Vanaf welke leeftijd hengstig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Vanaf welke leeftijd hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 19:59

De titel zegt het al. Vanaf welke leeftijd kan een merrie hengstig worden?
Ik heb een merrietje van bijna 11 maanden. En nou had ik gisteren het idee dat ze een beetje hengstig was. Ik vond het niet heel duidelijk, maar ze stond wel te "knipogen". Kan dit al een beginnende hengstigheid zijn, of is ze daar nog te jong voor?

Anoniem

Re: Vanaf welke leeftijd hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:02

Ik had een merrieveulen bij haar oudere broer lopen (ruin). Toen ze 8 maanden werd was ze voor het eerst hengstig, gelijk ook een paar dagen lang.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:28

Er zijn al merrie's bevallen op 2 jarige leeftijd dus dan zijn die gedekt toen ze 1 jaar waren dus het kan Knipoog
Heb er bij mijn merrie toen niet op gelet.. ze toonde het alleen toen ze gedekt moest worden Knipoog en toen was ze al 3..

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:32

de vraag is wanneer ze goed hengstig zijn..
Mijn ene merrie is nu bijna 4.. Werd wel hengstig maar niet echt dat je het van de daken kon schreeuwen.. nu pas op bijna 4-jarige leeftijd is ze duidelijk hengstig..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:20

Bij ons in de opfok zijn sommige merrietjes van ca. 10 maand ook al hengstig geweest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 13:34

Pauk schreef:
Mijn ene merrie is nu bijna 4.. Werd wel hengstig maar niet echt dat je het van de daken kon schreeuwen.. nu pas op bijna 4-jarige leeftijd is ze duidelijk hengstig..

Dat je het niet goed ziet wil niet zeggen dat ze geen eisprong had...

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 19:04

Bedankt voor de reacties.
Ik weet het nu zeker hoor dat ze hengstig is, dat was vandaag overduidelijk te zien Haha!
En mijn shet vond het ook erg interessant (is wel een ruintje hoor).

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:00

[***] schreef:
Pauk schreef:

Dat je het niet goed ziet wil niet zeggen dat ze geen eisprong had...

Dat snap ik heus wel.. Maar als je het verschil ziet bij mijn merrie.. Ik wist vantevoren dat als ik haar op 3 jaar zou dekken dat ik haar niet drachtig zou krijgen.. Dit jaar zou ze waarschijnlijk wel drachtig worden maar ik wacht met haar nog een jaartje

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:03

Die van mij liet het nooit zien en vorig jaar, toen ze 3 werd en de hengst kwam bij haar liet ze het heel duidelijk zien. Ze was niet van de eerste keer drachtig maar wel van de 2e keer. En nu moet ze nog een 7-tal weken en dan bevalt ze Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:55

Pauk schreef:
Dat snap ik heus wel.. Maar als je het verschil ziet bij mijn merrie.. Ik wist vantevoren dat als ik haar op 3 jaar zou dekken dat ik haar niet drachtig zou krijgen.. Dit jaar zou ze waarschijnlijk wel drachtig worden maar ik wacht met haar nog een jaartje

Volgens mij snap je het nog steeds niet. Zelfs een veearts kan aan de buitenkant niet zien of een paard een eisprong heeft, knap dat jij het wel kan. Getuige de topics hier op bokt kan zelfs een jaarling prima drachtig raken.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:19

Zoiezo als ze twee zijn al. Rachel is voor het eerst gedekt toen ze 2 was en heeft als driejarige haar veulen gekregen... Scheve mond
Gelukkig goed gegaan.

Ik dacht ook dat paarden op nog een best jonge leeftijd al hengstig zijn

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 10:39

er staat bij ons een jaarlinger (nu net anderhalf) en die is braaf iedere maand super hengstig. Ze staat naast haar vader en het is echt niet te missen dat ze hengstig is en dat is al een behoorlijk tijdje.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 10:48

die van mij dacht ik ook dat ze henstig was rond de 8 maanden. daarna heb ik haar nooit meer hengstig gezien. tot ruim een maand terug, en gisteren weer:)