Wat vraagjes over haflingers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marlies85

Wat vraagjes over haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 17:13

Hey, ik heb wat vraagjes over de haflinger.Misschien dat het wat 'domme' vragen zijn maargoed.
Wat is de gemiddelde schofthoogte van een haflinger ( ben zelf 1.70...dus waarschijnlijk te groot?)
En wat zijn nou de karakter eigenschappen?
En heb ooit ergens gelezen dat ze behoorlijk harde hoeven hebben???
Hopelijk zijn er wat haflingerfans die mijn vragen kunnen beantwoorden.
Liefs Marlies

plutolover

Re: Wat vraagjes over haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:37

op vraag 1: je bent niet te groot voor een haflinger. je bent 1.70 dus pas je met gemak op een haflinger van 1.50. De meeste haflingers zitten tussen de 1.45 en 150. Je heb ook kleinere haflingers.
Ik zelf zou persoonlijk voor een hafje van ongv 1.48/1.50 kijken. Zelf ben ik 1.60 en mijn hafje is 1.40.

vraag 2: karkater eigenschappen. Natuurlijk is elke haf anders. Maar ze kunnen behoorlijk eigenwijs zijn. Ze hebben een soort humor waar je maar van moet houden.

vraag 3: over hoeven. Opzich hebben haflinger wel harde hoeven, daarmee bedoelen ze stevige hoeven. Maar er zijn ook zat haflingers die bijv. ijzers nodig hebben omdat ze anders kreupel gaan lopen. Kortom sommige haflingers hebben sterkte hoeven, en sommige wat zwakkere hoeven, maar over het algemeen zijn ze wel sterk.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:40

haflinger heeft over het algemeeen stevige hoeven en een eigenwijs karakter maar ook best nuchter en ze kunnen over het algemeen best sterk zijn

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:40

Ik zal ook even reageren Lachen
Vraag 1, ik ben zelf ook 1m69, dus niet echt kleiner dan jij, en heb een haf van bijna 1m50, past nog prima hoor Ja

Vraag 2, Eigenwijs zijn ze zeker, vooral de mijne, en koppig zijn ze ook vaak wel, en inderdaad die humor die plutolover noemt, zit er ook bij de meesten wel in

Vraag 3, de hoeven. Mijn pony heeft niet van die geweldige hoeven, brokkelen en scheuren dat t een lieve lust is, maar ze loopt er gelukkig geen pas kreupel om, tot nu toe... Weet natuurlijk niet wat de toekomst nog brengt.
Hopelijk weet je zo genoeg Ja

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 17:45

Bedankt voor de reacties tot nu toe!Ik heb al een tijdje de kijk op haflingers, aangezien ik een paard wil gaan kopen.IK vindt ze hardstikke leuk om te zien en zou daarom wat meer willen weten.Van een beetje humor hou ik wel.Maar zijn ze wel een beetje veelzijdig?Ik wil er graag mee buitentijden en een beetje dressuur( geen ZZ ofzo)en misschien als mijn lef het toelaat een klein kruisje springen.Of is dit teveel gevraagt voor een haflinger?

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:47

Ik denk dat je best op een haflinger kunt hoor Lachen Als je zorgt dat je niet een al te klein maatje neemt.

Haflingers kunnen een heel lief karakter hebben maar er zijn er ook wel bij met een heel eigen willetje Tong uitsteken

Mijn verzorghaflinger heeft wel ijzers...

Ik denk zeker wel dat je er mee kunt doen wat je wilt Lachen Er zijn best haflingers bij die geschikt zijn om mee te dresuren en te springen Knipoog Voor buitenrijden zijn er genoeg geschikt Tong uitsteken

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:58

een halfinger is heel veelzeidig. zo kunenen ze dressuur, mennen, buitenritten is voor meeste ook gene probleem. en springen kunnen ze ook. Haflingers zijn opzich nuchter, maar er zitten ook genoeg heet hoofden tussen. Je moet gewoon kijken naar de haflinger die bij jouw past, waar een klik mee heeft.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:40

Met je 1.70m pas je best op een grote haflinger. Zoals alle beesten heeft ook iedere haflinger een ander karakter en andere hoeven. Mijn verzorghaf heeft namelijk slechte hoeven, dus niet alle haflingers hebben sterke hoeven Haha!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:35

marlies85 schreef:
Bedankt voor de reacties tot nu toe!Ik heb al een tijdje de kijk op haflingers, aangezien ik een paard wil gaan kopen.IK vindt ze hardstikke leuk om te zien en zou daarom wat meer willen weten.Van een beetje humor hou ik wel.Maar zijn ze wel een beetje veelzijdig?Ik wil er graag mee buitentijden en een beetje dressuur( geen ZZ ofzo)en misschien als mijn lef het toelaat een klein kruisje springen.Of is dit teveel gevraagt voor een haflinger?

