Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Duitsland houdt het toch lekker lokaal
Horse Pleasure schreef:.
ik moet altijd zo lachen in mezelf als iemand zegt van ik heb een echt raspaard, het is een kwpn er.
ja sorrie het kwpn is niet echt een ras he, maar inderdaat een bij elkaar geraapt stamboek.
marleentjevb schreef:
helemaal mee eens, mensen zeggen: kijk mijn raspaardje eens staan, zeg ik wat voor ras dan? eigenaars: KWPN, ik schiet in de lach, eigenaars vragen waarom, ik leg het ze uit, dat het een soort vuilnisbakkenras van de paarden is, eigenaars beledigd haha!, probeer ze altijd te troosten met maar kwpn paardjes zijn wel de mooiste hoor!!!
Teigetje schreef:Bij het lezen van de alfabetische topics over hengsten (vooral KWPN) viel me op dat hengsten ook vaak dekken over de grenzen van hun stamboek heen. Ik bedoel daarmee dat je een aantal stamboeken hebt zoals oa KWPN, BWP,... die volgens mij hetzelfde fokdoel nastreven, oa goeie springpaarden fokken en die hun stamboek opbouwen met de bloedlijnen die zij daarvoor geschikt achten
Het BWP-stamboek is opgebouwd met Duitse, Franse, Nederlandse hengsten. Zo stamt Darco af van Lugano, Duits bloed dus. Een ander BWP-boegbeeld, Fantastique, voert dan weer Frans bloed.
Momenteel loopt het hier storm voor Heartbreaker-afstammelingen. Heartbreaker is BWP -gekeurd maar volgens mij wel KWPN-gefokt.
Whitney, BWP-gefokt en dit jaar BWP-gekeurd is een zoon van... Ferro uit een ... Balzflug moeder...
In het topic over de B-hengsten wordt Balzflug besproken als KWPN-hengst maar hij was ook BWP-gekeurd en voert eigenlijk Trakhener-bloed dus is van oorsprong Duits...
Met dit ingewikkeld verhaal wil ik eigenlijk alleen maar zeggen dat het tegenwoordig toch niet meer helemaal mogelijk is om een bepaalde hengst puur "dit" of "dat" te noemen.
Onze wereld internationiseert zich en volgens mij doet ook de fokkerij daar z'n voordeel mee...
sarabande schreef:Alle europese stamboeken hebben onderling genen uitgewisseld.
Duitsers hebben het er b.v. veel moeilijker mee om te erkennen dat iets uit een ander land wel eens beter zou kunnen zijn.
sarabande schreef:Het enige dat al die Duitsers gemeen hebben is hun gevoel van: Bei uns ist alles besser.
chantal1 schreef:De gedachte dat ze geen toevoegingen meer nodig hebben van uit andere "rassen" is denk ik niet correct.