[H][KWPN]Welke 'springhengst' voor deze merrie van Topas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

m_goodluck

[H][KWPN]Welke 'springhengst' voor deze merrie van Topas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 21:02

We zijn op zoek naar een geschikte hengst voor onze 13 jarige KWPN merrie Miamora (v. Topas), 1.68 m groot en bruin van kleur.

Afbeelding

We hebben haar gekocht van springstal Steeghs in Limburg en heeft daar grote wedstrijden mee gesprongen. De laatste jaren heeft ze qua springen niet veel meer gedaan en mijn vader buitenritten met haar gaan maken en ook heeft ze 2 veulens gehad:

1 merrieveulen van Rousseau:

Afbeelding

en 1 hengstveulen van Lupicor:

Afbeelding

het jaar erop is ze een half jaar uit de running geweest ivm ziekte. Sinds een paar maanden ben ik nu met haar weer aan het springen en zijn we B+9 (en door naar de brabantse kampioenschappen! *LOL*

we zoeken dit jaar een springerichte hengst (donkere kleur) van min. 1.68m en KWPN gefokt.
dekgeld is niet van belang (niet extreem)

goede punten van de merrie:
- ruime draf
- voorzichtig met springen
- temperamentvol met springen
- betrouwbaar, eerlijk en rustig karakter

belangrijkste verbeterpunten van de merrie:
- galop

kent iemand van jullie misschien een leuke hengst voor mijn merrie? Haha!
Laatst bijgewerkt door gomir op 27-02-07 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags in titel

m_goodluck

Re: Welke 'springhengst' voor deze merrie van Topas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 21:43

gomir

Re: [H][KWPN]Welke 'springhengst' voor deze merrie van Topas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:02

Hebben jullie zelf al aan indoctro gedacht? (of eventueel een zoon van hem).
Halfzus van jullie merrie van Indoctro heeft het erg goed gedaan en dat Indoctro een bewezen sportpaardenvererver is staat denk ik buiten discussie gezien de resultaten van zijn nakomelingen.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:09

Zou eerst ook eens een beetje gaan zoeken naar indoctro of nakomelingen zeker als dit al bewezen is bij broers of zussen! (ben zelf alleen niet zo'n super indoctro fan meer)

Het Lux Hengstveulen ziet er echt super uit!

Wil je zeker een springer fokken kies dan voor Larino of Cavalier, deze fokken alle twee een verbeterende galoppade en cavalier vergroot meestal ook nog wel een beetje. Denk dat deze alle twee geen slechte keuze zouden zijn omdat je merrie al wel voldoende bloed in zich heeft. 1 probleem ze zijn alle twee schimmel Haha!

Heb nog even terug gezocht op nakomelingen van Topas en als je dan goed kijkt zie je bij goed presterende kleinkinderen dat er op de moeder (deze is dan dus van topas) gedekt is met een wat grover hengst. Een goede combinatie is een paar keer gebleken Jodokus. Ook Libero H, Idoctro, Lupicor, Burggraaf en Voltaire blijken goed op Topas te passen. Hier zitten tenminste ook bruine bij!

Veel succes en hoop dat je er wat aan hebt

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:12

Misschien dat je ook nog eens naar Lucky Boy kan kijken deze heeft zich ook al bewezen en zou ook niet gek zijn!

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:20

m_goodluck schreef:
belangrijkste verbeterpunten van de merrie:
- galop

kent iemand van jullie misschien een leuke hengst voor mijn merrie? Haha!

Oklund vererft zijn goede galop.
Heb zelf ook een jonge Oklund uit een Zeoliet merrie.
Dit paard heeft een goede galop en kan super fijn springen.
Het is ook een heel fijn paard in de omgang.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:21

Nimmerdor in de bloedlijn, bijv. Kannan, Holland, Heartbreaker, Now or Never M etc.

Het schijnt dat de combinatie Nimmerdor x Marco Polo goede sportpaarden bracht.
(correct me if I'm wong!)

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:09

scheldemonde schreef:
! (ben zelf alleen niet zo'n super indoctro fan meer)

Waarom niet als ik vragen mag?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:59

Hee wat leuk, een half zusje van de mijne! Haha!

Miamora heeft wel veel meer bloed dan de mijne, door Rex Magna. Persoonlijk vind ik het jammer dat die hengst in de pedigree zit, maar gelukkig drukt die niet zo door.

Het bloed van Topas doet het heel goed met het bloed van Libero H. Kenners beweren dat dit komt door wat lijnenteelt, de moeder van Farn, Dorette, komt ook in de stamboom van Libero voor. Of dit de reden is zou ik verder niet weten trouwens.

Numero Uno, of 1 van zijn goedgekeurde zonen (Tygo, Van Gogh, Viento Uno W, etc.), zou wellicht goed passen. Of het karakter dan rustig genoeg is weet ik niet.

Het achterbeen van je merrie is een verbeterpunt, gelukkig zijn de achterbenen bij haar veulens beter gebouwd.

Jouw merrie zou een hengst als Casco ook goed kunnen hebben denk ik, ze heeft er bloed genoeg voor, maar dat is een schimmel. Jij wilt een donkere hengst.

Karandasj, heb je daar al aan gedacht? Geeft erg fijne paarden die leuk kunnen lopen, fijn springen en een koel karakter hebben.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:13

Ik denk dat het karakter gezien haar papieren toch wel iets is om rekening mee te houden ook al is ze zelf misschien wel braaf.
Libero nakomelingen zijn nou ook niet de makkelijksten alhoewel het wel super sportpaaden zijn.
Ik vind casco inderdaad een fijn dier met enorm veel vermogen,Up to date schijnt het ook erg goed te doen.