[TI] Plannen Dyco als dekhengst nemen vorm !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinzy

Plannen Dyco als dekhengst nemen vorm !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 20:55

Ja het begint toch zekerder en zekerder te worden Dyco mag dekhengst worden !
Ik was er eerst helemaal nog niet over uit. Het leek me wel fijn maar hoe ging ik het doen? Waar moesten de merries blijven, of hoe zou ik met Dyco op verplaatsing kunnen.... dat kon dus allemaal niet ik heb geen extra weien nog rijbewijs of trailer.
Vandaag kwam dus de oplossing uit de bus!
Dyco mag dekken bij Cinthe op pension (waar Sweety nu even staat) ! Cinthe heeft zelf 2 dekhengsten en dus veel ervaring met dekken. Verder heb ik al jaren nhs les van haar dus Dyco en merries zouden daar in prima handen zijn. Ook is de stalling poepsjiek daar.
Nu word de vraag meer wanneer. De punten waar ik nog over denk en geef gerust jullie meningen ik heb er wat aan
*Eerst een aantal proefdekkingen laten doen
reden: Dan kan ik zien of hij braaf blijft ook na het dekken want de hengstekeuring is voor ons echt heel moeilijk te doen zo ver in nederland en ook de kosten. Dus het zou zonde zijn dat hij nadien toch nog gecastreerd zou moeten worden.
Wat denken jullie?

Kytha

Re: Plannen Dyco als dekhengst nemen vorm !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:57

Wat gaaf zeg, super dat je een goed plek gevonden hebt om het te realiseren!
Volgens mij gaat Dyco het helemaal niet zo slecht doen op de keuring, ik vind het een schitterende hengst en vind het nog altijd geweldig van je dat je hem gekocht hebt en dat ie zo opgebloeid is bij je!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:14

Hij is geweldig bij je opgeknapt, dat is zeker!
Verder vind ik persoonlijk nog weinig spectaculairs aanhem.
Voor mij is hij nog te veel herstellende van zijn achterstand om daar doorheen te kunnen kijken.
Voor mij (en dat is dus persoonlijk) zou het geen dekhengst worden, daar komt hij iets te kort voor.
De X factor om maar even met actuele termen te spreken Knipoog

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:17

ik denk idd ook dat hij nog even nodig heeft om uit te groeien
maar ik zie zeker en vast wel potentieel in hem
en als je het op zo'n super manier kan oplossen, zou ik zeggen: zeker doen!

ivm de rest kan ik je geen raad geven

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 21:21

Naar de keuring gaat hij ook zeker nu nog niet volgend jaar pas ten vroegste. Maar ik wil vooral weten of hij na dekkingen zich nog zal gedragen voor ik hem laat keuren. Vandaar dat ik dacht aan een aantal "proefdekkingen".

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:22

Gaaf ! Lachen
Hij gaat het vast goed doen!

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:07

persoonlijk zou ik nu niet gaan proefdekken met hem, ga eerst naar de keuring en laat hem rondom keuren ivm erfelijke gebreken.
anders fok je straks veulens met gebreken....

de keuring is er niet voor niks.

zoals Kiara en frenia al zeggen, heeft hij ook nog zeker tijd nodig om te kunnen zien of het eventueel een dekhengst kan worden....sorry

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:11

en ik zou zeker gaan proefdekken met hem,volgend jaar ofzo.
eerst nog maar eens even groeien en dan wat (gratis)dekkingen, blijft ie hanteerbaar dan naar de keuring Lachen

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 22:15

Citaat:
zoals Kiara en frenia al zeggen, heeft hij ook nog zeker tijd nodig om te kunnen zien of het eventueel een dekhengst kan worden....sorry

Je hoeft niet sorry te zeggen hoor. Ik vraag om meningen en tips als ik de antwoorden niet zou kunnen verdragen zou het Naief en flauw zijn. En elke mening word gelezen en bedacht. Pling

