Wat voegt de hengst Broere Obelisk precies toe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urbs

Wat voegt de hengst Broere Obelisk precies toe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 22:01

Hey allemaal,

Ik rij een Jazz merrie en ze is dit jaar gedekt door Broere Obelisk, nu vraag ik me af welke verbeteringen Broere Obelisk meegeeft aan het veulen.
Mijn merrie heeft een mooie ruime draf maar haar galop is wat kort en het is al helemaal niet 'veerkrachtig', ik zou deze punten dus graag verbeteren. Is Obelisk dan een goede keuze?

P.s. Wie heeft er wat verstand van genetica? Ik ben erg benieuwd wat voor veulentje het wordt en welke kleur. Wat is overheersend, een vos (merrie) of zwart (Obelisk)?

Groetjes!
Lyte

dyaco

Re: Wat voegt de hengst Broere Obelisk precies toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:05

ligt ook aan wat de kleuren van de ouders van beide dieren zijn !

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:06

In de meeste gevallen geeft Obelisk een goed karakter door!

(daar zijn de meningen wel sterk over verdeeld, maar ik heb er heel wat gezien en bijna allemaal een heel makkelijk karakter)

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 22:13

Talente zelf heeft -ondanks dat ze een Jazz is- een enorm betrouwbaar karakter. Ze doet geen vlieg kwaad en is zelfs wat grof gebouwd omdat haar moeder ook een fors type kwpn is met een gouden karakter.

Wat de kleuren betreft:

Moeder Talente: bruin
Vader Talente (Jazz): vos
Talente: vos

Obelisk: zwart (ouders weet ik niet)

Zullen we wel niet veel wijzer van worden. Clown

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:24

als bij obeliks een vos gen in zit is de kans groot dat er eventueel een vos uit komt aangezien bij de merrie de vader vos is en waarschijnk de moeder of vader van de moeder van talente ook vos in zit of een dominate kleur vos gen bij jazz zit
Snap je het nog ben erg moeilijk met dingen uitleggen
Anders kan je vast wel in de bieb er een boek huren of google rond

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:39

Hallo Lyte,

Ik heb je ook een email gestuurd naar je.

Een halfzus van jouw paard is donkerbruin en heeft alleen een wat stekelharig hoofd. Moeder Irma is bruin. Vader van de moeder is Souvenir en is vos.
Misschien kan dyaco je dan meer vertellen?

Antje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:47

Ik heb wel eens gelezen dat Obelisk geen 'vosgen' bezit, d.w.z dat hij alleen bruine, donkerbruine of zwarte nakomelingen brengt(en mogelijk wel schimmel bij een schimmelmoeder).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:37

dyaco schreef:
als bij obeliks een vos gen in zit is de kans groot dat er eventueel een vos uit komt aangezien bij de merrie de vader vos is en waarschijnk de moeder of vader van de moeder van talente ook vos in zit of een dominate kleur vos gen bij jazz zit

punten en hoofdletters aanbrengen in je verhaal wilt ook wel eens helpen. Knipoog

Wat dyaco zo krom omschrijft is dat vos recessief is. Vos komt alleen naar buiten als dit de enige genen zijn die een paard meekrijgt en dus draagt. Vos x vos wordt dus altijd vos. zwart x zwart is vos of zwart. De merrie draagt het vosgen, omdat Jazz deze sowiezo meegeeft. Ik weet niet of Obelisk homosygoot is, anders heb je 25% op vos en de het overige evenredig verdeeld over bruin en zwart. Maar hoe dan ook, op kleur moet je nooit fokken!

Schimmel is dominant dus als 1 gen wordt meegeven is de kleur van het veulen altijd schimmel, ongeacht de kleur van de andere ouder.

Wat betreft Obelisk een juiste keuze, Obelisk vind ik niks aan. Hij is lang en slungelig, een hakketrekker en toont weinig uitstraling. icm met Jazz zou ik vrezen voor het achterbeen en de hals(aanzet).

