[TI] Dekgeld voor tinkerhengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Dekgeld voor tinkerhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 16:15

Even voor te beginnen duidelijkheid scheppen:
het gaat mij niet om het verschil van die 25 of 50 of meer euro Knipoog
als je fokt ben je algauw wat meer kwijt als er eens wat misgaat,
maar het gaat mij dus strikt om het principe!

Nu ik weer op hengstenjacht ben, vraag ik uiteraard ook dekgeld en dekcondities na.
Toevallig ook bij Dunbrody (die van Corinne Eisele).
Als hengsten staan momenteel op het lijstje voor Angel:

Dunbrody: 3 jaar, op dit moment nog niet ggk, nog geen nakomelingen 350€ 1 week stalling inclusief, daarna 7,5€/dag

Moes: sterhengst, 17 jaar (ofzo) reservekampioen, al verschillende nakomelingen gekend, dekgeld geloof 300€, 5€/dag en goedkope veterinaire begeleiding (10€/scan)

Longacre Bro, sterhengst, nakomelingen gekend, dekgeld 300€ stallingsgeld 5€/dag

Lancelot, nog niet ics ggk, mij nog geen nakomelingen bekend, dekgeld 300€ stallingsgeld 5€/dag

Mr Bandit, nog niet ggk, nakomelingen bekend, dekgeld 275

en dan niet op het lijstje, maar even ter aanvulling:
Mc Brynmore: 1ste en 2de premie, nakomelingen gekend, karakter en sportieve prestaties ook (je kan hem berijden in groep als je dat wilt vooraleer je je merrie laaat dekken), dekgeld 300, stallingsgeld eerste dekcyclus gratis, vervolgens 9€/dag

Nu vind ik de verschillen eigenlijk wel behoorlijk voor wat er voor eenzelfde dekgeld tegenoverstaat.

Eerst stond Dunbrody bovenaan mijn lijstje, maar eigenlijk vind ik zijn "prijs" niet in verhouding met wat je als fokker in de plaats krijgt. er zijn nog geen nakomelingen van hem bekend, noch prestaties (pas zadelmak),...
Terwijl je dus voor minder geld een dek van een sterhengst kan hebben waarvan er al verschillende mooie veulens rondlopen.

nogmaals, het gaat me niet om die 50 euro verschil Tong uitsteken
het gaat me gewoon om het principe dat ik voor een jonge, onbewezen hengst, niet meer geld wil uitgeven dan voor een gerenomeerd exemplaar.

Denken jullie hierover na eigenlijk en laat je het meespelen in je keuze?

ps: ik heb het vage gevoel dat het er nogal warrig staat, ik hoop dat jullie me snappen Bloos

grrr

Re: Dekgeld voor tinkerhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:39

Tsja, er is nogal wat verschil ja. Gisteren hoorde ik nog van iemand die vorig jaar haar merrie had laten dekken door een goedgekeurde hengst voor 150 euro. Ze moest dan dit jaar ook wel meer betalen...
Ik heb totaal niet naar het geld gekeken. Heb gewoon de hengst uitgezocht die ik bij Mirthe vond passen, en toen pas gehoord wat het dekgeld was. En ach, geld kost het toch, als je dan maar hebt wat je het liefste wil toch?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:46

Ik snap je helemaal hoor Haha! Een keuze hoef ik niet te maken (gaat vrij lastig met een ruin...), maar ik snap je punt zeker en vind het ook onlogisch als ik de verhoudingen zo bekijk.
Eigenlijk is het bij ieder ander stamboek zo dat een gerenomeerde hengst met goede nakomelingen of eigen prestaties een hoger dekgeld zal hebben dan een niet ggk exemplaar. Bij tinkers is me al eens vaker opgevallen dat dat niet zo is en dat zelfs nog niet ggk hengsten eenzelfde dekgeld hebben als hengsten met bewezen prestaties.
Maar ik denk dat ik daar wel een reden voor kan bedenken, namelijk hetzelfde als wat je ziet bij de prijzen van tinkers op zich. Daar zit ook over het algemeen genomen geen noemenswaardig verschil in de aankoopprijzen voor stamboek/register/papierloze paarden, en ik denk dat die tendens zich zo heel makkelijk doorzet op andere gebieden binnen de tinkers/ic's. Even bot gezegd 'Het is een tinkerhengst, DUS kost een dekking zoveel' daarbij niet gekeken naar wat een hengst gepresteerd heeft.
De stamboeken zullen hier echter weinig aan kunnen doen, dat is aan de hengstenhouders zelf. Je kunt de dekgelden voor ggk hengsten wel omhoog gooien, maar dan zullen de prijzen van de niet ggk hengsten net zo hard stijgen.

