Na 7,5 maanden een hele andere vorm (plattere) buik?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Avienna

Na 7,5 maanden een hele andere vorm (plattere) buik?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 20:02

Mijn merrie verwacht 17 juni haar eerste veulen en was bij de 5e en 6e maand van de dracht al behoorlijk dik (ondanks twee scans twijfelden we zelfs even over de mogelijkheid van een tweeling). Haar dikke buik was vooral goed te zien vanaf de voorkant, net alsof het veulen overdwars lag. Vandaag is mijn merrie 228 dagen drachtig en sinds een week is haar buik heel erg plat. Qua voer is er niks veranderd, ze heeft wel veel bewogen.
Kan het zijn dat het veulen opeens heel anders is gaan liggen? Zijn er manieren waarop ik de levensvatbaarheid van een veulen of of er uberhaupt nog een veulen in zit kan testen? Heeft iemand ervaringen met het plotseling (voor het oog) kleiner worden van een buik??

Avienna

Re: Na 7,5 maanden een hele andere vorm (plattere) buik?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 12:10

Helemaal niemand een idee Verdrietig ?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:13

water afsluiten en savonds koud water geven, dan gaat het veulen zich bewegen.

bokt roept dan wel das zielig etc
nou er is geen oudere manier als deze

en het kan geen kwaad, hoeveel paarden staan overdags niet in een wei zonder water ?

het veulen zou al voldoende maat moeten hebben dat je hem had moeten vinden als ie dood was geweest
is het veulen dood in de baarmoeder, dan merk je dat binnen twee weken, merrie krijgt dan uitvloei of krijgt koorts

als je echt twijfeld zul je een veearts moeten inschakelen

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:14

Ik heb geen idee, maar misschien kan je de DA even bellen, die weet er vast wel raad mee Knipoog

Iig, succes ermee

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:41

Zonde water laten staan is wél erg.
Mag dan wel werken, een drachtige merrie moet altijd toegang hebben tot water, anders kan er een hele chemische balans van streek raken met ernstige gevolgen.

En ja, een veulen kan heel anders liggen, op zijn rug, met de benen naar boven.

Als je je zorgen maakt, kun je een praatje maken met je dierenarts.

Avienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 20:54

Ik heb gister contact gehad met de dierenarts en zij heeft me geadviseerd om nog meer merriebrok bij gaan voeren (omdat ze nog redelijk veel wordt bereden). Omdat het veulen nu heel veel van haar vraagt is mijn merrie dus gewoon een beetje afgevallen. En ik denk inderdaad ook dat het veulen eerst meer in de breedte lag en nu op zijn rug is gaan liggen. Bedankt voor jullie reacties!

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:06

een fokmerrie van ons heeft dat ook gehad; het veulen lag letterlijk dwars, en op een gegeven moment zag ik het bewegen en draaide ze en was de dikke buik weg. doordat het veulen dwars lag liep de merrie ook ontzettend moeilijk met beide achterbenen, na het draaien van het veulen was dat ineens verdwenen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:11

Mijn vorige merrie heeft dit ook 2 keer gehad, ook zo rond de 7,5 maanden.
Werd van het draaien zelfs ziek (koliekachtige verschijnselen).

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 13:03

Avienna schreef:
Zijn er manieren waarop ik de levensvatbaarheid van een veulen of of er uberhaupt nog een veulen in zit kan testen?

De DA laten komen om het paard op te laten voelen. Dan weet je het echt zeker.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 23:01

Voelen! ik voel het veulentje dagelijks bewegen in mijn verzorgmerrie! Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:44

Opvoelen door de DA kan uitsluitsel geven of de merrie nog drachtig is. Voordat je meer gaat voeren zou ik daar iig zekerheid in willen hebben.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:47

Cassidy schreef:
Opvoelen door de DA kan uitsluitsel geven of de merrie nog drachtig is. Voordat je meer gaat voeren zou ik daar iig zekerheid in willen hebben.

Mee eens, dan ben je zeker Lachen

Veel succes

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:50

Avienna schreef:
Ik heb gister contact gehad met de dierenarts en zij heeft me geadviseerd om nog meer merriebrok bij gaan voeren (omdat ze nog redelijk veel wordt bereden). Omdat het veulen nu heel veel van haar vraagt is mijn merrie dus gewoon een beetje afgevallen. En ik denk inderdaad ook dat het veulen eerst meer in de breedte lag en nu op zijn rug is gaan liggen. Bedankt voor jullie reacties!

Deze post gemist?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:53

argh ik heb echt een nieuwe bril nodig ofzo :s

De methode met water snap ik niet

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:15

Lusitana schreef:
Avienna schreef:

Deze post gemist?

Nee die had ik niet gemist er staat contact gehad met de DA ( er staat niet dat zij geweest is )dit kan ook telefonisch zijn geweest!!!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:16

@kativl die water methode:
Als een merrie lang geen water heeft gehad, zal ze gulzig drinken. Als het koud water is, zal het veulen dat voelen en bewegen in protest. Dan weet je dus dát er een veulen in zit en dat het leeft, maar tegelijkertijd breng je de merrie in gevaar door gebrek aan water (daardoor raakt de mineraalhuishouding in de war) en vervolgens door het geven van koud water dat ze vervolgens gulzig gaat drinken, dat zoals iedereen weet koliek veroorzaakt en verslikken is ook niet uitgesloten.
Persoonlijk geef ik te veel om een merrie dan haar aan zo´n barbaarse methode van wateronthouding en dan koud water bloot te stellen, als een dierenarts eenvoudig een antwoord kan geven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:19

Mabon schreef:
Nee die had ik niet gemist er staat contact gehad met de DA ( er staat niet dat zij geweest is )dit kan ook telefonisch zijn geweest!!!!!

Dat kan, maar ik neem aan dat de DA betreffende merrie wel kent als hij /zij kan zeggen dat ze meer voer nodig heeft. Dat kun je niet door de telefoon zien Haha!
Als het veulen dood is, neem ik aan dat je dat wel aan een merrie kan merken, het vergiftigd de moeder dan nl.
*Zoekt even symptomen op.