krijgt. Begrijp ik dit goed?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:52

Laat mij het zo stellen ... er zijn verschillende Grand Prix dressuur hengsten die meer dan gemiddeld sabelbenig zijn en er zijn ook verschillende internationale springpaarden die meer dan gemiddeld sabelbenig zijn !!!

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 08:34

Bovendien hebben we het over een veulen. Het kan nog makkelijk anders uitgroeien.

Zowel sabelbenige paarden als paarden met een te recht achterbeen kunnen goed presteren, zoals men kan zien in de topsport. Het valt echter buiten het ideaal-plaatje.

Sabelbenigheid bij een veulen gaat vaak samen met overbouwd zijn. Dan komt het vaak nog wel behoorlijk goed.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 08:40

Mijn paard was als veulen en als jaarling ook erg sabelbenig. Dat is één van de redenen dat we hem vrij goedkoop konden overnemen. Nu als driejarige is de hoek nog niet perfect, maar veel minder dan toen we hem kochten. Hij heeft er eigenlijk geen last van in zijn beweging, hij zou iets meer afdruk mogen hebben, maar ik denk niet dat dat met elkaar te maken heeft.
Het is natuurlijk een gokje, maar er is grote kans dat het veulen er weinig tot geen last van gaat krijgen.

chantal111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 19:56

Nou ik ben in ieder geval blij om te horen dat het nog kan veranderen als hij groeit en dat het verder rijtechnisch niet veel uit hoeft te maken.
bedankt voor jullie uitleg!!

Groetjes Chantal