Karakter- erfelijkheid en aangeleerde trekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 23:52

Sjuimpje schreef:
Overigens,
Gribaldi is zelf dan wel een draak, de karakters die hij doorfokt zijn over het algemeen zo verkeerd nog niet, hoewel ik wel 2 nakomelingen 'ken' met Amor erachter die wel staatsgevaarlijk zijn Schijnheilig

Uhm gribaldi een draak???
TJa ik heb gribaldi nu tientallen keren gezien, in de stal, onder het zadel in de stapmolen etc. waar je het maar kunt bedenken hij heeft nog geen een keer de oren in de nek gelegd etc. Ik heb juist voor gribaldi gekozen voor het karakter wat ie vererft!
ikijk eens naar enrico caruso ik heb foto's van die hengst met een klein kindje op de rug, als dresuur paard, als showpaard, als springpaard, en voor de kar! en dat met trakehners en dat met 3 generaties uit de lijn voor gribaldi. Iedereen banketstaaf over gribaldi maar ga die lijn nu eens goed na!
ALs gribaldi een draak zou zijn zou die nooit zo ver zijn gekomen. Het is natuurlijk een hengst en als er merries in de buurt zijn wordt ie fris maar gemeen nee joh. Mondriaan is een draak, maar die heeft zelfs hele goede brave nakomelingen!
Terwijl een ferro en jazz zelf nog eens meevallen maar het wel vererven!
Gribaldi past dus echt niet in dat rijtje!!
Ik vind dat suzanne een goede keus heeft gemaakt. bovendien is het een gok, maar vragen doe je er nooit om. Ik weet wel gribaldi is geen engel en er zijn meer goede hengenst een hele hoop zelfs.

maare ik weet wel dat unique niet geleeft had als ie dit karakter niet gekregen had van z'n pappa. SUper lief maar wel dapper! en een trakehner
Dat vergeten de meeste het is geen kwpner je hebt wel met een trakehner te maken daar moet je mee leren omgaan!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 00:01

Wat ik dan weer wel vind is dat er geen andere hengsten slecht afgeschildert moeten worden. Bij de juiste mensen zullen die nakomelingen het ook goed doen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 00:04

Suzanne F."]
[quote="sarabande schreef:
Even een fokkersvraagje zat er achter die amor ook nog cadmus. Wellicht eens van hengstenhouder veranderen is misschien ook een optie



Even voor Fabienne: Ik denk dat je Gribel even op een verkeerd moment gezien hebt maar het is echt GEEN draak!! OK hij is veel hengst maar is absoluut niet gemeen. Hij weet wel dondersgoed wie hij voor zich heeft maar er zit geen kwaad in.
Ik hoopte juist door met Gribaldi te dekken dat mijn veulen ietsje braver dan mams zou worden. Het veulen is bijna een exacte kopie van haar moeder geworden, zowel qua uiterlijk als karakter. Ik weet niet of dit met een andere hengst ook zo wordt....
[/quote]
Tja lotje heeft gewoon haar karakter doorvererfd, daar kan gribaldi niets aan doen. Ik ken veel gribaldi's en tuurlijk zijn die niet allemaal geweldig maar ik bewonder hun karakter. Vader is niet de enigste vererver.
Suzanne heeft gewerkt daar op stal en kwam gribaldi daar toen elke dag tegen. wat ik al zei het is een hegnst en een trak maar zeker geen draak!. Die feroo bij ons op het werk die was staats gevaarlijk dat is een beest dat je greicht wilt slaan alles molt, oren in de nek bijt etc. Ik weet zeker dat gribaldi niets van dit alles doet. ALs ie een keertje omhoog springt tijdens een show met merries etc. sorry vind ik niet zo gek. Als je dan mondriaan ziet die tegen de muur op kruipt tja dat is heeeeeel wat anders dat is een draak, tja dat zat een beetj ein balsflug, maar die hengst hoort gewoon niet in dat rijtje thuis van een ferro jazz balsflug, michelangelo en weet ik veel welke hengsten nog meer. Niet kwa karakter. Ga zelf eens een keer bij gribaldi op stal kijken, en oordeel dan nog eens. En rijd eens een dag rond ga ieens naar gribaldi nakomelingen kijken (ik ga graag mee) over het algemeen zijn die paard helemala niet zo slecht als mensen beweren!
en kijk nu eens die foto van wouter
Ik heb gemene paarden onder het zadel gezien, en dit is er GEEN van!
Afbeelding

