arabische dekhengst.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu_

arabische dekhengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 17:07

hallo!

k heb 2 verzorgpaarden, en ze worden allebei in april gedekt!
Door een hele mooie witte arabier!

Die twee arabieren zijn ook wit.

Maar weten jullie mischien welke hengst ik bedoel?
Want de eigenaar wist zn naam niet meer Clown

Ik ben heel benieuwd!

alvast bedankt Lachen groetjes eline

Sisco4life

Re: arabische dekhengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:08

erg apart dat de eigenaar zijn naam niet weet Clown

Verder lopen er genoeg witte arabische dekhengsten rond dus succes Haha!

Essiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:09

Normaal als eigenaar weet je de naam van de hengst waar je mee dekt wel neem ik aan Nagelbijten / Gniffelen
Maar goed er zullen vast wel aardig wat witte hengsten zijn dus..

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 17:10

Ja, ze wist het niet meer.. Maar het stond wel ergens op papier. Maar ik dacht mischien dat jullie witte arabische dekhengsten kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:23

Tja, dan kunnen we wel gaan gokken met z'n allen, maar jij hebt de naam ook niet gehoord dus het zal zowiezo geen belletje doen rinkelen...

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:36

Malibu_ schreef:
Ja, ze wist het niet meer.. Maar het stond wel ergens op papier. Maar ik dacht mischien dat jullie witte arabische dekhengsten kennen.

wij hebben een spierwitte Arabisch Volbloed in de dekdienst (zie profiel):D Haha!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:40

Dat is dus paardenprodcutie en heeft met fokken helemaal niets te maken. Zet er maar een hengst op, het dondert niet, wat eruit komt. Ik kan me hierover opwinden, want die veulens moeten toch ook een kans hebben op een redelijk leven. Als iemand twee merries heeft en die laat dekken zonder zelfs maar de stamboom na te kijken en te informeren ,wat de hengst al voor nakomelingen heeft, en te kijken of hij bij de merries past en ze kan verbeteren, is in mijn ogen echt helemaal verkeerd bezig. Ongelooflijk!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:45

Vind het ook wel appart dat hij de naam niet weet..Dat je hem helemaal precies niet weet zou nog kunnen maar helemaal niet is toch wel vreemd.

Er zijn zoveel witte hengsten dus wordt idd beetje erg moeilijk..
Weet je ook niet waar hij ergens stond ? plaats ofz?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:48

bterlaan schreef:
Dat is dus paardenprodcutie en heeft met fokken helemaal niets te maken. Zet er maar een hengst op, het dondert niet, wat eruit komt. Ik kan me hierover opwinden, want die veulens moeten toch ook een kans hebben op een redelijk leven. Als iemand twee merries heeft en die laat dekken zonder zelfs maar de stamboom na te kijken en te informeren ,wat de hengst al voor nakomelingen heeft, en te kijken of hij bij de merries past en ze kan verbeteren, is in mijn ogen echt helemaal verkeerd bezig. Ongelooflijk!

Knipoog je slaat de spijker op zijn kop! een tijdje geleden heb ik een topic geopend (fokken wat is jou`n verwachtingspatroon), er reageerd bijna op! Verward Erg jammer want het is wel erg leerzaam om te horen van andere wat hun beweegredenen zijn om voor een bepaalde combi te kiezen! Terwijl er toch zat mensen zijn die dit jaar een veulen verwachten (ik houd het er dan maar op dat ze het gewoon niet weten, en dus lekker het ras aan het vermeerderen zijn)! Zelf letten wij als hengsteneigenaar erook op welke merrie zich aandient voor een dekking, als de combi niet geschikt is wordt er niet gedekt met onze hengst! Zelf zijn we nu al aan het kijken naar een potentiele kandidaat voor onze nu 2 jarige dame (en ik moet zeggen dat dit erg leuk en leerzaam is om te doen) Knipoog fokte de meeste mensen maar meer op kwaliteit ipv kwantiteit!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:50

Een echte fokker kent minstens de ouders van zijn paarden en meestal nog heel veel meer, weet ook wat voor soort paarden er achter de namen in de stamboom zitten en kan vaaak zelfs vertellen waar bepaalde eiegnschappen van het paard vandaan komen. Fokken is een gerichte combinatie maken van hengst en merrie, in de hoop dat het veulen de verwachte eigenschappen heeft.

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:05

Citaat:
Terwijl er toch zat mensen zijn die dit jaar een veulen verwachten (ik houd het er dan maar op dat ze het gewoon niet weten, en dus lekker het ras aan het vermeerderen zijn)!

Helaas is dat vaak in NL.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:10

jazz-fan schreef:
Citaat:
Terwijl er toch zat mensen zijn die dit jaar een veulen verwachten (ik houd het er dan maar op dat ze het gewoon niet weten, en dus lekker het ras aan het vermeerderen zijn)!

Helaas is dat vaak in NL.

.... en daarbij denkt men vaak dat het vaderpaard (de hengst uitzoeken) het allerbelangrijkste is, en vergeet men vaak een goeie merrie te kopen, om daar een goed veulen 'proberen' uit te fokken. Moederlijn is ooh zo belangrijk Knipoog

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:12

Vraag het nog een keer, miss. weet 'ie het nu wel?
Mag je niet mee naar de hengstenhouderij?

