Deken voor hafinger ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Deken voor hafinger ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 16:42

Hallo bokkers,

Ik wil dit jaar me haflinger onder een deken zetten, maar ik weet niet onder hoeveel gram ik haar dan moet zetten. Ook zou ik graag willen weten vanaf welke maand ik haar dan onder de deken moet zetten. Ik wil namelijk dat ze een zo dun mogelijk vachtje krijgt/houd, maar ik wil haar niet scheren. Ze gaat alleen in de zomer naar buiten de wei op, in de winter staat ze in stal waar ze lekker met haar koppie naar buiten kan kijken enz. Graag wil ik jullie advies.

Groetjes,

mhagenbeek

Re: Deken voor hafinger ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 16:48

Waarom wil je dat ze zo'n dun mogelijke vacht krijgt? Dat is toch niet nodig, Het is toch een haflinger. Die hebben in de winter een dikke vacht. Maar ik denk dat als ze op stal staat in de winter dat al best wel warm is. dus dat haar vacht al minder dik wordt. Wat voor deken zou ik niet weten. Dat doe ik nooit bij mijn haflinger, sorry

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 19:27

mhagenbeek schreef:
Waarom wil je dat ze zo'n dun mogelijke vacht krijgt? Dat is toch niet nodig, Het is toch een haflinger. Die hebben in de winter een dikke vacht. Maar ik denk dat als ze op stal staat in de winter dat al best wel warm is. dus dat haar vacht al minder dik wordt. Wat voor deken zou ik niet weten. Dat doe ik nooit bij mijn haflinger, sorry

Ik wil haar onder de dekens omdat haar vacht echt erg lang duurt voordat het droog is, en tijdens het rijden is ze al hellemaal nat. Ze heb geen slechte conditie maar zweet gewoon erg snel en ik wil volgend jaar ook wedstrijden gaan rijden dus. Wat voor deken weet ik zelf wel, maar ik bedoel hoeveel gram. Ze staat in een binnenstal maar aan de buitenkant staat haar luik(bovenstuk van staldeur) ook altijd dag & nacht open ze kan dus altijd met haar hoofd hellemaal naar buiten staan, en zien wat er allemaal op het erf gebeurd. Ook kan ze aan de binnenkant naar kijken. Ze heb nou niet een mega dikke vacht maar het is als ze aan het werk is geweest enz, super irritant ook, en ik wil wedstrijden gaan rijden als alles goed gaat volgend jaar.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:46

als je leker wilt trainen met je haffie zou ik er ook voor kiezen
ik zelf heb hem dit jaar niet geschoren omdat ik wist dat ik minder ging rijden

wanneer je het best kan beginnen met een deken :S
dit zelf zou ik niet weten
mischien kan je tegen het einde van de zomer een zomer deken opdoen
en maten het kouder word een dikkere deken op doen
als je te laat begint met een deken dan krijgen ze nog een redelijke dikke vacht
mijn haffie is een kouwkleun en heeft 2 jaar geleden met 550 gram opgestaan

mhagenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:11

Ik denk idd dat het een beetje aan het weer ligt wanneer je moet beginnen met de deken

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 08:37

Ik zelf dacht eraan om in september te beginnen met een deken erop te gooien, van 100 gram ofiets? Maar heb er totaal geen verstand van. Me haflinger heeft nu een wintervacht, en staat zonder deken en heeft het niet koud. Zelf dacht ik aan 400 / 470 gram ofz.? Maar dan eerst beginnen met een deken van 100 gram en zo opbouwen?

azzurra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 09:15

Een deken heeft geen zin als je ze niet scheert.
De vorming van de wintervacht heeft te maken met de temperatuur, en hoeveelheid licht.
Dus je kan wel een deken op doen maar toch maken ze vacht aan.
Het beste is dus toch gewoon scheren. En dan lekker een dikke deken op.
Die van mij krijg varieren met de buiten temperatuur van 0 gram tot 400 gram op.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 10:30

azzurra schreef:
Een deken heeft geen zin als je ze niet scheert.
De vorming van de wintervacht heeft te maken met de temperatuur, en hoeveelheid licht.
Dus je kan wel een deken op doen maar toch maken ze vacht aan.
Het beste is dus toch gewoon scheren. En dan lekker een dikke deken op.
Die van mij krijg varieren met de buiten temperatuur van 0 gram tot 400 gram op.