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:44

Ik vind het nog niet zo verkeerd juist wat hals betreft kan obelisk nog wel wat verbeteren bij jazz.
Het lenige en werkbaarheid van Obelisk en beweging en uitstraling van Jazz.
Ik mag beide hengsten wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:46

Hoi Lyte,

Ik ken de merriestam vrij goed. Ken je merrie nog als veulen. Obelisk zou ik nooit doen. Denk goed aan de maat! Ik zou persoonlijk eerder naar Oscar bijv. gaan.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 01:54

Huilen Welke eigenschappen gaat Obelisk verbeteren??
Wacht het veulen af en je hebt het antwoord grotendeels. Huilen
Ik ben bang van alleen de kleur, als je van donker houdt. Cool Cool

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 11:50

Ik dacht zelf ook aan Oscar maar ik rij bij een fokker en de staleigenaar bepaalt welke hengst het wordt. Ik ben nog niet zozeer bang voor de maat maar wel voor het achterbeen/galop. Ik hoopte op meer veerkracht in de galop omdat Talente dit mist maar ik begrijp dat Obelisk daar dus niet om bekend staat.

Citaat:
Maar hoe dan ook, op kleur moet je nooit fokken!

Dat weet ik, ik vind de kleur ook niet zo belangrijk maar ik ben gewoon ontzettend nieuwsgierig! Ze is al drachtig en verwacht haar veulen over ongeveer 3 maanden dus kleur heeft bij de keuze van de hengst helemaal niet meegespeeld. Dat neemt niet weg dat ik zwart een enorm mooie kleur vind voor een paard, en vos vind ik minder. (maar ik rij nu dus een ongelofelijk lieve vosmerrie Knipoog)

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 11:51

Citaat:
Ik ken de merriestam vrij goed. Ken je merrie nog als veulen. Obelisk zou ik nooit doen. Denk goed aan de maat! Ik zou persoonlijk eerder naar Oscar bijv. gaan.

Wat leuk dat je Talente nog als veulen kent! Heb je ook op stal Alberts gereden of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 15:21

Als ze nog steeds van de fokker is die haar gefokt heeft, zou ik maar niet zo veel meer nadenken Haha!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:26

-> F-AM

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:42

Sammie schreef:
dyaco schreef:

punten en hoofdletters aanbrengen in je verhaal wilt ook wel eens helpen. Knipoog

Wat dyaco zo krom omschrijft is dat vos recessief is. Vos komt alleen naar buiten als dit de enige genen zijn die een paard meekrijgt en dus draagt. Vos x vos wordt dus altijd vos. zwart x zwart is vos of zwart. De merrie draagt het vosgen, omdat Jazz deze sowiezo meegeeft. Ik weet niet of Obelisk homosygoot is, anders heb je 25% op vos en de het overige evenredig verdeeld over bruin en zwart. Maar hoe dan ook, op kleur moet je nooit fokken!

Schimmel is dominant dus als 1 gen wordt meegeven is de kleur van het veulen altijd schimmel, ongeacht de kleur van de andere ouder.

Wat betreft Obelisk een juiste keuze, Obelisk vind ik niks aan. Hij is lang en slungelig, een hakketrekker en toont weinig uitstraling. icm met Jazz zou ik vrezen voor het achterbeen en de hals(aanzet).

En hoe verklaar je dan dat mijn instructrice uit haar schimmelmerrie een zwarte heeft gefokt van de donkerbruine Rubiquil??? en nee het is niet een heeeel donkere schimmel en dat wordt hij ook niet meer, het is echt een zwarte.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:51

Dat kan, dan is dat gen niet doorgegeven. Schimmel bij een heterosygoot is 50% kans op een schimmel. De andere 50% is effen kleurig. Homosygoten (zoals Uniform) geven altijd het schimmelgen mee. Deze Rubiquil heeft het schimmelgen niet, en kan het daarom ook niet doorgeven.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:24

asjemenou schreef:

(daar zijn de meningen wel sterk over verdeeld, maar ik heb er heel wat gezien en bijna allemaal een heel makkelijk karakter)

Alleen op een goed karakter kun je niet rijden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:17

Desire schreef:
En hoe verklaar je dan dat mijn instructrice uit haar schimmelmerrie een zwarte heeft gefokt van de donkerbruine Rubiquil??? en nee het is niet een heeeel donkere schimmel en dat wordt hij ook niet meer, het is echt een zwarte.

