Hoi, Ik weet niet of dit topic hier goed staat maar wist ff niet waar ik hem anders moest plaatsen. Ik heb even een vraag.. Ik heb een hengst van bijna 2 (1-6-2007) en ik wilde hem eigenlijk naar de keuring doen. Hij is een zoon van Remiro HM en heeft op de veulenkeuring een tweede premie gekregen. Nu mijn twijfel punt... Ratino heeft een super karakter... het is echt een knuffel.. en hij is goudeerlijk.. Nu is er laatst iemand komen kijken of het nut had om hem naar de keuring te brengen. Ik wilde zien hoe hij met ratino om ging en hoe ratino op hem zou reageren... 1 van de eerste dingen die hij deed was tino heel kort pakken en met de zweep als waren onder zijn buik klappen... zodat hij zich zeg maar ging opfokken... niet egt mijn manier :S vervolgens liet hij hem gewoon los rond lopen in de paddoc... Zijn conlusie was hijs is te dun.. maar dat wist ik al... en hij zei dat tino meer "hengst" moest worden... volgens hem moest ik hem vaak in de buurt van een merrie moet laten komen en hem idd doormiddel van die trucjes met de zweep onder zijn buik (dit ga ik zoiezo niet doen) wat feller laten worden... Waar ik nou bang voor ben is dat als ik hem op die manier ga behandelen voor een keuring dat ik dan zijn lieve karakter ga verpesten... hij is nu hengst en ik kan hem gewoon hengst houden als hij zo lief blijf... Mijn zusje wil er eventueel later ook op gaan rijden, ze is al niet zo held, dus ik wil niet dat hij door zon keuring niet meer te houden is... Ik hoop dat het een beetje duidelijk staat hier... anders moet je het maar even zeggen.. Hopelijk hebben jullie een idee/tip die voor mij de doorslag kan geven voor wat ik moet doen.. Alvast bedankt!
Eigenlijk heb je volgens mij zelf het al wel een beetje besloten, als het zo moet hoeft het niet! Ik zou als ik jou was eens iemand anders laten kijken en geeft die jou hetzelfde advies(dus met slaan ed je paard beter maken) zou ik er absoluut niet aan beginnen, houd niet van dat soort manieren. Ben wel bang dat jij als leek niet echt de keuring doorkomt, weet niet maar meestal zie je vooral de grote stallen ed verder komen.
Volgens mij hoort dit hier ook niet maar ergens op FA... Zal even TeMmen!
Heb idd nog nooit mee gedaan aan de keuring daarom wilde ik dus die jongen vragen of hij tino wilde voor brengen.. en wilde aan de keuring mee doen omdat de ervaring me leuk lijkt... maar niet tenkoste van mijn paardje
Een nicht van mij heeft een hengst waar ze keuringen mee loopt. Ze gaan altijd rustig met het dier om (je ziet idd vaak dat de hengsten worden opgefokt met een zweep, maar dat is imo absoluut niet de juiste manier). Wat je ook wel eens ziet is dat men met een blik met iets erin (bijvoorbeeld rijst ofzo) gaan rammelen om de aandacht van het dier erbij te houden en om hem aan te moedigen bijvoorbeeld harder te gaan (net als klik geluidjes maken). Ik zou gewoon iemand anders zoeken die je paard wil voorbrengen en die wel geduldig met je paard omgaat.
Het kan geen kwaad om eens aan de Nieuwe heuvel te vragen of je hengst te willen voorbrengen op de keuring. Al denk ik niet dat je de hengstenkeuring bedoelt maar de merriekeuringen waar je met 2 jarige hengsten nog naartoe kunt.
Ik zou ervoor zorgen dat die jongen absoluut nooit meer bij je paard komt kijken. Verder vind ik het advies van petraaken helemaal geen gek idee, laat een hengstenhouder er eens naar kijken.