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 08:16

Teigetje
Citaat:
Men vergeet er echter bij te zeggen dat veel ruiters niet kunnen omgaan met paarden waar wat meer bloed inzit. Gevolg de paarden worden verreden maar de hengst krijgt wel de schuld.
Nederland staat een pak verder op dressuurgebied maar hier zijn er toch nog heel wat ruiters die een bloedpaard berijden als was het een "koudbloed" en dan verbaasd zijn dat het arme dier begint te flippen.


Neem maar van mij aan dat er geen verschil is tussen het omgaan van bloedpaarden tussen Belgen en Nederlanders.

Dus wat mij betreft hoef je over dat onderdeel echt geen hoge pet op te hebben "van de Hollander". Knipoog

Balte

Berichten: 3557
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 08:33

Haha! Bedankt voor de tip Troef Haha!

Suzanne F.

Berichten: 49276
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 08:41

Dit topic krijgt nu een heel andere wending..het gaat nu ineens over Gribaldi?? Dit omdat ik zei dat mijn veulentje van Gribaldi lastig was.....dit komt niet door de vader wil ik duidleijk benadrukken. De moeder is degene die lastig en onbetrouwbaar is en die heeft 'helaas' haar eigen karakter doorgegeven.

Het ging hier over karakter mbt erfelijkheid. Dit heeft mijn veulen dus absoluut van dr moeder. Ik heb meerdere veulens en paarden en ook hengsten gehad maar zo 1 nog nooit. Ja de moeder dus, die heb ik nu redelijk op t spoor weten te krijgen. Ik kan er nu alles mee doen en ik weet zeker dat ze voor mij door het vuur zou gaan. Wij hebben een ongelooflijke vertrouwensband. Vreemde mensen vertrouwd ze gewoon niet en daar is ze heel agressief tegen en dat is niet alleen dreigen!! Ze heeft bijna het hoofdje van mijn kleine nichtje te pakken gehad toen ze 'paardje' wilde aaien.... Frusty. Verder vind ze mannen minder leuk dan vrouwen. Zodra ze zich bedreigd voelt wordt ze agressief. Het heeft me ook heel veel tijd gekost voordat ik haar vertrouwen had maar nu heb ik er ook helemaal!! Dat paard deed alles voor me!!
Ik hoop dat het veulen dit dus wel van de moeder heeft. Ik weet dat dit voor de handel zeer ongewenst is maar ik heb er dan een wereldpaard aan.
Ze schijnt trouwens minder bang en agressief te zijn als ik er niet bij ben? Verward Het lijkt wel of ze me wil beschermen ofzo??

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 20:57

Troef schreef:
Teigetje
Citaat:
Men vergeet er echter bij te zeggen dat veel ruiters niet kunnen omgaan met paarden waar wat meer bloed inzit. Gevolg de paarden worden verreden maar de hengst krijgt wel de schuld.
Nederland staat een pak verder op dressuurgebied maar hier zijn er toch nog heel wat ruiters die een bloedpaard berijden als was het een "koudbloed" en dan verbaasd zijn dat het arme dier begint te flippen.


Neem maar van mij aan dat er geen verschil is tussen het omgaan van bloedpaarden tussen Belgen en Nederlanders.

Dus wat mij betreft hoef je over dat onderdeel echt geen hoge pet op te hebben "van de Hollander". Knipoog

Troef ik weet dat je veel verstand van paarden hebt, maar er is echt verschil, vraag het maar eens aan een anky etc. er is een verschil tussen het rijden en omgaan van een volbloed, een kwpn'er een trakhener, etc.
Dat is gewoon een feit, bij de een is het verschil kleiner als bij de ander, maar dat wil niet zeggen dat het er niet is.!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 21:04

Suzanne F. schreef:
Dit topic krijgt nu een heel andere wending..het gaat nu ineens over Gribaldi?? Dit omdat ik zei dat mijn veulentje van Gribaldi lastig was.....dit komt niet door de vader wil ik duidleijk benadrukken. De moeder is degene die lastig en onbetrouwbaar is en die heeft 'helaas' haar eigen karakter doorgegeven.