Ik moet inderdaad zeggen, als ik een merrie had zou ik dit zeker mee laten spelen en waarschijnlijk sowieso niet voor een niet-ggk hengst gaan. Voor een ggk hengst zou het dekgeld niet echt een rol spelen.

Maar nog wel even een kleine noot, er staat dat Mr. Bandit nog niet ggk is, dat is hij echter wél bij het NSvT Knipoog

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 16:54

uiteraard moet je eerst kijken naar welke hengst het best bij je merrie past Knipoog
ik zou zeker ook nooit zomaar een hengst kiezen omdat hij een stuk goedkoper is in dekgeld of bijvoorbeeld omdat hij in dezelfde straat staat

maar als je vergelijkbare hengsten hebt, dan vind ik dat je er wel eens naar kan kijken en vergelijken dus.
en meer geld geven aan een hengst die dat "in principe" niet waard is...

uiteraard ligt het ook wel wat anders Knipoog
ik hou de veulens zelf niet, maar wil ze verkopen
en dan kijk ik ook naar de geliefdheid van de hengst.
Voor een Dunbrodyveulen is er volgens mij wel markt in Frankrijk, Moes is niet zo gekend, maar velen vallen wel onmiddellijk voor hem als ze hem zien, ...

edit: alle hengsten worden dit jaar aangebracht bij de ICS en eerlijk gezegd verwacht ik dat ze allemaal zullen goedgekeurd worden of ik zou bepaalde veterinaire of andere dingen over het hoofd moeten zien.
Daar ga ik dan ook van uit door ze op mijn lijstje te zetten, als 1 ervan niet ggk wordt voor de dekdienst dan vliegt die zonder pardon van mijn lijst af Bloos Knipoog
Mr Bandit en Lancelot zijn idd beide al voor een stamboek ggk Ja maar ik heb hier even alleen de ICS-goedkeuring laten meespelen omdat die voor mij van belang is
uiteraard heb je gelijk en geldt ditzelfde wellicht ook voor de NSThengsten Ja

ik besef idd dat het stamboek hier weinig aan kan en zal doen en juist daarom zou ik het eigenlijk principieel verkeerd vinden om bv voor Dunbrody (ik gebruik nu elke keer dit voorbeeld, maar hetzelfde geldt voor een andere hengst!) meer geld te geven. omdat ik juist denk dat de merriehouders hier "op hun strepen moeten staan".

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:56

Ik ben het wel met je eens dat het vreemd is dat je voor een nog niet eens ggk hengst evenveel moet betalen als voor een ggk hengst. En als je daar wat tegen wilt doen, zullen de merriehouders dat moeten doen denk ik ja. Maar of dat helpt???

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:59

Ach het werkt al 8 jaar zo. En mensen betalen het toch wel.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:03

Had Dunbrody niet een leuk bijzonder kleurtje? Dan zal daarom die prijs gezet zijn? Ik heb gekeken naar dekgeld van andere hengsten, vond dat het dekgeld van mijn hengst, vergeleken met sommige anderen vorig jaar duidelijk te laag stond. Zijn dekgeld was lager dan van een paar niet ggk dekhengsten. Ik heb ook gekeken naar type, kleur, wsch homozygoot zijn en goedgekeurd bij 2 stamboeken.
Vinden mensen het dekgeld te hoog, soit, hij staat in ieder geval dit jaar nog ter dekking om merriehouders in ieder geval dit jaar nog een kans te geven op een nakomeling van hem, echt een kans heeft hij na zijn dubbele goedkeuring van vorig jaar niet gehad, i.m.o.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 17:11

hij is niet bont, maar wel erg sabino, dus stekelharig zwart, waardoor hij blauwachtig oogt.
dat vind ik idd een pluspunt. maar aangezien hij voor de rest nog niks bewezen heeft.

ik weet niet hoeveel het dekgeld van drum bedraagt, maar hém zou ik nu bijvoorbeeld wel in een hogere prijsklasse plaatsen idd, door het vosbonte, homozygoot en bovendien ook gewoon doordat het een hengst is die enorm in het oog springt, hij is groot en heeft toch ontzettend veel massa. én er zijn een boel nakomelingen van hem bekend. én zoals je zegt: ggk bij beide stamboeken wat ik toch ook als een extra beschouw Ja

Stel dat je nu Dunbrody vergelijkt met Drum, dan brengt Dunbrody eigenlijk alleen zijn kleurtje (wat dan nog geeneens bont is) mee als troef.

caira: ik snap wel dat ik in mijn eentje weinig kan doen Clown
maar ik vroeg me gewoon af of ik de enige was die daarover viel of die het opviel.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:22

Het was mij inderdaad ook al opgevallen,
ook jonge hengsten die net goed gekeurt zijn en nog niets bewezen hebben vond ik bij een aantal het dekgeld behoorlijk hoog.
En inderdaad hengsten die niet goedgekeurd zijn en dan toch een hoog dekgeld vragen vind ik echt te gek,

Lonan staat ook ter dekking, maar voor een veel lager bedrag als hier genoemt staat. tevens is er een max van 2 merries dekken. (ik doe het puur om zijn mannelijkheid wat meer naar boven te halen, aangezien hij volgend jaar weer naar de keuring gaat)
maar het is hier dus geen must hoor. vorig jaar heb ik 2 merrie`s afgekets, omdat ik dacht dat ie niet zou dekken, maar gelukkig weet ik nu wel dat ie het doet.

