dekken met duitse hengst, wel reg A papier??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

dekken met duitse hengst, wel reg A papier??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 20:33

we zijn nog steeds bezig met zoeken naar de juiste hengst voor bij Urissa.
nu hebben we een potentiele pappa gevonden ( Haha! ) maar deze hengst is (nog) niet goedgekeurd bij het KWPN, wel bij 2 duitse stamboeken en dit jaar doorloopt hij de kwpn keuring (dus begint in het najaar 2007).

nu is de vraag of het veulen van deze hengst wel ingeschreven kan worden bij het register A van het KWPN. moeders van het veulen is gelders en opgenomen in het stamboek

misterA

Re: dekken met duitse hengst, wel reg A papier??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:06

Veulen komt in het reg. A, wordt de vader bij het kwpn
goedgekeurd, dan wordt het veulen automatisch veulenboek.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:26

hoho, dat ligt er wel aan bij welke Duitse stamboeken hij is ggk. Niet elk stamboek zorgt voor een reg. a.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:59

Sammie schreef:
hoho, dat ligt er wel aan bij welke Duitse stamboeken hij is ggk. Niet elk stamboek zorgt voor een reg. a.

de welke dan wel en de welke dan niet??

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 16:28

geloof dat hij bij het westfaler en bij het oldenburger is goedgekeurd.

het veulen kan met een A reg papier wel naar de regionale en nationale KWPN keuringen hier in nederland?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 16:49

ptiteblue schreef:
Sammie schreef:
de welke dan wel en de welke dan niet??

Dat verschilt per jaar. Dat zul je namoeten kijken in het kwpn bewaarboek.

Maar het westfalen en Oldenburger is wel een erkend stamboek en dat zorgt dan idd voor een reg. a. Je kunt met een reg a. naar de stamboekkeuring en daar kunnen ze sterwaardig worden bevonden. Maar ze worden pas in het stb opgenomen als ze ook aan de andere eisen hebben voldaan. (prok en vold. ibop,eptm of Z1+1 (kan ook Z2 zijn voor de drs. kant springen is dacht ik Z)

Is ook allemaal terug te lezen in het kwpn bewaarboek stamboekrichtlijnen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:55

Volgens de nieuwe Europese wetgeving moet een goedgekeurde hengst uit een erkende Stamboek AUTOMATISCH (en zonder nakeuring) door een andere erkende Stamboek opgenomen als volwaardig dekhengst met VOL behoud van alle rechten!

Aangezien Oldenburg (hoogwaardige dan KWPN Knipoog ) een erkende Stamboek is, MOET de KWPN de hengst aanvaarden en met volle rechten ! zijn nakomelingen registreren.

Er is onlangs een Europese rechtzaak geweest die de Zweeds WB Stamboek verloren heeft omdat geweigert hadden een ggk Duits WB hengst aan te nemen met behoud van volle rechten!!!!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:27

Peterina schreef:
Volgens de nieuwe Europese wetgeving moet een goedgekeurde hengst uit een erkende Stamboek AUTOMATISCH (en zonder nakeuring) door een andere erkende Stamboek opgenomen als volwaardig dekhengst met VOL behoud van alle rechten!

Aangezien Oldenburg (hoogwaardige dan KWPN Knipoog ) een erkende Stamboek is, MOET de KWPN de hengst aanvaarden en met volle rechten ! zijn nakomelingen registreren.

Er is onlangs een Europese rechtzaak geweest die de Zweeds WB Stamboek verloren heeft omdat geweigert hadden een ggk Duits WB hengst aan te nemen met behoud van volle rechten!!!!

