Hoe spenen jullie je veulen af

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mizsz_Kitty

Hoe spenen jullie je veulen af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 10:24

hoe en wanneer spenen jullie je veulen af.
dus geleidelijk of in een keer?
en wat doe je er daarna mee?
alleen of in een groep of geleidelijk aan?

alvast bedankt

Brennie

Re: Hoe spenen jullie je veulen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:48

Die van mij heb ik met een paar weken oud, 5 minuutjes gescheiden van mams door mams in een andere stal te zetten, daarna elke dag iets langer. Toen ze op de wei kwamen, was mijn veulen inmiddels 2 maanden oud en haalde ik mams weleens uit hun weitje om haar in een ander weitje bij te voeren, zo bleven ze zo'n half uur uit elkaar, want als mams haar biks op had liet ik haar staan in het andere weitje en ging dan het veulen veulenbrok voeren. Dan zette ik ze weer bij elkaar. Toen het veulen 4 1/2 maand oud was, heb ik haar bij een oude merrie ingezet en mams bij een leuke ruin, ze stonden in hetzelfde weiland alleen dan met draden en een weiland ertussen, ze konden elkaar dus wel zien en horen, maar geen contact meer met elkaar maken. Ze hebben die dag alles bij elkaar gehinnikt en liepen constant heen en weer, maar de volgende dag was het over.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 12:54

ok
voorlopig staat ie bij de fokker en haalt ie ze niet uit elkaar.. alleen als ik ga rijden op de moeder zullen ze gescheiden worden

maar ben benieuwd naar andere manieren enzo

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:58

wij laten het jonge spul de hele zomer bij de moeder lopen,
aan het eind van de zomer, herfst komen de veulens bij elkaar in het loophok en blijven de moeders in de weide,
de eerste dag zijn ze misschien iets onwennig, maar omdat ze elkaar hebben is dat ook snel weer over.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:24

We haalden het veule er van jongs af aan tot ongeveer een half uurtje tot een uur eraf, en dan weer bij elkaar.

Als ze echt afgespeent moeten worden, dan mams naar binnen, veulen de trailer op en dan naar de opfok.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:34

De veulens gingen bij ons bij de moeder weg als ze een maand of 5 a 6 waren , wij hebben er eigenlijk nooit problemen mee gehad.
als ik ging rijden dan kwam het veulen op stal , als ik dan weer klaar was mogt hij weer bij de merrie.
zo wennen ze er al een beetje aan dat ze niet altijd bij hun moeder zijn.
als ze dan zo 5 a 6 maand zijn haalden we ze bij de merrie weg.
wij hadden heel veel land ( stond op stal bij mijn opa) en veel paarden staan.
dus er waren altijd wel een stuk of 6 veulens elk jaar.
de veulens gingen dan met zijn allen naar het land hellemaal achteraan , en de merrie stonden dan hellemaal in het voorste land.
wij hebben nooit gehad dat de veulens echt gek werden zonder hun moeder, want ze hadden wel genoeg vriendjes om mee te spelen Tong uitsteken

savanrobbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:36

Met 6 maanden hadden wij er voor gekozen merrie en veulen in een apparte wei te zetten. Helaas ging dit niet van harte & is het veulen dwars over me heen gelopen.

Toch er voor gekeuzen veulen op de trailer te zetten en naar de opfok te brengen.
Ben nog steeds blij dat we het op deze manier gedaan hebben.

Kan nu alles met het 'veulen' doen. Het maakt haar niet uit waar haar moeder is.

'veulen' wordt as zaterdag alweer 2 jaar Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:37

ik heb vanaf de eerste dag de merrie gelongeerd, en het veulen in de stal gelaten, eerste dag dus 5 minuten, en zo weer opbouwend naar ongeveer 3 kwartier.
het echte spenen heb ik abrubt gedaan, ik heb veulen opgeladen en naar de wei gebracht

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:10

Ik heb het veulen en de moeder allebei in een apparte wei gezet,(de weiden grenzen aan elkaar.) maar ze konden wel snuffelen enzo. Dat werkte prima! Dat hebben we een paar weken zo gehouden, en toen de moeder weg ging had het veulen er helemaal geen last van.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:14

Ik heb geen veulen maar als ik er een had zou ik hem een jaar bij de moeder laten. Uit onderzoek is gebleken dat het slecht voor het veulen en de moeder is om ze eerder dan een jaar uit elkaar te halen. Het is voor allebei veel beter om ze een jaar bij elkaar te laten en dan het veulen af te spenen, zo gebeurt het in de wilde natuur ook namelijk.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:36

Voorheen waren de merries en veulens hier al gewend dat ze tijdelijk zonder elkaar moesten, omdat ik dan ging rijden met de merrie. Afgelopen jaar heb ik hier ook weer op in gespeeld. Merrie opgehaald, veulen in het land laten staan. Gereden, vervolgens merrie naar het andere land gebracht (landen liggen niet op zicht-afstand) met andere paarden. Vervolgens veulen opgehaald en die werd met trailer + andere merrie naar de andere stal gebracht. Daar heeft ie paar dagen op stal gestaan, zodat ie kon afwennen. Zelf besloot ie alleen al bij de anderen in te kruipen. Dus heeft ie daar paar dagen bij een merrie in het hok gestaan (waar hij niet mocht drinken) en daarna hebben we hem bij een aantal leeftijdsgenootjes op het land gezet.

Zowel merrie als veulen hebben eigenlijk niet meer naar elkaar omgekeken. (nou was die hele moeder-kind relatie eigenlijk ook vrij makkelijk...als ze elkaar niet zagen misten ze elkaar ook niet Gestoord)

Andere stal hier worden de merries en veulens ook gewoon apart gezet in 1x. Meestal gaan beide in een groep op het land, waar de moeders de kids niet horen en zien (en andersom natuurlijk).

Veelal worden de veulens hier met een maand of 6 afgespeend. Ook een beetje afhankelijk van de conditie van de merrie. Ik heb de mijne vorig jaar op 4 maand zelfs al afgespeend. De merrie werd erg mager en de wijze van afspenen kon gewoon heel mooi aangesloten. Besloten dat ik dat dan liever had, zo min mogelijk stress, dan een langere zoogperiode en midden in de winter moeten afspenen. Kan momenteel ook niet zeggen dat hij echt tekort gekomen is in zn leven. (maar als het kan streef ik wel naar min. 6 maand)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:39

Inge_ schreef:
Ik heb geen veulen maar als ik er een had zou ik hem een jaar bij de moeder laten. Uit onderzoek is gebleken dat het slecht voor het veulen en de moeder is om ze eerder dan een jaar uit elkaar te halen. Het is voor allebei veel beter om ze een jaar bij elkaar te laten en dan het veulen af te spenen, zo gebeurt het in de wilde natuur ook namelijk.

alleen moet je dan al behoorlijk uit gaan kijken met een hengstveulen, dat meneertje niet bovenop z'n mama zit (ze kunnen dan al vruchtbaar zijn) Wij spenen ze met een maand of 6. Het vorige veulen is met 5 maanden gespeend omdat hij de merrie compleet leeg zoog.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:59

ik ben de merrie na ongeveer een week weer gaan rijden, dus na een dag of 2 heb ik haar al 5 a 10 minuten aan de longe gehad. veulen bleef op stal. dit steeds verder uitgebouwd en kon op een gegeven moment rustig een uur of 4/5 wegblijven (concoursen)
het echte spenen is wel abrubt gegaan, merrie en veulen op de vrachtwagen richting opfok en alleen het veulen eruit gehaald en daar in een groepsbox gedrukt Haha!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 18:16

Vanaf de vierde week zijn wij weer op de merrie gaan rijden.
Veulen bleef achter bij haar vier volwassen kuddegenoten en 1 andere jaarling. Toen het veulen 8 maanden was , is zij bij de leidende merrie s nachts in de box gegaan en liep overdag gewoon weer met haar moeder in de wei.
Nadat haar moeder twee weken met mijn dochter op rijvakantie was , hebben we de kudde voor anderhalvemaand in tweeen gesplitst. Daarna was de melkbar gesloten.
De kudde is weer een geheel en het is oke zo.(let wel ik praat hier over een tinkermerrie met een merrieveulen- dat is anders als je met een hengstveulen te maken hebt)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 18:33

nee niet scheiden da's niet nodig. Je kan ze wel eventjes scheiden als je gaat rijden bijvoorbeeld. Het meest natuurlijk is om pas na 11 maanden het veulen écht weg te halen bij de moeder.

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:25

2 veulens zijn bij ons ook weggehaald bij hun moeder. Ze probeerden het eerst geleidelijk maar dat ging echt niet, want 1 veulen hadden ze bij wat welshjes gezet maar die welshjes gingen echt vechten enzo! Dus toen hadden ze hem maar in 1x naar de opfok gebracht. Hij heeft het daar nu wel heel erg naar zijn zin met een heleboel vriendjes Lachen

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:38

ik begin dezelfde dag vaak al met "afspenen". zet het veulen vast in de box en ga dan met moeders een klein stukje wandelen(+-5 min) en dat dan opbouwen. als je er gelijk mee begint denken de veulens dat het normaal is en is het ook makkelijker als ze helemaal bij de moeder weggaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:17

VSW --> KS.