waarom hoor je zo weinig over camargue paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isis83

waarom hoor je zo weinig over camargue paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 20:30

hallo allemaal,

ik heb zelf een camargue paard dat is ook een barokke ras maar je hoort er zo weinig over, is dat omdat niemand weet wat het ras is of is het omdat niemand het interesseerd?

bettiena

Re: waarom hoor je zo weinig over camargue paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:46

het interesseert mij wel!Vertel er wat meer over,wij gaan dit jaar naar frankrijk richting de camarque komen daar de paarden ook van daan.Volgens de beschrijving lopen daar paarden in het wild.Ben dus benieuwd hoe ze eruit zien.Heb ze inderdaad niet op barokken dagen waargenomen.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:48

Ik ben naar de Camarque in Frankrijk geweest. Het viel mij wel tegen. Alleen maar paarden die gezadeld en al te wachten stonden voor toeristen. Ach gut Maar dat neemt niet weg dat het geweldige paarden zijn! Idd, vertel er eens wat meer over.

Isis83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 19:16

de camargue paarden komen inderdaad uit frankrijk ze zijn helemaal wit en een hebben een barokke bouw. verder zijn ze heel lief heel leergierig en verschrikkelijk snel.
@ roosjesgat ik denk dat als je alleen maar de gezadelde paarden hebt gezien dan heb je geen echte camargue gezien in het wild dat is zo onwijs gaaf om te zien. ik zal binnenkort wel even een foto plaatsen en als je meer wilt weten hoor ik het graag ik wil zoveel mogelijk mensen het camargue ras leren kennen het probleem is alleen dat ze in nederland heel erg zeldzaam zijn en als ik dus zeg ik heb een camargue dan is het meestal van huh?? een watte???

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:25

Isis83 schreef:
de camargue paarden komen inderdaad uit frankrijk ze zijn helemaal wit en een hebben een barokke bouw. verder zijn ze heel lief heel leergierig en verschrikkelijk snel.
@ roosjesgat ik denk dat als je alleen maar de gezadelde paarden hebt gezien dan heb je geen echte camargue gezien in het wild dat is zo onwijs gaaf om te zien. ik zal binnenkort wel even een foto plaatsen en als je meer wilt weten hoor ik het graag ik wil zoveel mogelijk mensen het camargue ras leren kennen het probleem is alleen dat ze in nederland heel erg zeldzaam zijn en als ik dus zeg ik heb een camargue dan is het meestal van huh?? een watte???

Ja, ik heb wel wát wilden gezien, maar niet echt van: Wow, wilde paarden! Die liepen wat rondjes op t gras enzo. Maar ik vind ze wel héél erg mooi Knipoog

Isis83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 19:59

ja maar alle paarden zijn mooier als ze in actie zijn :d maar een camargue is gewoon heel apart vind ik Haha!

unner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:17

Isis83 schreef:

Helemaal mee eens Isis!

bettiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:03

ik wil wel fotoos zien en ga het zeker bekijken daar in frankrijk

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:17

Afbeelding Afbeelding

Ze hebben een barokke bouw... dat maakt het nog geen barok paard! Er is een Fransman die met deze paarden een show heeft dat ze in vrijheid alles voor hem doen. Prachtige show maar ik kan toch niet op zijn naam komen...

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:19

Ik heb ook een Camarque, een jonge ruin..

In Nederland zie je ze gewoon heel weinig, en hoor je er dus ook weinig over.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:20

Citaat:
Ze hebben een barokke bouw... dat maakt het nog geen barok paard! Er is een Fransman die met deze paarden een show heeft dat ze in vrijheid alles voor hem doen. Prachtige show maar ik kan toch niet op zijn naam komen...

Bedoel je misschien de The Flying Frencman?

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:23

Ik weet niet of ze hem zo noemen... ken hem gewoon van zijn 'gewone' naam, maar die ben ik dus even kwijt.

Isis83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 19:29

een barokke paard wordt juist zo genoemd om zijn barokke bouw dus dat betekend dat als het een barokke bouw heeft het ook een barokke paard wordt genoemd dus een camargue paard is een barokke paard :d ja volgt iedereen mij nog hahahah

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:44

Heb op vakantie op Camarque paarden gereden, deze leefde ook "in het wild". Liepen gewoon los in een natuurgebied, aangezien ze eten kregen bleven te gewoon komen als er weer een groep wilde rijden. Werden western ingereden en bereden. Erg leuke dieren Ja Ja met lekker wat temperament viel mij op. Verder weet ik er ook niet zo veel van Bloos

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 09:09

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 09:21

ZKD schreef:
regine schreef:
Ik weet niet of ze hem zo noemen... ken hem gewoon van zijn 'gewone' naam, maar die ben ik dus even kwijt.

Lorenzo Knipoog

http://www.youtube.com/watch?v=R9_mdwvU1Gc

Woow kreeg echt kippevel van het zien van dit filmpje Haha!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 09:43

Wat een fantastisch filmpje en ongelooflijk goede artiest!!

Misschien is het een kenmerk van het ras dat een Camarque zich volledig kan overgeven aan zijn baas.
Mijn ruin vertrouwt mij blind voor 200 %.
Hij loopt gewoon los met me mee over heide en bos, door water en over enge dingen, nieuwe dingen die hij niet kent of nog nooit heeft gezien laat hij van mij afhangen.
Als ik vind dat het ok is, doet hij het voor mij, ongeacht wat ik hem vraag.

