[TI] moeilijk.... welke hengst dit jaar voor Katingka?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katingka

moeilijk.... welke hengst dit jaar voor Katingka?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 10:46

Hee Allemaal,

Waarschijnlijk laten we Katingka dit jaar weer dekken, athans, als de bevalling ed goed verloopt uiteraard. Ze heeft vorig jaar een prachtig veulen van Glenn ter wereld gezet, en is wederom weer drachtig van Glenn en in mei uitgerekend.

Maar nu komt het moeilijke punt, welke hengst gaat het dit jaar worden? Ik hoor graag jullie suggestie's en meningen.
Katingka is een zwart bonte 1ste premie ster merrie, 1.57m hoog. 3 goede gangen. Super karakter, wel een beetje een heethoofd maar wel goed werkbaar.

In het veulen wil ik maat houden, iets meer lengte in de hals kan geen kwaad maar is geen vereiste. Wat fijner hoofd is welkom maar ook geen vereiste. Hij moet wel goedgekeurd zijn bij het nederlands stamboek voor tinkers.

hieronder een foto van Kat en een foto van haar merrieveulen van 2006 Mystique Hope
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt Lachen

jacky2

Re: moeilijk.... welke hengst dit jaar voor Katingka?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:16

Ik vind dat ze een heel mooi veulen heeft gehad van glenn !

Zelf zou ik voor een vanner gaan dan blijft het groot maar iets grover,kwa exterieur.

Pablo vind ik erg mooi,maar er zijn veel goede gk vannerhengsten.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:40

Pablo dekt dit jaar geen merries van derden, dus die valt af...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:48

Chuck lijkt me een leuke keuze.

Trea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:12

Hey Daan,
Mijn keus weet je eigenlijk wel he Haha! , maar ik zal gaan voor Baggio mooi beenwerk (heeft kat ook). Is wat ranker als Kat maar wel onwijs mooi. Succes met je keuze, maar met zo'n mams komt er toch wel een mooi veulen uit Bloos .

XXTrea

Wobbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:28

Pff ik ben niet verdiept in de tinkers zoals je weet.. maar zoals Trea al zegt met zo een merrie kan dr weinig fouts uitkomen

(op een tijdbom na dan als ze dat van Mam's erven)

Ben heel benieuwd naar de 22ste... Wil je dit keer wat anders dan Glenn? Want als deze wederom weer bevalt netzoals Hope... Word het lastig of niet?

Su6 Daantje en tot morgen Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:33

Djenges, Baggio, Mr Yenkins.. Iets rijtypischer hengsten met voldoende hoogte.. Silas zal de gangen zeker steunen of verbeteren, maar is misschien wat kort naar je smaak..

Off topic: 3 veulens na elkaar? Zou niet mijn keuze zijn.. Nagelbijten / Gniffelen

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:22

Silas zou absoluut de gangen goed kunnen ondersteunen.. (hij heeft niet voor niks een 10 voor zijn draf gekregen Haha! en ook voor zijn karakter niet te vergeten)
Hij is wel iets compacter gebouwd dan baggio maar djenges verschilt niet veel....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:29

Chubby schreef:
Djenges, Baggio, Mr Yenkins.. Iets rijtypischer hengsten met voldoende hoogte.. Silas zal de gangen zeker steunen of verbeteren, maar is misschien wat kort naar je smaak..

Off topic: 3 veulens na elkaar? Zou niet mijn keuze zijn.. Nagelbijten / Gniffelen

Wat ik me afvraag, je hebt hier een pracht van een merrie. Mooi type en zeker zwaar genoeg, waarom dit dan weer teniet doen door er een vrij ranke hengst op te zetten? Dat is toch niet binnen het type fokken?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:57

Het is maar een voorstel Lonneke, gebaseerd op de wens hoogte en wat meer lengte..

