financiele constructie van het fokken van een veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charlee

financiele constructie van het fokken van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 22:19

Hallo paardenvriendjes Pling ,

De eigenaar van mijn bijrijdpaard heeft een voorstel gedaan om de merrie te laten dekken zodat ik het veulen kan kopen.
Nu zit ik in de knoop het zou op 2 manieren kunnen.
Optie 1 ik betaal de dekking en alles wat daarbij hoort en als het veulen geboren is het veulen kopen.
Mijn vraag daar over is wat zou zei dan voor het veulen kunnen vragen.
Optie 2 ik laat de dekking enz,, aan haar over en koop het veulen als het geboren is.
Mijn vraag is wat kan zei er dan voor vragen.

Zoals je ziet wil ik weten wat het slimst en wat niet alteveel geld kost.
De KWPN merrie heeft goed springbloed in haar stamboom, ik zou haar het liefst laten dekken door de bonte hengst What's colour deze hengst is fokzuiver (homozygoot)De dek kosten zijn 250 euro.

Hopelijk krijg ik wat reactie's of tips,
Groetjes en alvast bedankt Cherise

lucas03

Re: financiele constructie van het fokken van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:30

als jij in beide gevallen de hengsten keuze zou mogen doen zou ik de 2de optie nemen.

Wat als er tijdens de dracht iets mis gaat? of als je ruzie krijgt en jij hebt het dekgeld betaald, en ze verkoopt het veulen dadelijk niet aan je? Er zijn zoveel dingen die in 11maanden mis kunnen gaan.

Je kunt beter een vast bedrag afspreken voor het veulen. Heb jij nog 11 maanden om te sparen. Spreek af dat jij bv de eerste keuze hebt voor het kopen van het veulen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:52

Je kan de baarmoeder huren
Dus je betaald de dekking en een maandelijks bedrag tot het veulen afgespeend wordt
Dat zou ik trouwens alleen bij een hoogwaardige interessant gefokte merrie doen met predicaten en prok.

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:58

Ik zou ook de 2e optie kiezen. Je zal dan iets meer voor het veulen moeten betalen, maar je hebt ten eerste meer tijd om het geld bij elkaar te krijgen, en ten tweede loop je geen financieel risico als er iets mis gaat tijdens de dracht of als het veulen net geboren is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:23

In beide gevallen zou ik het e.e.a. op papier zetten. Dat het veulen dus aan jou toebehoord, dat je straks niet met de gebakken peren zit dat je je geld kwijt bent en geen veulen hebt. Maak ook afspraken over wat er gebeurt als het veulen/merrie ziek wordt, sterfte, onbruikbaarheid e.d. Kosten van de da hierbij. Enz enz. Brainstorm over écht alles wat er fout kan gaan en hoe kom je samen tot een afspraak en/of oplossing. En zet dit op papier.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 01:21

Vingers aflikken Ik bekijk het eens van 2 kanten.
Als eigenaar van de merrie; Zelf fok ik ook elk jaar een paar veulens. Omdat er veel mis kan gaan,
zou ik als eigenaar van de merrie de hengstenkeuze willen bepalen. Tweede rangs hengst;
onverkoopbaar veulen. Of het veulen valt tegen, of heeft een afwijking, je kan alles op papier
zetten, als 1 van beiden teleurgesteld is, heb je gedonder, waardoor een vriendschap kan
veranderen in vijandschap. Boos! Boos!
Als adpirant veulenbezitter; Geldt hetzelfde. Waarom zou je je vastleggen op een veulen, dat je
nooit hebt gezien, waarvan je de bouw, de beweging het geslacht ,enz,enz. nietkent?
Ga vanaf nu elke maand bijv. 100 euro per maand opzij leggen, dan kan je over 20 mnd.
een veulen uit kiezen, wat helemaal aan je wensen voldoet, Vingers aflikken Vingers aflikken
Want geloof me,volgend jaar october heb je ze te kust en te keur voor ong. 2.000 euro. Cool Cool
Kortom; een waardeloze en risicovolle onderneming, wat alleen maar ellende kan opleveren.

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 09:52

Hallo,

Daar hebben jullie gelijk in, bij optie 1 kan er zoveel misgaan stel de merrie wordt ziek of er gaat iets mis bij de bevalling dan zegt zei van ja jij zou alles betalen dus regel dan maar ook dat mijn merrie beter wordt, dan zou het dus een heel duur veulen worden.

