het gaat mij niet om het verschil van die 25 of 50 of meer euro

als je fokt ben je algauw wat meer kwijt als er eens wat misgaat,
maar het gaat mij dus strikt om het principe!
Nu ik weer op hengstenjacht ben, vraag ik uiteraard ook dekgeld en dekcondities na.
Toevallig ook bij Dunbrody (die van Corinne Eisele).
Als hengsten staan momenteel op het lijstje voor Angel:
Dunbrody: 3 jaar, op dit moment nog niet ggk, nog geen nakomelingen 350€ 1 week stalling inclusief, daarna 7,5€/dag
Moes: sterhengst, 17 jaar (ofzo) reservekampioen, al verschillende nakomelingen gekend, dekgeld geloof 300€, 5€/dag en goedkope veterinaire begeleiding (10€/scan)
Longacre Bro, sterhengst, nakomelingen gekend, dekgeld 300€ stallingsgeld 5€/dag
Lancelot, nog niet ics ggk, mij nog geen nakomelingen bekend, dekgeld 300€ stallingsgeld 5€/dag
Mr Bandit, nog niet ggk, nakomelingen bekend, dekgeld 275
en dan niet op het lijstje, maar even ter aanvulling:
Mc Brynmore: 1ste en 2de premie, nakomelingen gekend, karakter en sportieve prestaties ook (je kan hem berijden in groep als je dat wilt vooraleer je je merrie laaat dekken), dekgeld 300, stallingsgeld eerste dekcyclus gratis, vervolgens 9€/dag
Nu vind ik de verschillen eigenlijk wel behoorlijk voor wat er voor eenzelfde dekgeld tegenoverstaat.
Eerst stond Dunbrody bovenaan mijn lijstje, maar eigenlijk vind ik zijn "prijs" niet in verhouding met wat je als fokker in de plaats krijgt. er zijn nog geen nakomelingen van hem bekend, noch prestaties (pas zadelmak),...
Terwijl je dus voor minder geld een dek van een sterhengst kan hebben waarvan er al verschillende mooie veulens rondlopen.
nogmaals, het gaat me niet om die 50 euro verschil

het gaat me gewoon om het principe dat ik voor een jonge, onbewezen hengst, niet meer geld wil uitgeven dan voor een gerenomeerd exemplaar.
Denken jullie hierover na eigenlijk en laat je het meespelen in je keuze?
ps: ik heb het vage gevoel dat het er nogal warrig staat, ik hoop dat jullie me snappen
Een keuze hoef ik niet te maken (gaat vrij lastig met een ruin...), maar ik snap je punt zeker en vind het ook onlogisch als ik de verhoudingen zo bekijk.
of bijvoorbeeld omdat hij in dezelfde straat staat
maar ik heb hier even alleen de ICS-goedkeuring laten meespelen omdat die voor mij van belang is