Is februari nog niet te vroeg voor een veulen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is februari te vroeg om te veulenen

Februari is veel te vroeg voor een veulen
32 (27%)
Februari is redelijk vroeg voor een veulen
75 (64%)
Februari is gewoon normaal voor een veulen
10 (8%)
Februari is juist goed voor een veulen
Geen stemmen
Februari is de perfecte tijd voor een veulen
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 117

Dobel

Is februari nog niet te vroeg voor een veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 15:09

Hoi ik weet niet of dit topic hier goed staat maar mijn vraag is:

Ik heb al op wat topics gelezen dat er al veulentjes geboren zijn! Nu is mijn vraag: is februari niet een beetje vroeg voor een veulen, het kan nog gaan sneeuwen en heeft veel kans op longontsteking

Wie wil hierop reageren? Graag voor en tegen argumenten!

P.s. wij zorgen namelijk dat de merries pas in eind maart veulenen

Deau

Re: Is februari nog niet te vroeg voor een veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:09

Ja, ligt er maar net aan. Ik vind zelf April de perfecte tijd.
Het is nou natuurlijk nog wel koud. We hebben nou geluk met het weer.
Maar in februari/maart kan het altijd nog flink vriezen.
Persoonlijk zou ik er nog even mee wachten.

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:16

Grappig, in de IDS die deze week op mijn deurmat viel, stond er toevallig een artikel over vroege veulens. Nelleke1 je zou dat artikel eens moeten lezen, verschillende aspecten zoals o.a. beweging komen in dat artikel aan bod.

Persoonlijk vind in jan/feb vroeg. Ten eerste vanwege weer. Ten tweede, voor mij nog wel de belangrijkste reden, is dat ik me afvraag wat de insteek van de fokkers is om hun merrie zo vroeg te laten dekken. ?Omdat ze meer kans willen maken op keuringen (zie ook weer het artikel in IDS)? Omdat ze bang zijn dat het de 1ste keer niet lukt en genoeg tijd willen hebben voor een 2e poging?

April/mei/juni vind ik een mooie tijd. Kunnen ze mooi eind september/oktober afgespeend worden en de opfok in.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 16:30

Oke lijkt me leuk dat artikel van de IDS

Even niet banketstaaf bedoelt ofzo hoor en ook niet grof ofzo

mar er stond een topic over een fries veulentje dat helaas is overleden (ook in februari ofzo geboren)
Yara heette ze geloof ik

Zou dat een voorbeeld zijn van het te vroeg veulenen:?

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:33

Ik vind het redelijk vroeg, maar het kan wel Ja
Heb hier in de buurt al een veulen gespot!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 18:44

wat leuk Haha! haha ik ben druk bezig met namen verzinnen (shetlander is letter a aan de beurt)

Ik weet niets en meot er 14 verzinnen ( 7 boys 7 girls) maar ja t kan ook 14 girls worden of 14 boys:S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:31

SV --> KS.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:49

Voordelen vroeg veulenen:
- De veulens zijn op de keuring al groter, waardoor ze vaak meer indruk maken.
- Veulens zijn weerbaarder als ze de opfok ingaan, omdat ze al groter en sterker zijn.

Nadelen vroeg veulenen:
- Het is vaak nog erg koud en nat voor de kleintjes.
- Moeder en kind kunnen het land nog niet op en staan vaak de eerste maand(en) tussen vier muren of in ieder geval binnen.
- Als ze het land op kunnen, is het gras vaak erg karig, wat vooral voor de merrie kan betekenen dat ze te weinig voedsel binnenkrijgt, waardoor ze een slechtere lichamelijke conditie krijgt.

Ik vind gewoon dat veulentjes vanaf dag één lekker in het zonnetje door het hoge gras moeten drentelen met hun moeder. Wij verwachten er dit jaar twee begin mei en eentje half mei.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:28

Ik heb ook ingevuld dat ik het redelijk vroeg vind. Het zou mijn keuze niet zijn. Zooist hier op bokt heeft een januari-veulen omdat (als ik het me goed herinner) vroeg met de merrie naar de hengst is gegaan omdat ze moeilijk drachtig wordt. En dan in één keer pakken.

