[TI] wie weet iets over brandmerken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

booch

wie weet iets over brandmerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 00:25

ik heb een 3 jarige tinkerruin gekocht en nu ben ik er pas geleden achter gekomen dat hij een brandmerk heeft.
het zit op zijn linkerbil en het gaat om het getal 939 of 999.
het is niet helemaal duidelijk te zien.
het enige dat ik weet is dat hij uit Duitsland komt.
wie kan mij helpen?

groetjes Sabine.

TinkerTom

Re: wie weet iets over brandmerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:42

Sorry kan j eniet helpen, tis voor het eerst dat ik dat ik dat hoor bij Tinkers
misschien iemand anders?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:18

Waarschijnlijk een merk van een handelaar? Ik heb nog nooit gehoord dat zigeuners of tinkerfokkers dit doen nl.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:21

Ken 2 tinkers uit Engeland die een vriesbrandmerk op hun rug hadden Ja idd als herkenning maar weet ff niet of van fokker of eigenaar/ handelaar was ?? --> 1 daarvan is lightning van Lienek hier op bokt Knipoog

Nummer op bil nog nooit gezien , maar zal idd ook wel zoiets zijn? misschien op duitse sites meer te vinden??

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:53

Als je Tinker uit Duitsland komt kan het heel goed zijn dat hij is gebrandmerkt. Over het algemeen gebeurt dit nog steeds bij alle Duitse stamboeken.

De pest is.... Duitsland heeft veel stamboeken en is het moeilijk uit te vinden bij welk stamboek hij is opgenomen.
Je hebt geen papieren bij je Tinker gekregen? Paspoort o.i.d.?

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:55

mijn pony heeft het ook, en komt ook uit duitsland en heeft het ook op zijn linkerbil, bij mij staat er : 81 er daaronder HP
Ofzo, het is niet zo duidelijk te zien

maar voor de rest weet ik er ook niet veel over,
waarom wil je er eigenlijk meer over weten

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:56

ik denk dat het een brandmerk is van de handelaar

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:15

nee, ik denk niet van de handelaar
iemand zei een keer wat een betekende, maar kweet niet meer wat :|

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 23:47

In aanvulling op mijn lief (flettie) nog het volgende:

Omdat duitsland een federale staat is heeft elke staat zijn eigen brandteken en onderverdeeld weer brandtekens voor de verschillende rassen. Dit om aan te geven bij welk stamboek het paard is opgenomen. Deze brandtekens zijn te vinden onder de volgende link:
http://www.pferdefreunde-moosburg.de/index.php?id=0,127,0,0,1,0

Een nummer onder het teken van het stamboek is het nummer van het hoeveelste feulen dat dat jaar is voorgesteld.

Nummers als brandmerk wordt tevens buiten de stamboeken gedaan. Dit zijn over het algemeen het 6e, 7e en 8e nummer van het levensnummer van het paard.

groetjes Roy

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 00:03

Ik weet een draver merrie en die heeft een nummer in de rechterzijde van haar hals staan. Welk land of stamboek doet daar brand of vries merken?

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 07:20

Ha, interessant onderwerp.
Grid heeft gelijk, de tinker van onze Lieneke heeft inderdaad een vriesmerk daar waar het zadel ligt...we hebben gemaild naar ierse en engelse tinkermensen maar niemand kon ons echt uitsluitsel geven..helaas (Lightning komt uit Engeland)....
Ben wel eens een tinker tegengekomen met een vriesmerkje op de bil........ Gelukkig zie je het merkje bij Lightning niet als ze het zadel op heeft Haha!

booch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 21:57

bedankt voor jullie reacties.
sorrie voor mijn late reactie terug maar ik ben net van vakantie terug.
ik weet dat tinkers met een vriesmerk op hun hals in beslag zijn genomen van de zigeuners in ierland.
deze informatie heb ik van het tinkerstamboek.
alleen heeft mijn tinker geen vriesmerk maar een echt brandmerk en dan ook nog eens op de kont.
ik heb geen papieren bij mijn tinker en dus was ik wel heel benieuwd waar dit vandaan kwam.
jammer genoeg weet niemand hier iets over, ook het tinkerstamboek niet.
in ieder geval bedankt voor jullie moeite.

