Saros was namelijk mijn keuze om mijn merrie te laten insemineren, want hij geeft de eigenschappen door wat ik zoek. Dus front, maat en sterke achterbeenwerk. Daarbij heeft hij ook een duitsebloed achtergrond. Hij is een veelzijdig hengst want zijn nakomelingen presteren in zowel dressuur- als springsport.
In februari heb ik de stoeterij bezocht en daar kon ik Saros en zijn nakomelingen bezichtigen. Wegens de reis afstand was de hengstenhouder ook mee eens dat het beste was om mijn merrie in Nederland te laten dekken.
Dus alles was inprincipe geregeld en over 2wkn wordt mijn merrie hengstig.
Toen belde ik vanmorgen om de puntjes op de "i" te zetten kreeg ik onverwacht te horen dat de hengstenhouder heeft besloten om niet meer sperma van Saros naar Nederland te versturen omdat hij twijfeld over de bekwamheid van Nederlandse veeartsen! Er werd namelijk te vaak sperma opgevraagd tijdens de hengstigheid van 1 merrie. Deze beslissing heeft hij een week geleden genomen.. en waarschijnlijk zou dat in 2wkn niet teruggedraaied worden.
Tevens geldt deze beslissing alleen voor Saros, en niet voor zijn andere hengst Warkant.
Het is geen optie om mijn merrie naar deze stoeterij te brengen ivm afstand, en tevens daarbij komen onvoorzien extra kosten erbij.
Graag wil ik mijn merrie over 2wkn laten dekken dus nu ben ik op zoek naar een hengst met vergelijkbaar eigenschappen als Saros.
Volgende jaar is de planning dat ze gedekt wordt door Oscar, maar ik ben nu op zoek naar een veelzijdigheid hengst met duitse bloed. Het hoeft niet persé een KWPN hengst te zijn.
Ik verneem graag jullie advies

Hier kan ik met mijn pet niet bij, vooral het eerste gedeelte!! En het 2de gedeelte suggereert alsof alleen paarden met zo'n 50% volbloed kunnen springen en/of crossen. Zo werkt het in beide gevallen niet.
Ik dacht dat die tag altijd op de merrie (d'r bloedvoering) sloeg.
dat klopt