Bij optie is opzich niks mis als zei alles betaald en ik gewoon het afgespeende veulen koop, maar stel dat het veulen erg tegen valt of het is misvormt dan kan zei zeggen ja dat is jammer hij is nu van jou.

Nu wordt het helemaal lastig het beste is dus om nog even te sparen tot oktober december dan zijn alle veulens afgespeend en dan kan ik er een kopen die helemaal naar mijn zin is.

Wat vinden jullie hiervan?

Groetjes

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 09:57

ik zou persoonlijk ook niet kiezen voor het zelf fokken maar zelf op zoek gaan naar een veulen. Er kan immers vanalles misgaan en dan zit je met de gebakken peren of ruzie.

Er zijn zat leuke veulens te koop, gewoon zoeken ...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 09:59

Ik zou dit probleem aan haar voorleggen. Kijken wat de eigenaar van de merrie ervan vindt. Ik zou zelf liever zeggen dat je de eerste keus hebt voor het veulen. Dus als het veulen geboren wordt en hij/zij bevalt je dat jij diegene bent die het koopt. Risico is misschien wel dat jouw hengt keuze niet bevalt. De eigenaar kan altijd nog besluiten om voor jouw uiteindelijk alleen de kosten van de dekking en dierenarts in rekening te brengen.

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 10:10

ja dat is waar ik ga er meer eens goed over nadenken want ik weet het allemaal nog niet het is zo'n gedoe

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:24

sarabande schreef:
Je kan de baarmoeder huren
Dus je betaald de dekking en een maandelijks bedrag tot het veulen afgespeend wordt
Dat zou ik trouwens alleen bij een hoogwaardige interessant gefokte merrie doen met predicaten en prok.

Dit is een kontruktie die door veel hengsteneigenaren gedaan wordt.

Vergelijk het maar met de varkens industrie. ( loonmest-kontrakt)

Zijn kontrakten voor mensen die zelf niet het ondernemersrisico willen of kunnen dragen, maar toch zeggen dat ze varkensondernemer zijn. Maar in wezen loonslaven van bank en handelaar zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:19

charlee schreef:
Nu wordt het helemaal lastig het beste is dus om nog even te sparen tot oktober december dan zijn alle veulens afgespeend en dan kan ik er een kopen die helemaal naar mijn zin is.

Waarom niet nog een paar jaartjes extra sparen en een 3,4 jarige kopen Pling Je kunt niks met een veulen, je moet eerst nog eens 3,5 jaar wachten, en ondertussen staat hij/zij in de opfok, tot je er mee kan rijden en dan nog zul je het rustig aan moeten doen. Veulens zijn ongecontroleerde projectielen die je in goede banen moet leiden. Je kunt er niks mee terwijl je wel een groot risico loopt qua overlijden. Met een 4 jarige kun je zo aan de slag.

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 20:05

hallo,

ja dat weet ik heb dat 3 jaar gelden al een keer gedaan toen had ik een hengst veulen van 1 jaar gekocht en die heeft gewoon op een pension stal gestaan waar jij de heledag buiten stond tussen de andere paarden en pony's. ik heb daar heel veel lol aan gehad
en ik weet hoe ik er mee om moet gaan.

Ik heb de hengst helaas moeten verkopen wegens omstandigheden.

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 20:10

Ik heb een nieuwe constructie,

De eigenaar van de merrie betaald het dekken en de kosten tijdens de dracht.
Als het veulen gezond en wel terwereld komt koop ik het veulen voor een redelijke prijs. zo heb ik weinig te verliezen als zei dat besluit tijdens de dracht dat zei de merrie moet verkopen wegens welke omstandigheden dan ook dan moet zei dat weten ik heb er niks voor betaald.

ik heb een vraag wie weet wat de inentingen kosten van een veulen en hoe veel keer moet dat in het eerste jaar.
Ook moet een veulen toch om de 6 a 8 weken een wormen kuur / wie weet daar de prijzen van.

Als het veulen gespeend is dan krijgt het toch gewoon voer wat anderen paarden ook eten?

