[H][wb]SPOED - alternatief advies voor een hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gracy

[H][wb]SPOED - alternatief advies voor een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 09:40

Vanmorgen kreeg ik onverwachts een teleurstellende bericht van de Stoeterij Gestelhof mbt hun hengst Saros van 't Gestelhof. Verdrietig

Saros was namelijk mijn keuze om mijn merrie te laten insemineren, want hij geeft de eigenschappen door wat ik zoek. Dus front, maat en sterke achterbeenwerk. Daarbij heeft hij ook een duitsebloed achtergrond. Hij is een veelzijdig hengst want zijn nakomelingen presteren in zowel dressuur- als springsport.

In februari heb ik de stoeterij bezocht en daar kon ik Saros en zijn nakomelingen bezichtigen. Wegens de reis afstand was de hengstenhouder ook mee eens dat het beste was om mijn merrie in Nederland te laten dekken.
Dus alles was inprincipe geregeld en over 2wkn wordt mijn merrie hengstig.

Toen belde ik vanmorgen om de puntjes op de "i" te zetten kreeg ik onverwacht te horen dat de hengstenhouder heeft besloten om niet meer sperma van Saros naar Nederland te versturen omdat hij twijfeld over de bekwamheid van Nederlandse veeartsen! Er werd namelijk te vaak sperma opgevraagd tijdens de hengstigheid van 1 merrie. Deze beslissing heeft hij een week geleden genomen.. en waarschijnlijk zou dat in 2wkn niet teruggedraaied worden.
Tevens geldt deze beslissing alleen voor Saros, en niet voor zijn andere hengst Warkant.

Het is geen optie om mijn merrie naar deze stoeterij te brengen ivm afstand, en tevens daarbij komen onvoorzien extra kosten erbij.

Graag wil ik mijn merrie over 2wkn laten dekken dus nu ben ik op zoek naar een hengst met vergelijkbaar eigenschappen als Saros.
Volgende jaar is de planning dat ze gedekt wordt door Oscar, maar ik ben nu op zoek naar een veelzijdigheid hengst met duitse bloed. Het hoeft niet persé een KWPN hengst te zijn.
Ik verneem graag jullie advies Afgod
Laatst bijgewerkt door gomir op 10-04-07 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags in titel

Gitta1977

Re: SPOED - alternatief advies voor een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 09:45

Waarom laat je haar dit jaar dan niet dekken door Oscar, als je dat toch al van plan bent... Nagelbijten / Gniffelen

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 09:52

Gitta1977 schreef:
Waarom laat je haar dit jaar dan niet dekken door Oscar, als je dat toch al van plan bent... Nagelbijten / Gniffelen

Oscar is niet mijn keuze maar van de mede-eigenaar (Megantjuh op Bokt) want ze wil meer richting dressuur sport met de nakomeling. In het profiel van Megantjuh staat foto's van mijn merrie Knipoog http://www.bokt.nl/forums/memberlist.php?mode=viewprofile&u=9942

Mijn merrie is een engels volbloed. Ik wil met het veulen gaan springen en crossen. Dus vandaar dat ik een veelzijdig hengst zoekt. Liefst met duitse bloed want dat schijnt het beste combinatie voor een volbloed.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:19

Hmm Lastig, maar met enkel dit verhaal kun je toch geen hengstenadvies krijgen. Dan zul je wederom weer foto's en verhaaltje over de merrie moeten plaatsen of je schopt je oude topic omhoog of je leest dat even door.

Ik vind het wel een vaag verhaal van die hengstenhouder hoor. Alsof je alles en iedereen over een kam kan scheren, misschien moet hij eens bij zichzelf te raden gaan en zich afvragen of hij z'n sperma wel goed verstuurd.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 11:54

Sammie schreef:
Ik vind het wel een vaag verhaal van die hengstenhouder hoor. Alsof je alles en iedereen over een kam kan scheren, misschien moet hij eens bij zichzelf te raden gaan en zich afvragen of hij z'n sperma wel goed verstuurd.

Ja, ik voel mij wel benadeeld door deze onverwachte beslissing. Tevens vind ik het wel vreemd dat voor zijn andere dekhengst Warkant geldt deze maatregelen niet. Nors opkijken Rolleyes

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 12:01

Sammie schreef:
Hmm Lastig, maar met enkel dit verhaal kun je toch geen hengstenadvies krijgen. Dan zul je wederom weer foto's en verhaaltje over de merrie moeten plaatsen of je schopt je oude topic omhoog of je leest dat even door.

Ok Knipoog

Mijn merrie is een engels volbloed. Stokmaat 1.60m met een vrij petite lichaamsbouw.
Ik wil graag meer front, maat en sterker achterbeenwerk in het veulen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 20:01

Graag je topic even aanpassen volgens de richtlijnen in de charter! Tags zal ik voor je in de titel zetten, dat is namelijk ook verplicht op EHK.

