Oula Owl xx

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quazzle

Oula Owl xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 16:00

Wie heeft er een nakomeling staan van deze hengst? Ik ben benieuwd!

De mijne is ondertussen 17 en je zou zeggen dat ze 4 is. Kranige dame is dat. Ze heeft veel last van paardigheid. Ze is eerder kort gebouwd, héél elastisch, een echte gummibal, zowel in springen als dressuur! Ze kan goed verzamelen, en goed uitstrekken, maar is niet de gemakkelijkste om te rijden.

Anders is het een fijn en werkwillig paard, alleen moeten af en toe eens de puntjes op de I gezet worden.

Ze stresst heel snel op wedstrijd, en trippelt dan. Maar een goede ruiter krijgt ze wel kalm. Vroeger werd ze ingezet als fokmerrie, wat ze gegeven heeft weet ik niet. Ik heb onlangs vernomen dat Oula Owl's xx geen al te goede fokmerries waren.

Haar volledige afstamming is: Oula Owl xx X Leonidas X Earldom xx

Wie nog?

nobel1

Re: Oula Owl xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:25

HoiHoi,

Beetje late reactie, maar enfin.....

Ik heb ook een nakomeling van oula owl xx.
Het is een ruin van (ook ) 17 jaar oud.
Hij komt bij een fokker in Waveren(belgie) vandaan

Helaas staat hij alweer een tijdje stil (3 jaar) door spat, maar het was met rijden altijd een heerlijk paard.
Absoluut niet een van de makkelijkste met een zeer eigen en dominant karakter, maar als je er mee om kon gaan ging hij voor je door het vuur. (dit schijnen vrij veel nakomelingen van oula owl te hebben)

Zeker met springen was hij super.
Wat jij ook al zegt super wendbaar en snel.

Hij kon wel eens met buitenritten wat nerveuzig (bij wedstrijden weer totaal niet) zijn.

om een lang verhaal kort te maken...een super paard die zijn pensioen meer dan verdient heeft!

(totale afstamming: oula owl xx x eclatant)

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 00:52

hallo,

alleszins heel erg bedankt voor je reactie!

Onze merrie is ongewoon sterk. ze heeft nooit last van kwaaltjes en is de kwiekste van de hoop. (we werken meestal met relatief jonge bloedpaarden voor de sgw). zelfs zonder training blijft ze in betere conditie dan goed doorgetrainde 8-jarige paarden...

Het is een echt fenomeen die ook uitzonderlijk elastische gangen heeft en een mooie schwungvolle bergopwaartse galop met opmerkelijk veel vermogen.

Het is tot nu toe het enige paard met wie ik zonder problemen een afdaling naar beneden galoppeer. ze 'zet' haar zonder moeite op haar achterhand en kan naar beneden gaan in onspanning en hoge mate van verzameling. een echte gummibal!

Het zou tof zijn als je wat foto's van je merrie kon doorsturen via pb. zou me heel erg plezier doen!

Groetjes en nog veel plezier met je paarden!

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:23

Ik heb ooit nog een 3 - 4jarige schimmel hengst van Oula Owl xx gereden in de VSN trofee finale. Super elastisch diertje maar ook een moeilijk heerschap. Heeft ook ooit nog 2e bezichtiging HK gedaan, daarna is hij verkocht en ben ik hem uit het oog verloren.

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 00:25

hoi, dank je!

dat moeilijk zijn herken ik wel. ze testen de ruiter wel wat af. maar eens je er mee kan omgaan... wàt een paarden! Jammer dat je erniets meer van hoort.

Welke origine had dat hengstje aan moederkant?

Enig idee hoeveel merries Oula Owl heeft gedekt tijdens zijn dekdienst in de warmbloedfokkerij? Heeft hij trouwens de volbloedfokkerij ook nog gediend?

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 01:22

ken een oula owl x landjunker 2 ,
weet niet psies hoe oud ze nu is, denk rond de 10, maar was een klein fijn paardje , beetje schieterig maar mega springen
op stal was ze erg lief

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 12:43

ze al wel ouder zijn dan 10. Oula Owl xx is na 2 jaar dekdienst overleden (in 1991, denk ik)

Maar dat ze er nog jong uitziet geloof ik best! ze zijn OVERSLIJTBAAR!

Ja, op stal is die van mij ook lief, maar heeft tijdens rijden vurig temperament. idd super springen. K vind het raar dat er niet meer nakomelingen van hem door de bezichtiging voor dekhengst zijn geraakt.

