Geboorte: ervaringen (goede en slechte) evt. met foto's?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TJolieke

Geboorte: ervaringen (goede en slechte) evt. met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 18:59

Half april wordt bij ons het eerste veulentje geboren, erg spannend dus.

Mijn vragen:
- wat moet ik in huis hebben voor de geboorte
- hoe ziet een "normale" geboorte eruit (evt. foto's?) en wat moet je wel/niet doen
- heeft iemand ervaring met een niet-normale geboorte, wat was er aan hand, hoe zag je dat het niet goed ging en hoe heb je ingegrepen (of hoe had je achteraf gezien in moeten grijpen)

areke

Re: Geboorte: ervaringen (goede en slechte) evt. met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:04

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:16

Zo heel veel ervaring heb ik helaas niet. Lachen

Drie veulens twee jaar geleden en dit jaar weer 1 in de planning.
Twee jaar geleden gingen ze allemaal eigenlijk wel goed. De laatste was misschien wat langzamer.

Als het veulen er eenmaal is, moet je erop letten dat ze wat gedronken hebben bij mams en dat ze ook mesten. Dat doen veulens nogal vlot.

Foto's zijn er genoeg op internet te vinden.

Mocht er iets mis gaan of mocht je ook maar denken dat het niet goed gaat, direct de DA bellen.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:19

Ik heb mijn veulentje 's ochtens in de sloot gevonden, gelukkig was het een hele ondiepe sloot (water kwam net iets boven mn knieen) en hij leefde nog. Waarschijnlijk met opstaan oid dat hij in de sloot in getuimeld. Verder heeft er niets aan over gehouden gelukkig! (hij gaat ieder jaar met veel plezier zwemmen)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:32

misschien kan je es kijken bij foalnet en je inschrijven en proberen eens een highalert te volgen, dan zie je via een webcam hoe een veulen geboren word Knipoog link naar de cams staan hier ergens in een topic op de kraamstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:38

Punt 1: zorg dat je er bij bent, dan kan het veulen niet stikken in het vlies of in de sloot belanden en als er iets met de merrie is kan je de DA bellen. Waken dus, evt met hulpmiddelen als birth alarm e.d. Ik vind het bijna onvoorstelbaar hoevaak ik hier lees dat mensen gewoon s'ochtends op stal komen en er loopt een veulen. Wat een risico neem je dan.

Verder heb je niet zo heel veel nodig, ontsmettingspul voor de navel, telefoon voor de da, misschien staartbandage en een drinkflesje klaarleggen, fototoestel (die van mij doen het altijd in het donker helaas).

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:53

[***] schreef:
Punt 1: zorg dat je er bij bent, dan kan het veulen niet stikken in het vlies of in de sloot belanden en als er iets met de merrie is kan je de DA bellen. Waken dus, evt met hulpmiddelen als birth alarm e.d. Ik vind het bijna onvoorstelbaar hoevaak ik hier lees dat mensen gewoon s'ochtends op stal komen en er loopt een veulen. Wat een risico neem je dan.

Verder heb je niet zo heel veel nodig, ontsmettingspul voor de navel, telefoon voor de da, misschien staartbandage en een drinkflesje klaarleggen, fototoestel (die van mij doen het altijd in het donker helaas).

Ik ga met Janna mee: zorg ervoor dat je erbij bent! Gaat alles goed dan hoef je alleen maar foto's te maken. Gaat het niet goed dan ben je er op tijd bij om te helpen en de DA te bellen.
Mijn merrie die vorig jaar beviel van haar eerste veulen: http://www.mijnalbum.nl/Album=TQ3MBGGH
Bevalling ging volgens het boekje en we hebben haar alleen even geholpen met het moeilijkste gedeelte: hoofd + schouders eruit persen.

Tex_Rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:39

ik heb een weblog, daar staan een hele geboorte op...
het was een staande bevalling, en de dierenarts was erbij omdat het veulen op haar zij lag, en er maar 1 pootje te zien was...

http://queenysveulen.web-log.nl (bij archieven april 2006)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:41

zorg dat je erbij bent...is heel leuk die tip: maar de kans is niet zo groot dat dit daadwerkelijk ook lukt, merries bevallen het liefst zonder pottekijkers.....
Nummer van de DA (liefst meerdere DA's voor als eentje niet direct kan komen) in je mobiel hebben staan. altijd handdoeken en ontsmettingspul klaar hebben liggen of in je auto aanwezig hebben. Zeer belangrijk: navelstreng direct na de geboorte inspuiten, wij gebruiken acederm (kan ook betadine etc.)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:44

[***] schreef:

Je hebt het niet altijd voor het zeggen hoor....bij ons op stal was Tjebbe 2 weken te vroeg. Dus we hadden niet eens de kans om te waken of om camera's te volgen.
's Ochtends met voeren is hij gevonden, al helemaal droog en had al gedronken. Ondertussen is het een gezond en ondeugend hengsteveulen van 10 maanden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:46

Anke schreef:
zorg dat je erbij bent...is heel leuk die tip: maar de kans is niet zo groot dat dit daadwerkelijk ook lukt, merries bevallen het liefst zonder pottekijkers.....

Ach gut Je moet gewoon niet je nest in gaan en goed op je merrie letten.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:02

[***] schreef:
Anke schreef:

Ach gut Je moet gewoon niet je nest in gaan en goed op je merrie letten.

Wij hadden ons zelf de luxe gepermitteerd om 2 bewakingscamera's in de stal op te hangen Haha!
En mijn merrie was erg lief voor ons: donderdagochtend kegelen en in de nacht van donderdag op vrijdag veulen krijgen. Wij hebben dus welgeteld maar 1 nacht hoeven te waken Lachen en dat terwijl we net zo'n mooi weekschema hadden opgesteld van wie wanneer ging waken Clown

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 13:44

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de foto's bekeken, ga dat foalnet eens zoeken, en zorgen dat ik een slaapplaats heb bij mijn paarden tegen die tijd. Paarden staan in een wei maar ik heb een legertent geregeld voor als het erg slecht weer is dan kan ze in elk geval onder dak. En ik heb een GSM birthalarm besproken. De rest wachten we maar gewoon af, ik weet nu hoe het er "normaal" uit hoort te zien en als het anders is kan ik nog de dierenarts bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:58

Wanneer is het veulen uitgerekend?
Of je merrie in zo'n legertent gaat is natuurlijk afwachten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:38

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 17:18

Die merrie is echt supergemakkelijk, waar ik loop komt ze me achterna dus die gaat zo'n tent wel binnen (mits verlichting binnen natuurlijk). Maken we dan wel een noodstal in zodat het veulen niet onder het doek door kan rollen.
Sammie: dat boek ga ik bij de bibliotheek halen, dank je voor de tip.