Voor drum zou ik ook een hoger dekgeld willen betalen als voor de gem, dekhengst. puur om wat al genoemd is. garantie op bont en hij is vosbont.

Ook vind ik het verschil in stalgeld best groot moet ik zeggen.

Maar zolang mensen het betalen zal het niet veranderen hoor. en stamboeken kunnen er inderdaad weinig aan veranderen.

Het verschil met de veulens is net zo, maar dat gaat in de toekomst echt wel veranderen, vooral wanneer er meer lijnen komen om te vergelijken enzo. nu kan dat nog niet echt,

Ik weet dan wel wie de opa is van Biggels maar er zijn er toch veel die dat niet weten, dus tja voorlopig zal dat nog altijd blijven, tot de fokkerij verder is.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:10

Wat ik wel zie is dat het dekgeld van de jonge hengsten waarvan de ouders bekend zijn wat hoger ligt dan dat van hengsten waarvan geen ouders bekend zijn. Dit vind ik een pluspunt.

Prestaties met een tinkerhengst... moeilijk, zeker in de sport. Met een Baggio, ja, die is meer gebouwd voor de sport, met een Drum, nee, die zie ik niet zo een dressuurproefje of springparcousje lopen. Niets mis mee verder, maar om prestatie dan mee te laten wegen in het dekgeld vind ik niet eerlijk.

Nakomelingen, wanneer je als hengst een behoorlijk aantal goed-geprimeerde veulens hebt, en dan bij voorkeur ook oudere veulens die zich ook al hebben kunnen laten zien met nafok of prestatie... Ja dan is een hoge prijs logisch.

Ik denk echter wel dat iedereen andere criteria heeft in het kiezen van een hengst, denk alleen al zwaar-rijtypisch. Er is gelukkig voor ieder wat wils binnen de stamboeken...

Overigens zou ik ook geen niet-ggk hengst gebruiken voor Lisje....

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:17

Drum doet tegenwoordig ZZ-bospad, een hele prestatie Lachen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:38

WenK schreef:
Prestaties met een tinkerhengst... moeilijk, zeker in de sport. Met een Baggio, ja, die is meer gebouwd voor de sport, met een Drum, nee, die zie ik niet zo een dressuurproefje of springparcousje lopen. Niets mis mee verder, maar om prestatie dan mee te laten wegen in het dekgeld vind ik niet eerlijk.

Nakomelingen, wanneer je als hengst een behoorlijk aantal goed-geprimeerde veulens hebt, en dan bij voorkeur ook oudere veulens die zich ook al hebben kunnen laten zien met nafok of prestatie... Ja dan is een hoge prijs logisch.

Met prestaties bedoel ik eigenlijk ook de nakomelingen, niet de sport, staat er een beetje krom.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:10

Interessante discussie! Heb er op dit 'moment' nog weinig aan toe te voegen, maar ga hem wel even volgen Ja

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 07:16

ZZ-bospad Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Is wel een interessant punt, Frenia.
Het (weinige) verschil tussen de dekgelden voor GGK/niet-GGK is eigenlijk wel vreemd ja, tenslotte moet een hengstenhouder er veel voor doen om zijn/haar hengst GGK te krijgen, daar mag dan ook wat tegenover staan, vind ik.

Ik zou persoonlijk ook niet gauw fokken met een niet-GGK hengst (om diverse redenen), en ik zou de keuze van de hengst ook totaal niet af laten hangen van het dekgeld. Ik kies een hengst, en ga daarna pas kijken wat z'n dekgeld is én waar hij staat (en dan manlief overtuigen dat we toch echt naar Verweggistan moeten voor die ene speciale hengst Clown ). Dat de door mij voor komend jaar gekozen hengst mét bontgarantie is, was een leuke verrassing Haha! , maar zeker geen doorslaggevende factor.

Maarrrr, ik ben het met je eens, dat die soms best grote verschillen in dekgeld vreemd zijn.
Zolang de merriehouders voor een niet-GGK hengst evenveel dekgeld willen betalen als voor een GGK, zullen die verschillen er ook wel blijven, denk ik ...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 07:28

Keeva schreef:
Ik zou persoonlijk ook niet gauw fokken met een niet-GGK hengst (om diverse redenen),.