De mooiste tijd vind ik eind april / mei.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:29

Mijn jaarling is van februari 2006 !
Heb helemaal geen problemen met haar Haha!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:32

Ik vind het ook te vroeg voor een veulen en ga daarom pas rond mei beginnen met het laten dekken van m'n merrie. Het mooiste is toch dat zo'n veulen gelijk de hele dag naar buiten kan om te rennen en te spelen Knipoog

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:46

Wij hebben jarenlang een merrie gehad die heel vroeg veulende, in januari. De rest altijd vanaf maart. Ze konden bij ons elke dag los, maar het fijnste was toch als ze de wei in kunnen. Lekker spelen en rennen met zijn allen!!
Februari is dus niet te vroeg voor een veulen, maar het heeft zijn voor- en nadelen.

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:59

wij hebben ook wel eens een vroeg veulen gehad,willen dit nooit meer.Het was koud naar weer,en ze konden niet naar buiten ,zo,n kleintje is erg vatbaar voor longontsteking.Stonden de hele dag in de box en konden niet even lekker buiten dartelen.En veulen moet kunnen rond lopen,al is het maar eventjes per dag.Op de keuring is het ook niet zo fijn,zon groot veulen gaat zijn eigen gang en blijft niet goed bij zijn moeder lopen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:23

Ik vind het ook vrij vroeg, voornamelijk vanwege het weer, normaal gesproken is de lente ook de tijd voor veulens en februari is toch nog heel duidelijk winter. Eind maart vind ik eigenlijk wel zeker het minimum, maar april/mei vind ik beter.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:32

Mijn vader fokt ook elk jaar een vroeg veulen. Hij vond het mooi om dan al een veulen te hebben.
Ik ben er zelf niet zo voor omdat ik van mening ben dat een veulen na zijn geboorte zo snel in het gras hoort.

Wij hebben de beschikking over een binnenbak dus beweging krijgen ze wel.

Het argument dat het veulen dan mooier zou zijn op de keuring gaat niet altijd op. Ik vind vroege veulens vaak niet op hun mooist als de keuringen zijn.
Beetje tussen ´zwien en big in´, zoals we hier dan zeggen Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:33

ik probeer een paard altijd te laten veulen in april/mei
dat vind ik persoonlijk de mooiste tijd
daarom begin ik pas in mei met dekken
heb vroeger wel eens een veulen gehad in maart
met als gevolg dat het veulen 2 keer ziek werd, ondanks een schuilstal
vaak willen mensen een vroeg veulen ivm met de keuringen
zodat ze dan beter ontwikkeld zijn en qua conditie voor liggen op de rest
en...vroege veulens zijn ODC veulens....dat hoeft natuurlijk niet persé
maar de kans is wel groter ivm te weinig beweging

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:38

Februari is redelijk vroeg voor een veulen, maar het dekseizoen is erg kort en fokkers die zich niet kunnen permitteren om het risisco te lopen dat de merrie een seizoen lang leeg blijft, of die niet het risico willen lopen op een laat veulen, beginnen nu eenmaal wat vroeger. Voordeel van een vroeg veulen is dat hij dan de hele zomer op het land kan, en een voorsprong heeft t.o.v de latere veulens. Dit kan bij keuringen het verschil maken tussen een premie en geen premie.
Nadeel is dat een vroeg geboren veulen in de eerste tijd toch op stal moet blijven, met het risico dat je de kans hebt dat een lompe merrie op haar veulen gaat liggen of er per ongeluk op gaat staan.

Ik heb het nog niet meegemaakt dat een veulen ziek werd omdat hij zo vroeg was, als er maar naar behoren mee wordt omgesprongen, en er de nodige maatregelen worden genomen...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:13

Ik begrijp wel wat mensen vroeg beginnen met dekken, maar ik vind februari ook nog behoorlijk vroeg.
Zie ze liever geboren worden in april/mei, dan is het toch al veel lekkerder. Toch mogen we denk ik niet klagen met dit weer. het is nu al behoorlijk warm voor deze tijd van het jaar.
Voor de keuringen heb je vaak wel een voorsprong natuurlijk, ik denk dat je met zo'n vroeg veulen gewoon goed in de gaten moet houden dat het niet gaat liggen buiten en dat het ook gewoon naar binnen kan. Dan kan het imo weinig kwaad. Maar ideaal is het niet

