Ster, Elite en wat nog meer?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bonzjo

Ster, Elite en wat nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 18:43

Ik weet niet of deze vra(a)g(en) hier thuishoren, anders ben ik bereid dit te verplaatsen.

Ik rijd namelijk New Forest pony's. Deze lopen ook wedstrijden en af en toe keuringen.
Zo is hun 3 jarige ruin vandaag op Ermelo ster geworden.
Er liepen ook een paar zogehete Elite merries rond.
Verder heb ik wel eens gehoord van eerste premie en tweede premie.

Mijn vraag hierover: wat houd dit allemaal in, wat bestaat er nog meer?
Ster weet ik alleen van dat dit het beste / hoogst haalbare is. Meer weet ik niet.

Wie heeft antwoord op mijn vraag en weet meer van keuringen af?

fjordnina

Re: Ster, Elite en wat nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:51

Dit is vaak rasgebonden. Bij de fjordenpaarden is het namelijk zo dat Elite het hoogst haalbare is.

Verder heb je voor de veulens een A B en C premie, voor 1 en 2 jarigen een 1e 2e en 3e premie en in het derde levensjaar kunnen ze op voor de hoofdstamboekopname en kunnen ze behalve de premies ook predikaten binnen halen.

Bij de fjorden wordt een merrie eerst voorlopig model. Om echt model te worden zal het dier een zadel, men of trekproef moeten afleggen. Hierna kunnen de dieren jaarlijks weer verder.

Predikaten zijn dus model, keur, ster en elite. Elite worden echter maar heel weinig merries.

Verder kun je ook nog kampioen worden. Zo heb je een veulenkampioen (dus kampioen over zowel merrie als hengstveulens), jeugdkampioen (over 1 en 2 jarigen), kampioen 3 jaar en oudere merries, en de dagkampioen.

Op de centrale keuring heb je ook nog de algemeen c.q. nederlands kampioen.

Als je het voor jouw ras exact wilt weten moet je even op de stamboeksite kijken, daar staat vaak wel de informatie wbt keuringen op.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:06

bonzjo schreef:
Ik weet niet of deze vra(a)g(en) hier thuishoren, anders ben ik bereid dit te verplaatsen.

Dit gaat over wedstrijden en discussies, dus wat denk je zelf?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:15

Sammie schreef:
bonzjo schreef:

Dit gaat over wedstrijden en discussies, dus wat denk je zelf?

Heerlijk is dat he? Om zo van je af te kunnen schoppen?

Jammer alleen dat een ander daar altijd de dupe van moet zijn...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:18

Oh... sorry hoor moeder. Dus gewoon een vraag stellen is tegenwoordig van je afschoppen (van of over wat dan?). Als bonzjo de titel goed had gelezen dan had hij/zij zelf ook kunnen zien dat dit niet klopt. Daarnaast zijn andere topic's in dit forum ook van een andere aard. Dat is punt 2. Nu kan het best zijn dat iemand dat allemaal over het hoofd ziet dus daar maak ik enkel een vraag van om iemand daar op te attenderen en zelf over na te denken..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:36

--> NF

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:21

Citaat:
Een geregistreerde pony (m.u.v. wedstrijdregister) kan op diverse gronden een predikaat verdienen.

Het predikaat Ster wordt op basis van exterieur, type en beweging gegeven aan merries en ruinen op de CMK en aan jonge hengsten, tijdens de Voorkeuring hengsten. De beoordeling vindt uitsluitend aan de hand plaats en wel op type, exterieur en beweging.

Een stermerrie van 4 jaar of ouder, die vergezeld gaat van een geregistreerd New Forest veulen, kan worden aangewezen als ‘voorlopig kroon’. Dit betreft dus pony’s in de rubrieken 11A en 11B. Het predikaat ‘kroon’ wordt daadwerkelijk verleend indien de merrie de verrichtingsproef met voldoende resultaat heeft afgelegd. Voorlopige kroonmerries mogen, maar hoeven niet, zogend te zijn in het jaar dat de verrichtingsproef wordt afgelegd. De proef mag maximaal tweemaal worden afgelegd.

Stermerries die (nog) niet zijn aangewezen als ‘voorlopig kroon’, kunnen de verrichtingsproef op vrijwillige basis afleggen. Worden deze stermerries in een later stadium aangewezen als voorlopig kroonmerrie, dan krijgen zij direct het predikaat ‘kroon’.

Een 12-jarige of oudere merrie (vergezeld van haar geregistreerd New Forest veulen) die ster wordt verklaard, kan op grond van haar sportverrichting (in de discipline Z-dressuur + 1 winstpunt en Z-springen + 1 winstpunt of Z-dressuur mennen + 1 winstpunt en Z-vaardigheid + 1 winstpunt) op de CMK het kroonschap verwerven, mits aan de vereiste exterieurcriteria wordt voldaan.