Waarom niet? Van de meeste goed gekeurde hengsten zijn nog niet genoeg nakomelingen bekend om daar echt naar te kijken bij de hengst keuze. Wat is dan de reden om alleen met goedgekeurd te fokken? Dit jaar is voor het eerst een hengst afgekeurd op rontgen, maar dat gebeurd dus ook maar zelden. Spermaeisen zijn ook minder geworden.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 08:04

Omdat ik een rontgenologische keuring toch wel van toegevoegde waarde vind, je sluit daarmee een aantal dingen toch (gedeeltelijk) uit. Bovendien wil ik graag stamboekveulens fokken, omdat "mijn" veulens voor de verkoop zijn en omdat ik vind dat mijn beide merries iets bij te dragen hebben aan de handhaving/verbetering van het ras Knipoog

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 09:26

Caira schreef:
Dit jaar is voor het eerst een hengst afgekeurd op rontgen, maar dat gebeurd dus ook maar zelden. Spermaeisen zijn ook minder geworden.

Correctie: er zijn al eerder hengsten afgekeurd op röntgenfoto's.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:14

Echt? daar ben ik dan erg nieuwsgierig naar!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:31

Citaat:
Van de negen hengsten mochten er 6 door naar de volgende ronde en werden onderworpen aan een grondige klinische keuring door Drs. P. de Vries.

5 hengsten mochten door naar de 2 de bezichtiging. Bij de "tweede bezichtiging" wordt de hengst nogmaals voorgebracht en vindt een beoordeling plaats door de jury in bijzijn van de veterinair.

Voor drie hengsten viel het doek. De overgebleven 2 hengsten werden röntgenologisch bekeken.

Killarney van de Heesbeense Hoeve van eigenaar Kivits haalde de eindstreep. Deze hengst mag begin maart voor een spermaonderzoek naar Utrecht en zal daarbij dan aan de gestelde sperma-eisen moeten voldoen om zijn goedkeuring als dekhengst te verkrijgen.

Even 1 voorbeeldje opgezocht in het archief Knipoog

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:46

Caira schreef:
Keeva schreef:
Ik zou persoonlijk ook niet gauw fokken met een niet-GGK hengst (om diverse redenen),.

Waarom niet? Van de meeste goed gekeurde hengsten zijn nog niet genoeg nakomelingen bekend om daar echt naar te kijken bij de hengst keuze. Wat is dan de reden om alleen met goedgekeurd te fokken? Dit jaar is voor het eerst een hengst afgekeurd op rontgen, maar dat gebeurd dus ook maar zelden. Spermaeisen zijn ook minder geworden.

Betekend het feit dat WEINIG hengsten worden afgekeurd op rontgen dat de rontgen niets voorstelt of dat de kwaliteit hengsten goed is?

Verder ben ik het met Keeva eens.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:45

Ja dat vraag ik me dus af. Ik heb voor mijn studie onderzoek gedaan en heb ontdekt dat OCD ( wat één van de grootste redenen is dat hengsten rontgenologisch afgekeurd worden) vrijwel niet bij koudbloeden voorkomt. Dus misschien heeft dat er ook iets mee te maken?

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:15

WenK schreef:
Betekend het feit dat WEINIG hengsten worden afgekeurd op rontgen dat de rontgen niets voorstelt of dat de kwaliteit hengsten goed is?

Het houdt in dat de jury haar werk goed doet Knipoog En die hengsten die er toch doorslippen, vallen 'door de mand' met de Röntgenfoto's.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 14:24

ik ga dus volledig mee met keeva wat betreft het niet laten dekken door een niet-ggk hengst.
wat afstamming betreft kan je er idd nog helemaal niks van zeggen, en een niet ggk kan even mooi en goed zijn als eentje die wel ggk is,
MAAR ik ben niet voor niets met mijn merries bij een stamboek gegaan, uiteindelijk wil ik graag stamboekveulens mét bekende afstamming hebben (om te verkopen).
Ik zet die om te verkopen ook tussen haakjes, uiteraard wil ik mijn veulens graag voor een zo hoog mogelijke prijs verkopen, maar ik vind ook gewoon dat het bijhouden van een stamboek een pluspunt is en als ik dus mensen zie die met hun tinkermerrie fokken, dan ga ik erg zagen om toch die merrie aub te laten registreren bij een stamboek en er een stamboekhengst op te zetten. Ik vind het bestaan van een stamboek belangrijk en dit is deels ook mijn manier om dat te ondersteunen!

*blub* ik weet niet wat ik de laatste tijd heb, maar volgens mij staat het er alweer erg wazig Verward
gelieve mij te vergeven Knipoog

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 14:27

overigens vond ik het röntgen en sperma-onderzoek bij het nst altijd een pluspunt tgo de ICS Knipoog

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:27

heb het al gevonden