Boos! Het is: HET"KWPN", dat hoogstwaarschijnlijk weer hoogwaardiger is dan de door jou genoemde
stamboeken Tong uitsteken

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 01:02

Peterina schreef:

Ze registreren ook, maar hebben het recht om een paard volgens hun normen in een klasse in te delen. Dat dat mank gaat, want dan zou iedere KWPN merrie ook Prok + Prestatie moeten zijn is een detail.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 18:33

Ik snap het niet, stel ik zou mijn KWPN merrie door een Oldenburger hengst laten dekken.
Dan krijgt het veulen gewoon een reg A papier, en kan gewoon naar keuringen voor stb enzo?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 18:48

LaFunkyJazz schreef:
Ik snap het niet, stel ik zou mijn KWPN merrie door een Oldenburger hengst laten dekken.
Dan krijgt het veulen gewoon een reg A papier, en kan gewoon naar keuringen voor stb enzo?

register A is niet een gewoon papier. Als het veulen 3 jaar is, moet het alvorens je ermee naar de keuring gaat voor stamboekopname, voldoen aan de veterinaire eisen, prok en cornage en voldoende scoren in ibop, stationsmerrietest of sport.
Pas dan krijgt het een gewoon KWPN papier.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:24

Peterina schreef:

Dit is geen nieuwe Europese regelgeving maar de bestaande Europese regelgeving die echter door de verschillende stamboeken en lidstaten inhoudelijk niet goed werd uitgevoerd. Stamboekorganisaties in een EU-land hebben niet het recht om andere stamboekorganisaties met een soortgelijk fokdoel wel of niet te erkennen. Dat geldt ook voor het KWPN. Het KWPN dient dus de produkten van elk ander EU-erkend stamboek met een soortgelijk fokdoel (rijpaarden b.v.) binnen de EU volledig te behandelen conform de eigen produkten. Om de veulens van andere, niet door het KWPN goedgekeurde, EU-hengsten of andere EU-stamboeken in een register A in te schrijven, mag volgens de bovengenoemde uitspraak dus ook niet.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:27

sarabande schreef:
LaFunkyJazz schreef:

register A is niet een gewoon papier. Als het veulen 3 jaar is, moet het alvorens je ermee naar de keuring gaat voor stamboekopname, voldoen aan de veterinaire eisen, prok en cornage en voldoende scoren in ibop, stationsmerrietest of sport.

aha, toch nog een hele omweg dan

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:39

arie53 schreef:
. Om de veulens van andere, niet door het KWPN goedgekeurde, EU-hengsten of andere EU-stamboeken in een register A in te schrijven, mag volgens de bovengenoemde uitspraak dus ook niet.

Jawel hoor Arie, een stamboekorganisatie bepaalt zelf de normen. Het AES of EASP hebben ook zo hun kwaliteitsnorm Tong uitsteken .

Er kunnen helemaal niet zulke stingente regels opgelegd worden, dan zou geen stamboek een hengstenkeuring kunnen uitvoeren, iedere selektie zou aanvechtbaar zijn.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:45

Vingers aflikken Hebben het EASP en het AES ook kwaliteitsnormen? Haha! Haha!
Ik zag onlangs een goedgekeurde AES hengst, was of is een klophengst ten tijde van zijn
goedkeuring. Koe (volgens mij)
Hoe wanhopig. Cool

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:10

Als potentieeel koper zou ik een paard echt niet laten staan als er 'maar'een Oldenburgs papier bij zit Haha!

Om eerlijk te zijn, fokkers die genoegen nemen met een blauw papier vertellen mij indirect dat ze liever hun eigen fokbeleid bepalen dan klakkeloos achter het kwpn aan hobbelen. Daar heb ik respect voor.
Dat geneuzel van 'o jee, nou die hengst maar niet want dan is het papier niet oranje'.... dat vind ik eigenlijk maar een zwaktebod. Als fokker hoort het je te gaan om het paard, het beste paard wat je maar kan fokken.. en niet om de kleur van het bijbehorende registratiebewijs.

Een veulen uit de Parcivalmerrie waar Lissy het over heeft (toch?) zal zeker een kwpn-registratiebewijs gaan krijgen. Dat krijgt namelijk elk veulen uit een kwpn moeder, al is de vader een ongeregistreerde ruin met ballen Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:26

Als fokker van 2 paarden met een blauw papier moet ik zeggen dat ik begrijp dat die mensen dat roepen, het is ook heel wat waar je aan moet voldoen en als dat niet lukt zal je al snel zeggen dat het niet van je hoeft.
Inschrijven in det Oldenburger of ander stamboek zullen weinigen doen omdat dat ook weer veel toestanden met zich meebrengt zoals lid worden van en keuren in Duitsland.