Verrichtingsproef merries

De verrichtingsproef merries wordt afgenomen op de laatste zaterdag van september, tijdens de Nationale New Forest Sportdag in Ermelo. Deze proef kan zowel onder het zadel als aangespannen worden verreden. Het vraagprogramma kunt u downloaden -- ga hiervoor naar het eind van deze bladzijde.

Prestatiepredikaten

Predikaat Prestatiepony

Een merrie, een niet goedgekeurde hengst of ruin kan tot prestatiepony worden verklaard, indien zij/hij in één van de disciplines in de klasse Z, 1 winstpunt heeft behaald. Voor de klasse Z wordt ten aanzien van pony’s in de categorie A en B in de dressuur in de dressuur M2+1 gelezen en bij het springen M+1. Het predikaat Prestatiepony vraagt u aan door hieronder het formulier te openen, af te drukken en volledig ingevuld en ondertekend per post naar ons sturen.

Predikaat Elite(merrie)

Een merrie kan Elite worden verklaard wanneer zij door haar nakomelingen, verwekt door minimaal 3 verschillende hengsten, 30 punten heeft behaald. De puntentelling is gelijk aan die voor het preferentschap merries. Het predikaat Elite(merrie) vraagt u aan door hieronder het formulier te openen, af te drukken en volledig ingevuld en ondertekend per post naar ons sturen.

Predikaat Prestatie fokmerrie

Een merrie wordt tot prestatie fokmerrie verklaard, indien twee van haar nakomelingen in één van de disciplines in de klasse M zijn gestart en daar 5 winstpunten in hebben behaald. Het predikaat Prestatie fokmerrie vraagt u aan door hieronder het formulier te openen, af te drukken en volledig ingevuld en ondertekend per post naar ons sturen.

Predikaat Preferent(merrie)

Een merrie kan preferent worden verklaard, wanneer zij door haar nakomelingen:- verwekt door 3 verschillende hengsten min. 12 punten behaalt.- verwekt door 2 verschillende hengsten min. 15 punten behaalt.- verwekt door 1 hengst min. 18 punten behaalt. Voor de puntentelling geldt: drie jaar of oudere 1e premie merries -3 punten, drie jaar of oudere 1e premieruinen -3 punten, hengsten, welke tijdens de voorkeuringen na de eerste bezichtiging sterwaardig verklaard zijn -4 punten, stermerrie en sterruin -4 punten, kroonmerrie -5 punten, goedgekeurde zoon -5 punten. Voor de puntentelling geldt alleen het hoogste puntenaantal van de nakomeling. Het predikaat Preferent(merrie) kan ook postuum worden verleend. Het predikaat Preferent(merrie) vraagt u aan door hieronder het formulier te openen, af te drukken en volledig ingevuld en ondertekend per post naar ons sturen.

Predikaat Prestatie dekhengst

Een hengst kan tot prestatie dekhengst worden verklaard, indien hij in één van de disciplines Z met 5 winstpunten is. Een hengst moet op minimaal twee officiële nationale sportdagen gepresenteerd zijn, voor hij in aanmerking komt voor het predikaat Prestatiedekhengst. Het predikaat Prestatie dekhengst vraagt u aan door hieronder het formulier te openen, af te drukken en volledig ingevuld en ondertekend per post naar ons sturen.

Predikaat Prestatie fokhengst

Een hengst kan tot prestatie fokhengst worden verklaard, indien 10 afstammelingen van de hengst in één van de disciplines M met 5 winstpunten zijn. Een hengst moet op minimaal twee officiële nationale sportdagen gepresenteerd zijn, voor hij in aanmerking komt voor het predikaat Prestatie fokhengst. Het predikaat Prestatie fokhengst vraagt u aan door hieronder het formulier te openen, af te drukken en volledig ingevuld en ondertekend per post naar ons sturen.

bron: www.newforestpony.nl

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 19:41

Gezien maar snapte er geen hol van Lachen Iemand die het uit zou willen leggen voor mij? Bvd!

Edit: snap de helft en de rest niet Clown

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:59

wat snap je niet dan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:00

Gewoon goed lezen. Het staat daar allemaal al uitgelegd. Meer kan niet er niet uitgelegd worden lijkt mij Lachen

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:52

Boktwiki. Haha!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:27

Welk stuk snap je niet... dan proberen we dat uit te leggen.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:16

succes AngelsDitch...volgens mij kan het niet duidelijker dan daar uitgelegd staat.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:19

Hé interessant dat stukje. Wist zelf wel van ster en kroon, maar de rest had ik zelf ook niet geweten.
Mijn vzpony is ook ster. Lachen

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 08:44

Ik snap het al Knipoog

bruutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:32

ik heb jaren geleden een forestmerrie gereden ciska zij had een kroon als brandmerk in haar nek welke premie hoort daar dan bij???

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 08:58

bruutjuh schreef:
ik heb jaren geleden een forestmerrie gereden ciska zij had een kroon als brandmerk in haar nek welke premie hoort daar dan bij???

kroon