Groetjes

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:13

ik vind het persoonlijk best vreemd dat als jij het dekgeld betaalt, je dan ook nog een prijs voor het veulen moet betalen. als jij het dekgeld betaalt, zou ik denken dat je alleen nog de kosten betaalt die de dracht en de zoog-periode met zich meebrengen.
als jij het dekgeld niet betaalt dan vind ik het gewoon dat je het veulen koopt.

fokken blijft natuurlijk gokken (ja, het doel en het uitgangspunt is het bijeen brengen van goede genen, maar in praktijk is het gokken), dus ik zou niet snel een ongeboren veulen kopen. stel dat het je niet aanspreekt als het eenmaal geboren is? of stel dat jij per se een merrie wil en er wordt een hengst geboren?

ik zou ook voor de 2e optie kiezen, maar mocht je voor de 1e gaan, zet dan echt goed dingen op papier!!! en onderhandel goed over het hoe en wat van het betalen...

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 12:30

Ik denk dat ik gewoon het veulen koop als het geboren is ongeacht de kleur of het geslacht dat maakt mij niet zo heel veel uit.
Dan heb ik weinig te verliezen als het veulen bijv doodgeboren wordt dan zou dat jammer zijn maar ik heb er geen kosten aan gehad.

wat ik graag zou willen weten is wat kan de eigenaar voor zo'n jong veulen vragen dat kan toch nooit meer dan 1500 euro zijn want er is niets bijzonders aan de merrie ze heb wel goede papieren en een bekende springpaarden.
De hengst wordt waarschijnlijk ook spring gericht.

Als zei bijv 750 aan dekking enz,, alles wat er bij kwijt is .
ik ga niet 2 a 3000 euro voor het veulen betalen dan moet ie wel van goud zijn toch, of heb ik dat mis.

Wie kan dat uitleggen.
Alvast bedankt groetjes

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:54

Boos! Als er niets bizonders is aan de merrie, zou ik er al helemaal geen veulen van willen.
Voorts, wat de kosten betreft,weet je al helemaal niet waar je over praat, los van de risicos
die de eigenaar loopt.
De merrie kost aan onderhoud minstens 120 euro per maand. Dracht 11mnd +5 mnd veulen bij
de merrie is 17 x 120 = 2040 euro.
Daar komt bij dekgeld, beetje hengst al gauw 600 euro,extra voerkosten, dierenartskosten,
Fokken is een hobby, maar als mensen zo weinig kennis van zaken hebben, dan moet het
echt een vrienden dienst zijn van de eigenaar, want als charlee er zo weinig van begrijpt,
hoeft de eigenaar ook geen waardering te verwachten. Boos!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:00

charlee schreef:
ik heb daar heel veel lol aan gehad
en ik weet hoe ik er mee om moet gaan.

Verward
charlee schreef:
Als het veulen gespeend is dan krijgt het toch gewoon voer wat anderen paarden ook eten?

charlee schreef:
Ook moet een veulen toch om de 6 a 8 weken een wormen kuur / wie weet daar de prijzen van.

Overigs is er een verschil tussen zei (zeggen) en zij(een vrouwelijk persoon)

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 17:42

Nou ik vin die reactie nergens opslaan,

Tuurlijk is de merrie wel bijzonder maar de afstamming niet zo en dat maakt mij ook niet uit hooooor, ik doe de merrie al heel lang en haar karakter is echt super!!!
De eigenaar weet heel goed waar ZIJ mee bezig is want de merrie heeft 2 jaar geleden een veulen gehad. waar ZIJ weinig kosten aan had. ze betaald op de 210 euro met voer enz,, ze heb de merrie niet echt iets bijzonders gegeven kwa voer alleen meer en
wat extra vitaminen. dus dat valt ook wel mee.

Ook heb ZIJ er genoeg verstand van en ze fokt omdat het leuk is en om mij te helpen.

MIJN VRAAG WAS ALLEEN MAAR WAT KAN ZO'N JONG VEULEN KOSTEN.

WEET NIE WAT JIJ HEB!!!!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:15

Dekgeld van Tomtom kost 250euro als je merrie direct de 1e keer drachtig raakt, zo niet, dan kost het je meer.

Beide gevallen zou ik op papier zetten, bij de aanschaf van een paard moet je niet op de centen neer kijken. Dekken, DA kosten, onderhoudskosten zijn minstens even duur als de aanschaf van een veulen.

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 14:08

ja daarom.

Ik heb samen met mijn bijrijdster gekozen voor de optie dat de eigenaar de dek kosten betaald enz en ik het veulen koop ongeacht kleur of geslacht.

