Kantjes Wenny... Kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarryAnneR

Kantjes Wenny... Kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 08:50

Een heel eind rijden voor op papier toch wel een hele leuke pony.
Kantjes Wenny, Vader Juctice, vv Kantjes Ronaldo. Drachtig... Ik zie het al helemaal voor me... een leuke fokmerrie en als volgende maand het veulen er is, na een tijdje weer opakken zodat mijn dochter er straks een leuke sportpony aanheeft. Werkelijk een plaatje om te zien.

Welnu... pony staat wat naar binnen, stapt rechtsachter wat naar binnen en heeft een onderbeetje! Verder superbraaf... maar zwanger van een onbekende new forest..

Zucht ik neem teveel risico? Ik staar me blind op haar papier? Dinsdag wordt ze gekeurd..
Misschien iemand die een advies heeft?

Billy

Re: Kantjes Wenny... Kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:53

Tsja, heel eerlijk?
Met deze gebreken zou ik dr niet hoeven. En ik zou al helemaal geen veulen fokken met een peerd wat een onderbeet heeft..

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 09:21

Ik heb om een keuring gevraagd, worden paarden met een onderbeet geoedgekeurt? anders moet ik dat misschien even gaan melden bij de veearts

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:23

MarryAnneR schreef:
Ik heb om een keuring gevraagd, worden paarden met een onderbeet geoedgekeurt? anders moet ik dat misschien even gaan melden bij de veearts

ik heb ooit een paard gehad met onderbeetje en hij is gewoon goedgekeurd met opmerking onderbeet maar geen probleem.

gr

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 09:33

Ik snap dat ondertanden doorgroeien en dat de tandarts dan moet komen.. er zit toch net zoals bij mensen een maximum aan, ze krijgt toch geen slachttanden Lachen maar kan iemand mij ook vertellen of het nadelen heeft met rijden? En ik begrijp eruit dus dat het erfelijk is? Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:46

ja dat is erfelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:48

Daarom is het dus ook al geen leuke fokmerrie, helemaal niet met een erfelijke belasting. Ik zou haar lekker laten staan en op zoek gaan naar een merrie met goede papieren maar zonder gebreken, want daar zijn er ook genoeg van Lachen

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:01

Er staan zoveel leuke pony's te koop, zeker voor de fok vind ik een afwijking aan het gebit en beenstand een risico. Zou het niet doet als jou was.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:03

Als je een merrie koopt puur voor de fokkerij moet je zeker bewust zijn dat het gebit (net als bij mensen)erfelijk kan zijn. Er wordt bij een hengst op de HK ook naar het gebit gekeken. Ook bij veel veulens voor afstamm. keuring wordt naar het gebit gekeken. We willen in de fokkerij toch geen over- of onderbijt !. Als je haar voor de sport koopt zal een melding van de dierenarts inderdaad zijn dat ze iets onderbijt heeft. Of zal voor de sport een probleem kan zijn hangt af van de mate onderbijt.
Beenstanden zijn ook heel belangrijk. En ze is drachtig van een onbekende hengst ....hoe oud is ze...en wat is haar verleden..

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 12:30

Augustus wordt ze 4 jaar. Haar verleden is voor mij een raadsel, heb de fokker al een mail gestuurd en nog geen antwoord. Ik denk dat ik jullie allemaal heel erg gelijk ga geven... Het blijft nu knagen. Wat komt er van zo een pony terecht? Mijn man zeeurt nu al dat ik de gehele zielige paardenwereld op mijn boerderij kan gaan halen op die manier... Hoe kan je een merrie met die afstamming door een onbekend hengst laten dekken... Ongelukje volgens de eigenaar.. hoe langer ik ga nadenken hoe meer jullie gelijk hebben... maar blijft jammer Verdrietig

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:33

om eerder genoemde redenen zou ik ook niet voor deze pony kiezen..
verder heb ik ook begrepen dat ze bij stal " kantjes" een paardenmelkerij hebben.. niet zo vreemd dus dat ze door een onbekende hengst gedekt is... gaat gewoon om de productie...