Het ging hier over karakter mbt erfelijkheid. Dit heeft mijn veulen dus absoluut van dr moeder. Ik heb meerdere veulens en paarden en ook hengsten gehad maar zo 1 nog nooit. Ja de moeder dus, die heb ik nu redelijk op t spoor weten te krijgen. Ik kan er nu alles mee doen en ik weet zeker dat ze voor mij door het vuur zou gaan. Wij hebben een ongelooflijke vertrouwensband. Vreemde mensen vertrouwd ze gewoon niet en daar is ze heel agressief tegen en dat is niet alleen dreigen!! Ze heeft bijna het hoofdje van mijn kleine nichtje te pakken gehad toen ze 'paardje' wilde aaien.... Frusty. Verder vind ze mannen minder leuk dan vrouwen. Zodra ze zich bedreigd voelt wordt ze agressief. Het heeft me ook heel veel tijd gekost voordat ik haar vertrouwen had maar nu heb ik er ook helemaal!! Dat paard deed alles voor me!!
Ik hoop dat het veulen dit dus wel van de moeder heeft. Ik weet dat dit voor de handel zeer ongewenst is maar ik heb er dan een wereldpaard aan.
Ze schijnt trouwens minder bang en agressief te zijn als ik er niet bij ben? Verward Het lijkt wel of ze me wil beschermen ofzo??

Hoge bomen vangen veel wind! Zien mensen zoiets dan is het meteen van oh dat is gribaldi.
Ik heb precies hetzelfde van een van mijn paarden, michelangelo x porter voor anderen lijkt het een rotbok maar ik kan er alles mee. Tja karakter is nu eenmaal vererfbaar. Bij erfelijkheid leer je ook wie dominant is en wie ressecief, tja het is duidelijk dat lotjes karakter bij deze vererving dominant is geweest. Maar als dit veulen net als lotje voor jou wil werken maakt het toch niets uit?? Laat anderen er maar bang van zijn dan maar geen paard voor de handel, weet jij tenminste dat ze votje niet zomaar de wei uit halen!! Haha!
Het is nu eenmaal lastig, maar ik weet zeker dat jij er een oplossing voor hebt!
groetjes jeannette
ps; misschien kun je proberen een hengst te zoeken die bekend staat om het vererven van een super karakter. Die dus misschien dominant is over het karakter van Lotje vmaar het blijft een gok!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Re: Karakter- erfelijkheid en aangeleerde trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 21:23

fabienne schreef:
In een ander topic hier werd gesteld dat karakter niets te maken had met erfelijkheid, maar een gevolg van opvoeding is.
Zelf ben ik het hier niet mee eens. Wij hebben verschillende veulens geboren zien worden hier, zowel KWPN-rij- en tuigpaarden als K-welsh en haflingers en het valt me iedere keer weer op hoe verschillende de karakters kunnen zijn vanaf het moment dat ze geboren zijn.
De een is een vechter en doet alle moeite om overend te komen, de ander gelooft het wel en blijft nog rustig een poosje liggen, een derde schrikt zich wezenloos van elke schaduw......... Natuurlijk kan je door opvoeding wel heel veel rechtbreien, maar ik stel dat ze wel degelijk verschillende karakters meekrijgen, ook lastige!
Wat is jullie ervaring als fokkers hiermee?