Omdat voor mij kwaliteit bovenaan staat wil ik fokken met een gezonde merrie met prestaties en zo mogelijk predicaten om de lijn voort te zetten.

Het kan niet in de hengst alleen gevonden worden, kwaliteit moet van 2 kanten komen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:01

sarabande schreef:
[register A is niet een gewoon papier. Als het veulen 3 jaar is, moet het alvorens je ermee naar de keuring gaat voor stamboekopname, voldoen aan de veterinaire eisen, prok en cornage en voldoende scoren in ibop, stationsmerrietest of sport.

Ook een 3 jarige veulenboekmerrie moet op 3 jaar aan eisen voldoen, dan pas krijgt het een "gewoonpapier".

Een gewoonpapier op 3 jaar bestaat niet... Een gewoonpapier is het papier dat door een stamboek wordt afgegeven nadat men bij dat betreffend stamboek een geboorte aangifte gedaan heeft.

Alle anderen uit te geven papieren daarna, zijn papieren die betrekking hebben op beloningen/promoties die aan een paard gegeven worden wanneer het paard/eigenaar voldoet aan regels die ontworpen zijn door de vereniging/stamboek.

Zo heeft elke vereniging andere regels of eisen voor leden die een paard vertegenwoordigen en voor de paarden.

Daarom is een A-reg.papier in beginsel niet anders dan een ander geboorte registratie, je kunt er zelfs gewoon "hengstemoeder" ( moeder van een goed gekeurde KWPN-hengst )mee worden.

Maar leden van de KWPN F-side hebben daar vaak andere meningen over en dat is begrijpelijk. Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:11

ceasario schreef:
sarabande schreef:
[register A is niet een gewoon papier. Als het veulen 3 jaar is, moet het alvorens je ermee naar de keuring gaat voor stamboekopname, voldoen aan de veterinaire eisen, prok en cornage en voldoende scoren in ibop, stationsmerrietest of sport.

Ook een 3 jarige veulenboekmerrie moet op 3 jaar aan eisen voldoen, dan pas krijgt het een "gewoonpapier".

Een 3 jarige KWPN veulenboekmerrie kan zo naar de KWPN stamboekopname, dat kan een merrie met een register A niet. Die moet PROK etc hebben.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:16

sarabande schreef:
[
Een 3 jarige KWPN veulenboekmerrie kan zo naar de KWPN stamboekopname, dat kan een merrie met een register A niet. Die moet PROK etc hebben.

Dat is alleen wanneer je mee wil doen aan de jaarlijkse "clubaktie".
De meerwaarde is dan ook alleen als je aktief clublid wilt zijn.
Voor sport en individuelefokkerij is het geen must.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 01:43

ceasario schreef:
sarabande schreef:
[

Dat is alleen wanneer je mee wil doen aan de jaarlijkse "clubaktie".
De meerwaarde is dan ook alleen als je aktief clublid wilt zijn.
Voor sport en individuelefokkerij is het geen must.

Grote onzin.,pobeer het nog eens uit te leggen.
Bijv. een merrie met het elitepredicaat, doet er niet toe van welk stamboek ze oorspronkelijk was.
Wat is de meerwaarde?
1; PROK-certificaat, de merrie is rontgenologisch gezond, ze voldoet aan hoge eisen.
2; Zowel voor ster- als voor keur heeft de merrie aan hoge exterieureisen voldaan,
dus geen afwijkende beenstanden,enz.
3; Dat de merrie door een aanlegtest of sportprestaties heeft bewezen, over (veel) sport-
aanleg te beschikken.
Dat heeft heel veel meerwaarde, slechts een klein percentage kan maar aan deze eisen
voldoen.Dus als een merrie met een bijv."blauw" papier aan deze eisen heeft voldaan
dan zegt dit veel voor zowel gezondheid,exterieur en sportaanleg.
Heeft niets met clubactie te maken, alleen met gezond verstand, om volgende
generaties paarden te fokken waar weverder mee kunnen, ongeacht waar hun oorsprong ligt.
Dat kunnen dus ook "duitse hengsten" zijn, want gelukkig kijkt het kwpn ook over de grens. Cool

