naamkeuze volgens moeder of vader?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

borderdan

naamkeuze volgens moeder of vader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 18:45

Hallo, ik hoop binnenkort een veulentje te hebben van mijn haflingermerrie.(is ondertussen 350 dagen drachtig) Ik heb ondertussen vernomen dat men normaalgezien een merrieveulen een naam geeft die begint met dezelfde letter als die van de moeder en als het een hengstenveulen is een naam die begint met de eerste letter van de vader.
Nu heb ik dit al een tijdje gevolgd en ik heb de indruk dat men niet altijd kijkt naar de beginletter van de moeder voor een merrieveulen. Is dit dan niet echt verplicht bij de Haflinger?
En past men dit enkel toe voor een hengstenveulen.

haffiegirl

Re: naamkeuze volgens moeder of vader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:02

Stel jou merrie heet Betty dan mag je het veulen een naam geven met een B of met welke letter dan ook als het een merrie is

Stel de vader heet Pietje dan moet het met de letter P beginnen als het een hengst is

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:17

klopt, vaak wordt voor een merrieveulen de eerste letter van de naam van de moeder gebruikt omdat het zo makkelijk te onthouden is o.i.d. Bij ons op stal wordt dit om deze reden gedaan, maar het is zeker niet verplicht.
Voor hengsten geldt wel dat het hengstveulen met de eerste letter van de vader moet beginnen Knipoog

aliluck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:37

wij doen zelf bij de haflingers op alfabet dit jaar beginnen met a dan b en dan c enz. de hengsten idd wel met de zelfde beginletter als de vader

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:09

De merrienaam is puur omdat ze dat in oostenrijk ook doen.
Bij onze oostenrijkse merrie doen we dit dus ook.
Bij mijn andere merrie niet.

Over het hengstveulen is het al gezegd

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:46

idd hengstje is t verplicht
en bij de merrie deden wij het, gewoon omdat we wel een leuke traditie vonden Lachen