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:17

Er wordt wel meer met hengsten gedekt die nog niet gekeurd zijn of waren dus je bent niet de enige hoor. Daarna kun je altijd nog beslissen wat je wil.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:26

Ik zou ook proefdekken de rede waarom omdat er dan er dan meer testosteron wordt vrijgesteld en dit kan enkel hem maar ten goede komen. Blijft hij hanteerbaar hem dan laten keuren klinkt logisch.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:13

wat leuk dat de plannen meer zekerheid krijgen... hij is erg leuk en wordt alleen maar mooier de komende tijd. ik hoop voor je dat het voor de rest ook gaat lukken Ja

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:07

Proefdekken zou ik ook wel doen maar laat hem van tevoren dan wel klinisch en rontgenologisch keuren om er zeker van te zijn dat je geen erfelijke gebreken doorfokt.
Is hij rontgenologisch niet goed weet je ook gelijk waar je aan toe bent en hoef je niet het hele (dure) traject van de dekhengstenkeuring te doorlopen.
Vraag bij het stamboek de eisen voor een rontgenologische keuring op en ga daar mee naar een (paarden)kliniek en vraag hen om Dyco volgens de eisen van het stamboek te keuren.

Verder veel succes met je beslissing en ik ben erg benieuwd hoe Dyco er nu eigenlijk uitziet in een mooi strak zomervelletje (had hij vorig jaar nog niet zo mooi helaas...)

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:29

Kiara schreef:
Hij is geweldig bij je opgeknapt, dat is zeker!
Verder vind ik persoonlijk nog weinig spectaculairs aanhem.
Voor mij is hij nog te veel herstellende van zijn achterstand om daar doorheen te kunnen kijken.
Voor mij (en dat is dus persoonlijk) zou het geen dekhengst worden, daar komt hij iets te kort voor.
De X factor om maar even met actuele termen te spreken Knipoog

ik sluit me hier bij aan Quinzy. Ach gut en dat is niet om je af te zeiken.. maar echt realistisch

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 10:56

Neem ik ook niet zo hoor Nadien. Om met de echte grote jongens mee te kunnen mist hij nog iets maar dat kan nog komen na het rijden ed... Geef em nog even op dat punt zijn we nog niet een jaar verder van een bijna dode hengst.
Maar het is wel fijn dat ik het nu echt kan realiseren.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:57

Als hij niet goedgekeurd wordt hoef je ook niet te kijken of hij wel hanteerbaar blijft na het dekken. Gedekt hebben ze en dat krijg je niet altijd uit het koppie. Verder ga ik met de rest mee, super dat hij zo opgeknapt is maar verder is het nog een broekie die nog een heel endje moet groeien Knipoog. First things first zou ik zeggen, eerst maar eens zien hoe hij uitgroeit en hoe hij gaat uitgroeien daarna pas denken aan evt dekhengstpotentie.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:05

Ga ook met bovenstaande reacties mee. Hij moet nog een eind groeien zo te zien, en ik zou hem eerst ook laten keuren vóór ik hem zou laten (proef)dekken. Hoeft niet eens voor het ICS/NST, maar toch wel klinisch en röntgen.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 18:10

Bedankt allemaal voor de info en reacties. dat Klinisch en rontgen keuren ga ik zeker eens navragen bij mijn da. Weten jullie toevallig ook of de foto's die dan genomen worden blijven gelden of moeten er weer nieuwe gemaakt worden als hij over een jaar ofzo naar de echte keuring gaat?

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:24

dat zou je even na moeten vragen bij de 2 stamboeken...
ik denk wel dat ze maar voor een bepaalde periode geldig zijn...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:28

Nee de NSVT fotos mogen alleen op DIE keurings dag en bij DIE DA gemaakt worden.
Helaas. Dus ook al maak je ze voor af.. ze zijn dan niet geldig wwat betreft de keuring

Dus ze moeten in Heerde gemaakt zijn.

het kost een hele duit. Ik heb het niet van te voren laten doen. Maar op de keurings data zelf * met Cayuse*