Hoi nu weer effe on topic
Ik heb meerdere veulens gefokt, en zoals je misschien wel weet is mijn oom ook een (bekend) fokker, 4 bokkers hier alleen al hebben een paard van hem. Wat zij ook kunnen bevestigen is dat het volgens mij allemaal hele vriendelijke paarden zijn. Terwijl de moeders dat niet allemaal waren.
Een groot deel is erfelijk, en soms is het zo erg dat je er bijna geen invloed op hebt, maar mijn ervaring is dat als je vanaf het begin af aan veel aandacht een zo'n veulen besteed je uiteindelijk veel goed kunt maken. Mijn paard sloeg als veulen z'n baas uit de stal, nu zal ik nooit slaan of wat dan ook en rijd ik z met hem!
In de kliniek ook toen unique daar stond waren ze zo blij met haar karakter, en dat niet alleen maar juist omdat ze zoveel in de hand was geweest, konden ze alles met haar doen. Er kwamen daar 3 jarige die minder kenden als haar, als je dan nog aan zo'n paard gaat beginnen kan het te laat zijn. er zijn natuurlijk ook uitzonderingen. HIer in de buurt zijn bijvoorbeeld verschillende ferro's naar de slager gegaan toen ze een jaar of 6 werden. Eerst waren ze vrij lief etc. maar op een gegeven moment werden ze onhandelbaar, als het echt tussen de oren zit kun je er niet veel aan doen. Je moet het gewoon met kinderen vergelijken. De een is wat moeilijker dan de andere maar als je er op de juiste manier mee omgaat kun je het soms toch nog redelijk goed met elkaar vinden!
Hopelijk heb je hier iets aan!

groetjes jeannette

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 21:45

Het gaat er niet zozeer om of ik er iets aan heb, ik kan best wel een veulen een beetje opvoeden, maar het ging om de stelling van erfelijkheid m.b.t. karakter.
Fabienne en Loretta hebben nu verschillende veulens gehad, en het waren op 1 ujitzondering na super brave karakters. De jonge Primeur was vanaf het moment dat hij uit de merrie kwam een scheiterd eerste klas en het heeft bijna een maand geduurd voor hij normaal bij je durfde te komen. Alle andere veulens zijn altijd van die plakkers, die meteen naar je toe komen, maar deze had vanaf het begin iets wantrouwends! Je zou, gezien de ervaring met de andere veulens zeggen dat dat dan toch van die hengst af komt?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 22:05

fabienne schreef:
! Je zou, gezien de ervaring met de andere veulens zeggen dat dat dan toch van die hengst af komt?

Zou best kunnen, hebben wij ook wel met eentje de andere 4 uit dezelfde merrie waren heel aanhankelijk en de 5e niet tja dat blijf je toch houden, ik weet niet of je nou voor 100 % kunt zeggen dat het van vader is of moeder het is van beide wel beetje. Maar in jou beval zou je het wel aan kunnen nemen.
groetjes jeannette

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 11:34

Volgens mij is karakter best erfelijk... ik heb dus een Nevado x Balzflug (misschien kent Suzanne F haar, haha). Moeders is Mutile (in Brabant berucht), een "echte" Balzfug: vlug, slim, niet echt betrouwbaar, af en toe zelfs gemeen kortom LASTIG!!
Maar Nevado is echt een mega-schatje, alleen heeft-ie nogal spastische neigingen op stal (raar trekje met zijn voorbeen, heel lachwekkend). Mijn merrietje heeft precies het karakter van haar vader, compleet met spastisch trekje! Ze heeft verder qua karakter gelukkig nix van haar moeder geerfd.
Oja, vriendin van mij heeft een Gribaldi. Als 3 jarige was hij levensgevaarlijk, sinds zij hem heeft is het een lief, mak schaap. Het is ook maar hoe je ermee omgaat.

Suzanne F.

Berichten: 49276
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 11:53

Ken het paard niet persoonlijk maar ken wel de fokker heel goed. Als ik het goed heb is het dus een Nevado X Balzflug x LT Generaal?? Fokker is Swanenberg...

Ik heb een Balzflug x Chronos x LT. Generaal gereden uit deze lijn..

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 12:00

Veel echte toppaarden hebben een speciaal karakter waar weinig mensen mee om kunnen gaan. De mensen die dat wel kunnen worden vaak topruiters. Topruiters zijn er niet zoveel, dus is het de vraag of we allemaal toppaarden moeten proberen te fokken.
Karakter is in ieder geval absoluut erfelijk.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 12:02

Heel de hengstenhouderij kent deze lijn denk ik... hihi! Frans heeft een leuke Gribaldi-Chronos hengst te koop. Groot en zwart!!
Lieve familie trouwens die Swanenberg... slepen me overal mee naartoe!! Ze proberen me ook hard te overtuigen om met San Remo te dekken... hoe is die hengst??

