Topas is een Marco Polo zoon uit de Farn merrie Viola B. Zij is gefokt in Vrouwenparochie en is een nazaat uit de bekende Freiminka stam.
Uit deze stam is ook de goedgekeurde hengst Vindicator gekomen, evenals Marius, de vader van de wereldberoemde schimmel die alles gewonnen heeft wat een springpaard kan winnen: Milton.
Op dit moment loopt een dochter van Topas, Limminka, onder Alison Firestone internationaal. Springen uiteraard!

De Topasdochter Laminka is weer een hele bekende in keuringsringen, maar loopt geloof ik nu in Duitsland in de (spring?)-sport. Verder staat Topas niet echt bekend om mooie keuringsmodellen, hij geeft puur prestatiepaarden. Laminka is dus echt een uitzondering op de regel...
Topas was in eerste instantie afgekeurd op zijn nakomelingen, vanwege het niet zo flitsende exterieur. Later bleek hij op de 3e plaats in de ranking van de springpaardenleveranciers te staan en hebben ze hem toch maar weer goedgekeurd.
Topas zelf heeft een zeer zware knieblessure gehad, maar is later toch nog in de springsport uitgebracht, heeft volgens mij niet hoger dan Z gelopen, maar ik kan me vergissen.
Topas leeft nog steeds, ik moet binnenkort echt eens bij hem langsgaan!