Tja, ik vind het moeilijk. Als je er een uitzoekt met een correcte, niet te lange rug en een goede beenstand, moet het denk ik geen probleem zijn, MITS je hem over zijn rug kan rijden.
En daar zit 'm nou net de kneep: dat is bij een heeeleboel Friezen nou juist erg lastig. Ikzelf heb daar heel veel moeite mee (gehad) met mijn Fries. En nog: als er iets spannends gebeurt is zijn eerste reactie: rug strak en kop erop. Dat zit er toch echt een beetje in. En juist een strakke, weggedrukte rug is niet geschikt om een ruiter te dragen (en ik kan je vertellen, het zit ook echt voor geen meter, voor mijn eigen rug is het ook niet goed...)
Ben je echt een friezenfan? Anders zou je ook bijvoorbeeld eens aan een Tinker, of een Welsh Cob, grote maat Haflinger of Fjord o.i.d. kunnen denken. Die hebben vaak wat meer ribbenwelving en passen dus eerder bij iemand met lange benen dan je soms zou denken. Mijn Fries is erg smal en daar heb ik (1.75 m) al weleens last mee, ik heb te weinig houvast en mijn enkels komen onder zijn buik uit, ookal is hij zo´n 1.65m. Dat probleem had ik bij mijn verzorgfjord (1.47 m) toen niet.
Ach je weet soms toch niet wat je tegen het lijf loopt. Een leuke kruising kan ook geweldig zijn. Iemand op bokt heeft een kruising ClydesdalexFries. Dat zou nou een ideaal paard voor mijn vriend zijn. Die is maar 1.88m maar heeft ontzettend lange benen (zolang dat zijn onderbenen bijna helemaal omder mijn paard uit steken als hij rijdt
) en weegt 90kg. Ook rijdt hij nog niet zo lang, dus dan is een betrouwbaar paard wel fijn (ik weet niet of dit paard ook inderdaad zo kalm is, maar daar ga ik voor het gemak maar even van uit). Zo zie je maar, op ieder potje past een dekseltje.