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 12:06

Citaat:
dus is het de vraag of we allemaal toppaarden moeten proberen te fokken.


Jij wilt het nivo van de paarden omlaag brengen zodat het lijkt of het nivo van de ruiters omhoog gaat.


Ja dat is een systeem .

Maar als je dan bij de WEG mee doet val je door de mand. Boos!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 12:16

Ik mis even iets:

Wat is Nevado ?

Suzanne F.

Berichten: 49276
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 12:26

Een Caletto I x Lancetto of zo iets. Staat bij Joop op de site. Springt onder Kyra Aaldering.

Afbeelding

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 12:31

Troef schreef:
Ik mis even iets:

Wat is Nevado ?


Nevado is GAAAAFFF. Nee serieus een kei leuke hengst. Caletto I x Lancetto x Maracaibo.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-02 13:52

Troef"]
[quote="Eveline schreef:
dus is het de vraag of we allemaal toppaarden moeten proberen te fokken.


Jij wilt het nivo van de paarden omlaag brengen zodat het lijkt of het nivo van de ruiters omhoog gaat.
[/quote]

Troef je conclusie slaat als de bekende tang op het varken Knipoog !! Het ging over de moeilijkere karakters die vaak samengaan met toppaarden. Dat hebben ze misschien wel nodig om op dat niveau te presteren, maar de gewone ruiter kan daar nou eenmaal niks mee. En van die gewone ruiters lopen er heel veel rond Haha! Veel meer dan topruiters. Niet iedereen heeft de ambitie en/of capaciteit om grand prix te rijden. En een eenvoudige rekensom leert dan dat er meer gewone gebruikspaarden nodig zijn dan toppers........

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 13:55

Citaat:
En een eenvoudige rekensom leert dan dat er meer gewone gebruikspaarden nodig zijn dan toppers.........


Dan zeg ik het toch goed.

Alleen moet je daar over diep nadenken.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-02 14:22

Sorry ik denk toch echt dat je de zaak omdraait. Het niveau van de gewone ruiter hoeft niet omhoog gebracht te worden door het niveau van de paarden te verlagen. Als je al die gewone ruiters op die toppers van jou zou zetten, denk je dat dan het niveau van de ruiters beter zou worden???????Dan vallen er heel veel ruiters af. Letterlijk en figuurlijk!

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 14:31

Wat ik bedoel te zeggen is, dat mijns inziens een heleboel mensen fokken met hengsten die buitengewoon presteren bij topruiters. Maar wat gebeurt er 9 van de 10 keer met het veulen wat je fokt. Dat gaat toch meestal niet naar een topruiter.
En het niveau hoeft niet omlaag, maar het is de vraag waar we op moeten gaan fokken. Gaan we allemaal proberen om een crack te fokken en die duur te verkopen. Is dat een vooruitgang? Of gaan we paarden fokken die beste bewegingen hebben en een handzaam karakter.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 14:49

De moeder van mijn veulen heeft geen prettig karakter naar mensen toe omdat ze vroeger mishandeld is geweest, ze is niet graag geknuffeld en geborsteld, haar veulen in tegenstelling is het toppunt van knuffelkonten, blijft staan tot je arm lam gaat hangen. Het kan natuurlijk zijn dat mams onder andere omstandigheden zonder haar verleden ook een goede ziel geweest zou zijn, of met de juiste opvoeding het terug kan zijn, maar dit valt me in ieder geval al op. Ook dat mams van niets geen schrik heeft, en als ze al 's schrikt is het bijna ter plaatse, ze kijkt, en loopt door. Haar veulen zet zich schrap, en blijft daar ook staan, wat je maar ook doet dan! Voor de rest zie ik dezelfde stand van die oortjes terug, achteruit, maar niet in de agressie-manier, en die liefde voor een ferme buttrub! Wie paps is weten we niet, moeder was onbevlekt ontvangen ... or so they say!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 14:58

Citaat:
moeder was onbevlekt ontvangen ..


Bestaat dat nog? Huilen Lovers