Een schimmel hoeft het gen niet door te geven, als hij heterozygoot is. Dan had hij het gen ook maar 'enkel' en geeft hij net de andere 'kleur' door.

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:54

Ik heb zelf een 3 jarige merrie van Obelisk uit mijn Amethist vosmerrie.

Bij de hengstenhouder hebben ze tegen mij gezegd dat uit Obelisk geen vos kan komen.
(De vader en moeder en opa van mijn merrie zijn vos.)
Toen mijn veulen geboren werd was ze lichtbruin maar naar mate ze ouder werd is ze steeds donkerder geworden en ze is nu heel donkerbruin met kopersnuit. Ik ken meerdere Obelisk afstammelingen ook uit vosmerries maar die zijn allemaal donkerbruin of zwart.

De minder sterke punten bij mijn merrie zijn dat ze nogal compact gebouwd is en niet zo'n sterk achterbeen heeft.
Voor zo ver ik het nu bij mijn 3 jarige kan zien staat ze goed in het rechthoeksmodel en heeft ze zeker een beter achterbeen dan haar moeder.
Verder beweegt ze met veel veerkracht maar dat heeft ze ook van haar moeder.
Ik ben in ieder geval nog steeds blij met mijn keuze voor Obelisk!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:20

ceasario schreef:
asjemenou schreef:

Alleen op een goed karakter kun je niet rijden.

Op een alleen een goed achterbeen ook niet,
en op een mooie hals ook niet, enz enz!

Snap je reactie niet helemaal.
Ze vroeg naar wat Obelisk toevoegd en imo is dat vaak een goed karakter, is toch een vrij normaal antwoord?
Ik weet ook wel dat er meer bijkomt dan alleen een goed karakter, maar een paard kan nog zo perfect van bouw en beweging zijn, als ie niet meewerkt heb je er ook niks aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:25

asjemenou schreef:
[

Ze vroeg naar wat Obelisk toevoegd en imo is dat vaak een goed karakter, is toch een vrij normaal antwoord?
Ik weet ook wel dat er meer bijkomt dan alleen een goed karakter, maar een paard kan nog zo perfect van bouw en beweging zijn, als ie niet meewerkt heb je er ook niks aan.

Met karakter kom je juist het verst. Een paard kan nog zo normaal bewegen, nog zo oncourant model hebben. Als ie graag wil, kom je een heel eind.

In mijn ogen staat karakter op nr 1.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:22

Obelisk is homozygoot zwart. Ik heb een zwartbruin Obelisk merrieveulen uit een vosmerrie van Kimberley. Mijn veulen heeft een beter karakter dan haar moeder. Obelisk geeft over het algemeen het goede karakter door. Verder galoppeert mijn veulen beter dan haar moeder en staat haar hals er meer op, mijn merrie heeft een horizontale hals. Verder staat mijn veulen super recht en mooi hard op de beentjes. Dit zegt de hoefsmid ook. Verder is mijn veulen heel groot, terwijl mijn merrie 'maar' 1.66m is, mijn veulen wordt groter, dat zeg ik niet alleen maar alle paardenkenners die haar gezien hebben. Je krijgt dus in ieder geval een donker veulen. Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:22

Pipo schreef:
asjemenou schreef:
[

Met karakter kom je juist het verst. Een paard kan nog zo normaal bewegen, nog zo oncourant model hebben. Als ie graag wil, kom je een heel eind.

In mijn ogen staat karakter op nr 1.

Ik vind karakter ook het allerbelangrijkste, daarom melde ik dat ook meteen, maar werd niet echt gewaardeerd had ik het idee.

Lelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:27

Hij geeft een mooie sterke galop door, wij dekken al een aantal jaar met hem. de nakomelingen hebben een alle drie de gangen, ruim en sterk. En dat van het brave karakter ben ik het mee eens heelbraaf en dat vind ik wel belangrijk.