In België hadden we Next Owl vd gulden en Magic Owl, maar daar horen we nu niets meer van. En enorm veel nakomelingen hebben die blijkbaar ook niet gehad.

Ik zou zou opgevangen dat deze 2 zonen qua karakter niet de eenvoudigste waren en daarom zijn afgekeurd op nakomelingen. Kan iemand dat bevestigen?

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:49

Quazzle schreef:
In België hadden we Next Owl vd gulden en Magic Owl, maar daar horen we nu niets meer van. En enorm veel nakomelingen hebben die blijkbaar ook niet gehad.

Ik zou zou opgevangen dat deze 2 zonen qua karakter niet de eenvoudigste waren en daarom zijn afgekeurd op nakomelingen. Kan iemand dat bevestigen?

Ik heb een BWPer van Magic Owl gereden, deze was van mijn vriend. Een ontzettend werkwillig dier, wat heel snel leerde. Enigszins nerveus karakter, maar eigenlijk kan over het dier geen fout woord zeggen. Helaas niet het vermogen om door te gaan in de springsport, tot het L fijn te rijden, het M was echter wat teveel. Doordat hij het eigenlijk net niet aankon kwam zijn nerveuse trekje om de hoek kijken, wat het er niet beter op maakte, en na 2 wedstrijden hebben we dan ook besloten dat dit niet fair was voor het paard en hem uiteindelijk verkocht. Ik had helaas ook niet de tijd om hem in de dressuur uit te brengen toen der tijd, aangezien hij ook daar heel geschikt voor was. Ach gut
Maar misschien hebben wij een uitzondering getroffen?

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:44

oke , ik lees nu magic owl....denk nu dus dat ze daar van was omdat zij ook magic heet(te)...was van fokker annex manege eigenaar toen
leuke bruine merrie met ruitje op dr hoofd
vandaar dat ik denk dat ze rond de 10 is

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:31

heb helaas niet zo 1,2.3 foto;s van mijn paard (moet ze nog inscannen!)
Heb nog een mooie van hem op de hengstenkeuring, zal eens kijken of ik iemand ken met een scanner.

Mijn paard is toendertijd ook afgekeurd als dekhengst door zijn karakter (vertelde fokker), hij is lief maar erg dominant.
Geloof dat dat wel vaker voorkomt bij nakomelingen van oula owl... Haha!

Hij is als 5 jarige uiteindelijk gecastreert en bij een meisje terecht gekomen in drenthe (heb dit allemaal van de Fokker. dus of 't precies klopt..?) wat regio kampioen springen aldaar was en een paard wilde hebben waar ze verder mee kon, maar helaas kon ze niet met hem overweg en heeft ze hem weggedaan en toen kocht ik hem (heb de eerste 4 weken in het midden van de bak met meneer gestaan omdat hij weigerde te gaan lopen!).

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:24

hey
Ik ken een merrie van Oula Owl. Ze is ondertussen al niet meer de jongste, maar nog wel erg gezond. Ze wordt ingezet als fokmerrie. Nu is ze erg braaf. Heb gehoord dat ze vroeger ook sterk was, en heel pittig. Niet echt een dressuurpaard of beginnerspaard.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:00

nobel1 schreef:
heb helaas niet zo 1,2.3 foto;s van mijn paard (moet ze nog inscannen!)
Heb nog een mooie van hem op de hengstenkeuring, zal eens kijken of ik iemand ken met een scanner.

Mijn paard is toendertijd ook afgekeurd als dekhengst door zijn karakter (vertelde fokker), hij is lief maar erg dominant.
Geloof dat dat wel vaker voorkomt bij nakomelingen van oula owl... Haha!

Hij is als 5 jarige uiteindelijk gecastreert en bij een meisje terecht gekomen in drenthe (heb dit allemaal van de Fokker. dus of 't precies klopt..?) wat regio kampioen springen aldaar was en een paard wilde hebben waar ze verder mee kon, maar helaas kon ze niet met hem overweg en heeft ze hem weggedaan en toen kocht ik hem (heb de eerste 4 weken in het midden van de bak met meneer gestaan omdat hij weigerde te gaan lopen!).

wat is de verdere afstamming van deze oula?

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:05

[quote="Quazzle"]hoi, dank je!

dat moeilijk zijn herken ik wel. ze testen de ruiter wel wat af. maar eens je er mee kan omgaan... wàt een paarden! Jammer dat je erniets meer van hoort.