Sommige mensen zien niks verkeerds in een wat rankere hengst Knipoog Alhoewel Mr Yenkins en Djenges i.i.g. geen Grais zijn, dus rank?!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:45

O er zijn zoveel leuke hengsten Cool , maar denk idd dat Mr Yenkins erg mooi zou passen *LOL*

http://www.destoeterij.nl/Yenkins.htm (in het echt is ie mooier Knipoog )

Het veulen dat je laat zien vind ik op zich erg mooi Ja, maar persoonlijk toch wel iets te fijntjes Bloos (
Al moet je natuurlijk nog altijd zien hoe t uitgroeid Knipoog

Veel succes met je zoektocht!!

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:59

Ik ben het met Lonneke eens. Je hebt een prachtige merrie met zo te horen veel kwaliteiten. Ik zou zeker een rastypische hengst gebruiken met een goede draf! Door gebruik te maken van een lichtere hengst zul je misschien wat meer beweging krijgen, maar mijns inziens doet het veel af aan het prachtige exterieur van deze merrie. Zonde.

Dus ja, mijn advies; zoek een (zware) rastypische hengst met goed gangwerk om je fokdoel te realiseren.

Wobbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:50

Dat is denk ik ook het doel,
Zowieso denk ik de voorkeur voor Zwartbont..of niet Daan? En idd. het is een mooie stevige merrie en dat vind ik een een kwaliteid van haar en ik vind dus een echte stevige Rastypische hengst met veel knie-actie een goede oplossing maar ik heb dan geen id. welke erbij zou passen? Glenn Haha!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:27

Love_Blinkey schreef:
Dat is denk ik ook het doel,
Zowieso denk ik de voorkeur voor Zwartbont..of niet Daan? En idd. het is een mooie stevige merrie en dat vind ik een een kwaliteid van haar en ik vind dus een echte stevige Rastypische hengst met veel knie-actie een goede oplossing maar ik heb dan geen id. welke erbij zou passen? Glenn Haha!

Mischien Offie?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:23

Mr. Yenkins!! Ja
Als je echt voor een rankere hengst ala Glen King Hill wilt gaan, kan je ook eens naar Seamus Diar kijken.

Ikzelf zou voor zo'n merrie als Katingka ook een minder ranke hengst kiezen om binnen het type te blijven. Collin of Gulliver zouden dan een leuke optie zijn.

Katingka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 15:06

Hee allemaal!

thnxx voor de reactie's.

Baggio is zeker een optie, niet alleen door zijn bouw ed maar hij heeft iets wat mij aanspreekt.
Het mag van mij ook gerust een zwaarder gebouwde hengst zijn, in ieder geval niet veel "luxer" dan Glenn om idd toch het type te behouden. Hope, haar veulen van afgelopen jaar is van Glenn en toch vrij fors.
Pablo had ik ook aan gedacht, maar die dekt idd dit jaar alleen eigen merrie's, dus die valt af.
Chuck heb ik ook aan gedacht, en blijft ook een open optie, het word alleen zo moeilijk gemaakt tegenwoordig met zoveel leuke hengsten Knipoog
Kleur van de hengst is onbelangrijk.
gelukkig komt de hengstenshow er ook weer aan, maar ik hoor graag ieders mening en advies.

@ caira: ze word dit jaar alleen opnieuw gedekt mits de bevalling en alles weer net zo makkelijk verloopt als vorig jaar, ze heeft er totaal niks onder geleden, en heeft ook totaal geen last van de dracht, blijft net zo fris, vrolijk en wakker als normaal. Vandaar dat ik vast rondkijk, dat als ik beslis haar weer naar een hengst te brengen, ik wel al besloten heb welke het word en dus de tijd heb om een bewuste keuze te maken.

groetjes Lachen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:53

Ik zou denken richting Chakotay, Silas en Drumshambo. Je hebt echt een leuke merrie die ook echt mooi van type is, ik zou dat er zelf in willen houden. Glenn vind ik al veel te licht eigenlijk, dat zie je ook terug in het veulen op de foto. Maar als je toch iets lichter wilt fokken maar niet té, dan zou Baggio ook zeker een goede optie zijn!