Een paard bij mij op stal is niet geschoren, maar heeft wel een deken op. En echt die vacht is zo super glad & dun het lijkt of die gewoon geschoren is. Dat paard heb vanaf september een deken op. Dus ik denk dat het wel nut heeft?

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:10

Ik heb de mijne onder een 650 of 700 grams staan nu maar dat is puur omdat ik L2 rijd, Het eerste jaar toen ik Stravero had (is 3enhalf jaar geleden ofzo) zat hij lekker in z'n wintervachtje maar was t poetsen op n gegeven moment wel bui omdat er haren bleeeeven komen, ik heb hem het 2e jaar gewoon een dun dekentje opgehad en ging prima Lachen en azzurra een deken heeft echt wel zin hoor als je paard niet is geschoren! Knipoog Mijn paardje zit nu lekker dun in z'n vacht en de glans is niet weg te krijgen Haha! En scheren is helemaal niet goed voor een paardje, ze bouwen helemaal geen weerstand op dus je kan hem net zo goed een beetje extra poetsen lijkt mij... Knipoog Het is lekkerder voor je paardje en als tie buiten staat en er valt net een regenbui dan heeft hij genoeg weerstand om de bui op te vangen en zichzelf warm te houden, als je haflinger geschoren is niet want ze hebben en geen vet meer op de huid en als je ze blijft scheren denken ze toch dat ze geen weerstand meer op hoeven te bouwen en vatten ze wat mij betreft heel snel kou. Ik leg btw in de zomer helemaal geen deken meer op, als het weer echt zomer wordt en lekker warm, bou ik het bij mijn haflinger weer af en dan ga ik steeds minder dekens of dunnere dekens opdoen en als het boven de 20 graden ofxo wordt loopt hij heerlijk rond als een modderbeest Haha! Dan poets ik maar wat langer, dat maakt me echt niks uit, maar ik zou echt geen deken opdoen als je er toch niks aanhebt, dus al heb je geen hekel aan poetsen en je hoeft ook niet op wedstrijd ofzo, dan zou ik geen deken opdoen en hem lekker in z'n eigen vachtje rond laten lopen Haha!

Klaar heheh, hihih

Groetjes Evelien en Stravero Lachen

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 21:27

Stravero schreef:
Ik heb de mijne onder een 650 of 700 grams staan nu maar dat is puur omdat ik L2 rijd, Het eerste jaar toen ik Stravero had (is 3enhalf jaar geleden ofzo) zat hij lekker in z'n wintervachtje maar was t poetsen op n gegeven moment wel bui omdat er haren bleeeeven komen, ik heb hem het 2e jaar gewoon een dun dekentje opgehad en ging prima Lachen en azzurra een deken heeft echt wel zin hoor als je paard niet is geschoren! Knipoog Mijn paardje zit nu lekker dun in z'n vacht en de glans is niet weg te krijgen Haha! En scheren is helemaal niet goed voor een paardje, ze bouwen helemaal geen weerstand op dus je kan hem net zo goed een beetje extra poetsen lijkt mij... Knipoog Het is lekkerder voor je paardje en als tie buiten staat en er valt net een regenbui dan heeft hij genoeg weerstand om de bui op te vangen en zichzelf warm te houden, als je haflinger geschoren is niet want ze hebben en geen vet meer op de huid en als je ze blijft scheren denken ze toch dat ze geen weerstand meer op hoeven te bouwen en vatten ze wat mij betreft heel snel kou. Ik leg btw in de zomer helemaal geen deken meer op, als het weer echt zomer wordt en lekker warm, bou ik het bij mijn haflinger weer af en dan ga ik steeds minder dekens of dunnere dekens opdoen en als het boven de 20 graden ofxo wordt loopt hij heerlijk rond als een modderbeest Haha! Dan poets ik maar wat langer, dat maakt me echt niks uit, maar ik zou echt geen deken opdoen als je er toch niks aanhebt, dus al heb je geen hekel aan poetsen en je hoeft ook niet op wedstrijd ofzo, dan zou ik geen deken opdoen en hem lekker in z'n eigen vachtje rond laten lopen Haha!

