Veulen/jaarling laten staan of spelenderwijs voorbereiden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Veulen/jaarling laten staan of spelenderwijs voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 13:49

Hallo iedereen,

Ik heb sinds november eindelijk mijn eigen paardjes aan huis. Een 3jarige en een Haflingermerrieveulen dat volgende maand alweer 1 wordt. Nou ben ik al geregeld met hun beide en met hun apart wezen wandelen, het ging altijd heel erg goed langs de weg (verkeer, honden niks, is eng voor beiden).Haha!

Alleen is mijn veulen er zonder mij vandoor gevlogen de laatste keer en lag ik in de modder toen ik haar bij wou houden en toen uitgleed in een zeer nat weiland (is alweer 2,5 weken terug). Ik wou het rondje wel aflopen, maar met een gekneusde pols en een zeer onrustig en vooral vrolijk veulen naast je gaat dat niet goed, dus maar naar huis gelopen met veulen in 1 hand.Verdrietig

En toen, ik opzoek naar het hoe of wat: lees ik ineens overal dat je veulens enzo moet laten staan en alleen op moet laten voeden door andere paarden. Zelf dacht ik altijd dat als ik dit zou doen (aan de hand kent ze de woorden: ho, stap, draf en ze kan ook netjes aan de hand stappen en draven) dat ze dan met 3 alles gewend zou zijn en dus met zadelmaken en beleren enzo veel makkelijker zou zijn. Helaas beweren gedragsdeskundigen anders en zeggen zei juist dat je totdat ze 2,5/3 zijn er niks mee moet doen, alleen bekappen en andere noodzakelijke verzorging, omdat ze anders juist vervelender worden.

Wie vindt/denkt wat en waarom?

fjordnina

Re: Veulen/jaarling laten staan of spelenderwijs voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:53

Lekker laten staan en af en toe eens wat mee doen. Niet veel meer dan poetsen en een klein rondje lopen. stap en ho moeten ze in ieder geval wel bijtijds leren. Maar verder lekker in een kudde laten staan.

Ik krijg het idee dat jouw veulen samen met 1 ander paard staat?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:03

Als je verkeerd met een veulen omgaat, kun je hem leren dat hij sterker is dan jij, dus daarom adviseren heel veel mensen om ze te laten staan. Het voordeel van vroeg beginnen wordt op latere leeftijd opgeheven, een driejarige leert ook erg snel bij. Dingen die verkeerd zijn aangeleerd zijn niet meer zo snel afgeleerd. De basis moet er wel al inzitten, zoals voetjes geven, vast staan, halster om, meelopen aan een halster. Een veulen kan zich maar heel korte tijd concentreren. Dat stukje meelopen, halthouden, paar pasjes achterwaarts kun je allemaal op eigen terrein doen, en niet langer dan 10 Minuten oefenen. Uitgebreid wandelen en de straat op met zo'n ukkie is levensgevaarlijk!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 14:16

Fjordnina: Inderdaad staat ze met 1 paard samen, een net 3-jarige Gelderse ruin. Voordat ze bij mij kwam (ze was toen bijna 7 maand) stond ze bij mama, oma en een oom in de wei.

Cassidy: Met een veulentje wandelen hoeft echt niet levensgevaarlijk te zijn. Ik heb haar rustig voorbereid. Iedere dag natuurlijk met binnen en buiten zetten gebruik ik dezelfde commando's en ze is heel leergierig en vind wandelen helemaal geweldig! Ze loopt van begin tot eind met d'r hoofdje omhoog, oortjes naar voren heel blij te stappen. Maar inderdaad is het concentratievermogen van zo'n kleintje nog kort en heb ik al wel besloten de sessie's wat in te korten, door bijv. een kort rondje te maken, maar nog wel langs de weg en ik oefen thuis veel met haar. De basis zit er ook goed in bij haar en ze leert echt geen verkeerde dingen aan. Behalve toen ze dus zo schrok pas, ook voor het eerst na al die keren buiten wandelen. Met mijn 3-jarige was dat in het begin een stuk gevaarlijker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:19

