Welke hengst voor mijn duitse stamboek merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grandora

Welke hengst voor mijn duitse stamboek merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 09:18

Ik ben van plan om mijn merrie dit voorjaar te laten dekken. Nu wil ik graag ideetjes opdoen wat betreft de hengst. Mijn merrie staat ingeschreven bij het Rheinisches Pferdestammbuch. Haar vader is General I, welke een half broer is van Grannus. Aan vader's zijde voert ze dus vooral springbloed met Graphit en Grande in de bloedlijn. Haar moeder's bloedlijn voert zowel goede spring-als dressuur paarden, bv. Waechter v. Wicht en Glucksklee. Ik wil graag een dressuur gericht veulentje fokken, met een cool karakter en een sterk bewegings mechanisme. Ze heeft al een veulen van Royal Dance en ik dacht zelf nu aan Daddy Cool of Unee. Ook wil ik het liefst binnen het Rheinsiches stamboek fokken. Wie heeft hier meer ervaring mee of gewoon goede ideeeen? Laat een berichtje achter!

Toke

Re: Welke hengst voor mijn duitse stamboek merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 09:22

Best is dat je wel een goede standfoto van je merrie erbij zet, zo op een papiertje is het moeilijk te beoordelen...

Grandora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 09:54

Ok, bedankt voor de tip. Heb helaas geen foto bij de hand, ik zit namelijk op m'n werk. Ik zal proberen een beetje meer uit te leggen over mijn paardje, misschien helpt dat. Mijn merrie is redelijk rechtlijnig gebouwd (rechte schouder, vlakke rug) en ik zou graag meer ronde lijnen terugzien in het veulen. Ze beschikt over een enorme sprong en een mooi gangwerk, maar in het zwaardere dressuur werk vormt haar achterhand toch enigszins een probleem in dat ze er moeite mee heeft om deze mooi onder zich in te plaatsen (wat weer te maken zal hebben met haar bouw).Het is een beetje een heethoofd, maar ze is erg leergierig en een harde werker, met geduld krijg je alles met haar voorelkaar. Ze is 1.66m en ik wil graag een veulentje met maat, kleur is eigenlijk onbelangrijk, mijn merrie is zelf een schimmeltje. Ik hoop dat jullie hier al wat meer aan hebben.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:48

Grandora schreef:
Ik ben van plan om mijn merrie dit voorjaar te laten dekken. Nu wil ik graag ideetjes opdoen wat betreft de hengst. Mijn merrie staat ingeschreven bij het Rheinisches Pferdestammbuch. Haar vader is General I, Ook wil ik het liefst binnen het Rheinsiches stamboek fokken. Wie heeft hier meer ervaring mee of gewoon goede ideeeen?

Wij hebben pos. ervaring met Louis le Bon.
Zeker als je front wil hebben met goede afdruk.
Deze twee samen gaat lukken.

Afbeelding

Afbeelding

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:51

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:20

creool schreef:
Wat denk je van Rubin Royal? Staat o.a. bekend om het doorgeven van fijne karakters.

hier een filmpje: http://www.horse-gate.com/hengstvideos/index_tab_e.html

Ze wil er een die achter sterk is.
Moet je deze niet hebben, komt te veel op de voorhand.
Kun je ook zien bij het springen, bij allebei de hindernissen valt het paard haast bij het neerkomen op zijn bek.
De ruiterhand moet hem redden.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:47

Ik ken een tweetal Rubin Royal nakomelingen met alle twee een goed en sterk achterbeen gebruik en het op de voorhand lopen is mij ook nog niet opgevallen. Natuurlijk zegt dit niet alles, er zit 'gelukkig' ook altijd een moeder achter en.. de wijze van rijden zegt natuurlijk ook veel (op de voorhand lopen).

Kijk ook maar eens naar het profiel van Odin (hier op bokt). Romanov van haar is ook een Rubin Royal. Ook dit paard heeft prima achterbeengebruik en loopt niet op de voorhand.

Ik weet niet wat het nakomelingen rapport van Rubin Royal zegt.

Grandora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 13:16

Louis le Bon kon ik zelf helemaal niet, maar deze hengst is zeker interessant om eens na te checken. Bedankt! Verdere ideeen zijn nog steeds welkom.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:22

Dit topic moet eigenlijk naar EHK, maar dan moet je nog wel even de nodige informatie toevoegen over je merrie(zie charter EHK). Zodra je dat gedaan hebt verplaats ik dit topic voor je, anders gaat het op slot.

Grandora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 15:37

Voorlopig weet ik voldoende! Tnx...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:29

Dan kan dit topic dus op slot.