groetjes Sabine.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:15

Sorry als ik dit topic niet omhoog mag halen?
Maar anders moet ik een nieuw topic openen over precies hetzelfde..
Wij hebben een paard staan die op de bil ook het BRANDmerk 939 heeft staan dus geen vriesmerk..
Weet iemand ondertussen al wat dit kan zijn?

neutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:15

booch schreef:
bedankt voor jullie reacties.
sorrie voor mijn late reactie terug maar ik ben net van vakantie terug.
ik weet dat tinkers met een vriesmerk op hun hals in beslag zijn genomen van de zigeuners in ierland.
deze informatie heb ik van het tinkerstamboek.
alleen heeft mijn tinker geen vriesmerk maar een echt brandmerk en dan ook nog eens op de kont.
ik heb geen papieren bij mijn tinker en dus was ik wel heel benieuwd waar dit vandaan kwam.
jammer genoeg weet niemand hier iets over, ook het tinkerstamboek niet.
in ieder geval bedankt voor jullie moeite.

groetjes Sabine.

mijn tinker heeft ook een vries merk in zijn hals staan
ik vroeg me altijd al af wat dat had te betekenen
nu weet ik iets meer!
zou je die nummers ergens kunnen opzoeken?
kijk maar op mij 1 ste foto staat

U7
C9

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:11

bij de fokkerij waar ik gewerkt heb in het buitenland daar waren de nummers het hoeveelste veulen dat er dat jaar geboren was ( zoals al vermeld werd in het topic) en de letters het handelsmerk van de stal ( zoals ook al werd vermeld)

Dit was een grote fokkerij en op die manier konden ze makkelijk zien rond wanneer het veulen geboren was en was het makkelijk vergelijken.
Hoe hoger het nummer, hoe later het veulen geboren was. dus ook bij veilingen is het voor de koper makkelijk zien. Als je bijvoorbeeld weet dat er dat jaar 250 veulens zijn geboren op die stal en je ziet veulen nummer 16, dan weet je dat dat een vroeg geboren veulen is. 245 is een van de laatste.
De veulens krijgen ook geen eigen naam, die krijgen de naam van de merrie. Pas bij verkoop wordt de naam gegeven door de koper. Dus in de papieren staat in eerste instantie geen naam, maar wel een nummer.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:36

Wij hebben twee Camarguepaardjes en daar is het eenvoudig...op de bil het brandmerk van de fokker en daarboven bij de merries de letter van het jaar, 2011 is volgens mij de "B"en het cijfer van de volgorde van het geboren veulen, eerste veulen een 1, 2e een 2 etc. Bij de hengstjes staan letter en cijfer rechts in de hals....
Onze tinker Lightning heeft inderdaad op de zadelplek een vriesbrandmerk...weet nog steeds niet helemaal waar dat vandaan komt......bij tinkers staan dus allerlei merken op allerlei plekken, hals, bil, rug.... is bij Camarguepaardjes dus veel simpeler en wel leuk omdat je ziet van welke fokker ze zijn en uit welk jaar e komen.............

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:20

Onze tinkermerrie Gryffindor heeft ook een brandmerk. Geen getal, maar het lijkt een beetje op een halve maan. Ze heeft hem op haar linkerbil/heup.
Zij komt ook uit duitsland (ZFDP).

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:24

Lightielight schreef:
Wij hebben twee Camarguepaardjes en daar is het eenvoudig...op de bil het brandmerk van de fokker en daarboven bij de merries de letter van het jaar, 2011 is volgens mij de "B"en het cijfer van de volgorde van het geboren veulen, eerste veulen een 1, 2e een 2 etc. Bij de hengstjes staan letter en cijfer rechts in de hals....
Onze tinker Lightning heeft inderdaad op de zadelplek een vriesbrandmerk...weet nog steeds niet helemaal waar dat vandaan komt......bij tinkers staan dus allerlei merken op allerlei plekken, hals, bil, rug.... is bij Camarguepaardjes dus veel simpeler en wel leuk omdat je ziet van welke fokker ze zijn en uit welk jaar e komen.............

Volgens mij maak ik een foutje... links in de hals moet het zijn.......
Zal eens een foto maken van het vriesmerk van onze tink....