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:43

De moeder is natuurlijk net zo belangrijk, alleen kun je bij een hengst iets makkelijker een oordeel vormen over de kinderen om de simpele reden, dat hij er nu eenmaal meer heeft Knipoog
En meestal heb je als fokker de merrie, maar niet altijd de hengst. Ik ga ervanuit, dat de fokker zijn merrie kent, haar goede en slechtere punten en met wat geluk ook, hoe ze fokt en wat ze doorgeeft. Dan ga je natuurlijk naar een bijpassende hnegst zoeken en lijkt het, alsof de merrie geen rol speelt, maar dat is de basis, dat is verplicht huiswerk, dat moet je gedaan hebbem voor je op zoek gaat naar een hengst. Dan kun je ook al een beetje kijken in welke richting je gaat zoeken. En het dekgekld mag de keuze niet bepalen, als de gekozen hengst duur is, dan liever een jaartje wachten en sparen. Het opfokken van een slecht veueln is tenslotte net zo duiur als van een goed veueln.
Fokken is leuk; als je het serieus aanpakt, kom je op hele mooie plekken en kom met hele interessante mensen in contact waar je zoveel van kunt leren. En dan de beslissing, en die eindeloze 11 maanden wachten om te zien of de keuze goed was. Spannend!!! Alleen jammer, dat je ze later kwijt moet, je kunt ze niet allemaal houden en het vinden van een goed en serieus huis voor je fokproducten is minstens net zo belangrijk als het uitzoeken van een hengst. Althans, zo denk ik erover.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:10

bterlaan schreef:
alsof de merrie geen rol speelt, maar dat is de basis, dat is verplicht huiswerk, dat moet je gedaan hebbem voor je op zoek gaat naar een hengst.

Ja, dat is wel de bedoeling, alleen wordt dit vaak vergeten vòòrdat een merrie aangeschaft wordt Bloos Investeren in een merrie vind ik 100x belangrijker dan op zoek te gaan naar een geschikte hengst (dan mag je hopen dat die niet naar 'de zandbak' verhuist, zoals het de laatste tijd vaak gaat Boos! )
Dus IK zou liever doorsparen voor een GOEIE merrie met goeie basislijnen Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:12

Als het wel ergens op papier staat kun je ook gewoon dat papier opzoeken.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:49

sherif schreef:
bterlaan schreef:

Knipoog je slaat de spijker op zijn kop! een tijdje geleden heb ik een topic geopend (fokken wat is jou`n verwachtingspatroon), er reageerd bijna op! Verward Erg jammer want het is wel erg leerzaam om te horen van andere wat hun beweegredenen zijn om voor een bepaalde combi te kiezen! Terwijl er toch zat mensen zijn die dit jaar een veulen verwachten (ik houd het er dan maar op dat ze het gewoon niet weten, en dus lekker het ras aan het vermeerderen zijn)! Zelf letten wij als hengsteneigenaar erook op welke merrie zich aandient voor een dekking, als de combi niet geschikt is wordt er niet gedekt met onze hengst! Zelf zijn we nu al aan het kijken naar een potentiele kandidaat voor onze nu 2 jarige dame (en ik moet zeggen dat dit erg leuk en leerzaam is om te doen) Knipoog fokte de meeste mensen maar meer op kwaliteit ipv kwantiteit!

Zo af en toe zijn er ook andere redenen waarom iemand niet een volledige omschrijving gaat neerzetten over de verwachtingen van het veulen.
Ik weet ongeveer wat ik kan verwachten van de aankomende veulens maar na alle ellende ga ik echt niet alles op het internet omschrijven.
Eerst maar een gezond veulen en daarna wil ik best wel de vergelijking neerzetten tussen mijn verwachting en de uitkomst.

Maar ik ben het helemaal met jullie eens dat fokken een hele serieuze zaak is die vaak niet serieus genomen wordt.
Men heeft vaak ook geen doel in ogen, ja een lief, schattig veulentje maar het is wel verstandig om ook naar de toekomst te kijken en te verdiepen in alles wat er bijkomt kijken (hengsten, drachtige merrie, veulenen, veulens, opgroeien ect ect).

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:27

Amen!

Ons witje kan het ook niet zijn, ik geloof niet dat ik 2 witjes hier verwacht voor hem Knipoog

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 08:36

Zahlina, klopt. Voor wat je verwacht is het internet niet de juiste plaats. De kern van mijn verhaal was inderdaad: fokken moet je serieus nemen. Je schopt een nieuw leven de wereld op, daar heb je een grote verantwoordelijkheid voor.

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 09:38

Ja, ik vind ook wel dat je daar heel erg serieus over moet nadenken. Maar ja, misschien wel hele stomme vraagvan mij welke dekhengst het nou is zou kunnen zijn! Ik zal het is tegen eigenaar zeggen, dat wat Zahlina, Sherif en andere zeggen. Dat je er serieusove rmoet nadenken. Lachen wel bedankt voor jullie reacties. Lachen

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:21

is het niet fayat? omdat die hier vlakbij staat?
of hengst van angelo staat hier ook vlakbij..
Misschien dat het die zijn.zijn ook allebei witte Knipoog

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 21:31

ja, het was een hengst die bij ons vlakbij staat. Ze zei dat hij te koop stond, dus hoopte dat hij dan nog niet verkocht was.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:33

Dan is het Fayat el Gazirah (of zoiets) Bloos

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 09:25

oke! ik ga eve googlen Vingers aflikken

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 09:41

Laatst bijgewerkt door Tieneke op 21-02-07 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt