Arabisch Volbloed kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Arabisch Volbloed kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 21:52

Hoi,
Zoals je mss al in mijn profiel ziet heb ik 2 paarden Knipoog
Maar die zijn al vrij oud,dus gaan we waarschijnlijk in de zomer (ergens rond augustus) een jonger paard kopen.
Ik zou deze keer dolgraag een arabisch volbloed willen !! Of tenminste,iets met arabisch bloed (vb. anglo-arabier,arabo-fries,shagya - arabier,...)
Ik heb al een aantal AV's op Kapaza gezien de me aanspreken,mijn pa vind het ook goed als dat ik een av wil.
Maar nu is mijn vraag : "Is het goed om een AV te kopen ? Wie van jullie heeft ervaring met AV's ? =]"
Maar ik wil het liefst ook een springpaard,nu ja,meer een recreatie paard,maar ik zou het liefst willen dat hij/zij dan hoger dan 1 m kan springen.
Zijn av's daar geschikt voor ?
Nu jah,een heleboel vragen xP
Hopelijk krijg ik goede antwoorden Lachen

AniiQue

Re: Arabisch Volbloed kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:24

mijn vriendin heeft een half bloed Arabier.. die kan springen het paardje zelf is maar net ogn.. 1.40 en heeft 1.40 gesprongen (toen was ik zelf 1.50) dus als ze niet kunne springen.. dan hebben ze het mmis.. want dat kunnen ze dus wel..
maar ik moet je zeggen het zijn pittige paarden.. als ze opgewondn zijn kunnen ze ook de hele tijd in draf zijn.. (paarden met arabier erin lopen tot ze dood zijn) ik rij zelf 2 nrpsen super ras is het!!.. ik zou er goed over nadenken en veel lezen over die paarden, ik hoop dat je je droompaard vind!! *lang verhaal Haha! Haha!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:01

een volbloed kan prima springen, en ze hebben pit maar zijn dus niet per definitie heet of nerveus zoals men altijd beweert.. een av kun je overigens niet vergelijken met de andere halfbloeden die je noemt, het is een ras apart en dat moet je liggen en je moet er mee om kunnen gaan.. ze zijn erg fijngevoelig en aanhankelijk..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:57

xX_bo_Xx schreef:
mijn vriendin heeft een half bloed Arabier.. die kan springen het paardje zelf is maar net ogn.. 1.40 en heeft 1.40 gesprongen (toen was ik zelf 1.50) dus als ze niet kunne springen.. dan hebben ze het mmis.. want dat kunnen ze dus wel..
maar ik moet je zeggen het zijn pittige paarden.. als ze opgewondn zijn kunnen ze ook de hele tijd in draf zijn.. (paarden met arabier erin lopen tot ze dood zijn) ik rij zelf 2 nrpsen super ras is het!!.. ik zou er goed over nadenken en veel lezen over die paarden, ik hoop dat je je droompaard vind!! *lang verhaal Haha! Haha!

Ik mag hopen dat je het hier niet over de volbloed arabier hebt want die zijn niet te vergelijken met de halbloedingen en/of kruisingen
Volbloeden staan bekend om hun coole karakter en fijngevoeligheid.

@TS: ik snap jouw keuze niet
Je wilt een volbloed of een kruising met bijv de fries. Dat zijn 2 totaal verschillende paarden qua uiterlijk, qua karakter, maar ook zeker vwb het rijden.
Er zit dus een groot verschil in je keuzes...
Ik persoonlijk zou voor een volbloed gaan...

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 16:15

Ik zou een ras willen waar arabier in zit.
Kruising dus.
Maar zoals ik al zeg : "Ik zou liever een puur arabisch volbloed" willen hebben.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:28

Kijk eens even naar het NRPS stamboek!!! Dat zijn n.l allemaal paarden met Arabierenbloed!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:30

als je liever een AV wilt, zou ik zeggen: ga op zoek naar een AV.. je moet altijd je hart volgen!! Knipoog

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:01

Arabieren zijn de meest veelzeidige paarden die er zijn (als je het mij vraagt Clown ). Er lopen er heel wat mee hoog in de sport, en daarmee bedoel ik niet alleen endurance. Ze hebben een uitstekend uithoudingsvermogen en willen graag voor je werken. Verder staan ze bekend om hun harde hoeven en fijn en droge beenwerk. Arabieren hoeven absoluut niet nerveus te zijn of wat dan ook, dat zijn meestal de halfbloedjes die zo zijn. Zoek eens wat rond op de website van het arabische volbloeden stamboek www.avsweb.nl daar heb je heel veel informatie erover staan. Ik zou zeggen ga voor een arabier Knipoog

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:07

Arabieren zijn geweldige paarden. Ze voelen alles goed aan en zijn verschrikkelijk slim. Ze hebben een zeer correcte en zachte hand nodig waardoor ze niet bij iedereen passen. Als je echt ambities hebt om op hoog niveau te springen zou ik je toch aanraden om de bwp's ook een kans te geven. Een arabier vinden die goed kan springen is hetzelfde als een naald in een hooiberg zoeken. Je kan geluk hebben, maar het is niet gemakkelijk.