Haflingers zijn één van de meest veelzijdige paarden vind ik. Iig de haflinger waar ik op rijd wel. Je kunt het zo gek niet bedenken en ze kan het wel, echt alles doet ze en alles vind ze leuk.

Maar dit is natuurlijk niet bij alle haflingers zo, maar over het algemeen kunnen ze goed dressuren en best een sprong(etje) maken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 08:40

marlies85 schreef:
Maar zijn ze wel een beetje veelzijdig?Ik wil er graag mee buitentijden en een beetje dressuur( geen ZZ ofzo)en misschien als mijn lef het toelaat een klein kruisje springen.Of is dit teveel gevraagt voor een haflinger?

Veelzijdig zijn ze zeker! Mone's vader loopt Z2dressuur, ik heb een Haf met ruiter 1,30 m zien springen, en buitenrijden kunnen ze natuurlijk als de beste met hun stevige pootjes Haha! ! Je ziet zo ook in de westernsport, en veel voor de kar natuurlijk.
Te groot ben je niet. Ik ben zelf ook 1,70 en Mone is ongeveer 1,45 m . Ik moet niet langer worden (wordt ik ook niet, ben 19 Knipoog ), maar zo passen we prima. Ik wil ook niet zo'n groot paard Tong uitsteken .
Karakter... Tsja, ze zijn slim en hebben wel een eigen willetje. Maar als je daarmee leert omgaan zijn het echt super paarden!
Over de hoeven... Over het algemeen staan ze goed op de benen, en hebben ze prima hoeven, maar dat verschilt natuurlijk ook per paard. Er zit overal wel een 'rotte appel' tussen.

Maar persoonlijk vind ik het super paarden! Zeker als je niet voor de prestatie gaat, maar echt een maatje zoekt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:07

Ik ben zelf 1.67 en mijn 2 merries zijn 1.42m en 1.43m kan allemaal prima. Er zijn ook veel mensen die groter zijn en gewoon op hafjes rijden, ze kunnen wel wat hebben Lachen

Mijn haflingers zijn overigens niet eigenwijs, wel heeft mijn eene merrie een gigantische dosis humor, maar ik kan ze nou niet echt eigenwijs noemen. Of ze zijn gewoon opgevoed *LOL*

Mijn dames hebben sterke hoeven, maar ik ken haflingers met fluthoeoven. Dat moet je net treffen.

En veelzijdig zijn ze zeker te weten! Ik ken veel hafjes die in de Z lopen, buiten crossen en ook nog leuk kunnen springen. Kortom erg leuke paardjes Haha!

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:48

Ik vind dat je zeker niet te groot bent voor een haflinger hoor.

Alle paarden zijn verschillend, zo ook alle haflingers natuurlijk. Knipoog
Ik denk niet dat je kan zeggen 'alle haflingers zijn rustig'. Maar er zit er altijd wel een tussen die bij je past.

Haflingers hebben idd over het algemeen sterke hoeven. Lachen

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 20:53

nog even een vraagje dat me te binnen schoot.Mijn bedoeling is om in de toekomst het paard veel op de wei te laten lopen met een maatje.ook in de winter.Kan dat met een haflinger, of wordt ie dan tonnetje rond?En nog iets..Ik zie vaak op marktplaats haflingers zomereczeem/staart en manen eczeem.Zijn haflingers daar wat gevoeliger voor als andere rassen?

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:59

marlies85 schreef:
nog even een vraagje dat me te binnen schoot.Mijn bedoeling is om in de toekomst het paard veel op de wei te laten lopen met een maatje.ook in de winter.Kan dat met een haflinger, of wordt ie dan tonnetje rond?En nog iets..Ik zie vaak op marktplaats haflingers zomereczeem/staart en manen eczeem.Zijn haflingers daar wat gevoeliger voor als andere rassen?