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 08:33

LiSSy schreef:
we zijn nog steeds bezig met zoeken naar de juiste hengst voor bij Urissa.
nu hebben we een potentiele pappa gevonden ( Haha! ) maar deze hengst is (nog) niet goedgekeurd bij het KWPN, wel bij 2 duitse stamboeken en dit jaar doorloopt hij de kwpn keuring (dus begint in het najaar 2007).

nu is de vraag of het veulen van deze hengst wel ingeschreven kan worden bij het register A van het KWPN. moeders van het veulen is gelders en opgenomen in het stamboek

Het antwoord is gewoon ...Ja... register A.

Wat je er daarna mee doet heb ik op een simplistische manier aangegeven.

Sterker nog. Wanneer je niet met de grote Clubaktie mee doet in de toekomst, dus niet verschijnen,
dan is een A-reg. papier bij een paard van b.v. 6 jaar beter te verdedigen dan een paard met veulenboekpapier op 6 jaar.(daar kon wel eens echt een luchtje aan zitten Haha! , maar bij verkoop komen ze haast allemaal bij een dierenarts langs)
Want een veulenboeker is maar een veulenboeker en een reg. A staat meestal voor sport en bewuste andere keuze. ( dat laatste wordt vaak extra gewaardeerd en geeft de onafhankelijkheid aan van een fokker) Haha! Haha!

hap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 09:18

Oke heb dit topic gevolgd erg interresant. Maar hoe zit het als de moeder van een veulen is opgenomen in het westfalen stamboek en je zou met een hengst fokken die op dit moment ook alleen goedgekeurd is voor het westfalenstamboek en oldenburg. Word dit veulen dan ook opgenomen in het A register of kan het alleen maar opgenomen worden in het B register?
En veranderd de situatie als voor opname van het veulen de hengst goedgekeurd word voor het kwpn? Nog een vraag stel je kiest er eerst voor om het veulen op te laten nemen in het westfalen stamboek kun je dit veulen later ook nog inbrengen bij het kwpn of word dit erg omslachtig?

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 09:58

Wat is dan het wezelijke verschil met het fokken voor een register A of B?? Je wil altijd de merrie verbeteren, verfijnen en of iets toevoegen, in beide gevallen volg je volgens mij je eigen visie. Alleen kan je met een B papier nog minder dan met het A papier, terwijl je er wel fijne sportpaarden van kunt krijgen, alleen niet KWPN waardig. Vind dit wel jammer. Register B is toch ook maar gewoon een hokje, waar de meeste mensen toch een beetje opneer kijken, dit is ook niet nodig in mijn visie. Kan me voor de rest volledig bij jou aan sluiten Dees. Aldat gehobbel(mooie benaming) vind ik kort zichtig, en meer mensen zouden wat meer buiten de deur mogen snoepen in mijn opzicht, anders krijgen we bij de afdeling dressuur ook allemaal het zelfde bloed en over inteelt maar te zwijgen, lijkt mij ook geen verbetering van het stamboek.

*type fout*

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 11:24

hap schreef:
Oke heb dit topic gevolgd erg interresant. Maar hoe zit het als de moeder van een veulen is opgenomen in het westfalen stamboek en je zou met een hengst fokken die op dit moment ook alleen goedgekeurd is voor het westfalenstamboek en oldenburg. Word dit veulen dan ook opgenomen in het A register of kan het alleen maar opgenomen worden in het B register?
En veranderd de situatie als voor opname van het veulen de hengst goedgekeurd word voor het kwpn? Nog een vraag stel je kiest er eerst voor om het veulen op te laten nemen in het westfalen stamboek kun je dit veulen later ook nog inbrengen bij het kwpn of word dit erg omslachtig?

Een veulen uit een merrie opgenomen in een erkend stamboek van een kwpn goedgekeurde vader krijgt een vol kwpn papier.

Wat betreft een Westfaler x Westfaler, waarom schrijf je zon veulen niet gewoon in het eigen stamboek in. Aanbieden bij het KWPN als 3 jarige kan altijd zie hierboven voor de voorwaarden.