De vorige keer was ze 1000 kwijt tot de bevalling ik geef haar 600 misschien meer voor het veulen dus dat wordt dan 1600 euro dat ik aan haar betaal.
Dat vindt zij prima, want ze doet het voor de lol en wil er een klein beetje aan verdienen.

Ik bezuinig echt niet heb er genoeg geld voor.
Maar dit is toch een redelijke prijs 1600 want heb gekeken en een jaarling met goede papieren maar niet de beste kost rond de 1800 en 2100.

Groetjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:28

Als merrieeigenaar zou ik het risico niet willen lopen dat de dracht en de bevalling met zich meebrengt voor het veulen voor een ander. Ook niet als ik er een beetje aan zou kunnen verdienen.

Als aspirant koper moet ik nog maar afwachten of er echt een veulen uitrolt dat naar mijn zin is. Dat ik een band met de merrie heb betekend niet dat het veulen daar een kopietje van is, of ook maar dezelfde maat, bouw en/of character gaat krijgen, en een geslacht heeft wat mij zint. Ik moet nog vier jaar wachten na de dekking (als die al lukt) voordat ik een paard heb dat ik in kan gaan rijden. Ik heb het risico dat het paard te klein blijft (of te groot wordt) dat het voor de tijd dat ik kan gaan rijden komt te overlijden of een blessure oploopt waardoor ik er nooit op kan gaan zitten, dat het character botst of de gangen me niet zinnen, en dat ik veel meer geld kwijt ben met opfok en alle bijkomende kosten dan dat ik een groene of net aangereden driejarige koop waar ik meteen mee kan beginnen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:54

Ik zou er ook nog eens over nadenken.

Ik heb ook bij mijn merrie een veulen gefokt. Het liep helaas anders dan gepland. De merrie kreeg zware complcaties tijdens de bevaling. Reslutaat een gescheurde baarmoeder en hoefbevangenheid die chronisch is. Dus een merrie waar ik niet veel meer mee kan.
Het veulen gaat gezond de opfok in en komt terug met een naar binnen geslagen droes. Resultaat een abces wat zich op het hart zet en daarmee een hartprobleem. Inmiddels is dit paard een paar weken geleden op 4 jarige leeftijd ingeslapen. Wat heeft het me gebracht: Dierenartsrekeningen en alles bij elkaar loopt inmiddels over de 9.000 euro. (acheraf denk ik, ik ben niet goedwijs), heb geen 4 jarig rijpaard, mijn andere merrie gaat het inmiddels heel goed maar of het zo blijft? concoursen enz. is teveel gevraagt. Dus wat heb ik? Helemaal niks.

Daarom erg goed over nadenken. Vaak gaat het goed maar het zal maar mis gaan,.....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:55

Wilawander schreef:
Ik zou er ook nog eens over nadenken.

Ik heb ook bij mijn merrie een veulen gefokt. Het liep helaas anders dan gepland. De merrie kreeg zware complcaties tijdens de bevaling. Reslutaat een gescheurde baarmoeder en hoefbevangenheid die chronisch is. Dus een merrie waar ik niet veel meer mee kan.
Het veulen gaat gezond de opfok in en komt terug met een naar binnen geslagen droes. Resultaat een abces wat zich op het hart zet en daarmee een hartprobleem. Inmiddels is dit paard een paar weken geleden op 4 jarige leeftijd ingeslapen. Wat heeft het me gebracht: Dierenartsrekeningen en alles bij elkaar loopt inmiddels over de 9.000 euro. (acheraf denk ik, ik ben niet goedwijs), heb geen 4 jarig rijpaard, mijn andere merrie gaat het inmiddels heel goed maar of het zo blijft? concoursen enz. is teveel gevraagt. Dus wat heb ik? Helemaal niks. Voor die 9000 euro hadt ik een heel leuk paard kunnen kopen. Misschen wel twee

Daarom erg goed over nadenken. Vaak gaat het goed maar het zal maar mis gaan,.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:59

Nog even een rekensommetje. Als ik alles bij elkaar optel (dekking, DA kosten, verzekering, inentingen, DNA bepaling (was tegen chippen), smid en het inrijden van mijn paard, heeft mijn zelf gefokte veulen tot de leeftijd van drie jaar een slordige 10.000 Euro gekost. Daar had ik een heel leuk jong paard voor kunnen kopen....Haha!