Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

dyaco schreef:als bij obeliks een vos gen in zit is de kans groot dat er eventueel een vos uit komt aangezien bij de merrie de vader vos is en waarschijnk de moeder of vader van de moeder van talente ook vos in zit of een dominate kleur vos gen bij jazz zit
Snap je het nog ben erg moeilijk met dingen uitleggen
Anders kan je vast wel in de bieb er een boek huren of google rond

Welke eigenschappen gaat Obelisk verbeteren??
Citaat:Maar hoe dan ook, op kleur moet je nooit fokken!
) Citaat:Ik ken de merriestam vrij goed. Ken je merrie nog als veulen. Obelisk zou ik nooit doen. Denk goed aan de maat! Ik zou persoonlijk eerder naar Oscar bijv. gaan.
Sammie schreef:dyaco schreef:als bij obeliks een vos gen in zit is de kans groot dat er eventueel een vos uit komt aangezien bij de merrie de vader vos is en waarschijnk de moeder of vader van de moeder van talente ook vos in zit of een dominate kleur vos gen bij jazz zit
Snap je het nog ben erg moeilijk met dingen uitleggen
Anders kan je vast wel in de bieb er een boek huren of google rond
punten en hoofdletters aanbrengen in je verhaal wilt ook wel eens helpen.
Wat dyaco zo krom omschrijft is dat vos recessief is. Vos komt alleen naar buiten als dit de enige genen zijn die een paard meekrijgt en dus draagt. Vos x vos wordt dus altijd vos. zwart x zwart is vos of zwart. De merrie draagt het vosgen, omdat Jazz deze sowiezo meegeeft. Ik weet niet of Obelisk homosygoot is, anders heb je 25% op vos en de het overige evenredig verdeeld over bruin en zwart. Maar hoe dan ook, op kleur moet je nooit fokken!
Schimmel is dominant dus als 1 gen wordt meegeven is de kleur van het veulen altijd schimmel, ongeacht de kleur van de andere ouder.
Wat betreft Obelisk een juiste keuze, Obelisk vind ik niks aan. Hij is lang en slungelig, een hakketrekker en toont weinig uitstraling. icm met Jazz zou ik vrezen voor het achterbeen en de hals(aanzet).
asjemenou schreef:In de meeste gevallen geeft Obelisk een goed karakter door!
(daar zijn de meningen wel sterk over verdeeld, maar ik heb er heel wat gezien en bijna allemaal een heel makkelijk karakter)
Desire schreef:En hoe verklaar je dan dat mijn instructrice uit haar schimmelmerrie een zwarte heeft gefokt van de donkerbruine Rubiquil??? en nee het is niet een heeeel donkere schimmel en dat wordt hij ook niet meer, het is echt een zwarte.
ceasario schreef:asjemenou schreef:In de meeste gevallen geeft Obelisk een goed karakter door!
(daar zijn de meningen wel sterk over verdeeld, maar ik heb er heel wat gezien en bijna allemaal een heel makkelijk karakter)
Alleen op een goed karakter kun je niet rijden.
asjemenou schreef:[
Op een alleen een goed achterbeen ook niet,
en op een mooie hals ook niet, enz enz!
Snap je reactie niet helemaal.
Ze vroeg naar wat Obelisk toevoegd en imo is dat vaak een goed karakter, is toch een vrij normaal antwoord?
Ik weet ook wel dat er meer bijkomt dan alleen een goed karakter, maar een paard kan nog zo perfect van bouw en beweging zijn, als ie niet meewerkt heb je er ook niks aan.
Pipo schreef:asjemenou schreef:[
Op een alleen een goed achterbeen ook niet,
en op een mooie hals ook niet, enz enz!
Snap je reactie niet helemaal.
Ze vroeg naar wat Obelisk toevoegd en imo is dat vaak een goed karakter, is toch een vrij normaal antwoord?
Ik weet ook wel dat er meer bijkomt dan alleen een goed karakter, maar een paard kan nog zo perfect van bouw en beweging zijn, als ie niet meewerkt heb je er ook niks aan.
Met karakter kom je juist het verst. Een paard kan nog zo normaal bewegen, nog zo oncourant model hebben. Als ie graag wil, kom je een heel eind.
In mijn ogen staat karakter op nr 1.