Paarden rongten keuring database ??? Interessant ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gevonden

Paarden rongten keuring database ??? Interessant ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 13:32

Ik vroeg me af of het interessant zou zijn een een database op te zetten met daarin de gegevens van elke rontgen keuring die in Nederland gedaan zijn/worden.
Zo voorkom je wellicht het feit dat sommige paarden soms wel meerdere keren in in hun leven op de foto worden gezet.

Ik begrijp dat de foto's over de jaren anders kunnen uitpakken,maar stel nou dat je een paard op het oog hebt in een prijsklasse waarvan je eigenlijk niet direct een rontgenologische keuring uit wilt voeren, dan is het naar mijn idee toch handig om op te kunnen zoeken of het paard al eens op de foto is gezet. ( het gebeurt natuurlijk vaak genoeg dat je een heel goed paard te koop ziet staan in een lage prijsklasse, omdat dit paard wellicht al eens afgekeurd is op de foto)
Misschien is het voor de dierenartsen niet interessant ( commercieel gezien) maar voor de "koper" zou het toch handig zijn?

Graag jullie reactie op dit idee

Zesiram

Re: Paarden rongten keuring database ??? Interessant ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:34

Ik weet niet, maar ik kan me voorstellen dat eigenaren niet zo happig zijn om hun foto's hieraan beschikbaar te stellen. Bovendien moet je je afvragen welke waarde oude foto's hebben ( maar die vraag stel je zelf al ). Uit het oogpunt van de koper een goed initiatief, maar of verkopers er zo enthousiast over zullen zijn?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:40

Hengsten en Prokmerries zijn geregistreerd, de rest zal daar niet op ziten te wachten.

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 13:43

Tja dat zal de vraag zijn, maar een verkoper koopt ook ergens zijn paarden ( of fokt natuurlijk) en ook hun kunnen hiervan profiteren. Een verkoper die een rontgen afgekeurd paard wil verkopen past hier de prijs op aan. Er zijn natuurlijk ook paarden die een bemerking hebben maar hiervan niet veel problemen gaan ondervinden, in dit geval kan een verkoper het laten zien aan de eventuele koper! Hier komt dan ook nog bij dat de discussie wel/niet goedgekeurd verdwijnt. Want een paard met een bemerking kan natuurlijk wel goedgekeurd worden, maar de koper zou kunnen zeggen dat ze het risico niet willen lopen, wie zou in dit geval dan de keuring betalen....

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:45

Lijkt mij wel interessant als keuringsgegevens op te vragen zijn. Als er een systeem wordt ontwikkeld dat de gegevens op te vragen zijn (en dus niet voor het oprapen liggen voor jan en alleman), zie ik er eigenlijk alleen voordelen van in.
Bv. Dossiers kunnen bij het kwpn ingediend worden zodat er behalve wedstrijdinfo ook andere gegevens bekend zijn. Deze gegevens kunnen dan weer door geinteresseerden opgevraagd worden.

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 13:46

en eventueel ook tegen betaling, zodat inderdaad de gegevens niet door iedereen openbaar genmaaakt worden

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:32

Lijkt me niet zo interessant. Foto's kunnen na een jaar al heel anders eruitzien. Een keuring is immers maar een momentopname.Daarbij is er ook nog wel verschil in keuringsartsen, de een vindt het straalbeen goed voor een 1, terwijl een andere DA er een 2 voor geeft.
en de klinieken zullen ook wel niet zo blij zijn met deze " service" . Haha! Keuringen zijn big business.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:42

Pascha schreef:
en de klinieken zullen ook wel niet zo blij zijn met deze " service" . Haha! Keuringen zijn big business.

Ik zei tegen mijn DA over een paar jaar is er DNA waar men uit af kan lezen welke kwalen een paard heeft en waar ze drager van zijn, is het hele rontgenen overbodig, hij was duidelijk in shock Haha!

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:56

tegen die tijd is mijn DA toch al met pensioen Haha! Knipoog

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 16:47

Weet dat het een moment opname is maar als het paard al afgekeurd is dan is ie dat hoogst waarschijnlijk 3 jaar later ook, en is herkeuring vaak overbodig. Is het paard 3 jaar geleden goedgekeurd dan kan de koper zelf beslissen of hij nogmaals wil keuren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:02

Mischien krijg je dan dat eigenaren hun veulens zo vroeg mogelijk laten rontgenen zodat er nog niks te zien is en ze zo goede foto's hebben.