Wij lopen minstens 1x per week met veulens en jaarlingen. Gewoon dat ze wat leren. Ook leren we trailer laden, borseten, voetje, draven aan de hand en dat soort dingen.
Dat vindt ik tch wel erg belangrijk, dat ze aan mensen wennen.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:30

Ik ben het net Cassidy eens, ik heb mijn paard ook als jaarling gekocht, en ik heb er de dingen mee gedaan die Cassidy aangeeft. Niet te veel, maar zeker ook niet te weinig. Nu ze eenmaal als 3-jarige op stal staat pikt ze alles super snel op Ja

Wat ik nooit heb gedaan en wat wellicht een tip is, want ik zit er nu wel mee! Probeer indien mogelijk ze te laten wennen aan de trailer. Bij die van mij is het tot op heden een drama

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:36

Ik heb mijn pony ook als jaarling gekocht. Ik ging m iedere dag poetsen en na een tijdje een keer speels een sjabrakje opleggen met een elastische dekensingel eromheen. Na een tijdje een lege brokkenzak vullen met hooi en op zijn rug leggen. Hele leuke dingen om te doen naast wandelen en mijn pony is er heel braaf van geworden. Inrijden was vervolgens ook geen probleem.

Jij voelt natuurlijk het beste aan wat bij jouw paard past, maar spelenderwijs je paard dingen leren vind ik heel belangrijk! Succes!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:38

Judje, ik denk dat het voor de sociale ontwikkeling van je veulen belangrijk is om hem bij meerdere paarden (liefst in verschillende leeftijden) te zetten. Daar leert een paard hoe hij zich moet gedragen in een kudde. Anders kun je daar nog weleens problemen mee krijgen.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:39

Daar ging ik eigenlijk sowiezo vanuit fjordnina Bloos Maar je hebt 100% gelijk Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:41

Cassidy schreef:
Als je verkeerd met een veulen omgaat, kun je hem leren dat hij sterker is dan jij, dus daarom adviseren heel veel mensen om ze te laten staan. Het voordeel van vroeg beginnen wordt op latere leeftijd opgeheven, een driejarige leert ook erg snel bij. Dingen die verkeerd zijn aangeleerd zijn niet meer zo snel afgeleerd. De basis moet er wel al inzitten, zoals voetjes geven, vast staan, halster om, meelopen aan een halster. Een veulen kan zich maar heel korte tijd concentreren. Dat stukje meelopen, halthouden, paar pasjes achterwaarts kun je allemaal op eigen terrein doen, en niet langer dan 10 Minuten oefenen. Uitgebreid wandelen en de straat op met zo'n ukkie is levensgevaarlijk!

helemaal mee eens Vork

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:33

Ik vind: een beetje van beide. Een veulen heeft veel vrije tijd nodig, waarin ie met leeftijdsgenootjes, maar ook zeker met een ouder paard in de wei staat om lekker te kunnen spelen. Een paard kan nog altijd het beste een ander paard opvoeden. Wel kun je het veulen 2 keer in de week 10 minuutjes uit wandelen nemen. Zorg er dan wel voor dat het veulen al geleert heeft wat HO betekend, en dat ie naast of achter je moet blijven. Het oefenen begint dus in de wei. Pas als dat helemaal perfect gaat, kun je samen met een ervaren paard (geleid door iemand anders) en het veulen de weg op. Als dat gedurende lange tijd goed gaat, dan laat je eerst het veulen voor lopen, en het oudere paard erachter. Als dat goed gaat, dan kun je eventueel alleen op stap. Maar dan nog: altijd maar een minuut of 10, hooguit 15. Tegen de tijd dat ze een jaar of 2 zijn, kun je dit opbouwen naar 20 minuten, en bij 3 jaar naar een half uur.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 07:50