Sammie

Re: [H][wb]SPOED - alternatief advies voor een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:18

Het is een Ev gomir Knipoog Ik zou eens kijken naar een Ferro zoon. Osmium of Rhodium, al zou ik die laatste eerder niet doen dan wel omdat deze nogal horizontale halzen schijnt te geven en ik vind de hals van deze merrie in beweging wel redelijk, maar op stand wat minder.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:26

Waarom niet Oscar? Dat het de keuze van megan is snap ik, maar het past wel. Gracy geeft genoeg sprong door. En wolfgang is duits en alle duitse paarden kunnen springen ook de dressuur hengsten. Staar je niet blind op de manier waarop de hengst gefokt is. Het veulen voert 50% volbloed dus met het springen en crossen komt het wel goed. Je moet kijken naar wat er aan de merrie verbeterd moet worden. Springvermogen heeft ze genoeg. Het is voornamelijk haar bouw waar aangesleuteld moet worden. Kijk naar een hengst die het bij volbloeden goed doet. Niet naar wat er mooi uit ziet.

Stuur als een gek stamboom en foto's naar verschillende hengstenhouders en vraag hun om advies. Stuur de mail en bel een halve dag later en vraag om advies.

Ga gewoon ff kijken......

Via bokt kom je er toch niet uit......

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:18

ijsklontje schreef:
En wolfgang is duits en alle duitse paarden kunnen springen ook de dressuur hengsten. Staar je niet blind op de manier waarop de hengst gefokt is. Het veulen voert 50% volbloed dus met het springen en crossen komt het wel goed. Je moet kijken naar wat er aan de merrie verbeterd moet worden. Springvermogen heeft ze genoeg.
Wat een ongelovelijke kromme beredenering Verward Hier kan ik met mijn pet niet bij, vooral het eerste gedeelte!! En het 2de gedeelte suggereert alsof alleen paarden met zo'n 50% volbloed kunnen springen en/of crossen. Zo werkt het in beide gevallen niet.

Citaat:
Kijk naar een hengst die het bij volbloeden goed doet.
Dat is Guidam, maar die is prijzig en dacht alleen dv van.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:28

Sammie schreef:
Het is een Ev gomir Knipoog Ik zou eens kijken naar een Ferro zoon. Osmium of Rhodium, al zou ik die laatste eerder niet doen dan wel omdat deze nogal horizontale halzen schijnt te geven en ik vind de hals van deze merrie in beweging wel redelijk, maar op stand wat minder.

Maar ze zoekt toch een warmbloedhengst Knipoog
Saros is iig niet bepaald een EV Clown

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:14

ohhhhhhhhhh zo Bloos Ik dacht dat die tag altijd op de merrie (d'r bloedvoering) sloeg. Clown

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 12:52

gomir schreef:
Sammie schreef:

Maar ze zoekt toch een warmbloedhengst Knipoog
Saros is iig niet bepaald een EV Clown

*LOL* dat klopt

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 12:55

Sammie schreef:

Ik vond Métall wel interessant, hij is een Ferro zoon. Hij geeft de eigenschappen door wat ik zoek maar maar hij geeft ook bloed door en ik vraag mij af wat voor combinatie dat is met een volbloed..

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:50

Wij hebben een Métall merrie gehad, en deze kon SUPER springen en bewegen, en een gouden karakter.
Ze was als het ware "zadelmak" geboren, ze heeft nooit gebokt of gesteigerd bij het zadelmak maken.
Ook voor buitenritjes zeer gemakkelijk, nergens bang van .... echt een super diertje.

Ik zou gerust met Métall durven dekken voor een leuke allrounder.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:17

snoepie12 schreef:
Wij hebben een Métall merrie gehad, en deze kon SUPER springen en bewegen, en een gouden karakter.
Ze was als het ware "zadelmak" geboren, ze heeft nooit gebokt of gesteigerd bij het zadelmak maken.
Ook voor buitenritjes zeer gemakkelijk, nergens bang van .... echt een super diertje.

Ik zou gerust met Métall durven dekken voor een leuke allrounder.

Jaa maar was haar moeder 100% volbloed?

Dat is waar het hier om gaat...

Mijn mening weet je al, ik zou niet Metall kiezen voor Gracy Lachen

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:16

De vader van de moeder was volbloed,
XX/OX percentage : 53.9% : is de percentage van paardenfokken.nl, dus toch wel een merrie met wat bloed.

JUN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:10

Gracy schreef:
Sammie schreef:

Ja, ik voel mij wel benadeeld door deze onverwachte beslissing. Tevens vind ik het wel vreemd dat voor zijn andere dekhengst Warkant geldt deze maatregelen niet. Nors opkijken Rolleyes

Van warkant weet ik dat hij echt uitstekend sperma heeft. Mss is de maatregel niet nodig voor deze hengst.