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:01

Het is geen melkerij, maar een bloedprikkerij. Veel merries worden daar met jonge niet gekeurde hengsten gedekt.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 14:07

Bloedprikkerij? Van stal Kantjes zelf?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:37

yep, of het nou een melkerij of prikkerij is durf ik niet te zeggen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:41

hoe ernstig is die onderbeet?
laat een goede paardentandarts daar eens naar kijken en die kan je dan heel goed vertellen wat voor nadelige gevolgen het eventueel hebben kan.
waarom zou je het dier niet kopen?

beenstanden kan ik vanaf hier niks van zeggen,maar is volgens mij ook weer iets wat best heel erg mee kan vallen.
ik heb zelf een welsh met overbeet en met franse stand ,maar na 16 jaar nog nergens last van hoor. Knipoog

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:42

ze wil de merrie gebruiken als fokmerrie, dan zou ik toch uitkijken met die onderbeet...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:44

Tip:

Neem eens een kijkje bij Stal Nieuwmoed. Ik durf te wedden dat je daar met een leuke pony vandaan komt.

Heb er zelf een blauwe maandag gewerkt. Ze hebben er vanalles staan van groot tot klein, van jong tot oud, van drachtig tot leeg. Daarbij zijn het prima hengsten.

Weet trouwens niet of je zo blij had moeten zijn met een merrie van Kantjes Ronaldo. Prima hengst, goede nakomelingen, daar hoor je mij niet over. Maar het zijn wel erg veel nakomelingen. Kans dat er straks maar weinig dieren meer zonder dit bloed rondlopen is zeker aanwezig.

De site van Nieuwmoed:
http://www.stalnieuwmoed.nl/

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:46

fjordnina schreef:
Tip:
Weet trouwens niet of je zo blij had moeten zijn met een merrie van Kantjes Ronaldo. Prima hengst, goede nakomelingen, daar hoor je mij niet over. Maar het zijn wel erg veel nakomelingen. Kans dat er straks maar weinig dieren meer zonder dit bloed rondlopen is zeker aanwezig.

Tja, als je wil gaan fokken is dat idd een punt om rekening mee te houden.. Ze zult op den duur goed moeten zoeken om inteelt te voorkomen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:47

ja dat is erfelijk,maar daarom zeg ik van laat er goed naar kijken door een paardentandarts.
gewone arts kan ook,maar die moet absoluut goed ook achterin de mond gaan kijken.
maar met goed controle 2x per jaar is dat best te reguleren denk ik.
om als sportpony te gebruiken is toch moeilijk te zeggen,ben benieuwd wat de arts zegt bij het keuren

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 16:13

Ik heb nu een racefjord, mn kind, kan best leuk lopen maar heeft lak aan dochterlief (behalve als ze een appeltje heeft of lekker buiten loopt)
Een shet in functie als grasmaaier en circuspony voor mijn 4-jarige dochter.
Een fries, lekker groot en gekregen om bij mij lekker te genieten van zijn buitenritjes en oude dag (hij heeft wat mankementjes) dus manlief vindt het wel zat met de paardenboel. Ik dacht hem over te halen met deze merrie (we kunnen het veulen toch verkopen? zei ik tegen hem) Hij begraaft me onder de mesthoop als ik thuiskom met weer een zielig hoopje. Het laat me niet los...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:12

nou word ik nieuwsgierig naar dit zielige hoopje.. Knipoog hoe groot is ze?

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:10

MarryAnneR schreef:
Hij begraaft me onder de mesthoop als ik thuiskom met weer een zielig hoopje. Het laat me niet los...

Èn terecht!
Je moet met je verstand een paard/pony kopen en niet met emotie!!
Lekker laten staan..

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 20:26

De pony is 1.47

Èn terecht!
Je moet met je verstand een paard/pony kopen en niet met emotie!!
Lekker laten staan..[/quote]

oei jij bent net zo streng als mijn (v)echtgenoot! geeft niet ik weet dat je gelijk hebt...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:27

Iedereen heeft hier het beste met je voor natuurlijk Knipoog

Zelf heb ik het ook gehad hoor, een paard met een hoop problemen, maar dat was ook omdat hij al wat ouder was. Dat geeft niet en ik heb nooit ook maar 1 dag spijt gehad hiervan, maar het kost je wel een hele hoop geld en vooral tranen Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:28

NOu ja, op zich kun je de merrie wel kopen hoor. Maar ga er AUB NIET mee fokken! Want dan creer je je alleen maar meer van die zielige hoopjes en als deze merrie als moeite heeft een plekje te vinden, want denk je dan van al die andere zielige hoopjes die er dan bij komen?