welk ras

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mover

welk ras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 10:25

DAg bokkers,

Vraagje; welk ras paarden (of een ras) zijn erg leuk in de omgang (dressuurpaard en buitenritten)? Niet zo hoog, zo rond de 1.50 m - 1.55 m - niet te smalle paarden - mag breed zijn maar ook medium maar niet te dunne paarden - quarter horses (bonte) vond ik bij het Western rijden altijd erg leuke paarden - Ik houd niet van hele hoge paarden om te rijden hoewel ik ze prachtig vind om te zien - ik vind voorwaartse paarden erg leuk - die willen werken en die wendbaar zijn - die ook een beetje goede benen hebben - want van die dunne benen vind ik ook nogal kwetsbaar.

Een leuk paard als een quarter horse, die goed luistert, wendbaar is - met een goed geproporioneerd lichaam en benen - naar welk soort paard of welk soort ras kan ik dan het beste uitkijken?

Jullie advies is welkom.

groet, Monique

Lise81

Re: welk ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:48

gemod, zodat het verplaatst wordt naar rassenpraat.

Zoek niet op ras, maar op karakter, geschiktheid en gezondheid.

Naast de Quarter heb je de Paint en de Amerikaanse Appaloosa die voor westernsport worden gefokt. Onderling verschilt dit sterk voor welk onderdeel. Je hebt typische halter paarden, pleasure/hunter -types en ook de reining / cow-horse.
Western gefokte paarden zijn vaak minder geschikt voor dressuur vanaf M oid (sterk afhankelijk van bouw en gangen), maar natuurlijk wel voor buitenritten. Hoewel per paard het temprament kan verschillen.

Je zou kunnen denken aan een haflinger, sporttype. Ook een NRPS kan voldoen aan jou beeld, zeker als het gaat om een paard wat een kruising is tussen een stevig type met een arabier.
Daarnaast heb je ook veel kruisingen waar je een leuk paard van kan krijgen (bijvoorbeeld met een paint/quarter/am. appaloosa).

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:51

idd een slanke haflinger zou hier goed bij passen!
nrps zal ook genoeg leuks tussen zitten ja, even goed zoeken Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:57

OPG--RPA

EEEEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:44

ik denk dan eerder een quarter dan een haflinger, maar als je gewoon eens wat rond kijkt zou je toch iets naar je zin moeten tegen komen en dan maakt het niet uit wat voor ras het is toch?