Uiteraard niet op het niveau van deze prachtige man... ( nog knap ook ) maar wel een onvoorwaardelijk vertrouwen.

Hmmm...misschien toch maar eens wat research doen naar vrijheidsdressuur...

Isis83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 17:21

een camargue staat er bekend om dat als je goed voor hem bent hij door het vuur gaat voor jou ze zijn zeer aan 1 persoon gehecht mijn merrie bijvoorbeeld is mishandeld geweest voor dat ze bij mij kwam ik ben de enigste die haar kan rijden en vertrouw haar en zij mij.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:55

Isis83 schreef:
een barokke paard wordt juist zo genoemd om zijn barokke bouw dus dat betekend dat als het een barokke bouw heeft het ook een barokke paard wordt genoemd dus een camargue paard is een barokke paard :d ja volgt iedereen mij nog hahahah

Dat is dus niet zo he, een barokke bouw is anders dan een barok paard. Barokke paarden komen uit de 'barokke tijd'. Barok is een term die terugslaat op een periode in de 17e eeuw, doorlopend naar de 18e: Tijd van pruiken, veel overdadige versieringen in de kunst als schoonheidideaal, tijd van grote koningshoven, tijd waarin de rijkunst echt kunst werd, waarin hoge school rijden herontdekt werd en opnieuw vorm gegeven. De tijd waarin het spaanse paard het edelste dier op aarde was, hét paard voor de koningen. Barokke paarden zijn voor mij dan ook rassen die in deze periode zijn ontstaan of die aan het ideaal van deze tijd voldoen (spaans gebouwd, lange manen en staart, beetje een ramshoofs, dat werd als edel beschouwd in deze periode) Lusitano en Andalusiër zijn afstammilinegn van die 'oer'-Spaanse paard, Frederiksborger, Kladrubber en Lipizzaner zijn de perfecte voorbeelden van paarden die in deze periode ontstaan zijn, knabstrubber is nog weer een verhaal apart en friezen hebben ook de nodige invloed aan spaans bloed ondergaan. Een camarque valt dus niet onder de barokke paarden. Clown

Isis83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 21:54

een camargue is absoluut wel een barokke paard maar ja daar kunnen we nog eeuwig over door discusieren maar daar gaat dit topic niet over het verbaasd me gewoon heel erg dat de camargue nog niet zo bekend is in nederland ondanks dat het toch wel gewillige paarden zijn.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:46

Isis... wat ik als schreef... Barokke bouw en Barok paard is een wereld van verschil!! Dacht dat ik dat toch redelijk had uitgelegd hierboven! Anders zouden Barok uitziende Tinkers en Halflingers en nog andere koudbloeden ook ineens Barok zijn?!?! Maar laten we de discussie maar niet opstarten nee.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:19

Ik heb een Camarque gehad. Ja
Ze hebben zeker een barokke bouw, maar het is geen barok paard, zoals Regine al zei.

Waarom je Camarque's weinig ziet? Ik heb me laten vertellen dat er maar 10 échte Camarques in Nederland zijn, waarvan ik er eentje heb. Haha!

Isis83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 21:28

ja klopt ik heb er ook 1 :d geweldige beesten zijn het wat wel heel leuk is is dat er vaak gezegd wordt dat een camargue niet zo snel is en een perfect uithoudings vermogen heeft maar die van mij racet de hele bak door :d weet jij trouwens wie de ouders en grootouders van je camargue zijn? misschien hebben we familie leden en hoe heet de jouwe?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:34

Die van mij heet officieël Chi Chi du Camarque. Ze heeft ook een brandmerk op haar kont.
Het zou heel goed kunnen dat ze familie zijn, want ik heb via bokt ook al een ander familielid opgespoord. Ze is in het wild geboren in Frankrijk (in het Camarque-gebied). Ze heeft hier in Nederland nog een veulen gehad, maar die is vrij vlot weer verkocht. Ze is 1.55 hoog.

Die van 'mij' racet ook de hele bak door! Ze loopt thuis ongeveer L, maar ze crosst en springt gigantisch. Ongeveer op Z/ZZ niveau. Ja (Ze heeft ook wedstrijden op dat niveau gecrosst en gesprongen, ze is ook een tijdje gebruikt voor de polosport geloof ik). Lachen

Foto:

http://s56.photobucket.com/albums/g199/ ... 9555-1.jpg

en dees;

http://s56.photobucket.com/albums/g199/ ... M6NRGV.jpg

http://s56.photobucket.com/albums/g199/ ... ETK6HI.jpg

http://s56.photobucket.com/albums/g199/ ... 89d429.jpg

http://s56.photobucket.com/albums/g199/ ... d5ac65.jpg

http://s56.photobucket.com/albums/g199/ ... G_6505.jpg

http://s56.photobucket.com/albums/g199/ ... den082.jpg

http://s56.photobucket.com/albums/g199/ ... hiChi6.jpg

http://s56.photobucket.com/albums/g199/ ... ing039.jpg

Ik zal nog wel meer foto's voor je proberen op te zoeken. Knipoog

Isis83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 19:04

hey leuke foto's maar ze is wel erg groot voor een camargue Haha!