Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Ik ben erg tégen het systeem "opfok".
Paarden zijn kuddedieren,ja, maar de kuddes waarin ze in de opfok terechtkomen zijn geen realistische levensechte kuddes.
Zeker bij hengstveulens is het zo dat er pakweg een tiental hengstveulens bij elkaar in de wei gegooid worden. Dat komt voor mij overeen met een stel kleuters bij elkaar in de kleuterklas zetten zonder juf erbij. Op de duur krijg je idd een "rang"orde, maar wat dat voor orde is, daar wil ik liever niet aan denken
Van leeftijdsgenoten kan je niet écht leren, om van opvoeding te kunnen spreken, moet er een verschil zijn tussen de opvoeder en de opvoedeling.
Uiteraard is het bij ons ook weer niet mogelijk om een hengstveulen dan maar gewoon bij moeder en vriendjes te laten lopen.
Caira schreef:Ik ben bezig om een kleinschalige opfok op te zetten en vind het dus erg leuk om te lezen wat jullie belangrijk vinden.
Wat zeggen jullie hiervan:
alleen in de box of groepsbox? Groepsbox
24/7 binnen in de winter of 's avonds op stal? Zo veel mogelijk naar buiten, ten allen tijden, dus zeker geen 24/7 binnen .
Wel of geen brok bijgevoerd? Wel brok bijgevoerd.
Hoeveel paarden in een box? Is afhankelijk van boxgroote, mits grootte het toe laat 2 tot 6, bij voorkeur wel een even aantal.
Zouden jullie het pikken als er vaste dagen zijn om langs te kunnen komen? Hangt er van af welke dagen dat zijn. Mag je bijvoorbeeld alleen door de week komen zou het voor mij ophouden. Een aantal dagen door de week + het weekend zou weer geen probleem zijn. In praktijk denk ik dat je toch niet elke week gaat.
Caira schreef:Ik ben bezig om een kleinschalige opfok op te zetten en vind het dus erg leuk om te lezen wat jullie belangrijk vinden.
Wat zeggen jullie hiervan:
alleen in de box of groepsbox?
24/7 binnen in de winter of 's avonds op stal?
Wel of geen brok bijgevoerd?
Hoeveel paarden in een box?
Zouden jullie het pikken als er vaste dagen zijn om langs te kunnen komen?