Je paard op die manier op te fokken voor een keuring is niet zo'n goed idee. Natuurlijk mag hij wat brutaal en fris overkomen op de keuring maar dat kan je beter proberen te bereiken door spieren en conditie te trainen ipv met de zweep. Maar het is mij niet helemaal duidelijk naar welke keuring je wil. De hengstenkeuring is misschien niet zo'n goed plan als hij als veulen een tweede premie kreeg. Plus dat deelname best wat kost. Merriekeuring is leuk om een keer mee te hebben gemaakt met je eigen beestje.
Het advies van Petraaken is idd wel slim. Zij kunnen je ook een eerlijk advies geven over de mogelijkheden.
En daarbij, op de keuring is een paardje vanzichzelf al opgefokter, daar hoef jij niet veel aan te doen. Goed voeren, goed trainen en hem zijn tijd geven wat hij nodig heeft is meestal meer dan voldoende voor een keuring. Als hij nog niet veel van huis is geweest zal hij op de keuring wakker worden van al het leven om hem heen waar hij als hengst zijnde instinctief aan mee zal willen doen in ieder geval succes!
Een tweedepremie op de veulenkeuring hoeft niets te zeggen hoor, ze zijn dan nog zo veranderlijk. Als er problemen zijn met de benen o.i.d. dan zou ik niet gaan, maar je best een supergoed resultaat behalen met een paard dat als veulen een 2e premie had!!
Ik zou hem niet verpesten in zijn lieve gedrag alleen omdat je hem graag op de keuring wilt laten zien, zeker als je helemaal geen ambities hebt die kant op.. Dat slaan onder hun buik vind ik te ver gaan.
petraaken
Een tweede premie als veulen is inderdaad niet zo'n probleem. Zo'n dag is voor een veulen vermoeiend en zeker als hij een lange trailerrit achter de rug heeft. Heb zelf 2 keer een tweede premie veulen gehad en de ene is toch ster geworden en de andere heeft op 3 jarige leeftijd wel een eerste premie gekregen en werd op dat moment net geen ster omdat ze nogal bang was van de omgevind en zich niet toonde. Hopelijk kunnen we dit jaar ook gaan naar de keuring en kunnen we voor het sterpredikaat gaan.
Bedankt voor jullie reacties... hij heeft 2de premie gekregen omdat hij nog wat te iel was... nog erg smal gebouwd en hij had een beetje franse stand.. in mijn profiel staan wel fotos van hem. Ik bedoel de keureing van het NRPS op 18 juli in Lunteren.
Die wijze van opfokken zoals deze jongen deed hoor en zie je helaas nog teveel. Mocht je wel heen willen dan kun je nog proberen je paard wat attenter te krijgen door hem met stem wat actiever te praten (hoe ik het zelf doe: Spannend meepraten/fluisteren, sommigen zijn er erg gevoelig voor, anderen niet. Showdrafje doen ze hier voornamelijk als ik zeg: ja-ja-ja op het ritme). Hier moet je zorgen dat je een duidelijk onderscheid houdt tussen wanneer het mag en wanneer niet met een duidelijk commando. Daarnaast gebruik ik ook wel een zweepje om soms iets bij te drijven (gebruik m dan op dezelfde wijze als dat ik m met longeren zou gebruiken, als aanwijsstok, niet als mepgeval), maar dan hebben ze altijd de ruimte om weg te kunnen, juist die ruimte...want dat wil je toch eigenlijk ook bereiken op dat moment...je wil reactie op die zweep. En pas op het moment dat je reactie hebt, kun je deze vragen in als show.
Het klinkt inderdaad alsof je al een beetje besloten hebt. Het lijkt me persoonlijk onzin om je lieve hengst meer macho te maken voor één dagje en misschien een extra titel. Tenzij je hem goedgekeurd wilt krijgen als dekhengst, of wil je gewoon 'voor de lol' naar de keuring? Laat er anders eens iemand anders naar kijken met een andere manier van doen...