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:15

CtjeLief schreef:
als je liever een AV wilt, zou ik zeggen: ga op zoek naar een AV.. je moet altijd je hart volgen!! Knipoog

helemaal mee eens, gewoon je hart volgen! als je een av vind die helemaal bij je past, of een arabo-fries die helemaal bij je past of een ander ras!! ga gewoon wat paardjes opzoeken, kijk of je met iemand een dag kan mee lopen om ervaring op te doen als je het av verder niet kent! maargoed elk karakter van elk paard verschilt, dus met dat ene dagje zie je waarschijnlijk 1 paard met karakter!!
net als elk ander paard zal de ene av het springen beter liggen dan een ander av!! maar ze kunnen net zo goed een sprong nemen als een ander paard.
succes!!

Jmc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 07:45

xX_bo_Xx schreef:

Je leert een bepaald paardenras niet kennen door er enkelt over te lezen, ZEKER een Arabisch Volbloed niet! Je moet ermee om kunnen gaan....

Aan de TS, leer de AV kennen, heb hem lief en je krijgt er zoveel voor terug!
Dan zul je zeggen eens een AV, altijd een AV!

Succes met je keuze!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 07:47

Karrimh op bokt is tweevoudig europees kampioen geworden met een AVS. Daarnaast is zij Lspringen/L SGW, ze rijdt endurance en Z2 dressuur. Hoe bedoel je "veelzijdig"?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:31

Ja maar ik raad inderdaad ook aan om eerst eens kennis te maken met een AV en er ook een tijdje mee om te gaan aangezien ik duidelijk heb gezien de laatste jaren dat niet iedereen met het gevoelige karakter van de AV om kan gaan.
Dat zou of een super samenwerking kunnen worden of een dagelijkse strijd...

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:51

ook ik ben sinds enkele maanden de trotse eigenares van mijn eerst AV. Het begin was niet makkelijk en helemaal anders dan de drie andere die we hebben, nochtans zit daar ook wat pit in. Het lijkt wel alsof ik helemaal opnieuw ermee moest leren omgaan, maar nu na een maand of vier geduld te hebben lijkt alles heel goed op zijn plooi te vallen en ben ik als nooit tevoren fan van een AV.

Ik zou het je zeker aanraden maar probeer eerst wat ervaring op te doen

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:35

sofie123 schreef:
Een arabier vinden die goed kan springen is hetzelfde als een naald in een hooiberg zoeken. Je kan geluk hebben, maar het is niet gemakkelijk.

Uh pardon Verward Beweer jij nu dat arabs niet kunnen springen Verward

Sorry hoor maar wat kort door de bocht en klinkklare onzin. Ik heb zelf een AV die springt als een tijger en echt nooit weigert, hij is super handig met springen en kan met gemak over de 1.30 m. springen! Hij vind het ook vreselijk leuk en trekt zelf naar de hindernis en schat ook zelf de afstanden in enzo en maakt hindernissen zelf passend. Ik hoef alleen maar te zitten en beetje te sturen en goed meegaan in de beweging.

Ik ken verder genoeg AV's die goed kunnen springen en het ook heel erg leuk vinden.

Ik denk dat de TS goed moet nadenken wat ze nu precies voor paard wil en kijken of de AV ook een paard is wat bij haar past. Juist de AV is een super koel en dapper paard maar het ligt ook wel erg aan de ruiter hoe hij zich zal ontwikkelen. Ik zelf zou Omar voor geen enkel ander ras inruilen want ik heb er een topknol aan en een super veelzijdig paard. Ik dressuur, spring en rij endurance met Omar.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:37

Soleil_Lover schreef:
Ik zou een ras willen waar arabier in zit.
Kruising dus.
Maar zoals ik al zeg : "Ik zou liever een puur arabisch volbloed" willen hebben.

Verward Nors opkijken

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:58

ik deel mijn mening wel een beetje met Sofie123, het is inderdaad niet erg makkelijk om een goede AV te vinden die tussen de paarden zijn mannetje kan staan in een springparcours (daar zijn ze van origine niet voor gefokt)! Uiteraard zijn er wel AV die super goed kunnen springen,maar zodra je op zoek gaat naar een AV voor de springsport zijn ze wel erg moeilijk te vinden (zelf ben ik een verwoed springruiter geweest, en mijn droom is om tzt ooit nog een keer tussen de paarden te kunnen springen met een AV, ik hoop dan ook van ganze harte dat ons "kleine"dametje zich hiervoor laat lenen)! Knipoog

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:45

De TS zei dat ze op zoek is naar een 'springpaard' recreatiepaard. Ik heb niet het idee dat TS er zware springparcours mee gaat starten, dat moet een arab prima aankunnen. Tuurlijk hebben ze hun lengte niet mee en wordt het in een erg hoog parcours natuurlijk best moeilijk. Op de jumping sprongen ze 1.60 m Bloos!

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 16:58

Beetje vaag allemaal, je wilt een kruising maar toch liever een volbloed.
Ik zou zeggen ga eens op onderzoek uit, ga op zoek naar de Arabisch Volbloed, in levende lijve en ja ook uit boeken kan je er veel over leren.
Ze zijn erg leergierig, gevoelig en worden graag met respect behandelt, maarja wie niet.
Wij hebben er ook eentje die graag springt, leuk dressuurd, super braaf is in het bos leuk en veelzijdig paard, niet gemakkelijk dat niet maar als je er mee om weet te gaan een super paard.
Kijk ook eens naar je eigen karakter en ga na of dát samen gaat met het karakter van een arabier.
Ga eens naar een wedstrijd waar veel of nog beter alleen maar arabieren komen.
Je zult verbaasd staan van de rust die er heerst.( tenminste dat is mijn ervaring)
Succes met je zoektocht en laat je goed voorlichten

groet Karen