Welke origine had dat hengstje aan moederkant?
quote]

ik meen goudsmid. ...zoekt ff op in een oude HK catalogus...

yep...goudsmid.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:28

Hoi Lucas03,

Vader van de moeder is Eclatant.
Verdere afstamming weet ik jammergenoeg niet meer, papieren zijn tijdens een verhuizing helaas kwijtgeraakt....
Hij komt bij een fokker uit Waveren (Belgie) vandaan; de gebroeders .........nog wat.
Zij hebben wel meer oula owl nakomelingen gefokt naar ik weet

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 15:47

Tja, dus bepaalde kenmerken komen hier toch terug: karakter, dominantie, nervositeit, springkwaliteit, dressuurkwaliteit...

Enfin, wat mijn merrie Natasja betreft: springt cube van 160cm uit draf. Heeft M dress gelopen. Wordt nu ingezet in military, maar heeft consequente ruiter nodig! Ze is ondertss 17, maar echt ongelooflijk taai! Ze is super explosief (zowel positief als negatief) en is heel leuk om mee te rijden.
Verder is het een gevoelig paard. Niet te groot (ongeveer 1m63). Naar 't schijnt hebben de vorige eigenaars er proberen mee te fokken, maar ofwel is het mislukt, ofwel beantwoordde veulen niet aan verwachtingen. Weet ook niet van welke hengst...
Voor de Oula Owl xx merrie-eigenaard: Is jullie merrie ook zo snel paardig? heeft ze er veel last van? Hebben ze ook last van schijndracht? (de mijne wel, komt melk uit haar tepels). Slaat ze ook meteen tilt als ze een ander paard ziet?

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 15:48

ahja, plaats maar veel foto's van jullie Oula Owl xx nakomelingen. Dan kan ik me een beter idee vormen over zijn algemene nafok qua bouw. thanx!

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:35

Ik zal woensdag as wat foto's inscannen op mijn werk! (wanneer de baas het niet ziet hihi)

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:50

Ik heb tot voorkort een magic owl gehad. Dus een afstammeling van Oula owl. Mijn BWp heb ik een jaartje gehad en daar heb ik heel wat ongelukjes mee gehad hoor. Hersenschudding, gebroken teen, gekneusde ribben, ...
Ik heb hem dan ook sinds 4 weken verkocht aan iemand waar hij het nu heel goed heefT. Mijn ruintje was heel moeilijk te rijden. Ikzelf kon er nog redelijk op rijden, omdat hij voor mij heel veel deed, maar als de staleigenaar er eens opging, was hij een bom. Doordat hij eigenlijk zo heet was, was hij absoluut geen geschikt paard om buiten te gaan of mee te nemen op wedstrijd, waardoor ik dus besloten heb om hem te verkopen. Foto's van hem vind je in mijn profiel...

Groetjes

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 11:35

Foryourneeds schreef:
hey
Ik ken een merrie van Oula Owl. Ze is ondertussen al niet meer de jongste, maar nog wel erg gezond. Ze wordt ingezet als fokmerrie. Nu is ze erg braaf. Heb gehoord dat ze vroeger ook sterk was, en heel pittig. Niet echt een dressuurpaard of beginnerspaard.

en hoe zijn haar veulens? Van welke hengsten?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:37

Ehm nu heeft ze er een van Contact vd Heffinck, erg leuk merrietje! Erg mooi gebouwd en heel lief. Verder een jaarlinghengst van Querlybet Hero, wordt een goeie. En nog een merrie van Poor Boy (v Pilot), ook erg leuk paard.
Ze hebben best wel wat karakter denk ik. Maar ook wel braaf hoor. Leuke paarden Ja

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:11

Hoi iedereen,

Een beetje laat, maar ik heb een tweetal foto's van mijn oula owl nazaat kunnen inscannen.
Helaas kan ik ze niet plaatsen daar ze in een pdf-bestandje zitten, maar mocht een van jullie nieuwschierig zijn stuur me dan een pb-tje met je e-mail adres en dan stuur ik je de scans door! Knipoog

Baudouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 23:22

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:26

Wij hebben een hele goede oula owl gehad.
Hardwin: oula owl xx x goudsmid x rigoletto 2e bezichtiging kwpn toen naar buitenland verkocht en heeft internationaal gesprongen. Weet helaas niet of hij nog leeft.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:23

Jeetje, wat een oud topic.
Mijn oula owl is er helaas niet meer, maar ik blijf erbij dat het het beste paard geweest is wat ik ooit gehad heb en ik denk niet dat ik een betere zal vinden.