Ferro bloed geeft duper bewegingen, maar ik zou toch oppassen als je kruist met te veel volbloed... wij hebben een jonge ferro uit een bloederige moeder, en das niet de simpelste. Niet dat ze een slecht karakter heeft of zo, maar toch echt wel een bloedpaard van karakter (sensibel en zo)

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 23:18

Het is mij toch gelukt om een passend hengst te vinden voordat mijn merrie hengstig wordt! Haha!

De keuze is gevallen op de hengst Edinburgh bij stal Eurocommerce.
Vandaag ben ik langsgegaan om hem te bezichtigen en ik ben helemaal overtuigd dat hij de beste keus is.
Alvast een foto Knipoog
Afbeelding

Hier in Nederland is hij nog niet zo bekend als een dekhengst maar in de nabije toekomst komt het wel vanzelf.

De moeder van Edinburgh is de half-zus van de dekhengst Saros (mijn eerste keus), dus ik blijf wel in de richting van het Ramiro bloedline.

Nogmaals bedankt voor het meedenken en jullie feedback. Doei!

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 18:30

Kijk, het is jouw keuze natuurlijk, maar als je denkt om met Edinbrugh x Volbloed een allround sportpaard te fokken, zou dat wel eens een forse teleurstelling kunnen worden. Edinbrugh is een Bwp-er, zijn doopnaam is Aertbreaker. Hij komt snel van de grond, en is extra voorzichtig in het voorbeen, zoals veel producten van Heartbreaker, maar hij kan nauwelijks stappen, niet draven, en heeft een simpel galopke. Daarnaast heb je echt een prof nodig om hem te rijden, want hij is verre van simpel in de omgang, en in het parcours zo gek als een draaideur.

Rob

PS Ik begrijp trouwens niet hoe je van Saros bij Aertbreaker komt. De ene is een koude, flegmatieke hengst, en de andere te heet om met blote handen vast te pakken.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 13:25

RobvdPK schreef:
Kijk, het is jouw keuze natuurlijk, maar als je denkt om met Edinbrugh x Volbloed een allround sportpaard te fokken, zou dat wel eens een forse teleurstelling kunnen worden. Edinbrugh is een Bwp-er, zijn doopnaam is Aertbreaker. Hij komt snel van de grond, en is extra voorzichtig in het voorbeen, zoals veel producten van Heartbreaker, maar hij kan nauwelijks stappen, niet draven, en heeft een simpel galopke. Daarnaast heb je echt een prof nodig om hem te rijden, want hij is verre van simpel in de omgang, en in het parcours zo gek als een draaideur.

Rob

PS Ik begrijp trouwens niet hoe je van Saros bij Aertbreaker komt. De ene is een koude, flegmatieke hengst, en de andere te heet om met blote handen vast te pakken.

Ons meningen verschillen over deze hengst maar dat mag ook. Knipoog

Saros is de half-broer van de moeder van Edinburgh (Aertbreaker).

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:16

Citaat:

Saros is de half-broer van de moeder van Edinburgh, in die zin dat beiden producten zijn van Ramiro, maar verder hebben de moederlijnen absoluut niets met elkaar te maken. Met alle respect, op die manier kun je er natuurlijk nog een paar honderd vinden.

Rob

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:23

RobvdPK schreef:
Citaat:

Saros is de half-broer van de moeder van Edinburgh, in die zin dat beiden producten zijn van Ramiro, maar verder hebben de moederlijnen absoluut niets met elkaar te maken. Met alle respect, op die manier kun je er natuurlijk nog een paar honderd vinden.

Rob

Helemaal mee eens. Ben je aan het fokken of ben je aan het vermeerderen? Het is natuurlijk je eigen keuze, maar van Saros naar Edinburgh, dan weet je totaal niet wat je wilt fokken.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 18:20

RobvdPK schreef:

Rob

Bovenstaande omschrijving in het vet komt niet overeen met wat ik heb zelf van Edinburgh gezien.

Mits dat je dat kan aantonen met een keurings rapport inclusief de cijfers over zijn 'matig' gangen...

En in de omgang kwa gedrag heb ik niet kunnen opmerken dat hij een moeilijk paard is..
Ik heb ook zijn ruiter gesproken en die was zeer te spreken over hem onder de zadel. Hoezo onhandelbaar??
Waar heb jij de bron van dat hij zo gek is als een draaideur in het parcour Verward Heeft u hem persoonlijk zelf gereden?

Er zijn wel 2 + 1/2 jarig nakomelingen van hem bekend in Belgie, waarvan eentje pas geleden eerste is geworden met vrijspringen.
De eerste Nederlandse nakomelingen van Edinburgh worden over een paar weken geboren. Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:30

Was er met de hengstenhouder van Saros ook niet af te spreken dat je merrie net over de grens wordt gedekt?? Ik weet niet precies waar ze zit, maar ook net over de grens is je merrie wel te dekken hoor. Het is maar net hoe graag je een veulen van die hengst wilt... (en dat kan over de grens in Belgie of in Duitsland zijn..)