Haflingers zijn inderdaad sobere paarden.
Volgens mij zijn haflingers niet gevoeliger voor eczeem dan andere rassen. Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:07

Ik kan mij ook gelukkig prijzen met een géweldig haflinger! Haha! Harstikke braaf beest springt ook voor niks opzij (maar dat is niet persee een haflinger eigenschap maar dat is gewoon mijn paard dat zo braaf is Knipoog ) Zij heeft helaas niet zo'n geweldig hoeven tenminste voor. En ze is ook alleen voor beslagen en dat gaat verder prima (en dat kun je met andere paarden ook gewoon hebben) Ik heb haar trouwens ook 24/7 op de wei staan en voer haar verder niet bij (behalve dan in de winter) maar ik rijd wel niet zo heel veel (ik mag blij zijn als ik tijd heb om 1x per week te rijden! ja ja niet zo goed nee!) Ik rijd trouwens ook alleen reacreatief. Dat maakt dus wat betreft voeding dan wel een verschil uit (minder bereden minder nodig) Het enige nadeel aan een haflinger of in ieder geval de mijne is dat ze altijd zo ontzettend snel vies wordt (maar eerlijk gezegt wordt ze nog sneller vies als ze op stal staat) Maar ik heb wel een beetje 't idee dat ik gewoon een viespeuk heb. Clown Ik zou het je zeker aanraden ondanks 't feit dat dat blond niet altijd even blond is Tong uitsteken veel succes!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:02

Je bent inderdaad niet te groot voor een haflinger hoor!

Ikzelf ben in het bezit van 5 haflingers die weer allemaal anders zijn..
Sommige stronteigewijs mét een geweldige dosis humor.. Een ander weer onwijs betrouwbaar..
Je kan gewoon lachen om die beesten Haha!

Alles wat ik nou van jou heb zitten lezen wat je plannen zijn dat kan harstikke goed.. Een beetje haflinger is harstikke veelzijdig..
Succes in ieder geval!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 10:21

Tja in mijn ogen moet een paard ook een paard kunnen zijn, en niet 23 uur per dag op stal staan.Dat is iets dat vindt ik 'onpaards'. En ik wil gewoon een maatje waar ik samen veel lol mee kan beleven, dus humor is toegestaan.Maar iedereen bedankt voor de reactie tot nu toe

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:01

Je bent echt niet te groot hoor. Ik ben 1.80 en mn haf is 1.47. Ik hou ontzettend van een eigewijze haf en die heb ik. We passen goed bij elkaar, beide ongeduldig en eigewijs.

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:07

Je bent zeker niet te groot als je maar een grote Haf kiest (om het cru te zeggen) en ook een niet te fijne hé.. Ben zelf 160 en mijn Haf meet 150..
Karaktereigenschappen.. Ze zijn, zoals velen reeds zeggen, erg eigenwijs.. Heeft de mijne gister nog eens bewezen, maar ze zijn ook wel harde werkers en de meesten leren ook erg snel en graag.
Velen hebben harde hoeven. Heb reeds 4 Hafjes gereden waarvan 3 met erg harde hoeven, en mijn ruin nu erg zwakke.. Dus ijzers zijn nodig bij mij, maar ze zijn aan het aansterken.
En je vragen zijn echt nie 'dom' ofzo, vragen mag toch altijd? Clown

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 18:04

Ik wil gaan zoeken naar een haflinger van rond de 1.50.En ben op zoek naar het 'brede' type zeg maar.Dus die luxe slanke die je tegenwoordig veel ziet..Maar met lengte is zo'n halfinger dus geen probleem?

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:44

ik ken iemand die een haflinger heeft, die haf is 1.38 volgens mij en zij zelf is 1.70-1.75. Is niet eens een gek gezicht.
Haflingers zijn over het algemeen lekker stevige paardjes en daardoor kunnen ze een hoop hebben en misstaat het minder snel dan wanneer je op een arabiertje rijd of iets dergelijks.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 19:39

ik geloof dat ik wel aardig overtuigt ben van de voordelen van een haflinger.Iemand nog tips over een goed adres waar ze haflinger(s) verkopen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:39

Op de melkerij hebben ze goeie paarden, weet niet of ze daar evt ook ingerden paarden te koop hebben. Iig wel veulens.
Wat je ook kan doen is er eerst eentje leasen. Dan kom je ook niet voor verassingen te staan (denkt aan verborgen gebreken).

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:46

ik rji op een haf van 1.42 ongeveer en ben 1.71 en krijg misschien een haf van 1 46 dus dan kan jij daar ook wel op

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:34

mijn haflinger loopt altijd in de zomer met ijzers, alleen voor.
voor de keuring.
maar nu krijgt ze het ook, want ze loopt moeilijk zonder hoefijzers.