Wie kan helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zirkonia

Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 09:05

Héyy,

Ik zit met een probleem.. Ik kan mijn shetlander niet loslaten in de bak..
Hij weet soieso bijna overal onderdoor te komen. Dat is het probleem nog niet,
want ik blijf er gewoon bij. Maar hij word heel vals als je hem weer wil pakken.
Je kan dan niet in zijn buurt komen, en gaat heel gericht bokken.Gestoord Als je hem dan bijna hebt hapt hij.
Wie kan me helpen dit op te lossen? Want wil dat hij ook eens lekker in het zand kan rollen en ook dat hij
leert vrijspringen(niet in 1 x ofzo). Dit lukt dus niet aangezien dat nu nog onmogelijk is.

Elle.

_Karin

Re: Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:44

Wij hadden hier 2 jaar geleden ook een shetje waarvan ze zeiden dat je haar niet los kon laten in het land want dan kreeg je haar niet meer te pakken.
Ik vond het zielig dat zij niet met de andere kon grazen dus heb haar aan een longeerlijn in de wei gelaten. Op een dag ging de lijn los en liep ze dus los in het land. van alles geprobeert om haar te pakken maar als je dan vlak bij was dan bokte ze ook gericht naar je. Ze was maar 74 cm hoog maar als je dan de hoeven ineens onder je neus ziet schrik je toch wel.
Toen met zijn tweeen het land in met de longeerlijn tussen ons in, hebben we haar in een hoek gedreven en zo konden we haar pakken.
Als we haar hadden kreeg ze een paar brokjes te eten en liep dan rustig mee terug aan een halstertouw. Dit een paar keer herhaald. Iedere keer meiden van stal bellen om te vragen hoe laat zij naar stal gingen dan kon ik Beauty loslaten en later met 1 van de meiden weer vangen.
Mijn shetjes gaan het 2 uur per dag het land op krijgen geen eten van te voren maar als ze eraf komen vinden ze in hun voerbak of een handje muesli of een paar wortels.

Na 2 weken had ik onverwachts mijn eigen shet nodig ik liep het land in en schudde met een voerbakje en wie stond er als eerste voor mijn neus. Juist ja Beauty. Ik kon haar toen gewoon pakken en mee naar de stal nemen. Sinds dien heb ik niemand meer nodig gehad om haar te helpen vangen.
Beauty was niets gewend liep bij de andere boer 24uur dag en nacht dus op het land en was in de 7 jaar tijd 5 x in handen geweest. Ze moest een veulentje krijgen en de boer vertrouwde het niet dus daarom kwam ze een poosje bij ons. ( helaas werd her veulentje dood geboren Huilen maar als we er niet bij geweest waren was ook de merrie dood gegaan, de dierenarts heeft het er namelijk uit moeten halen omdat het veulen verkeert lag en al dood was.)

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 09:51

Heyy bedankt voor je bericht.
Bij Joep is het probleem niet om te pakken in de wei. Hij word alleen dominant in de bak.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:57

Misschien dat je het daarom kan proberen met 2 man en een longeerlijn, hetzelfde wat wij deden in de wei maar bij jou dan in de bak. Daarna wat lekkers geven.
Hoop dat Joep erin trapt en dat hij na een tijdje ook komt alleen voor het lekkers.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:14

Is het je eigen shet? Staat hij verder wel de hele dag op de wei of zo? Ik zou dat emt de longeerlijn niet doen, door op te sluiten op dei manier kan je het probleem nog veel groter maken.

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:15

Dit heb ik ook gehad met mij shetlander. Maar nu hebben we een speciale bak gemaakt waar ze niet meer onderdoor kan. En ik weet ook dat ze er toch alles aan doen om te ontsnappen, soms best iritant Lachen

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 08:30

Karoliena; Het is niet mijn eigen shet, maar de eigenaar zegt dat ik hem wel zo moet zien en behandelen. Jaa, hij staat dag en nacht op de wei. Maar uit de wei heb je hem zo. Dan doet hij niet moeilijk. Alleen in de bak.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:31

misschien moet je als je hem in de bak laat even zijn gang laten gaan en als je er dan naar toe loopt met een bakje voer schudden shetjes zijn nogal fan van voer kijken wat ze of hij dan doet dat elke keer doen je kan denk ik het beste uit de bak halen of even kroelen in de bak gepaart laten gaan met voer leer hem als hij lief is dat hij dan wat lekkers krijgt binnen een paar dagen of weken denkt hij heee ze komen mijn halen dan krijg ik iets lekkers misschien dat dat wel wil helpen veel succes groetjes mandy

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:46

ga eens gewoon in de bak staan met bijv. zweep in je hand en de pony negeren. als ze bokkend op je af komt zet je een stap in haar richting en geef je een tik met de zweep, en hier heel consequent in zijn elke keer als ze dat doet jaag jij haar weg. Als ze op een normale manier naar je toe komt beloon je m uitgebreid.
negeren is ook echt proberen niet op haar te letten, hou dr in de gaten maar probeer zoveel mogelijk met je rug naar haar toe te staan, je merkt echt wel als ze er bokkend aankomt, dan omdraaien en streng wegjagen.
hier zal je gedult voor moeten hebben, en niet na 10 min denken gaat niet werken, de pony wil waarschijnlijk toch wel aandacht en is zo te lezen wel gewent om in de hand te komen.
is de pony niet gewend om in de hand te lopen enz, dan zou ik hier wat voorzichtig mee zijn en kijken of je in de bak wat grondwerk kan doen om de rangorde te bevestigen, maar eerst mak maken