Wat komt er allemaal kijken bij een dekking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjafrane

Wat komt er allemaal kijken bij een dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 08:54

Ik weet niet of het hier goed staat maar ik stel mijn vraag toch Knipoog. Ik wil mijn merrie dit jaar misschien laten dekken. Het is een nrps merrie van 10 word 11 in maart. het zou haar eerst veulen worden. Ze is in een goede condititie maar mijn vraag is. Wat komt allemaal kijken bij een dekking? Het zou ook mijn eerste veulen worden.

groetjes

ijsklontje

Re: Wat komt er allemaal kijken bij een dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 09:02

nou ja moet de juiste hengst vinden.
Weten wanneer en hoelang je merrie hengstig is.
Een beslissing nemen waar je haar laat dekken (bij de hengstenhouder, thuis, of dierenkliniek)
Of je de risico's wilt nemen die erbij komen kijken.
of het financieel kunt betalen.
Waarom je wilt fokken.

is dit een beetje wat je bedoeld?

en of je de spanning aan kunt van het 11 maanden wachten haha.
Mijn merrie wordt ook gedekt, maar ik zit nu al te stuiteren.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 09:04

En je moet de verbeterpunten zoeken Lachen bijv. als je pony niet zo'n mooie stap heeft moet je dat in de hengst zoeken(was maar voorbeel hea Knipoog )

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 09:19

Dit is wat ik bedoel

Ik zou een veulen fokken voor mijn zusje. Die zoek dan ook zelf de hengst uit en neemt de kosten op zich.
risco's wel over nagedacht. Hoe lang ze henstig is nog niet goed opgelet. Ze is wel hengtig maar je merkt het niet zo heel erg. Ik wil haar thuis laten deken ki. Niet natuurlijk.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 09:43

Bij ki thuis moet je kijken of je dierenarts dat ook doet. Het is wel erg belangrijk om zeker te weten wanneer je merrie hengstig is, omdaar het moment van dekken vanaf hangt (lijkt me logisch). Dus wordt ze regelmatig hengstig en zo ja hoelang is ze dan hengstig.

Denk ook al vast na over waar ze gaat bevallen, wanneer je je veulen wilt verwachten, maar denk niet oh de zomer is fijn want dan lig ik niet in de kou en er is gras. hou ook rekening met het feit dat de dekking misschien niet 1 een keer lukt.