Exterieurbeoordeling deel 1 HOOFD NEK HALS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 11:42

Vanaf hier kan ik geen foto's plaatsen van mijn eigen paard, dat is wel jammer.
Wat ik weet van de kaak en de halsaanzet (naar het hoofd dus) is dat daar ruimte moet zitten. Zodat je paard wanneer hij zijn hals draagt en zijn hoofd aan de loodlijn brengt, er nog veer in zit en niet dat je direct het idee krijgt dat er geen vloeitje meer tussen de kaak en de (onder)hals past. Als ik dat zie, krijg ik altijd ene heel gedwongen, statisch gevoel. Mijn paard heeft gelukkig die ruimte en is ook in staat om zijn hals voor zich uit te dragen. Hij heeft een vrij lange hals en dat past mooi omdat hij een tikkie lang is in zijn lijf. Als ik het even zelf mag zeggen heeft hij een mooie bovenlijn en zit zijn bespiering er knap op. Daarom is hij ook in staat om zijn hals mooi voor zich uit te dragen. Zijn monnikskapspier kan wel eens wat gespannen zijn en dat masseren we dan weer los.
Hij heeft een mooi hoofd met voldoende ruimte voor alles. Toen hij nog klein was, was ik bang dat hij een kleine mond zou hebben, maar dat lijkt nu erg mee te vallen.
Toch nog een foto gevonden:Afbeelding Even kijken of ik die nog groter kan maken.

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 11:47

Ik wil iig geen paard met een onderhals.
Als een paard van nature al een onderhals heeft ben je behoorlijk lang bezig wil je er met trainen een mooie hals op krijgen.
Een mooie bovenlijn is mee genomen maar een 'gewone' rechte hals kun je imo met trainen ook naar een mooie bovenlijn te werken.
Afbeelding
Lodewijk heeft een gewone rechte hals.Over het algemeen krijgt hij hier goede punten voor.Door te trainen is die rechte hals iets veranderd naar een wat rondere hals die spieren zijn er vanzelf bij gekomen.
Hij heeft een mooi vriendelijk hoofd een tikkie luxe voor een groninger omdat hij heel iets een deuk in zijn neus heeft.
Persoonlijk had ik de hals een tikkie langer willen zien.
WBT rijden rijd ik nu nog op een nivo dat ik er vrij weinig last van heb.
Het lijkt mij makkelijker om een paard met een mooie bovenlijn bovenin te rijden dan met een rechtere hals.
Maar goed daar heb ik nog niet veel ervaring in omdat ik eigenlijk alleen maar 'gewone' paarden onder mijn kont krijgt Lachen

Maar kijk eens naar die merrie van Tineke bartels Barbria is dat geloof ik die heeft er een veel te korte nek op zitten en amper ruimte in de kaken .
toch wil dat met de juiste training toch ook.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-02 11:56

Ha meiden leuk dat jullie reageren. Ben er blij mee. Mag ik jullie dan ook verzoeken om als gebruiker ook aan de andere exterieuronderdele deel te nemen.?

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:17

Afbeelding

Dit is Baduh, en ik heb 'm nog nooit al "keurend" bekeken dus laat ik dat nu eens doen.
Baduh heeft ook een "knikje" voor de schoft en een licht ramshoofd. Zijn ogen zijn erg expressief (op deze foto dan iets minder, maar goed, hij staat te tukken Haha! ) Zijn nek is vrij recht, maar ik vind 'm prachtig. Sterk, maar niet overdreven bespierd. Zijn mond is perfect, maar laten we het maar niet over zijn gebit hebben. Verder weet ik eigenlijk weinig te melden. Behalve dat ie prachtige borstspieren heeft, een prachtig front. Misschien dat jullie er een wat betere kijk op hebben...
Laatst bijgewerkt door PridesRanch op 18-11-02 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 17:13

bubbels schreef:
Afbeelding



Gaaf dat zadel aan de muur.

Nu even overh et paard:
het eerst wat mij opvalt is de vrij zware hoofd-halsverbinding. Ik zou hier wel 27 voor geven. De foto ka noverigens heel best vertekenen.

Verder is de hals horizontaal, ook een verbeterpuntje dus 25 punten.

De hals is ook vrij kort, mag wel langer en 'slanker'.

De nek (punt net achter oren) lijkt wel heel kort hier.

De schouder is steil. Eindigt al zo ongeveer voor de schoft. Een korte schouder gaat samen met een steile schouder (vaak wel), hier ook.

De lendenen zijn strak, staan b ol.
De rug is normaal, de schoft is lang, maar niet overdreven hoog.

Jouw paard staat niet ecth in het recthhoeksmodel.
De koten zijn kort, de benen normaal

De schenkel is armbespierd. Je kunt zo ongeveer spreken van iele beentjes boven de sprong.

Verder lijkt het paard in overconditie (klopt dit? Knipoog )

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 18:29

Overcondities? Dat ie te dik is bedoel je Knipoog Hij had hier net bijna een maand stilgestaan vanwege een gemene kreupelheid. Die steile schouder is trouwens een raskenmerk, en is ook te merken want zijn benen eens goed naar voren gooien vind ie moeilijk. En wat is de schenkel ook alweer?

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 19:02

En deze dan Germie??

Afbeelding

Kief had een onderhals, maar die is eraf gereden,.....

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 19:18

Deze foto heb ik van zijn hals maar ik denk dat jullie daar niet zo veel aan hebben.
Ondertussen zoek ik verder.

Afbeelding

Zijn hoofd
Afbeelding

germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 08:39

Anoukie schreef:
En deze dan Germie??

Afbeelding

Kief had een onderhals, maar die is eraf gereden,.....


haha, deze is gemaakt van een attent paard. Hierdoor worden alle spieren aangspannen. OP de cursus beoordelen is geleerd om in zo'n geval de hals en de nek als laatste te punten, omdat je nu een vertekent beeld krijgt.
Mooi attent koppie, lijkt zo een goed bespierde hals te hebben met een mooie hoofd-halsverbinding.

Wat ik wel vind is dat het hoofd lang is, maar niet breed. De kaken zijn wel rond, maar niet echt groot.
Ik vind het zo'n langgerekt hoofdje, hou ik wel van Haha! (dat is geen constateren meer, maar waarderen, officieel moet je met die 26 punten constateren. Nu hanteer ik even m'n eigen mening)

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 16:17

KWPN
19-11-2002: KWPN Basiscursus Koudum


Dinsdag 7 januari zal er een KWPN Basiscursus van start gaan in Koudum (Friesland). De inhoud van de Basiscursus kunt u lezen onder het kopje KWPN – Cursussen. Naast de kosten voor de lessen en het cursusmateriaal (€ 46,-), wordt er € 10,- gerekend om de plaatselijke onkosten te dekken. In aansluiting op de Basiscursus zal er een cursus Beoordelen gegeven worden.
Mocht u deel willen nemen aan één of beide cursussen, dan kunt u contact opnemen met mw. H.J. de Jong, tel.: 0515-579425. Opgave voor de Basiscursus is mogelijk tot 1 december.