Trainen van de achterhand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Trainen van de achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 17:19

Hoi,

Woensdag ging ik wobbe weer heel eventjes longeren op een flinke grote volte (en ik liep ook nog mee, dus een erg grote volte)
Hij was giga druk en gek en ging alleen maar hard hard hard.
Toen hij zo aan het galopperen was zag/vond ik dus dat zijn achterkant best 'zwabberig' is.
Dit komt volgens mij omdat hij nog jong is, maar het viel me gewoon ineens op.

Nou vroeg ik me af hoe je de achterhand wat sterker/steviger kan maken zodat hij minder 'zwabbert'
Of is dit niet te 'trainen' en komt dat vanzelf wel?
Het hoeft ook nu niet gelijk extreem te zijn, maar iets sterker/steviger lijkt mij gewoon een prettig 'idee' (sorry kan het even niet anders uitleggen)

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

oh ja, het trainen hoeft niet persee met longeren hoor.
mag ook op een andere manier als dat mogelijk is.

Jess89

Re: Trainen van de achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:30

Dat is heel normaal in het begin, volgens mij Lachen
En ik denk niet echt dat hier veel aan te trainen valt, geloof dat het steeds minder zal worden..

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:34

Ik weet niet of je er op kunt rijden?
Anders kun je veel overgangen gaan rijden. Bv: draf versnellen, terug naar langzame draf en weer heel flitsend voorwaarts gaan en verruimen. Het paard moet zichzelf dan goed dragen op de achterhand en zichzelf ook vooruitstuwen zeg maar. Van veel overgangen en tempo-wisselingen kun je de achterhand wel beter krijgen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 17:44

haha nee, ik kan er niet op rijden.
Hij is maar 86/87cm Knipoog
en bovendien is hij nog te jong om op te rijden.
ben hem nu beetje spelenderwijs leren longeren.

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:47

Je kunt er mss niet op rijden, maar schakelen aan de longe kan ook!! Dus overgangen en tempo wisselingen op de volte, veel overgangen galop - draf / draf - galop Suc6 Pling

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 17:48

maar ik longeer hem dus nog niet zo heel erg vaak omdat hij het nog niet zo lang kent/nog moet leren en omdat hij nog te jong is om bijvoorbeeld al weet ik veel hoevaak per week te longeren.

Ik dacht dat balkjes draven ook werkte om de achterhand te trainen?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 11:42

Idd overgangen, balkjes, met bijzet hoofd iets lager zetten, (hoofd net voor de loodlijn, absoluut niet in krul trekken!), moeten ze ook hun achterhand beter gebruiken, banden slepen, wagentje trekken, een hindernisje springen een keer, vergeet ik nog wat? Knipoog

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 13:51

Zie in je profiel (even stiekem gespiekt Clown ) dat Wobbe in 7 juni 3 wordt. Hihi issie 4 dagen jonger dan mijn shettepaardje Umpire Lachen Met Umpire ben ik ook begonnen te longeren en aan de lange teugel trainen. Nog niet heel erg vaak, varieert van 1-3 keer per week 20 minuutjes en dan veel stapwerk vooral aan de lange teugel. Ook Umpire heeft vooral nog heel veel (veulen)vet en heel weinig spieren. Ook zijn achterhand wiebelt nog vrolijk alle kanten op, maar ik merk dat nu ik hem wat vaker longeer en aan de lange teugel train dat er toch al een verschil begint te komen. Vooral het aan de lange teugel trainen is een goede oplossing als je niet op je pony kunt rijden maar wel de spieren op wilt bouwen. Dit gaat heel geleidelijk en je zult vooral veel geduld moeten hebben. Maar ga maar eens een jaartje lekker een beetje trainen, longeren, wandelen, balkjes lopen, en kijk dan eens naar het verschil. Hij is nog jong en dus is het logisch dat er nog niet veel spieren op zitten. Je doet toch ook VD? oefeningen als de berggeit, buigen, op blok, zitten, daar train je de achterhand ook enorm mee!

jorreknorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:26

bij ons op stal moeten we a.d. hand werken.
succes ermee