Pas heeft die de jas van mij vriendin aan stukke gescheurd en word echt vervelend dat bijten want als die bijt dan bijt hij goed door
Wie kan helpen ??
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Debbyy schreef:Ik heb verzorg shetlander maar je hoeft je maar om te draaien en hij hapt zo in je kont..
Pas heeft die de jas van mij vriendin aan stukke gescheurd en word echt vervelend dat bijten want als die bijt dan bijt hij goed door![]()
Wie kan helpen ??
chrispy schreef:heej
het klinkt meschien gemeen.
maar gewoon een haarde lel verkopen dat die even sterretjes ziet is het zo afgelopen. blijft die door gaan een zweepje er bij pakken en als die bijt een tik geven.
ik weet niet hou uud hijof zij is maar als het een jong paardjes is moet je hem gewoon strafen en helemaal hard als het een hengst is
groetjes
chrispy schreef:heej
maar gewoon een haarde lel verkopen dat die even sterretjes ziet is het zo afgelopen. blijft die door gaan een zweepje er bij pakken en als die bijt een tik geven.
ik weet niet hou uud hijof zij is maar als het een jong paardjes is moet je hem gewoon strafen en helemaal hard als het een hengst is
groetjes
JoyCiej007 schreef:Debbyy schreef:Ik heb verzorg shetlander maar je hoeft je maar om te draaien en hij hapt zo in je kont..
Pas heeft die de jas van mij vriendin aan stukke gescheurd en word echt vervelend dat bijten want als die bijt dan bijt hij goed door![]()
Wie kan helpen ??
Ons eerste hengstveulen uit onze fokmerrie (hengst inmiddels op 4 jarige leeftijd verkocht) was er ook zo eentje. Ik zat altijd wel onder de blauwe plekken, hij hapte je zo een stuk uit je kont, arm, been of zelfs hoofd. Ook steigerde hij veel.
Het belangrijkste is het CONSEQUENT zijn, zonder consequentie bereik je namelijk niets. Als hij een poging doet tot bijten, of hij bijt echt, dan verkoop ik ze altijd een ferme tik tegen de neus. Dit hoef je maar een paar keer te doen, en meestal is het wel over. Echter, ons eerste hengstveulen was vooral voor kleine kinderen best wel gevaarlijk, en kon agressief uit de hoek komen (terwijl ik hem normaal opvoedde en niet 'afranselde' oid.). ééns is het mij overkomen dat ik zijn hoefjes aan het uitkrabben was, hij stond er heel rustig en normaal bij. Ik was dan altijd wel op mijn hoede, en zorgde er voor dat mijn (in zijn ogen smakelijke) kont buiten bijtbereik was. Dus toen dacht meneer: 'laat ik haar dan maar in haar hoofd bijten en gelijk wat haar meetrekken'. Hij beet me dus echt in mijn hoofd, en beet door ook. Ondanks dat het érg pijn deed heb ik me gelijk omgekeerd, klap op de neus en een flínke schop tegen zijn kont aan. Wassie nou hélemaal besodemieterd???
Debbyy schreef:chrispy schreef:heej
groetjes
Jaa hij is een hengst maar hij is echt heel erg bang geweest dus ik durf niet al te hard te slaan. en ik doe al best wel streng enzo maar hij doet het volgende keer zo weer .. Maar ieder geval bedankt voor tips
Ons hengstveulen van 2 jaar geleden die nog op de weide staat heb ik nóóit een tik hoeven te verkopen, omdat hij nog nooit ook maar één bijtpoging heeft gedaan. Toch is hij vrij 'schijterig' aangelegd; als ik hem een wortel of appel uit de hand voer, is hij bang om er een hap uit te nemen, ik denk dat hij bang is om een stukje hand of vinger van mij mee te pakken. Deze heeft juist een meer rustige benadering nodig, ook omdat hij dus nog nooit geprobeerd heeft om me te bijten 

niet hard doorbijten ofzo, maar gewoon even een klein beetje.
