Veulen brengen naar opfok, wat vinden jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 23:18

Tuurlijk gooi je je paard niet in een kudde als hij nog niet eens een halster kent.
Bij ons gaan ze de opfok in als ze zo'n 5 maanden oud zijn, dan kunnen ze aan een halster lopen, ze kennen de hoefsmid en evt heb ik er dan een keer een borstel over heen gehaald.
In de gauwigheid pak je af en toe een oor als je moeder en kind van stal haalt of je knijpt eens een keer in de lies.
Kost je over die paar maanden een uurtje en dat is meer dan genoeg.

Dat vergeten ze echt nooit meer! In de groep worden ze nog een paar keer bekapt en ontwormd, swinters gaan ze in grote loopstallen waar ze elke dag gecontroleerd worden en weer een fikse buil hooikuil voor de stal krijgen en dan kunnen ze weer lekker aanklooien met zijn allen.

Paarden die niet in een groep zijn opgegroeid zijn altijd verschrikkelijk verwend en ongemanierd, juist omdat ze zoveel in handen zijn geweest.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 23:27

Sjuimpje schreef:
Paarden die niet in een groep zijn opgegroeid zijn altijd verschrikkelijk verwend en ongemanierd, juist omdat ze zoveel in handen zijn geweest.


Verwend en ongemanierd, daar ben ik het niet helemaal mee eens, ligt eraan hoe ze in handen zijn geweest. Wat je wel krijgt zijn paarden die bijzonder asociaal en agressief naar andere paarden toe kunnen reageren. Of heel erg onderdanig zijn. De balans is zoek, en dat duurt heel lang voor dat goed komt, als het al überhaupt goed komt.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 23:27

runningkawa schreef:
Emeil Voest vind ik persoonlijk een geld klopper die inspeelt op onzekere paarden mensen.
ik kijk en luister liever naar oudere mensen die al jaren paarden hebben.
ook kijk ik graag naar een groep paarden en zie hoe die met elkaar omgaan.
Dan leer je meer dan van Emiel of dat soort gasten.


ben ik het dus niet met je eens dat emiel voest een geld klopper is.
emiel heeft vertrouwen in een paard en het paard ook in hem.
Ik heb hem te werk zien gaan op een clinic en de eigenaar van het paard was echt niet onzeker.
het was een paard met een moeilijk karakter, geen onzekere mensen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 23:35

Cassidy:
Ik heb de ervaring dat paarden welke niet in een sociale groep zijn opgegroeid, altijd vervelende aandachtzoekers zijn.
Als een paard al niet normaal met een soortgenoot kan omgaan, hoe kunnen we dan verwachten dat ze kunnen omgaan met ons?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 23:35

Novelle schreef:
ben ik het dus niet met je eens dat emiel voest een geld klopper is.
oh zijn zijn clinics tegenwoordig gratis of nog steeds 200 euro per sessie?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 23:49

Het is niet altijd de vraag wat wil je, soms heb je geen keuze. Ik fok altijd een stel op. Op dit moment staan er twee veulens en twee jaarlingen samen. Ze zien elkaar, maar kunnen niet bijelkaar dus geen pikorde. Ze kunnen naar binnen en buiten als ze willen en krijgen twee keer per dag hardvoer, wortels, hooi en water. Misschien moet ik een stel van de zomer uitbesteden, maar de winter hou ik ze graag zelf in de gaten. Niet iedereen heeft die mogelijkheid, dus als je veulen je lief is ga een paar bedrijven af en kijk of het klikt tussen jou en degene die jouw veulen gaat verzorgen. Niet kicken op mooie internetsites. En maak duidelijke afspraken ik ken hororverhalen. Zorg er altijd voor dat jij beslist dus als er iets is dat jij altijd gebeld wordt. Maak een schriftelijke overeenkomst ook al vind je de ander nog zo aardig.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 23:52

Tweehonderd euro????
Ja, als je er zoveel geld voor over hebt om niets nieuws te horen.
Het is dan ook niet zo gek dat de goeroes als paddestoelen boven komen.
Mensen willen gewoon belazerd worden, toch?

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 16:11

het gaat toch eigelij niet wat je er voor moet betalen als het maar baat heeft voor het paard? of niet

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 16:42

Hallo Pipo en Runningkawa! Nou leuk hoor, ga ik net a.s. weekend naar Emiel Voest! Maar ja, ik ga er niet als "onzeker paardemens" heen, maar gewoon om weer eens iets anders met mijn Fjordje te doen, dat scheelt misschien Knipoog...

Ik heb overigens mijn Fjord/Tinkerkruising Belle (geboren mei 2002) in de veulenopfok staan en ben er hartstikke tevreden over. Nou is het wel een adres waar ik altijd terecht kan en haar gerust tussen de groep uit kan halen, wat ik dan ook wekelijks doe. Effe borstelen, hoeven uitkrabben, dingen op haar leggen, harde muziek aan,... kortom meteen beginnen met shockproof maken Knipoog en de rest van de tijd wordt ze dan door de kudde opgevoed. Bevalt me prima!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:55

Ik heb voor mijn veulen gekozen voor de opfok. Ik had haar aanvankelijk gewoon op stal/in de wei (op de stal waar Rox nu staat), maar ik heb er toch voor gekozen om haar op te laten groeien bij leeftijdgenoten en bij iemand die al jaren kerngezonde paarden opfokt en er echt verstand van heeft!

Kijk, je investeert toch in zo'n veulen, of je die nu zelf hebt opgefokt of heb gekocht. Daar wil je dus uiteraard het beste voor. En ik vind sowieso dat een veulen veel beweging moet hebben, en dat krijgen ze vaak door met soortgenoten te rennen/spelen, niet wanneer ze met een paar 30 +ers op de wei staan ofzo Haha!,.......

Laatst ging ik er naar toe, de hoefsmid kwam en haar hoefjes moesten bijgewerkt worden. Eerst een stukje over een weg, aan een halster, langs huizen en andere enge dingen, maar ze was zo braaf!! Ook bij de hoefsmid geen probleem, geen praam nodig of andere enge dingen. Maar ja, ik heb haar, toen ik haar net had, ook een maand lang iedere dag handmak gemaakt (voetjes optillen, borstelen, wandelen etc.). Dan merk je toch dat dat van invloed is geweest op zo'n beestje,.......

Ach, smaken/meningen verschillen!!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 23:51

Anoukie schreef:
En ik vind sowieso dat een veulen veel beweging moet hebben, en dat krijgen ze vaak door met soortgenoten te rennen/spelen, niet wanneer ze met een paar 30 +ers op de wei staan ofzo Haha!,.....


Hihi wij hebben de paarden dus in een groep met verschillende leeftijden lopen (wel alleen maar merries).

Maar wie denk je dat het mafst doet als ze een dagje binnen hebben gestaan????????????????? De 30jarige ouwe oma!!!!!!!!!!

Verder ligt het heel erg aan het paardje zelf.......hengsten zijn vaak speelser volgens mij dan merries........