Valdez zou soepeler vanuit de schouder mogen bewegen. Voor de rest een prima hengst, maar vind 'm het afgelopen jaar erg tegenvallen. Voor het verrr. onderzoek heb ik 'm los gezien en toen bewoog hij lekker en los door het lijf. Maar onder het zadel vind ik 'm het afgelopen jaar tegenvallen. Het heeft weinig nut om je nu nog druk te maken over de evt. schoudervrijheid van het veulen. Het zit er nu al in en is al klaar, het komt er vanzelf uit. Als paarden goed van achter erbijen onder gereden worden krijg je vanzelf van voor ook nog ruimte. Een hengst kiezen enkel op cijfers vind ik raar, een hengst moet de merrie aanvullen en andersom. Nooit gaan voor de hoogste cijfers, dat kan vies tegenvallen. Of valdez maat meegeeft is nog maar te bezien. Dit wordt z'n eerste jaargang, dus daar valt nog niks over te zeggen. Imo kan het vriezen of dooien met een vader die sterk verkleind en een moeder die megagroot is. Het zal dus wrs meer liggen aan de genen die gecombineerd worden.
Om nog even terug te komen op de vraag van de ts. In het topic staat dat ze drachtig is van Houston? Verder denk ik dat je schoudervrijheid en een steile schouder door elkaar haalt. Het een en ander kan met elkaar verband houden dwz een steil schouder zorgt vaak voor weinig of vermindere schoudervrijheid, maar een paard met een schuine schouder hoeft niet automatisch veel schoudervrijheid te hebben. De merrie heeft een steile schouder, de schoudervrijheid kan ik niet te beoordelen.