Cassidy schreef:

Ik leerde trekpaard veulens JUIST om mee te lopen op jonge leeftijd. Als je wacht zijn ze namelijk zo sterk dat ze je onbedoeld zo omver trekken. Als ze als veulen ervaren dat jij 'sterker' bent, denken ze dat ook als ze groter zijn. Vork

Verder zie ik niet in waarom het gevaarlijk zou zijn om met een ukkie de straat op te gaan. Als je je verstand maar gebruikt toch? Dus niet los laten lopen langs een drukke weg. Het is juist alleen maar goed om m overal aan te laten wennen.

Het is ook onzin dat je een veulen niet mag laten 'werken'. Ik reed vroeger met merries buitenritten en de veulens liepen gewoon mee. Denk je dat ze in 't wild de hele dag stil blijven staan, omdat ze nog zo klein zijn? Ze hebben niet voor niets van die lange poten, dat is om het tempo van de groten bij te kunnen houden.

Grondwerk met jonge paarden is ook goed en ze vinden het nog leuk ook. Je moet natuurlijk niet meteen al erop gaan zitten Tong uitsteken .

Hoe meer je met ze doet, hoe eenvoudiger het is om ze later in te rijden. Dat is dan nog maar een hele kleine stap.

Dit alles geschreven vanuit de aanname dat het veulen in een kudde staat bij de moeder en of het jonge paard in een kudde met leeftijdsgenootjes staat.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:50

Arabesk schreef:
Dit alles geschreven vanuit de aanname dat het veulen in een kudde staat bij de moeder en of het jonge paard in een kudde met leeftijdsgenootjes staat.

Wat in deze situatie dus niet het geval is Clown

Hogerop in het topic staat een reactie dat de jaarling met een 3 jarige gelderse ruin samen staat. Dit dus als enige maatje.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:57

Nou ja als ze maar BUITEN staan in alle bewegingsvrijheid en niet in een box met alleen de moeder oid.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 13:24

Tja, helaas kan ik hier niet een hele kudde paarden huisvesten, al is dat natuurlijk wel mijn wens, maarja... Je moet ze wel kwijt kunnen natuurlijk en dat lukt hier niet.

Ze staan eigenlijk iedere dag buiten en als straks de wei weer helemaal goed is kunnen ze ook 's nachts buiten blijven, maar dat gaat nu helaas ook nog niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:46

Arabesk schreef:
Ik leerde trekpaard veulens JUIST om mee te lopen op jonge leeftijd. Als je wacht zijn ze namelijk zo sterk dat ze je onbedoeld zo omver trekken. Als ze als veulen ervaren dat jij 'sterker' bent, denken ze dat ook als ze groter zijn. Vork

Dat valt bij mij al onder basisopvoeding

Arabesk schreef:
Verder zie ik niet in waarom het gevaarlijk zou zijn om met een ukkie de straat op te gaan. Als je je verstand maar gebruikt toch? Dus niet los laten lopen langs een drukke weg. Het is juist alleen maar goed om m overal aan te laten wennen.

Yep, als je maar je verstand gebruikt, maar doen de medeweggebruikers (die geen ervaring met paarden, laat staan met jonge paarden hebben) dat ook?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:50

Cassidy schreef:
Yep, als je maar je verstand gebruikt, maar doen de medeweggebruikers (die geen ervaring met paarden, laat staan met jonge paarden hebben) dat ook?

nou, idd. Als je dan al een stukje (geen stuk) langs de weg wil lopen, doe dat dan op z'n minst met en ander braaf paard. Een jong paard zal in de meeste gevallen bij het andere/oudere paard blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:23

VSW --> KS.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:48

Ik ben het helemaal met Arabesk eens.
Wij hebben nu een veulen van 10 maanden waar we gewoon mee aan het "werk" gaan. (voor zover dan kan met een 10 maanden oud veulen) Knipoog
met onze andere 3 paarden hebben we dat ook zo gedaan en alles is helemaal goed gekomen. Pling
Als je inderdaad maar je gezonde verstand gebruikt! Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 12:39

Ik snap de reactie van mensen dat je natuurlijk voorzichtig moet doen met een veulen, helemaal langs de weg. Dat doe ik ook wel en ik ben ook geen onervaren amazone, heb alleen nog weinig ervaring met veulens, meer met probleempaarden enzo.