Debbyy schreef:Zo das wel erg in hoofden bijt die gelukkig niet.. Maar hij is ook beetje kop schuw moet daar gewoon niks van an trekke?
[/quote]
Ons hengstveulen van 2 jaar geleden die nog op de weide staat heb ik nóóit een tik hoeven te verkopen, omdat hij nog nooit ook maar één bijtpoging heeft gedaan. Toch is hij vrij 'schijterig' aangelegd; als ik hem een wortel of appel uit de hand voer, is hij bang om er een hap uit te nemen, ik denk dat hij bang is om een stukje hand of vinger van mij mee te pakken. Deze heeft juist een meer rustige benadering nodig, ook omdat hij dus nog nooit geprobeerd heeft om me te bijten 

niet hard doorbijten ofzo, maar gewoon even een klein beetje.
[/quote]
Hoop ik houd hij snel op JoyCiej007 schreef:Debbyy schreef:Zo das wel erg in hoofden bijt die gelukkig niet.. Maar hij is ook beetje kop schuw moet daar gewoon niks van an trekke?
Als hij kopschuw is, zou ik creatief zijn en hem een pets op zijn billen verkopen, of desnoods een klein tikje met de zweep tegen zijn bovenbeen aan oid. of een tikje tegen zijn hals. het is natuurlijk niet fijn om een kopschuw paard te hebben. Wat ik altijd deed, ik verkocht hem dus wel een pets over zijn neus, maar was hij dan weer eventjes braaf, dan kriebelde ik hem altijd op wat lekkere plekjes op zijn hoofd; zo leert hij dus dat hij bij brutaal gedrag een pets kan verwachten, maar is hij braaf, dan krijgt hij even wat gekriebel over zijn hoofdje. hij is dus ook nooit kopschuw geworden op deze manier
Boetiekje schreef:Daar ben ik het niet helemaal mee eens..
Na ''een harde lel'' hoeft het niet zo afgelopen te zijn. Wat ik wel een goed idee vind (na de tikken op zijn neus) is de zweep. Als hij die eenmaal kent zal hij waarschijnlijk al wat beter uit gaan kijken. Dit betekend niet dat je er maar op los moet gaan slaan maar niet teveel toelaten.
Edit: Dat mijn haar meegetrokken werd is mij ook al eens overkomen! Wat er nog achter aankwam was dat mijn shet me een bloedneus schopte. Nou en dit hengstje heeft die dag wat geweten!
Groetjes
Debbyy schreef:Jaa dat doe ik ook wel eens als die tik op ze neus heb gehad later even op ze hoofd kriebelen als die het weer goed doet..
JoyCiej007 schreef:Debbyy schreef:Jaa dat doe ik ook wel eens als die tik op ze neus heb gehad later even op ze hoofd kriebelen als die het weer goed doet..
Inderdaad; wil je een kopschuw paard voorkomen maar wél af en toe een tik op zijn neus kunnen verkopen, dan vind ik dit een hele fijne en geschikte methode
.. Debbyy schreef:Maar denk niet dat dat goed werkt, heb al vaak gedaan helpt niks :S..
Toch een beetje prioriteiten leggen.
lel voor ze kop.. Dan moet ie maar ophouden want word er ook beetje gek van
sonjim schreef:Ik heb er zelf ook zo een staan en door de tikken op zijn neus ondanks het kriebelen als hij daarna braaf is, werd hij wel kopschuw (niet heel erg maar toch) en als ik foei roep als hij bijt gaat hij in de hoek van de stal staan kniezen (dit hebben we in het begin gecombineerd een tik en foei). Toch bleef hij happen, hij bijt gelukkig niet door maar toch vervelend, nu heb ik laatst ergens gelezen dat je het ook kunt negeren. Als je een paard hebt die van aandacht houdt, dan betekend bijten geen aandacht, niet negatief en niet positief. Na een minuut of zo probeer ik het opnieuw. Dus tijdens het poetsen, hij hapt, ik draai me om en loop weg, knuffel de ander en loop dan terug en zowaar na een paar keer consequent oefenen, begint het bijten minder te worden. Zeker bij een bangig paard misschien een idee.