Klaar heheh, hihih

Ik heb me haflinger sinds januari, en ze zat gewoon lekker in haar vacht. Maar aangezien ik volgend jaar wedstrijden wil gaan rijden wil ik gewoon dat ze lekker dun in haar vacht zit. Maar shceren doe ik niet, het is niet goed voor de weerstand ook. Poetsen vind ik hellemaal niet erg, dus in de zomer als ze lekker de wei op gaat en ik dan geen wedstrijd heb hoeft ze van mij ook geen deken op. Ik ben haar nu aan het inrijden, en dat gaat al echt de goede kant op, maar nu is ze gewoon nog niet klaar voor wedstrijden. Ze kan echt nog geen B proefje lopen. Ik denk dat ze volgend jaar dat makkelijk kan, dus als ze er klaar voor is en ze de trailer makkelijk in gaat wil ik wedtrijden met haar rijden. Vanaf wanneer ben jij begonnen met dekens omdoen dan, en hoe heb jij het opgebouwd?(Me paard is nl geen kouwkleun.)

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:41

Jessie doe ik ook nog niet heel veel mee ,maar ik had ook geen zin in teddyberenvacht.Ik had afgelopen jaar in september een zomerdeken opgedaan,en daarna uiteindelijk uitgebreid naar een 320 grams,en ze heeft dun vachtje gehouden

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 07:45

Marlis schreef:
Stravero schreef:

Klaar heheh, hihih

Ik heb me haflinger sinds januari, en ze zat gewoon lekker in haar vacht. Maar aangezien ik volgend jaar wedstrijden wil gaan rijden wil ik gewoon dat ze lekker dun in haar vacht zit. Maar shceren doe ik niet, het is niet goed voor de weerstand ook. Poetsen vind ik hellemaal niet erg, dus in de zomer als ze lekker de wei op gaat en ik dan geen wedstrijd heb hoeft ze van mij ook geen deken op. Ik ben haar nu aan het inrijden, en dat gaat al echt de goede kant op, maar nu is ze gewoon nog niet klaar voor wedstrijden. Ze kan echt nog geen B proefje lopen. Ik denk dat ze volgend jaar dat makkelijk kan, dus als ze er klaar voor is en ze de trailer makkelijk in gaat wil ik wedtrijden met haar rijden. Vanaf wanneer ben jij begonnen met dekens omdoen dan, en hoe heb jij het opgebouwd?(Me paard is nl geen kouwkleun.)

Mijn paard is ook geen kouwkleun Knipoog Lachen
Als het 5 graden ofzo werd overdag dan deed ik er snachts een zweetdeken op en overdag een zeetdeken en een regendeken zonder grams en dan zo opbouwen Lachen

xxx evelien
ps: de mijne had van het jaar in Oktober alleen nog maar een regendekentje op, het ligt dus puur aan t weer.. Knipoog

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:39

Die van mij krijgt als het 's nachts wat kouder wordt eerst een zomerdekentje op (rond de herfst is dat vaak). Daarna als het weer fris wordt een deken van 100/150 gram. En als het echt koud is (tegen het vriespunt) stap ik over op een 300 dekentje. Vind ik dik zat voor haar, en ze heeft een lekkere dunne vacht. Ze staat net sinds een week weer onder de 100/150 deken omdat die andere te warm was.
De dikte van de deken hangt echt van het weer af vind ik. Ik wissel ook niet te vaak van deken, drie keer per jaar. Zodat het wel constant blijft.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 15:33

Bedankt voor jullie reacties.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:56

de mijne is jachtmodel geschoren en staat nu onder een 150 grams maar ook buiten en in een buitenbox... ik vind het genoeg hoor.
Als het rond/onder het vriespunt komt dan komt er pas een 300 grams op...

Het liefst zonder deken maarja... kan niet altijd en anders een fleece.. het ligt eraan wat voor watje je zelf van je paard maak.....

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:07

Mijn haf wordt altijd geschoren en staat de hele winter enkel onder een Bucas regendeken. Ik heb dan wel een binnenbox, dus extreem koud zal het er niet worden, maar het is vaak gebleken dat hij het toch vrij snel warm heeft onder een deken.

axje_en_jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:31

hey de maanden en de gram die in de denken moet zitten weet ik niet srry maar de maat wel Vork 175