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:15

Even voor de duidelijkheid, ontstekingen (onder andere dus longontsteking) krijg je niet door enkel kou, het is een infectie namelijk. Wel heb je verhoogde kans op ontstekingen of virussen omdat een veulen door de kou verminderde weerstand kan hebben.
Als de mogelijkheden goed zijn (bijvoorbeeld een binnenbak waar het veulen de hele dag in kan lopen) vind ik februari niet vroeg. Voor wat betreft keuringen, de vroege veulens zijn vaak groot en lomp en uit verhouding, absoluut geen voordeel dus. Een veulen kan het best op de keuring komen bij 3 maanden oud, bij keuring in juli betekend dat dus een aprilveulen. Onze keuringen (hackney's en appaloosa's) zijn zelfs pas in september. De vroege veulens (februari, maart en zelfs april) zijn daar echt in het nadeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:53

Cassidy schreef:
Februari is redelijk vroeg voor een veulen, maar het dekseizoen is erg kort en fokkers die zich niet kunnen permitteren om het risisco te lopen dat de merrie een seizoen lang leeg blijft, of die niet het risico willen lopen op een laat veulen, beginnen nu eenmaal wat vroeger. Voordeel van een vroeg veulen is dat hij dan de hele zomer op het land kan, en een voorsprong heeft t.o.v de latere veulens.

Prutsen met insemineren in februari, maart en april is een hoger risico om leeg te blijven tov het dekken in de natuurlijke tijd, mei, juni, als de dagen langer zijn en de merrie's in het gras lopen. Minder problemen, sneller drachtig.

Een vroeg veulen de hele zomer het land in? En de eerste 3 maanden op stal dan? Veulens die in mei geboren worden kunnen juist de hele zomer het land in.

Je begrijpt wel, ik ben tegen vroege veulens. Ze hebben meer kans op OCD en stalondeugden door te weinig beweging (een uur in de bak is niet voldoende). Een merrie en veulen horen in het land te lopen, ik laat ze het liefst ook nog buiten geboren worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:58

Toch vreemd dan dat het toch zo vaak raak is bij de paarden die vroeg geinsemineerd worden, en dat er alsnog zoveel paarden zo vroeg geboren worden....

En over het buiten geboren laten worden: kan heel vaak goed gaan, maar te vaak ook mis. In het donker op een weiland gaan mieren met een merrie waar het veulen verkeerd van ligt, een red bag delivery of een veulen dat bij de geboorte de sloot inglijdt en er toevallig niemand aanwezig was....

Enfin, het is je eigen keuze. Die van mij zou het niet zijn.

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:00

Ik vind het ook wel te vroeg.
Nou valt dit jaar idd de sneeuw etc nog mee, dat is nu wel voorbij maar het kon nu ook nog gaan vriezen! Kan veulen dus ook ziek worden etc.. ik vind het zelf nog wel een beetje te vroeg dus.

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:11

eigenlijk vind ik het ook vroeg, maar inmiddels hebben wij ook al een veulen lopen!
de merrie was slecht drachtig te krijgen en was vorig jaar in 1 keer drachtig! dus wat doe je er dan aan??
ik neem aan dat niemand er voor kiest om het veulen er uit te spuiten!
de merrie en het veulen komen elke dag in de bak en hebben een hele grote stal!
ach, het wordt wel groot hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:46

Cassidy: vergelijk het drachtigheidspercentage 1e insemenatie van merrie's in febr-mrt-apr maar eens met de latere, heeft wel eens in de IDS gestaan.
En je hoort altijd bij de bevalling aanwezig te zijn, binnen of buiten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:50

Cassidy schreef:
En over het buiten geboren laten worden: kan heel vaak goed gaan, maar te vaak ook mis. In het donker op een weiland gaan mieren met een merrie waar het veulen verkeerd van ligt, een red bag delivery of een veulen dat bij de geboorte de sloot inglijdt en er toevallig niemand aanwezig was....

Enfin, het is je eigen keuze. Die van mij zou het niet zijn.

Ook ik geef de voorkeur aan in het land bevallen. Veel hygienischer, veel meer ruimte. Hoevaak ligt een merrie niet met de kont tegen de muur aan? In de wei veel minder kans op. Verder geef ik nog helemaal de voorkeur aan bevallen in de kudde. Dan heb je ook veel minder kans op hetgeen Quirinake nu last van had, dat het vlies niet openscheurt. Bij bevallingen in de kudde zal de merrie namelijk direct opstaan waardoor het vlies ook openscheurt.
Een veulen dat verkeerd ligt kan vaak alleen door een DA worden opgelost, een red bag delivery is sowieso kansloos, in de wei of in de stal, dat maakt dus niet uit. En sloten hebben wij niet. Tong uitsteken