Een ding dat natuurlijk wel scheelt is dat mijn Haf-veulen absoluut nergens bang voor is! Grote tractoren niet, auto's die langsrazen niet, vrachtwagens niet. Ze lag zelfs met oud-en-nieuw om 00:30 (half 1) in stal lekker te liggen terwijl er overal werd geknald en gedaan, dus dat is het probleem niet.
Mij ging het er eigenlijk alleen maar om: moet je wel of niet dit soort dingen doen, er natuurlijk vanuit gaand dat als je het wel doet dit ook verantwoord gebeurd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:41

Als je het goed doet, kan het idd voordelen geven.
Doe je het niet goed, kun je meer schade aanrichten dan je eigenlijk beseft.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:45

Ik heb mijn veulen de basis geleerd (halster om, meelopen, voetjes geven etc.) en hij is op 7 maanden afgespeend en naar de opfok gegaan, waar hij bij 2 andere hengsten staat. Nooit spijt van gehad dat ik dat heb gedaan. Thuis begon hij een beetje de hengst uit te hangen, nu is het een supermak paard.

Lekker laten staan als de basis erin zit. Ik ga nu nog steeds regelmatig naar mijn inmiddels bijna 2-jarige, maar dan is het voor een aai over zn bol. Meer niet.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 13:24

Natuurlijk Cassidy, als je het niet goed doet kan je meer schade aanrichten dan goed doen, dat weet ik. En, aan de manier dat ik met andere paarden heb gewerkt, doe ik het ook goed genoeg om ze aan het luisteren te houden en ze beter aan het luisteren te krijgen.

Het gaat ook wel weer beter hoor, ze is dat hele dolle ook gelukkig weer kwijt. Het liefst zou ik altijd met de 3-jarige en de kleine samen naar buiten gaan: MAAR NIEMAND KAN ME DAARBIJ HELPEN!

Een vriendin van me: heeft 1 x met Z (de 3-jarige) gelopen, ik met Daisy (veulen) en toen we terugkwamen had Z er een geintje bij: tijdens het wandelen in je arm bijten. Oke, dat werkt dus niet Verdrietig Dus toen maar geprobeerd met mijn zus (heeft ook jarenlange paardenervaring). Ik Daisy en zij Z, maar mijn zus heeft weinig met grote paarden gewerkt en werd helemaal zenuwachtig en stonden we binnen 5 minuten weer op het erf.

De enige die wel, naast mij, goed met beide om kan gaan is mijn vriend en die had voordat zij hier stonden nog nooit een paard in de hand gehad! Maar door zijn natuurlijke overwicht EN het feit dat hij wel een keer boos durft te worden en de rest niet, luisteren ze allebei naar hem. Ik heb het er met mijn vriend over gehad en hij snapt dat ik graag met beiden tegelijk wil wandelen en ga ik het maar met hem proberen. Zelf wil ik wel Daisy graag vast houden, omdat ik haar niet echt 'vertrouw'. Ik vertrouw haar wel, daar niet van, maar ze is gewoon een stuk onvoorspelbaarder en onbezonnender dan Z. Hopen dat dit wel gaat lukken!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:31

Als niemand je kan helpen én het is nog erg vroeg voor het jonge paardje, dan zou ik gewoon wachten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 13:36

Dat snap ik jah, maar mijn vriend gaat het proberen en ik verwacht dat hij sowiezo met Z wel kan lopen, want die twee kunnen het goed vinden samen.